Primærhåndbøker og samlingsstund
September: Jeg vil tjene Gud av hele mitt hjerte, all makt, sinn og styrke


September

Jeg vil tjene Gud av hele mitt hjerte, all makt, sinn og styrke

“Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av all din makt, sinn og styrke, og i Jesu Kristi navn skal du tjene ham” (L&p 59:5).

Suppler ideene som gis her, med noen av dine egne. Hver uke skulle du planlegge hvordan du kan (1) identifisere læresetningen, (2) hjelpe barna å forstå den og (3) hjelpe dem å anvende den i sitt eget liv. Spør deg selv: “Hva skal barna gjøre for å lære, og hvordan kan jeg hjelpe dem å føle Ånden?”

Uke 1: Jesus Kristus lærte oss hvordan vi skal tjene andre.

Identifiser læresetningen (ved å se på bilder): Vis noen bilder av Jesus Kristus som tjener andre. Bruk for eksempel KIE bilde 41, 42, 46, 47 og 55. Be elevene beskrive hva som foregår i hvert bilde. Påpek at Jesus tjener andre i hvert bilde. Skriv på tavlen: “Jesus Kristus lærte oss hvordan vi skal tjene andre.”

Oppmuntre til forståelse (ved å lese skriftsteder og rollespille): Be barna etter tur rollespille et av behovene som er beskrevet i Matteus 25:35-36. For eksempel kan et barn late som han eller hun er sulten, tørst, fremmed eller syk. Be de andre barna gjette behovet og deretter rollespille hvordan de kan hjelpe noen med det behovet. Les Matteus 25:35-40 sammen, og be barna se etter hvem Jesus Kristus sier vi hjelper når vi hjelper andre.

Bilde
barn som rollespiller sult

Oppmuntre til anvendelse: Gi barna et papirark og be dem lage en liste over navn eller tegne bilder av folk de kan hjelpe, samt tjenestegjerninger de kan utføre for disse menneskene. Oppfordre dem til å vise arkene til sin familie hjemme.

Uke 2: Profeter og apostler viser oss hvordan vi kan tjene.

Identifiser læresetningen: Vis bilder av Moses, kong Benjamin, Joseph Smith og Thomas S. Monson. Fortell barna at disse profetene, som alle profeter og apostler, viser oss hvordan vi kan tjene andre.

Oppmuntre til forståelse (ved hjelp av en gjettelek): Forbered ledetråder om hvordan Moses, kong Benjamin, Joseph Smith og Thomas S. Monson viser oss hvordan vi kan tjene. Noen ledetråder om president Monson kan for eksempel være: “Jeg besøkte enkene i menigheten regelmessig”, “Da jeg var gutt, ga jeg en annen gutt en av mine favorittleker” og “Jeg besøker ofte folk som er på sykehus”. Du kan gjerne bruke følgende henvisninger til å forberede ledetrådene: Moses: 2 Mosebok 2:16-17; 1 Nephi 17:24-29. Kong Benjamin: Mosiah 2:12-19. Joseph Smith – Joseph Smith–Historie 1:62, 67; L&p 135:3. Thomas S. Monson: Liahona, okt. 1994, 12-17; des. 1995, 2-4; nov. 2006, 56-59.

Velg fire barn til å representere disse profetene, og be en av dem lese ledetrådene du har forberedt. Be de andre barna rekke opp hånden når de tror de vet hvem profeten er. Be dem så finne bildet av den profeten. Gjenta med de andre profetene.

Bilde
barn i kostymer som representerer profeter

Enkle kostymer som kapper og hatter kan gjøre dramatiseringer mer interessante. Dramatiseringer hjelper barna å få en større forståelse av evangeliets prinsipper og beretninger fra Skriftene.

Oppmuntre til anvendelse (ved å lytte til konferansen): Be barna se eller lytte til generalkonferansen neste måned. Oppmuntre dem til å lytte etter historier om hvordan vi kan tjene andre. Gi dem anledninger til å fortelle om det de har lært.

Uke 3 og 4: Når jeg tjener andre, tjener jeg Gud.

Bilde
barn som skriver på en krittavle

Identifiser læresetningen (ved å lære et skriftsted utenat): Hjelp barna å lære siste del av Mosiah 2:17 ved å skrive på tavlen: “Når dere er i deres medmenneskers tjeneste, er dere jo i deres Guds tjeneste.” Be barna gjenta setningen to eller tre ganger. Be et barn viske ut ett eller to ord, og be barna gjenta setningen igjen. Gjenta til det ikke er flere ord igjen på tavlen.

Oppmuntre til forståelse (ved hjelp av situasjonsstudier): Som forberedelse studerer du ydmykt president Dieter F. Uchtdorfs tale på generalkonferansen i april 2010, “Du er mine hender” (se Ensign eller Liahona, mai 2010, 68-70, 75). Spør barna hvordan vi tjener Gud når vi tjener menneskene rundt oss (vi gjør det han ville gjøre hvis han var her). Fortell en historie eller en personlig opplevelse om tjeneste, og forklar hvordan det velsignet både giver og mottaker. (Du kan finne historier om tjeneste i Friend eller Liahona.) Forbered noen situasjonsstudier som viser hvordan barn kan tjene andre. For eksempel: “Annie snublet og falt på vei hjem fra skolen, og bøkene og papirene hennes ble spredt ut over bakken. David stoppet for å hjelpe henne opp og plukket opp bøkene hennes.” “Marias nabo strevde med å bære dagligvarer inn i huset sitt mens babyen hennes gråt. Mary hjalp henne å bære dagligvarene.” Be barna rollespille situasjonsstudiene og fortelle hvem som ble tjent (både den som mottok tjenesten og Gud).

Oppmuntre til forståelse og anvendelse (ved å spille et “Hva hører det sammen med”-spill): Finn eller tegn bilder av personer barn kan tjene, for eksempel mor eller far, en søster eller bror, besteforeldre, en venn eller en nabo. Lag en ekstra kopi av disse bildene og spill et “Hva hører det sammen med”-spill med dem. Når et barn finner et par, ber du ham eller henne fortelle om en måte å tjene personen i bildene på. Lag en liste over barnas ideer på tavlen. Du finner noen ideer om hvordan man kan tjene i Primær 4, 166.

Bilde
“Hva hører det sammen med”-spill

Spill gir variasjon til undervisningen, lar barn samhandle med hverandre og underbygger prinsippet i evangeliet som det blir undervist i, på en morsom måte.