2023
Apostle og profeter betjener de hellige rundt om i verden
November 2023


»Apostle og profeter betjener de hellige rundt om i verden«, Liahona, nov. 2023.

Kirkenyt

Apostle og profeter betjener de hellige rundt om i verden

På verdens tilgivelsesdag i juli delte præsident Russell M. Nelson et budskab om tilgivelse på de sociale medier. »Tilgivelse er ikke blot en engangshandling, men en vedvarende proces, der kræver tålmodighed, medfølelse og forståelse,« sagde han. »Det er ikke altid let at tilgive dem, der har såret jer. I kan modtage styrke fra Jesus Kristus.«

Præsident Dallin H. Oaks, Førsterådgiver i Det Første Præsidentskab, opfordrede under et foredrag den 21. maj unge voksne til at bevare et evigt perspektiv, når de navigerer rundt i nutidens »stressede tider«.

»Uanset hvad vores egen varians i mangfoldigheden i vor himmelske Faders skaberværk er, så elsker han os alle, og hans fuldkomne plan for lykke har plads til alle,« sagde præsident Oaks. »Vi viser ham vores kærlighed ved at holde hans bud, herunder at elske hans børn.«

Præsident Henry B. Eyring, Andenrådgiver i Det Første Præsidentskab, opfordrede sidste dages hellige, der deltog i indvielsen af templet i Saratoga Springs i Utah den 13. august, til at tage imod Herrens nye hus med tro og energi.

Kirkens medlemmer »har fået dette tempel som et tegn på Herrens tillid og hans tiltro til, at de vil reagere med større tro og energi,« sagde præsident Eyring. »Det er i dette tempel, at I oftere kan trække på tempelpagternes kraft. Han kender jeres hjerte. Han kender jeres ønske om at blive opløftet og blive et mere retfærdigt folk – i takt med at verden bliver mere stridbar og falden.«

Når medlemmer taler om og deler budskabet om genoprettelsen, vil andre føle sandheden af deres ord, sagde præsident M. Russell Ballard, fungerende præsident for De Tolv Apostles Kvorum. »Det mest bemærkelsesværdige i verdenshistorien skete i den hellige lund i 1820,« sagde han. »Himlene åbnede sig.«

Præsident Ballard talte til medlemmer og missionærer i Toronto i Ontario i april og bar vidnesbyrd om Joseph Smiths profetiske kaldelse. »Det må have været noget, der gennemtrængte hans væsen – fra toppen af hans hoved til hans tåspidser – da han hørte vor himmelske Fader kalde hans navn: ›Joseph, dette er min elskede Søn. Hør ham!‹ [Se JS-H 1:17]. Det er vores budskab,« sagde han til missionærerne.

I april besøgte ældste Dieter F. Uchtdorf Frankrig, Egypten og Israel. Han deltog i nadvermøder i Egypten, talte til studerende på Brigham Young University Jerusalem Center og besøgte hellige steder.

»Det er en frydefuld følelse, der ikke kan beskrives med ord, som Herren har skænket mig som en af sine disciple på dette tidspunkt,« sagde han. »Selvfølgelig har vi alle brug for at være disciple, og vi må leve op til de pagter, vi har indgået.

Men at være her og vidne som discipel, som apostlene gjorde i fordums tid, er noget, der varmer mit hjerte og løfter mig ind i sfærer, der er ubegribelige. Og med en stor ydmyghed føler jeg, at Herren stoler på, at jeg er et vidne for ham og hans navn. Sikke en glæde det er at gå, hvor vores medapostle boede og gik.«

Ældste David A. Bednar indviede Joseph og Emma Smiths restaurerede hjem i Kirtland i Ohio den 26. august. Ældste Bednar fortalte en gruppe på omkring 300 mennesker, deriblandt lokale embedsmænd og religiøse ledere: »Dette hus er langt mere end en bygning af historisk interesse. Dette hus var i sandhed et hjem for Joseph og Emma Smith – det sted, hvor de boede sammen i den længste periode før Josephs død.«

Ældste Quentin L. Cook talte ved Brigham Young universitetets årlige konference i august. Han bemærkede, at eksperter i mental modning har foreslået, at det at tage på mission er en modningsproces for indlæringen, der forbereder én på at tage en videregående uddannelse.

Mere end to tredjedele af eleverne på BYU har været på mission, siger ældste Cook. »Afhængig af semestret er det flere end 21.000 hjemvendte missionærer. Tænk på den styrke, som disse studerende på BYU har båret over hele verden. Overvej derefter, hvordan deres oplevelser som missionær styrker læringsmiljøet på denne skole.«

Under et besøg i New Zealand og Australien i maj opfordrede ældste D. Todd Christofferson sidste dages hellige i New Zealand til at forberede sig på indvielsen af templet i Auckland i 2024 ved at blive mere hellige og kristuslignende.

