Primærhåndbøker og samlingsstund
Desember: Jeg vet at Jesus Kristus vil komme igjen


Desember

Jeg vet at Jesus Kristus vil komme igjen

“Jeg vet at min gjenløser lever, og som den siste skal han stå frem på støvet” (Job 19:25).

Suppler ideene som gis her, med noen av dine egne. Hver uke skulle du planlegge hvordan du kan (1) identifisere læresetningen, (2) hjelpe barna å forstå den og (3) hjelpe dem å anvende den i sitt eget liv. Spør deg selv: “Hva skal barna gjøre for å lære, og hvordan kan jeg hjelpe dem å føle Ånden?”

Uke 1: Profetene forutsa at Jesus Kristus ville komme til jorden.

Oppmuntre til forståelse (ved å lese skriftsteder): Vis bilder av Jesaja, Nephi, kong Benjamin, Abinadi, Alma og lamanitten Samuel fra Kunst inspirert av evangeliet og Primær 4 bildepakke. Del barna i grupper, og gi hver gruppe et av følgende skriftsteder å slå opp. (1) Jesaja 7:14; 9:6; (2) 1 Nephi 11:14-15, 20-21; (3) Mosiah 3:5-8; (4) Mosiah 15:1; (5) Alma 7:10-12 og (6) Helaman 14:1-3. Be barna merke seg hvilken profet som taler, og hvem han profeterer om. Be hver gruppe vise bildet av profeten og fortelle de andre barna hvem han er og hva han sa. (For yngre barn: Hjelp seks barn å kle seg i enkle kostymer for å forestille de seks profetene. Fortell kort om hver profet og hva hver av dem sa om Jesu Kristi fødsel og misjon.) Forklar at hver av disse profetene forutsa at Jesus Kristus ville komme til jorden. Syng “Samuel forteller om Jesus-barnet” (Spesielt for barn, des. 1992). Bær vitnesbyrd om at Jesus Kristus kom til jorden slik profetene hadde forutsagt.

Uke 2: Jesus Kristus vil komme til jorden igjen.

Identifiser læresetningen: Vis et bilde av det annet komme (KIE, nr. 66). Minn barna på at Jesus Kristus kom til jorden som et lite barn i Betlehem. Forklar at vi lærer i Skriftene at han vil komme til jorden igjen.

Oppmuntre til forståelse (ved å spille et “Hva hører det sammen med”-spill): Lag to matchende sett med følgende skriftstedhenvisninger, med hver henvisning på et eget ark: Matteus 16:27; Matteus 24:30, 36, 42; Apostlenes gjerninger 1:9-11; L&p 36:8; L&p 45:57-59; L&p 88:95-98. Fest arkene på tavlen med forsiden ned. La barna etter tur velge to ark. Snu arkene for å se om de stemmer overens. Hvis de ikke stemmer overens, snu dem igjen. Hvis de stemmer overens, lar du henvisningen vises og ber barna slå opp skriftstedet for å finne ut hva det lærer oss om Kristi gjenkomst. Gjenta til alle parene er funnet.

Uke 3: Jeg vil forberede meg til å bo hos vår himmelske Fader og Jesus Kristus igjen.

Identifiser læresetningen (ved hjelp av en gjettelek): Be to eller tre barn rollespille å forberede seg til å gå til sengs, til kirken eller på en lang tur. Be de andre barna gjette hva de gjør. Diskuter med barna hva som ville skje hvis vi ikke forberedte oss til å gjøre disse tingene. Forklar at en viktig ting vi skulle forberede oss til, er å bo sammen med vår himmelske Fader og Jesus Kristus igjen.

Bilde
barn som rollespiller å legge seg til å sove

Oppmerksomhetsaktiviteter som for eksempel rollespill, kan brukes for å skape interesse og for å lede elevenes oppmerksomhet mot leksjonens tema. De som ikke deltar, vil bli engasjert når de ser de andre barna.

Oppmuntre til forståelse (ved å synge sanger): Syng tredje vers av “Jeg er Guds kjære barn” (BS, 2), og be barna merke seg hvordan vi kan forberede oss til å bo hos vår himmelske Fader igjen. Be barna reise seg og synge ordene “og er jeg trofast får jeg bo” om igjen. Forklar at noen Primær-sanger minner oss på ting vi kan gjøre forberede oss til å bo hos vår himmelske Fader og Jesus Kristus igjen (for eksempel: “Jeg vil følge Guds plan” [BS, 86-87], “Hold alle budene” [BS, 68-69], “Jeg ønsker å være snill og god” [BS, 83] og “Når jeg døpes” [BS, 53]). La pianisten spille noen toner fra en av disse sangene, og be barna gjette hvilken sang det er. Be barna synge sangen og reise seg når de synger om en måte de kan forberede seg til å bo hos vår himmelske Fader på. Gjenta med de andre sangene.

Oppmuntre til anvendelse (ved å tegne): Be barna tenke over hvordan de kan forberede seg til å bo hos vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Gi hvert barn et papirark, og be dem tegne et omriss av hånden sin. Be dem så skrive eller tegne på hver finger i omrisset én ting de kan gjøre for å forberede seg. Be barna velge én av disse tingene å jobbe med i løpet av uken. Fortell dem at neste søndag vil du be dem fortelle hva de gjorde.

Bilde
barn samlet rundt et piano for å synge

Uke 4: Jeg har et vitnesbyrd om at jeg er et Guds barn.

Identifiser læresetningen (ved hjelp av en gjettelek): På tavlen skriver du: “Jeg har et ______________.” Be barna lytte til følgende ledetråder og folde armene og reise seg når de tror de kan fylle ut det som mangler:

  • Dette gir oss en god, lykkelig eller varm følelse.

  • Den hellige ånd gir oss dette.

  • Dette hjelper oss å ønske å ta riktige valg.

  • Vi kan dele dette med andre når vi holder taler i Primær, på familiens hjemmeaften og på faste- og vitnesbyrdsmøtet.

Spør: “Hva er dette for noe fantastisk?” Fyll ut tomrommet med ordet vitnesbyrd, og fortell barna at de kan ha et vitnesbyrd om at de er Guds barn.

Å skrive et prinsipp i evangeliet vil hjelpe barna å huske det.

Oppmuntre til forståelse (ved å synge en sang): Be barna synge “Jeg er Guds kjære barn” (BS, 2-3), og be dem tenke over hvordan de føler seg mens de synger den. Be noen av barna fortelle hva de følte. Forklar at gode følelser de kan ha følt, var fra Den hellige ånd, som forteller dem at de virkelig er Guds barn. Forklar at det å vite at dette er sant, er hva det betyr å ha et vitnesbyrd. Forklar at det er mange måter å vite at vi er Guds barn på. Spør: “Hvordan vet dere at dere er Guds barn?”

Oppmuntre til anvendelse (ved å høre vitnesbyrd): Spør barna: “Hvorfor er det viktig å ha et vitnesbyrd om at vi er Guds barn? Hvordan hjelper det å ha et vitnesbyrd oss å ta riktige valg?” Bær ditt vitnesbyrd, og be noen barn og voksne bære sitt vitnesbyrd om at vi alle er Guds barn.