Seminar
Mosija 9-10: »I Herrens styrke«


»Mosija 9-10: ›I Herrens styrke‹«, Mormons Bog – Elevens hæfte, 2024

»Mosija 9-10«, Mormons Bog – Elevens hæfte

Mosija 9-10

»I Herrens styrke«

Billede
en ung beder

Er det muligt at være så fokuseret på noget, vi ønsker, at vi træffer beslutninger uden at overveje de mulige konsekvenser? Zeniff var så fokuseret på at vende tilbage til Nefis land og genopbygge byerne der, at han ikke overvejede nogle af de negative konsekvenser, der kunne følge med hans beslutning. Efter Zeniff og hans folk havde oplevet nogle af konsekvenserne, vendte de sig til Herren i tro. Denne lektion kan hjælpe jer til at se, hvordan I kan modtage styrke fra Herren, når I beder om den og går frem i tro.

Solformørkelse

  • Solen er 400 gange større end månen, så hvordan kan månen formørke eller blokere for solens lys og varme, som illustreret på følgende billede?

Billede
solformørkelse

Eftersom månen er meget tættere på jorden end solen, kan den se ud til at have samme størrelse som solen og blokere for dens lys. Selv noget så småt som jeres tommelfinger kan blokere for jeres udsyn til solen, hvis I holder den tæt nok på jeres øje.

Ældste Gary E. Stevenson fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret, hvordan en solformørkelse kan være en analogi for vores åndelige liv. Se »Åndelig formørkelse« (15:12), der findes på ChurchofJesusChrist.org fra tidskode 01:01 til 03:53 eller læs følgende udtalelse.

På samme måde som den meget lille måne kan blokere for den storslåede sol, hvorved den lukker dens lys og varme ude, kan en åndelig formørkelse forekomme, når vi lader små og besværlige hindringer – dem, vi møder hver dag – komme så tæt på, at de blokerer for storheden, klarheden og varmen fra Jesu Kristi lys og hans evangelium. (Gary E. Stevenson, »Åndelig formørkelse«, Liahona, nov. 2017, s. 45)

  • Hvilke mindre ting har vi nogle gange fokus på, der kan sløre vores fokus på Jesus Kristus og hans evangelium?

  • Hvilke udfordringer eller negative konsekvenser kan der komme af at fokusere for meget på disse mindre ting?

Tænk på ting, I måske fokuserer på, og som kan sløre jeres udsyn til Jesus Kristus og hans evangelium. Når I studerer, så se efter sandheder, der kan hjælpe jer til at forny jeres fokus på Herren for at undgå en »åndelig formørkelse«.

Zeniffs overivrighed

I en tidligere lektion lærte I, at Zeniff ledte en gruppe mennesker fra Zarahemlas land tilbage til Nefis land.

Billede
illustration af nefitiske rejser med det formål at genvinde Nefis land

Zeniff havde et stort ønske om at arve dette land, men hans fokus førte til problemer for ham og hans folk.

Læs Mosija 9:1-3, 6, 10-15 (se også Mosi 7:21) og se efter, hvordan Zeniff og hans folks fokus førte til negative konsekvenser. Bemærk, at overivrig betyder at være for ivrig efter at opnå eller få noget.

  • Hvilke konsekvenser var der ved at være overivrig og langsom til at huske Herren?

En sandhed, vi kan lære, er, at det at være overivrig og langsom til at huske Herren kan føre til negative konsekvenser.

  • Hvordan kan vi være overivrige og langsomme til at huske Herren i dag?

  • Hvilke negative konsekvenser kan vi stå over for?

Vend jer til Herren

Zeniff og hans folk levede i fred i årevis, inden lamanitternes konge forsøgte at iværksætte sin plan om at føre dem i trældom. Læs følgende skriftsteder for at se, hvordan Zeniff og hans folk vendte sig til Herren, da lamanitterne kom for at besejre dem.

  • Hvad gjorde folket for at sætte deres lid til Herren? Hvad kom der ud af det?

  • Hvilke sandheder kan vi lære af denne beretning?

En sandhed, vi kan lære af denne beretning, er, at hvis vi beder og går frem i tro, kan vi møde vores udfordringer i Herrens styrke.

  • Hvad ved I allerede om vor himmelske Fader og Jesus Kristus, som giver jer tillid til at sætte jeres lid til dem ved at bede og gå fremad i tro?

  • Hvordan føles det at vide, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus stadig vil hjælpe os med vores udfordringer, selv når vi har begået fejl?

  • Hvilke eksempler i jeres liv, andres liv eller skrifterne illustrerer denne sandhed?

Se et eksempel på denne sandhed i videoen »Prayer« (4:12), der findes på ChurchofJesusChrist.org eller læs om Frelseren, der eksemplificerer dette princip i Lukas 22:39-45.

Sandheder anvendt i det virkelige liv

Forestil jer, at en ung kvinde opdager, at hun tvivler på sit vidnesbyrd. Når hun tænker tilbage på sit liv, indser hun, at hun har fokuseret så meget på at få gode karakterer og forberede sig på sin fremtid, at hun måske ikke har næret sit vidnesbyrd så godt, som hun kunne have gjort, og nu tvivler hun oprigtigt på, om Kirken er sand.

  1. Brug det, I har lært af Mosija 9-10 og jeres egne personlige oplevelser, til at besvare følgende spørgsmål. Overvej også, hvordan jeres svar kan anvendes i jeres eget liv.

    • Hvordan kan hun »anråbe Herren indtrængende« (Mosi 9:17)? Hvordan vil I beskrive den slags bøn?

    • Hvordan kan hun stole på Herren og gå frem i tro på Jesus Kristus efter at have anråbt Herren indtrængende?

    • Hvad vil I ellers anbefale denne unge kvinde at gøre? Hvorfor?