Seminar
2 Nefi 27: »Et forunderligt værk og et under«


»2 Nefi 27: ›Et forunderligt værk og et under‹«, Mormons Bog – Elevens hæfte, 2024

»2 Nefi 27«, Mormons Bog – Elevens hæfte

2 Nefi 27

»Et forunderligt værk og et under«

Billede
Mormons Bog på forskellige sprog

Tænk på begivenheder, som I vil betragte som forunderlige, og hvordan disse begivenheder har påvirket jer og dem omkring jer. Jesus Kristus lovede at udføre det forunderlige værk med at gengive sit evangelium, herunder Mormons Bog, til jorden i de sidste dage. Denne lektion kan hjælpe jer til at føle en større påskønnelse af Herren, fordi han gengav Mormons Bog til jorden.

Noget vidunderligt

Tænk på en person, der har gjort noget vidunderligt for jer eller en, I kender.

  • Hvad gjorde denne person?

  • Hvad følte I over for den person, der gjorde det? Hvorfor?

I 2 Nefi 27 vidnede Herren om noget vidunderligt, han ville gøre for at hjælpe os gennem de sidste dages ugudelighed og frafald. Mens I studerer, så tænk over, hvordan det, I lærer, påvirker, hvad I føler for Herren.

Læs 2 Nefi 27:25-26, og se efter, hvad Herren lovede, at han ville gøre.

Præsident Russell M. Nelson har sagt, at dette »forunderlige værk vil omfatte fremkomsten af Mormons Bog og evangeliets gengivelse« (»Skriftens vidner, Liahona, nov. 2007, s. 46).

En sandhed, vi kan lære af denne profeti, er, at Herren udførte et forunderligt værk og et under gennem fremkomsten af Mormons Bog og gengivelsen af hans evangelium.

  • Hvad ved I om Mormons Bog og det gengivne evangelium, der kan få jer til at omtale dem som noget »forunderligt«?

Mormons Bog: Et vidunderligt værk og et under

Meget af 2 Nefi 27 fokuserer på fremkomsten af Mormons Bog. Brug et øjeblik på at tænke over jeres egne følelser for Mormons Bog, før I studerer mere fra dette kapitel. Er den noget vidunderligt for jer personligt? Hvorfor eller hvorfor ikke? Hvilke spørgsmål har I? Se efter lærdomme, mens I studerer, der kan hjælpe jer til tydeligere at se Mormons Bog som et »forunderligt værk og et under«.

Nefi profeterede, at Mormons Bog ville komme frem for at hjælpe med problemerne i de sidste dage (se 2 Ne 27:6). Han skrev også, at Gud ville tillade nogle få vidner at se pladerne, som Mormons Bog blev oversat fra, og vidne for verden om sandfærdigheden af bogen (se 2 Ne 27:12-14). Nefi delte derefter en profeti om nogle af detaljerne i forbindelse med oversættelsen af Mormons Bog.

Lav følgende skema i jeres studiebog, og læs versene i de to kolonner. Brug skemaet til at hjælpe jer til at forstå profetien og dens opfyldelse.

Profeti om det, manden ville gøre (2 Ne 27:15-19)

Navnet på den mand, der opfyldte profetien (JS-H 1:63-65)

Den første mand (»ulærd«)

Den anden mand (»en anden«)

Den tredje mand (»lærd«)

  • Hvorfor tror I, at Herren brugte Joseph Smith, som var en ulærd mand, til at frembringe Mormons Bog?

Læs 2 Nefi 27:20-23 og se efter årsager til, at Gud valgte en, der ikke var lærd, til at oversætte Mormons Bog.

Billede
ikon, nedskriv
  1. Besvar følgende spørgsmål:

    • Hvad lærte I om Herren af disse vers? Hvordan kan kendskabet til disse informationer om ham påvirke jer?

    • Hvordan er fremkomsten af Mormons Bog et bevis på Herrens udtalelse: »Jeg er i stand til at udføre mit eget værk«? (Vers 21).

Emma Smith (1804-1879), profetens hustru, vidnede om den guddommelige hjælp, Joseph modtog i sin oversættelse af Mormons Bog:

Joseph Smith kunne hverken skrive eller diktere et sammenhængende og velformuleret brev, for slet ikke at tale om at diktere en bog som Mormons Bog. Og selvom jeg deltog aktivt i de hændelser, der fandt sted, er det et stort under for mig … det er forunderligt for mig, »forunderligt og et under.« …

Jeg tror på, at Mormons Bog er af guddommelig oprindelse – jeg nærer ikke den mindste tvivl om det … Det ville have været usandsynligt, at noget lærd menneske kunne gøre det, og for en, der var så uvidende og ulærd som ham, ville det ganske enkelt have været umuligt. (Emma Smith, »Last Testimony of Sister Emma«, The Saints’ Herald, 1. okt. 1879, s. 290)

Billede
ikon, nedskriv
  1. Besvar mindst to af følgende spørgsmål:

    • Hvordan er fremkomsten af Mormons Bog et »forunderligt værk og et under« ud fra det, I har lært i dag?

    • Hvordan påvirker jeres viden om, at Herren har givet os denne velsignelse, hvad I føler for ham?

    • Hvilke oplevelser har I eller andre haft, der illustrerer, hvor forunderlig Mormons Bog er?

For at se eksempler på, hvor forunderlig Mormons Bog er, kan I se: »Mormons Bog: Hvad ville jeres liv være uden?« fra tidskode 5:38 til 11:26. Videoen findes på ChurchofJesusChrist.org/study/general-conference/2017/10/the-book-of-mormon-what-would-your-life-be-like-without-it?lang=dan ChurchofJesusChrist.org.

Tidligere i lektionen blev I bedt om at tænke over jeres følelser i forhold til Mormons Bog. Overvej, om nogle af de sandheder, I har studeret i dag, har påvirket jeres vidnesbyrd om denne hellige bog. Nedskriv i jeres studiebog de tanker eller indtryk, I har modtaget, såvel som fremtidige handlinger, I er blevet tilskyndet til at foretage jer.