Seminar
Alma 1:1-18: Præstelistens onder


»Alma 1:1-18: Præstelistens onder«, Mormons Bog – Elevens hæfte, 2024

»Alma 1:1-18«, Mormons Bog – Elevens hæfte

Alma 1:1-18

Præstelistens onder

Billede
Nehor prædiker

Vi lever i en verden, hvor folk promoverer sig selv og deres idéer for at opnå personlig ære og vinding. Troen på disse falske ideer får mange mennesker til at synde og afvise deres Frelser, Jesus Kristus. Dette gjaldt også for nefitterne. En mand ved navn Nehor underviste i falske lærdomme, der fik folk på hans tid, og andre i de følgende år, til at forkaste deres Frelser. Denne lektion kan lære jer at genkende og afvise falske lærdomme, der kan vende jer væk fra Jesus Kristus.

Falske lærdomme

  • På en skala mellem 1 og 5 (hvor 1 er meget uenig og 5 er meget enig), hvor enige eller uenige er I så i følgende udtalelser? Hvorfor?

De fleste af de oplysninger, jeg får hver dag, er sande (for eksempel på de sociale medier, i reklamer, fra ledere og indflydelsesrige i samfundet).

Den information, jeg modtager, påvirker min tro på Jesus Kristus.

Gud har givet mig hjælp til at kende sandhed fra vildfarelse.

Vi lever i en verden med mange falske budskaber, der kan svække vores tro på Jesus Kristus. Når I studerer Alma 1, så søg Åndens vejledning for at lære at genkende falske lærdomme i verden omkring jer, der kan vende jer væk fra Jesus Kristus.

Før sin død etablerede kong Mosija en ny regeringsform. I stedet for at have konger valgte folket dommere til at håndhæve lovene. Alma den Yngre blev valgt som den første overdommer og regent (se Alma 2:16). Han var også højpræst og leder af Kirken (se Mosi 29). Folket begyndte at føre tid fra det tidspunkt, hvor deres regering blev ændret.

I det første år af dommernes regeringstid begyndte en ugudelig mand ved navn Nehor at påvirke nefitterne. Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret, hvorfor Nehors historie er inkluderet i Mormons Bog.

Mormons Bog indeholder beretningen om en mand ved navn Nehor. Det er let at forstå, hvorfor Mormon, da han skulle forkorte tusind år af den nefitiske historie, mente, at det var vigtigt at inddrage noget om denne mand og den varige virkning af hans lære. Mormon søgte at advare os, velvidende at denne filosofi ville dukke op igen i vore dage. (Se D. Todd Christofferson, »Omvendelsens guddommelige gave«, Liahona, nov. 2011, s. 38)

Læs Alma 1:2-6, og se efter, hvad Nehor lærte folket. Lav en liste over Nehors lærdomme. Inddel dem under »Sandt«, »Falsk« eller »Blandet«.

I har måske bemærket, at Nehor blandede sine falske lærdomme med sande udtalelser. Dette illustrerer en taktik, som Satan også bruger. Når vi sammenligner Nehor med Satan, lærer vi, at Satan bruger løgne iblandet sandhed for at bedrage folk og vende dem væk fra Jesus Kristus.

  • Hvilke beviser ser I på dette i dag?

Ældste Dale G. Renlund fra De Tolv Apostles Kvorum har illustreret, hvordan Nehors falske idéer påvirker mennesker i dag:

[En falsk lærdom, der afholder os fra at omvende os,] er at tro, at vores synder ikke har betydning, fordi Gud elsker os uanset, hvad vi gør. Det er fristende at tro på det, den bedrageriske Nehor belærte folket i Zarahemla om: »At hele menneskeslægten ville blive frelst på den yderste dag, og at de ikke behøvede at frygte og bæve … og til sidst ville alle mennesker få evigt liv.« (Alma 1:4) Men denne forførende idé er falsk. Gud elsker os. Men det har betydning for ham og for os, hvad vi gør. Han har givet klare retningslinjer for, hvordan vi bør opføre os. Vi kalder dem for befalinger. Hans godkendelse og vores evige liv afhænger af vores opførsel, herunder vores villighed til ydmygt at søge oprigtig omvendelse. (Dale G. Renlund, »Omvendelse: Et glædeligt valg«, Liahona, nov. 2016, s. 123)

Genkende falske lærdomme

Det kan sommetider være svært at kende falske lærdomme igen, ligesom Nehors. Heldigvis kan I genkende dem. Mormon belærte om, at hvis et budskab eller en lærdom vil overtale os til »at gøre ondt og ikke tro på Kristus og fornægte ham og ikke tjene Gud«, så kan vi vide, at den er falsk og kommer fra Djævelen (Moro 7:17).

Billede
ikon, nedskriv
Billede
ikon, nedskriv
  1. Besvar følgende spørgsmål:

  • Hvilke af Nehors lærdomme kan få nogen til at føle, at de ikke har brug for Frelseren?

  • Hvilke andre falske lærdomme findes der i dag, der vender folk væk fra Jesus Kristus?

Tænk på de budskaber, I hører eller læser regelmæssigt. Hvordan påvirker de jer? Påvirker nogen af dem jeres tro på Jesus Kristus negativt?

Hvis I lytter til falske budskaber i medier, der påvirker jeres tro på Jesus Kristus negativt, så sluk for dem eller fjern kilden til disse budskaber fra jeres liv. Erstat dem med budskaber, der opbygger jeres tro på Jesus Kristus. For eksempel har tidsskrifterne Til styrke for de unge og Liahona, der findes på ChurchofJesusChrist.org, trosfremmende indhold.

Præstelist

En dag mødte Nehor en ældre kirkeleder ved navn Gideon. Da Nehor forsøgte at forlede Kirkens folk, modstod Gideon Nehor, »idet han formanede ham med Guds ord« (Alma 1:7). Nehor blev vred på Gideon og slog ham ihjel. Nehor blev derefter ført frem for Alma og blev henrettet i henhold til loven (se Alma 1:9-15).

Læs Alma 1:12, og se efter, hvordan Alma beskrev Nehors lærdomme.

Læs Alma 1:16 og 2 Nefi 26:29, og se efter en beskrivelse af præstelist.

Billede
ikon, nedskriv
  1. Besvar følgende spørgsmål:

  • Hvordan ser I Nehors forkyndelse som et eksempel på præstelist?

  • Hvorfor tror I, at visse falske idéer er populære?

  • Hvorfor tror I, at præstelist er så farligt?

Afvisning af falske lærdomme

Ligesom Gideon kan vi bruge Guds ord til at hjælpe os til at afvise falske lærdomme (se Alma 1:7, 9). Vælg en eller flere af Nehors falske lærdomme eller nogle, I har hørt i vore dage. Find derefter et skriftsted, der korrigerer løgnen. I kan for eksempel imødegå Nehors lærdomme i Alma 1:3 med Frelserens undervisning i Matthæus 23:11.

  1. Udfør en af følgende ting i jeres studiebog:

  1. Fortæl om den eller de falske lærdomme, I har valgt, og de skriftsteder, I mener modsvarer dem.

  2. Fortæl om, hvad I har lært af Alma 1 i forhold til, hvordan man kender og afviser falske lærdomme.