Seminar
Evangelisk mesterlære: Alma 34:9-10 – »Der [må] foretages en forsoning … et altomfattende og evigt offer.«


»Evangelisk mesterlære: Alma 34:9-10 – ›Der [må] foretages en forsoning … et altomfattende og evigt offer‹«, Mormons Bog – Elevens hæfte 2024

»Evangelisk mesterlære: Alma 34:9-10«, Mormons Bog – Elevens hæfte

Evangelisk mesterlære: Alma 34:9-10

»Der [må] foretages en forsoning … et altomfattende og evigt offer.«

Billede
Kristus på korset

I en tidligere lektion lærte I om Jesu Kristi altomfattende og evige forsoning. Denne lektion kan hjælpe jer med at lære henvisningen til og nøglesætningen i skriftstedet Alma 34:9-10 udenad, forklare læresætningen i disse vers og anvende principperne for at opnå åndelig kundskab i realistiske situationer ved at bruge dette skriftsted.

Forklar og lær udenad

Har I nogensinde bemærket, at det kan være lettere at forstå noget i jeres sind end at forklare det med ord? Et af formålene med evangelisk mesterlære er at give jer mulighed for at forklare læresætningen i mesterlæreskriftstederne med jeres egne ord.

I jeres nylige studium af Alma 34:9-10 lærte I, at uden Jesu Kristi altomfattende og evige forsoning ville hele menneskeheden være fortabt for evigt.

Forestil jer, at I har mulighed for at forklare betydningen af Alma 34:9-10 for en person, der kun ved meget lidt om Jesus Kristus. Brug et øjeblik på at gennemgå disse vers og markere eller nedskrive ord eller vendinger, som I gerne vil have denne person til at forstå.

Billede
ikon, nedskriv
Billede
icon, record
  1. Besvar følgende spørgsmål:

    • Hvordan vil I forklare lærdommene i Alma 34:9-10 med jeres egne ord?

Nøglesætningen i Alma 34:9-10 er: »Der [må] foretages en forsoning … et altomfattende og evigt offer.«

Som en hjælp til at lære skriftstedshenvisningen og nøglesætningen udenad kan I skrive »Der må foretages en forsoning … » et par gange på papir, indtil I har lært denne del af sætningen udenad. Gør så det samme for den anden del af sætningen: »et altomfattende og evigt offer.« Når I har lært den anden del udenad, så gentag hele skriftstedshenvisningen og nøglesætningen sammen, indtil I har lært det hele udenad.

Øv anvendelse

Kan I huske navnene på de tre principper for at opnå åndelig kundskab? Se, om I kan gentage dem uden at se. Hvis I har brug for hjælp, kan I gennemgå disse principper ved at studere afsnit 5-12 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2022. I vil få mulighed for at gennemgå disse principper og øve jer i at anvende dem i denne lektion.

Forestil jer, at I blev bedt om at undervise i en lektion om Jesu Kristi forsoning i jeres søndagsskoleklasse. Som en del af jeres forberedelse rækker I ud til en ung kvinde i jeres menighed ved navn Olivia og beder hende om at dele sine tanker om, hvordan Jesus Kristus har velsignet hendes liv på grund af hans forsoning.

Olivias svar overrasker jer. Hun siger: »For at være ærlig tror jeg, at Jesu Kristi forsoning er fantastisk for de fleste mennesker, men jeg er ikke sikker på, hvor meget den gælder mig mere på grund af nogle af de fejl, jeg har begået og fortsat begår. Der er nogle synder, som jeg ikke ved, om jeg nogensinde vil være i stand til at overvinde.«

Idet I fortsætter med at forberede jeres lektion, bliver I ved med at tænke på Olivias kommentarer og ønsker at hjælpe hende. Overvej, hvordan lærdommene i Alma 34:9-10 og principperne for at opnå åndelig kundskab kan hjælpe Olivia med hendes bekymring.

Handl i tro

Billede
icon, record
  1. Besvar spørgsmålene i forbindelse med mindst et af følgende punkter:

    • Hvilke specifikke, trofaste handlinger tror I, at Olivia kunne gøre, der kan hjælpe hende?

    • Hvad kan I lære Olivia om Jesus Kristus og hans forsoning, der kan hjælpe hende til at handle i tro? Hvordan kan lærdommene i Alma 34:9-10 hjælpe?

Find andre forslag til, hvordan Olivia kan handle i tro, ved at læse afsnit 5-7 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument.

Undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv

Billede
icon, record
  1. Besvar mindst et af følgende spørgsmål:

    • Hvordan tror I, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus ville se på den bekymring, som Olivias har?

    • Hvorfor er det vigtigt for Olivia at huske, at Frelserens forsoning er »altomfattende og evig« (Alma 34:10)?

    • Hvordan kan det hjælpe hende at se anderledes på sin bekymring, at hun husker, at alle er faldne og fortabte uden Frelserens forsoning?

Find andre forslag til, hvordan Olivia kan undersøge begreber eller spørgsmål ud fra et evigt perspektiv, under afsnit 8 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument.

Søg yderligere kundskab gennem guddommeligt anviste kilder

  1. Besvar spørgsmålene i forbindelse med mindst et af følgende punkter:

    • Hvilke typer af guddommeligt anviste kilder ville I anbefale Olivia for at hjælpe hende til at modtage vejledning? Hvorfor?

    • Hvilket skriftsted eller udtalelse fra en kirkeleder kan I dele med Olivia, udover Alma 34:9-10? Hvordan kan det hjælpe hende?

For andre forslag til, hvordan Olivia kan søge yderligere kundskab gennem guddommeligt anviste kilder, kan I læse afsnit 11-12 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument.