2023
Hur du handlar i tro medan du hoppas på äktenskap – 8 förslag för vuxna som är ensamstående
Juni 2023


”Hur du handlar i tro medan du hoppas på äktenskap – 8 förslag för vuxna som är ensamstående”, Liahona, juni 2023.

Hur du handlar i tro medan du hoppas på äktenskap – 8 förslag för vuxna som är ensamstående

Hur kan vi behålla hoppet om ett framtida äktenskap och barn och ändå sörja över att de här välsignelserna ännu inte har kommit?

Bild
kvinna som hänger upp en tom ram på en vägg

För vuxna medlemmar i kyrkan som är ensamstående ger löftet om celestialt äktenskap – antingen nu eller i evigheten – mycket hopp och tröst. Men det löftet hindrar inte nödvändigtvis att det också kommer känslor av ångest, oro eller förvirring.

Många profeter har talat om äktenskapets utlovade välsignelse för vuxna som är ensamstående och som förblir värdiga det förbundet.1 President Russell M. Nelson har till exempel sagt: ”Utan egen förskyllan måste de möta livets prövningar på egen hand. Må vi alla påminnas om att Herren enligt sin egen tid och tillvägagångssätt inte undanhåller några välsignelser från sina trofasta heliga.”2

President M. Russell Ballard, tillförordnad president för de tolv apostlarnas kvorum, har också påmint oss om att även om välsignelsen av celestialt äktenskap är säkerställd för de trofasta har ”den exakta tidpunkten för när och sättet varpå upphöjelsens välsignelser förlänas inte helt uppenbarats”.3 Därför kan en ständig fråga kvarstå hos dem som är ensamstående: Kommer löftet om äktenskap att infrias under jordelivet eller inte? Och med den frågan kan en del uppleva känslor av osäkerhet, smärta och till och med en känsla av ogripbar förlust – förlusten av att bli make eller maka eller förälder när de hade hoppats.

Genom tro på och välsignelser från vår himmelske Fader och Jesus Kristus kan de som är ensamstående fortsätta att finna hopp, styrka och glädje medan de väntar på Herren och det celestiala äktenskapets utlovade välsignelser.

Att gå framåt mitt i en ogripbar förlust

Under jordelivet drabbas vi alla av många slags förluster och besvikelser. Men förlusten av förhoppningar och förväntningar som kanske eller kanske inte förverkligas i våra liv medför en nivå av osäkerhet som skiljer sig från tydligare förluster. Till exempel är dödsfall bland nära och kära, hur svåra de än må vara, tydliga; detta hjälper oss att sörja och så småningom helas med tiden. Men andra förluster är mindre tydliga, märkbara eller tidsbundna. Detta kan till exempel hända dem som upplever infertilitet eller ser en familjemedlems demenssjukdom utvecklas. Det här kan också hända vuxna, som för närvarande är ensamstående, när de hoppades på eller förväntade sig att vara gifta, särskilt de som aldrig gift sig eller aldrig fått barn av någon anledning. Inom psykisk hälsovård kallas den här typen av ogripbara förluster för tvetydiga förluster på grund av deras oklara natur.4

Eftersom jag inte gifte mig förrän jag var nästan 40 och har rådgjort med många ensamstående (inklusive medlemmar i kyrkan) som terapeut, känner jag till hur svår den här typen av osäkerhet och förlust kan vara, särskilt i en kyrka som med rätta betonar den återställda läran om evigt äktenskap och eviga familjer.

Många patienter säger att de önskar att de visste om de någonsin skulle gifta sig i det här livet. Även om de fick veta att de inte skulle gifta sig under jordelivet, skulle de åtminstone kunna möta det och gå vidare medan de såg fram emot de välsignelserna i framtiden. Det är osäkerheten kring den här förlusten som gör att man inte vet om det är bättre att hålla fast eller gå vidare.5 Vanliga reaktioner på den här typen av förlust är känslor av ambivalens, förvirring, osäkerhet, nedstämdhet, depression, ångest, smärta, ensamhet, skam, förbittring, ilska, frustration och sorg.

Även de mest motståndskraftiga ensamstående kan ha svårt med osäkerheten kring hoppet om äktenskap och familj under jordelivet. I ett tal till ensamstående medlemmar i kyrkan sa president Gordon B. Hinckley (1910–2008): ”Jag försäkrar er att vi är lyhörda för den ensamhet som många av er känner. Ensamheten är något bittert och smärtsamt … Men det finns också det som kommer från honom som sa: ’Jag, jag är den som tröstar er’ (Jesaja 51:12)”.6 Kristus är vår källa till tröst och hopp mitt i osäkerheten.

”Detta att vänta på Herren”, har president Ballard sagt, ”[innebär] fortsatt lydnad och andlig utveckling i riktning mot honom. Att vänta på Herren innebär med andra ord inte att man bidar sin tid. Det ska aldrig kännas som att man är i ett väntrum. Att vänta på Herren innebär att man handlar.”7

Så hur kan de som är ensamstående vidta åtgärder som hjälper dem att gå framåt med tro på Kristus mitt i smärtan av att vänta på ett äktenskap som kanske eller kanske inte sker under jordelivet? Följande åtta strategier kan öka din motståndskraft så att du inte bara överlever detta att vara ensamstående utan också frodas och lever ett meningsfullt liv.

Bild
olika personer som sitter och står, med både tomma och fyllda ramar på väggen

1. Inse att du upplever en tvetydig förlust

Det är till hjälp att inse att du upplever en slags tvetydig förlust och att det troligen inte är lätt att skingra den förvirring det medför. Den här medvetenheten kan hjälpa dig att normalisera det du går igenom, oavsett om du känner ambivalens över att vara ensamstående, fortfarande hoppas på äktenskap, vill ge upp hoppet om att hitta någon att gifta dig med, ångrar att du inte gifte dig med någon, eller undrar om något är fel på dig eller på potentiella partners. Insikten om att du upplever en tvetydig förlust kan ge viss lättnad.

2. Erkänn att flera perspektiv är giltiga

Det är viktigt att låta flera perspektiv på din upplevelse gälla samtidigt. Här är några exempel:

  • ”Jag kan både hålla fast vid hoppet om att få gifta mig och gå vidare med att leva mitt liv på meningsfulla, glädjefyllda sätt.”

  • ”Jag kan både sörja över att inte ha en äkta hälft just nu och hoppas på att jag får det i framtiden.”

  • ”Jag kan både värdesätta de relationer jag har med vänner och familj och önska få en relation med en äkta hälft.”

  • ”Jag kan både anstränga mig för att träffa min framtida äkta hälft och tro på att det kan bero på Herrens tidsplan och andras handlingsfrihet.”

3. Fokusera på det du kan kontrollera

Var medveten om vad du kan och inte kan kontrollera. Du kan till exempel kontrollera att du håller dig nära vår himmelske Fader och Jesus Kristus och hämtar styrka från dem. Du kan förbereda dig för och leva värdig ett tempeläktenskap, och du kan söka efter den typ av person du vill gifta dig med. Du kan inte styra om du hittar den personen eller om den personen väljer att gifta sig med dig. När du förstår vad du kan kontrollera och accepterar det du inte kan kontrollera så minskar ditt känslomässiga lidande och din förmåga att tolerera vånda stärks. Smärta är oundviklig, men missmod och lidande kommer ofta när vi försöker kontrollera sådant som ligger utanför vår kontroll i stället för att lita på Guds planer.8

Öva på att lita på Gud, särskilt när det gäller sådant som du inte kan kontrollera (se Ordspråksboken 3:5–7). Fundera över hur du kan få tillfällen att växa när du är ensamstående men längtar efter att gifta dig. Äldste Bruce C. Hafen, generalauktoritetssjuttio emeritus, har en gång sagt: ”Livets problem tycks aldrig upphöra, men om man verkligen försöker hantera problemen leder det på något sätt till att man gräver tillräckligt djupt för att lära sig sådant man aldrig skulle förstått utan att gräva. Ett lyckligt liv handlar inte om att få det man vill ha. Det handlar om den inställning du utvecklar till vad som än händer dig, en inställning som gör att du växer.”9

4. Ge näring åt den gudomliga önskan om äktenskap

Önskan att gifta sig kan vara en mäktig källa till hopp, inspiration och motivation. Välj att vårda den gudomliga önskan om äktenskap, även om det kan vara svårt och smärtsamt att längta efter äktenskap när man är ensamstående. Du kan frestas att undertrycka din önskan att gifta dig för att lindra de känslomässiga utmaningar det medför. Det kan innefatta att du tänker negativt angående äktenskap och andra (personer som du har dejtat, det motsatta könet och så vidare) eller resignerar och tänker att du alltid kommer att vara ensamstående.

Om du medvetet utövar din gudagivna handlingsfrihet för att ge näring åt denna gudomliga önskan om äktenskap – även om det kan vara en stor källa till sorg medan du är ensamstående – så kan det stärka dig. Här är några exempel på hur du kan göra det:

  • Tänka i stil med följande: ”Eftersom äktenskapet är en rättfärdig önskan som jag värdesätter så väljer jag att hoppas på att jag ska gifta mig under jordelivet, även om det också innebär att jag väljer att fortsätta känna besvikelsen och sorgen över att vara ensamstående.”

  • Välja att göra vad du kan för att kunna gifta dig, som att träffa andra och dejta, även om det innebär att du ibland känner dig avvisad, missmodig och utmattad.

Hedra önskan att gifta dig även om du för närvarande inte kan hedra befallningen att gifta dig som ett meningsfullt sätt att visa din beslutsamhet att följa Frälsaren på förbundsstigen.

