Seminar
2 Nefi 28:1-26: Identifikation og overvindelse af Satans taktikker


»2 Nefi 28:1-26: Identifikation og overvindelse af Satans taktikker«, Mormons Bog – Elevens hæfte, 2024

»2 Nefi 28:1-26«, Mormons Bog – Elevens hæfte

2 Nefi 28:1-26

Identifikation og overvindelse af Satans taktikker

Billede
en ung læser skrifterne

Føler I jer sikre på at kunne gennemskue Satans bestræbelser på at lede jer væk fra Frelseren? Nefi identificerede nogle af de falske idéer og strategier, som Satan bruger til at prøve at lede mennesker væk fra vor himmelske Fader og Jesus Kristus i de sidste dage. Hensigten med denne lektion er at hjælpe jer til at gennemskue Satans snedige taktikker og til at søge Frelserens hjælp til at overvinde dem.

Satans formål

Vi er involveret i en igangværende krig mod det onde. Præsident Ezra Taft Benson (1899-1994) forklarede, hvordan Mormons Bog kan hjælpe os i denne krig:

Mormons Bog blotter Kristi fjender. Den gendriver falske læresætninger og bilægger strid (Se 2 Ne 3:12). Den gør falske lærdomme til skamme … Den styrker Kristi ydmyge tilhængere mod den ondes anslag, planer og lære i vor tid. (Ezra Taft Benson, »The Book of Mormon Is the Word of God«, Ensign, jan. 1988, s. 3)

  • På hvilke måder oplever I Mormons Bog bevirke nogle af de ting, som præsident Benson belærte om?

Når I studerer, så se efter sandheder, der kan hjælpe jer til bedre at gennemskue og overvinde Satans snedige taktikker.

Satans falske lærdomme og strategier

I 2 Nefi 28 fortsatte Nefi sin profeti om de sidste dage. Læs 2 Nefi 28:5-9 og se efter nogle af de lærdomme og holdninger, som Nefi så ville eksistere i vore dage.

  • Hvilket bevis ser I på disse lærdomme og holdninger i vore dage?

  • Hvordan er de falske lærdomme, der nævnes i disse vers, og holdningerne hos dem, der tror på dem, åndeligt farlige?

Disse vers repræsenterer nogle af de holdninger og overbevisninger, der følger af Satans bedrag. Nefi fortsatte i sine lærdomme med at finde frem til specifikke strategier, som Satan bruger til at forsøge at fange os i sin magt.

Skriv følgende i jeres studiebog: Satan forsøger at gribe os med sine evigtvarende lænker ved at …

Læs 2 Nefi 28:19-22 og se efter lærdomme, der kan hjælpe jer til at færdiggøre denne udtalelse:

Billede
ikon, nedskriv
  1. Besvar følgende spørgsmål:

  • Hvordan kan I ud fra det, I har lært af disse vers, færdiggøre udsagnet: Satan forsøger at gribe os med sine evigtvarende lænker ved at …?

En sandhed, vi kan lære, er denne: Satan forsøger at gribe os med sine evigtvarende lænker ved …

  • ophidse mennesker til vrede imod det, der er godt.

  • berolige og lulle mennesker ind i kødelig sikkerhed, og

  • fortælle mennesker, at der ikke findes noget helvede og ingen djævel.

Det kan være nyttigt at vide, at vendingen »luller dem ind i kødelig sikkerhed« (vers 21) henviser til Satans bestræbelser på at få mennesker til at føle sig trygge i deres syndige tilstand, så de ikke føler behov for at ændre sig.

Tænk over, hvilke af Satans strategier i vers 20-22 der illustreres i hver af følgende situationer:

  1. Maria valgte at snyde med sin skoleopgave, så hun kunne få en god karakter. Til at begynde med følte hun sig skyldig, men hun fandt ud af, at hun ikke blev taget i det, og endte med også at snyde med andre opgaver. Nu føler hun, at det at handle uærligt kan hjælpe hende til at få det, hun ønsker sig i livet.

  2. Anton har bemærket, at når han læser opslag på de sociale medier om Jesus Kristus eller Kirken, er der ofte mange negative kommentarer, der angriber Kirken eller mennesker, der tror på Frelseren.

  3. Mette har et par venner, der prøver at overtale hende til at sænke sine standarder. De argumenterer for, at eftersom der ikke er noget liv efter døden, er det fjollet at bekymre sig om et sted, hvor man skal stå til regnskab for sine såkaldte synder.

  • Hvilke andre eksempler kan I komme i tanke om, der viser Satans strategier, der står i vers 20-22?

Tænk over jeres eget liv. Føler I, at nogle af Satans strategier, som I har lært om, påvirker jer? Overvej at skrive jeres tanker ned i jeres studiebog. Idet I fortsætter med at studere, så se efter, hvordan vor himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjælpe jer til at overvinde Satans bedrag i jeres liv.

Vi kan overvinde Satans strategier ved at vende os til vor himmelske Fader og Jesus Kristus

Vi kan overvinde Satan og hans bedrag, når vi stoler på vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Lav følgende overskrift i jeres studiebog: »Sådan hjælper vor himmelske Fader og Jesus Kristus mig til at overvinde Satans strategier.«

Find skriftsteder eller lærdomme fra Kirkens ledere, der kan hjælpe jer i jeres bestræbelser på at overvinde Satans strategier. Skriv jeres indsigt ned i jeres studiebog.

Overvej at studere nogle af skriftstedshenvisningerne under »Fristelse« i Guide til skrifterne. I kan også studere Nefis lærdomme i 2 Nefi 28:17, 26-32. Andre nyttige skriftsteder omfatter 1 Nefi 15:24; Helaman 5:12; og 3 Nefi 18:15, 18.

  1. Besvar følgende spørgsmål:

  • Hvordan kan de lærdomme fra Kirkens ledere og skriftsteder, I har fundet, hjælpe jer til at overvinde Satans strategier, som I identificerede tidligere i lektionen?

Tænk over jeres oplevelser med at studere i dag. Brug et øjeblik på at lave en plan ud fra det, I føler, at Herren ønsker, at I gør for at beskytte jer bedre mod Satans taktikker. Skriv jeres plan ned i jeres studiebog. I får mulighed for at henvise til denne plan i den kommende lektion »Vurder jeres læring«.