Seminar
Jakob 4: »Vor tro bliver urokkelig«


»Jakob 4: ›Vor tro bliver urokkelig‹«, Mormons Bog – Elevens hæfte, 2024

»Jakob 4«, Mormons Bog – Elevens hæfte

Jakob 4

»Vor tro bliver urokkelig«

Billede
guldplader

At indgravere ord i metalplader var ikke en let opgave (se Jakob 4:1). Så hvorfor gjorde Jakob sig den anstrengelse at gøre det? Han havde oplevet glæden ved at kende Frelseren og ønskede også at hjælpe os til at komme til Frelseren. Denne lektion kan styrke jeres tro på Jesus Kristus ved at I identificerer, nedskriver og tænker over principper og sandheder, som Jakob underviste i.

Hvad ville I dele?

Jakob opfyldte en befaling om på de små plader at skrive »en smule af det, som [han] anså for at være mest dyrebart« (Jakob1:2) for fremtidige generationer at læse (se Jakob 4:1-3). Forestil jer, at I på samme måde er blevet bedt om at skrive et kort budskab til folk i fremtiden.

Skriv et afsnit, der indeholder det vigtigste, som I ved eller har oplevet, så jeres børn og børnebørn kan læse om det i fremtiden.

Jakobs budskab til os

Når I studerer det budskab, som Jakob blev inspireret til at indgravere i Jakob 4, så folk i vore dage kunne læse det, vil I få mulighed for at øve jer i at bruge nyttige skriftstudiefærdigheder. Disse færdigheder omfatter:

  1. At identificere og nedskrive principper og sandheder

  2. At tænke over og stille spørgsmål, der hjælper jer til bedre at forstå sandhederne og principperne

Brugen af disse færdigheder kan hjælpe jer til at lære og føle mere fra Helligånden, når I studerer skrifterne.

1. At identificere og nedskrive principper og sandheder

Når I læser skrifterne er det en god idé at stoppe op og nedskrive det, I lærer, som enkle erklæringer om sandheder. I kan bruge jeres egne ord eller ord og udtryk, der kommer direkte fra skrifterne.

Øv jer i at finde principper og sandheder ved at:

  • Læse Jakob 4:1, 4-6 og være opmærksomme på, hvad Jakob blev inspireret til at skrive om Frelseren.

  • Markere ord eller udtryk, der er betydningsfulde for jer.

  • Skrive i jeres studiebog eller i jeres skrifter, hvad I føler er de vigtigste budskaber i disse vers.

Et eksempel på et princip, som I kan identificere fra vers 6, er at, oprigtig gennemsøgning af profeternes ord vil styrke min tro på Jesus Kristus. Overvej at skrive dette princip i jeres studiebog eller i jeres skrifter i nærheden af vers 6.

2. At tænke over og stille spørgsmål

Når I tænker dybere, kan det hjælpe jer til at forstå og anvende de principper og sandheder, I finder. I kan måske tænke over spørgsmål som følgende:

  • Hvorfor mener jeg, at folk i vore dage har brug for at kende denne sandhed?

  • Hvordan gør den sig gældende i mit liv?

  • Hvad ønsker Herren, at jeg gør på grund af det, jeg har lært?

Øvelse i at bruge skriftstudiemetoder

Øv evnerne til at identificere, nedskrive og tænke over principper og sandheder ved at:

  1. Studere Jakob 4:7-14 og søge efter vigtige lærdomme, som Jakob valgte at nedskrive om Frelseren.

  2. Skrive et princip eller en sandhed i jeres studiebog eller i jeres skrifter, som I føler er vigtig for folk i verden i dag at forstå.

  3. Tænk over vigtigheden af det, I har fundet. Stil spørgsmål, der kan hjælpe jer til bedre at forstå og anvende det i jeres egen tilværelse. (I kan finde eksempler på spørgsmål at tænke over i afsnittet »At tænke over og stille spørgsmål« tidligere i lektionen).

  1. Skriv et eller to afsnit, og fortæl jeres lærer om det princip eller den sandhed, I valgte, det eller de vers, I fandt det i, og hvad I lærte af det. Overvej følgende eksempler på ting, I kan medtage i jeres afsnit:

    • Hvordan princippet eller sandheden kan hjælpe en teenager til at styrke sin tro på Jesus Kristus

    • Andre skriftsteder eller udtalelser fra Kirkens ledere, der hjælper jer til bedre at forstå dette princip eller denne sandhed

    • Ting, I kan tænke over, og spørgsmål, I kan stille for bedre at forstå dette princip eller denne sandhed

    • Måder, hvorpå I kan anvende det, I har lært, for at styrke jeres tro på Jesus Kristus

    • Oplevelser, hvor I eller dem, I kender, er blevet velsignet ved at bruge det, Jakob lærte fra sig