Bild
kvinna som håller i en inramad bild av Frälsaren

5. Håll dig aktivt engagerad i din eviga utveckling

När man är ensamstående är det lätt att bli alltför fokuserad på den roll äktenskapet spelar i vår eviga utveckling. Men du kan ändå växa och utvecklas på många sätt. Vårt främsta syfte i livet är att bli mer som vår himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stå fast i din tro instruerar dem som är ensamstående och som vill gifta sig att ”inte ge upp hoppet. Samtidigt ska du inte heller låta hela ditt sinne bli uppslukat av ditt mål. Var i stället ivrigt sysselsatt med givande aktiviteter. Sök efter sätt att tjäna din släkt och ditt samhälle. Ta emot och ära ämbeten i kyrkan. Håll dig ren till kropp och själ. Fortsätt lära och utvecklas och gå framåt.”10 Utveckla kristuslika egenskaper. Ingå och håll de heliga förbund som du kan ingå som ensamstående. Dra nytta av vad dina nuvarande omständigheter har att erbjuda dig. Finn glädje under din resa. ”Med små och enkla medel uträttas mycket stort” (Alma 37:6).

6. Stärk dina relationer

Meningsfulla relationer är en central del av jordelivet och evigheten. Utveckla dina relationer till Gud och andra.11 Öva på att ha meningsfulla samtal. Berätta om dina upplevelser. Lyssna på andra. Hantera konflikter. Delta i upplyftande aktiviteter. Inse att dina relationer är en mäktig källa till glädje och ger oss sätt att bli mer som Jesus Kristus.

7. Förstå din sanna identitet

Att vara ensamstående kan tyckas vara den mest avgörande aspekten av ditt liv, men det är inte din identitet. Det är bara en del av din nuvarande situation. Fokusera på din sanna identitet som ett Guds barn. President Nelson har sagt: ”Ni är bokstavligen Guds andebarn … Jag är rädd att ni har hört denna sanning så ofta att den låter mer som en slogan än gudomlig sanning. Och ändå påverkar sättet ni tänker om vilka ni verkligen är nästan varje beslut ni någonsin fattar.”12 Håll din gudomliga identitet i centrum för hur du definierar dig själv.

8. Håll fast vid hoppet

Hopp finns i Jesus Kristus och hans försoning (se Matteus 11:28–30; Mosiah 24:13–15).13 Det är en troshandling att förbli hoppfull trots osäkerhet. President Ballard har sagt att hopp i Kristus ”är nödvändigt för att vi ska kunna övervinna motstånd, utveckla andlig motståndskraft och styrka och komma till insikt om att vi är älskade av vår evige Fader och att vi är hans barn som tillhör hans familj”.14

Ha ett evigt perspektiv som ger din situation som ensamstående rätt perspektiv. President Dallin H. Oaks, förste rådgivare i första presidentskapet, har sagt: ”Livet som ensamstående, barnlöshet, död och skilsmässa gäckar idealen och fördröjer uppfyllandet av de utlovade välsignelserna … Men dessa missräkningar är endast tillfälliga. Herren har lovat att ingen välsignelse i evigheten ska förnekas hans söner och döttrar som håller buden, är trogna sina förbund och vill göra det rätta.”15

Precis som tron på frälsningsplanens återställda lära kan öka utmaningarna med att vara ensamstående, kan du få tillförsikt och hopp genom att också tro på Guds plan, på din gudomliga natur och på evigt äktenskap för alla som lever värdigt denna stora välsignelse.

Slutnoter

  1. Se Howard W. Hunter, ”Kyrkan är till för alla människor”, Nordstjärnan, aug. 1990, s. 42; Neil L. Andersen, ”Barn”, Liahona, nov. 2011, s. 30. Se även ”De som inte gifter sig”, Evigt äktenskap – Elevens lektionsbok (2003), s. 31.

  2. Russell M. Nelson, ”Celestialt äktenskap”, Liahona, nov. 2008, s. 94.

  3. M. Russell Ballard, ”Hopp i Kristus”, Liahona, maj 2021, s. 55; betoning i originalet borttagen.

  4. Se Pauline Boss, Ambiguous Loss: Learning to Live with Unresolved Grief (1999).

  5. Se Vinita Mehta, ”4 Reasons Why Being Single Hurts So Much”, Psychology Today, 29 mars 2018, psychologytoday.com.

  6. Gordon B. Hinckley, ”To Single Adults”, Ensign, juni 1989, s. 72, 74.

  7. M. Russell Ballard, ”Hopp i Kristus”, s. 55; den ursprungliga betoningen borttagen.

  8. Se Russell M. Nelson, ”Låt Gud råda”, Liahona, nov. 2020, s. 94–95.

  9. Bruce C. Hafen, Covenant Hearts: Why Marriage Matters and How to Make It Last (2013), s. 77.

  10. Se Stå fast i din tro: Liten uppslagsbok om evangeliet (2004) s. 180–181.

  11. Se Dieter F. Uchtdorf, ”Det som betyder mest”, Liahona, nov. 2010, s. 21–22.

  12. Russell M. Nelson, ”Choices for Eternity” (digital artikel), YA Weekly, maj 2022, ChurchofJesusChrist.org; se även ”Val för evigheten”, världsomfattande andakt med president Nelson, 15 maj 2022, JesuKristiKyrka.org.

  13. Se Russell M. Nelson, ”Glädje och andlig överlevnad”, Liahona, nov. 2016, s. 81–84.

  14. M. Russell Ballard, ”Hopp i Kristus”, s. 54.

  15. Dallin H. Oaks, ”Den stora lycksalighetsplanen”, Nordstjärnan, jan. 1994, s. 72.