Han opfordrede dem til at spørge sig selv: »Hvad kan jeg gøre, som vil gøre mig til et helligere og mere offervilligt menneske, og vie mig mere til Herren på denne dag for indvielse?«

Ældste Neil L. Andersen vidnede om Jesus Kristus under en opgave i Asien i september. »Mine oplevelser som Herrens apostel har været et vidne for mig om, at Jesus er Kristus, og at han leder sit værk på denne jord gennem sin profet og gennem sine apostle,« sagde han. Ældste Andersen var i Kirkens Nordasiatiske Område for at mødes med sidste dages hellige i Korea, Mongoliet og Japan og drage omsorg for dem.

Den 22. april mødtes ældste Ronald A. Rasband med Sydafrikas vicepræsident, Paul Mashatile, næstkommanderende til Sydafrikas præsident. Det markerer første gang, at en kirkeleder har mødtes med en så højtstående embedsmand i Sydafrika.

Lederne reflekterede over nogle af de måder, hvorpå Kirken har været med til at afhjælpe menneskers lidelse og styrke folket i Sydafrika, hvilket har beløbet sig til 240 millioner rand (over 13 millioner dollars) i støtte siden 2018. Bidragene har bredt sig fra katastrofehjælp til støtte til beskæftigelsesprogrammer for unge, støtte til landbrugsprogrammer og intervention mod kønsbaseret vold.

Ældste Rasband sagde, at han håbede, at denne indsats viste, at Kirken er »her på langt sigt. Vi gør dette for at følge Herrens to store bud: At elske Gud og elske vores medmennesker.«

Under et besøg i Island, Skotland og England i september understregede ældste Gary E. Stevenson behovet for, at sidste dages hellige er »af ét hjerte og ét sind« (Moses 7:18) med et »liv centreret om Jesus Kristus«, og at vi gør alt, hvad vi kan for at følge ham. Sammen med sin hustru Lesa besøgte ældste Stevenson Reykjavik i Island den 7. september, inden han tog til Edinburgh i Skotland og Northampton i England den 9.-10. september.

Ved et foredrag i Marriott Center under Brigham Young Universitys uddannelsesuge den 22. august holdt ældste Dale G. Renlund en dybdegående prædiken om, hvordan observation, fornuft og tro arbejder sammen om at fremme åbenbaring. Alene er observation, fornuft og tro upålidelige, sagde ældste Renlund. Disse tre må arbejde sammen.

»Tro ›uden gerninger‹ (Jak 2:20) vil ikke forstærke sig selv. Tro vil kun vokse ved observation og fornuft, tillige med andet åndeligt arbejde. Derudover er observation, fornuft og tro ofte en forudsætning, ikke blot for at modtage personlig åbenbaring, men også for at forstå den åbenbaring.«

Den 15. juni mødtes ældste Gerrit W. Gong med hans eminence Sheik Osman Nuhu Sharubutu, den nationale storimam og stormufti i Republikken Ghana. Mødet fandt sted i stormuftiens hjem i Accra.

Ældste Gong fortalte, hvordan Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige værdsætter vores første forældre, Adam og Eva, ligesom muslimer gør: »Vi tror også, at vi kommer fra de samme forældre og bør leve i harmoni som én familie.« Ældste Gong bemærkede, at vi ledes af en Guds profet, præsident Russell M. Nelson, hvis lærdomme ligner Imamens. »Vores profet lærer os, at vi skal lade Gud råde, han lærer os, at vi alle bør være fredsstiftere, han underviser om, at vi bør hjælpe vores unge med at få en uddannelse og oplæring, så de kan få succes i livet, og han lærer os at styrke kvinder og vores opvoksende generation. Det er alle ting, hvad jeg har hørt fra jer i dag.«

Ældste Ulisses Soares foretog en 10-dage lang rejse til Chile, Uruguay og Argentina i juni. Hans tid i Argentina omfattede en tale ved en tværreligiøs konference, et interview med en prominent argentinsk journalist og omsorg for Kirkens medlemmer.

»Fred begynder med respekt for det unikke ved hvert enkelt menneske,« fortalte ældste Soares dem, der var samlet til verdenskongres for interkulturel og interreligiøs dialog i Buenos Aires. »Begrebet menneskelig værdighed kan variere fra kultur til kultur, men det optræder som noget konstant i en omskiftelig og foranderlig verden. Menneskerettigheder udjævner uligheden af privilegium, velstand og muligheder. Og disse rettigheder skal anvendes universelt.«