Seminar
Alma 37: »Ved små og enkle ting«


»Alma 37: ›Ved små og enkle ting‹«, Mormons Bog – Elevens hæfte 2024

»Alma 37«, Mormons Bog – Elevens hæfte

Alma 37

»Ved små og enkle ting«

Billede
ung mand studerer skrifterne

Sommetider virker vore problemer så store og komplicerede, at vi går ud fra, at løsningerne også skal være store og komplicerede. Men Alma lærte sin søn Helaman, at Herren ofte bruger små og enkle ting til at gøre store ting, såsom at lade skrifterne vise, hvilken »vej, [vi] [skal] gå« i vores liv (Alma 37:40). Hensigten med denne lektion er at hjælpe jer til at udøve tro på Jesus Kristus, når I studerer hans ord i skrifterne.

Storheden ved små og enkle ting

  • Hvilke små og enkle ting gør en stor forskel i jeres liv?

Billede
en ung kvinde træner
Billede
smartphone
Billede
tandbørste
Billede
unge gør tjeneste ved at rengøre en bygning udvendigt

Som der står i Alma 37, betroede Alma Helaman et vigtigt ansvar, som Herren brugte til at påvirke Guds børn meget. Læs Alma 37:1-2, 5-7 for at se, hvad det bestod i, og hvorfor det var så vigtigt.

Hvis I gerne vil se en video, der skildrer disse vers, så se »Alma Counsels His Sons« fra tidskode 3:15 til 5:05, som findes på ChurchofJesusChrist.org. Følg med i beretningen i jeres skrifter.

En sandhed, vi kan lære i Alma 37, er, at Herren bruger skrifterne til at bringe frelse til mange mennesker.

  • Hvorfor tror I, at Herren bruger skrifterne til at hjælpe mennesker til at opbygge tro på Jesus Kristus og komme til ham for at blive frelst?

Idet I fortsætter jeres studium, så tænk over disse spørgsmål: Hvordan hjælper skrifterne med at bringe mennesker til Jesus Kristus og hans frelse? Hvordan bør jeg studere for at modtage disse store velsignelser?

Hvis I ikke føler, at I modtager store velsignelser gennem jeres studium af skriften, så søg Helligåndens vejledning for at finde ud af, hvad I kan have brug for at erkende eller ændre.

Skrifternes store kraft

Billede
Alma underviser sin søn

Alma mindede Helaman om, hvordan skrifterne i høj grad påvirkede nefitterne og lamanitterne. Læs Alma 37:8-10, 14, og se efter mirakuløse velsignelser, som Herren tilvejebragte gennem skrifterne. Overvej at markere disse velsignelser eller notere dem i jeres studiebog.

  • Hvilken af disse velsignelser lagde I særligt mærke til? Hvorfor?

Alma belærte om, at skrifterne »har øget dette folks hukommelse« (Alma 37:8). Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles har forklaret denne velsignelse:

Skrifterne øger vores hukommelse ved at hjælpe os med altid at ihukomme Herren og vores forhold til ham og Faderen. De minder os om det, som vi vidste i forudtilværelsen. Og de øger også vores hukommelse i en anden betydning ved at undervise os om epoker, mennesker og begivenheder, som vi ikke personligt har oplevet (D. Todd Christofferson, »Velsignelsen ved skriften«, Liahona, maj 2010, s. 33)

Billede
ikon, nedskriv
  1. Besvar følgende spørgsmål:

    • Hvornår har I eller nogen, I kender, oplevet en af disse velsignelser ved skriftstudium?

    • Hvordan tror I, at skrifterne bringer os »til kundskab om Herren … og får [os] til at fryde [os] i Jesus Kristus«? (Alma 37:9)

Liahonaen og Kristi ord

Efter at have givet Helaman yderligere råd sammenlignede Alma Kristi ord med en specifik lille og enkel ting, som Lehi og hans familie brugte: Liahonaen. Tænk over, hvad I ved om Liahonaen.

Billede
Lehi og hans familie ser på Liahonaen

Læs Alma 37:38-46 og se efter små og enkle ting, som Lehis familie skulle gøre, så Liahonaen kunne vejlede dem.

  1. Fuldfør følgende:

    Som en hjælp til at tænke over, hvordan Almas lærdomme om Liahonaen gælder studium af skriften, kan I bruge et øjeblik på at beskrive følgende:

    1. Studium af skrifterne med tro på Gud (se Alma 37:40). Hvordan adskiller det sig fra andre former for studier?

    2. At blive lad og glemme at »udøve … tro og flid« i sit studium af skriften (Alma 37:41).

    Nedskriv om muligt oplevelser, I har haft, der har hjulpet jer til at se, hvordan skrifterne fungerer som en »viser«, der vil »pege den vej, [vi skal] gå« i vores liv (Alma 37:38, 40).

Personligt skriftstudium

Tænk over jeres nuværende mål, vaner og erfaringer med skriftstudium. Skriv i jeres dagbog, hvilke små justeringer I kan foretage for at give Herren mulighed for at velsigne jer på betydelige måder. Her følger nogle få forslag:

Studer skrifterne og søg enten efter mere »kundskab om Herren« eller at »fryde jer i Jesus Kristus« (Alma 37:9).

  • Det kan omfatte at se efter henvisninger til Jesus Kristus, hans roller og hans mission. Når I finder disse henvisninger, kan I tænke over, hvordan Jesus Kristus udfører lignende roller i jeres liv. I kan nedskrive udtryk for taknemlighed i jeres noter eller i appen Evangelisk Bibliotek, når I finder dem.

Vis tro på Gud, når I studerer (se Alma 37:40).

  • Det kan omfatte at se efter, hvordan I kan handle på det, I studerer, og at komme til Kristus. I kan regelmæssigt søge at besvare spørgsmålet: »Hvordan kan det, jeg studerer, hjælpe mig til at komme til Kristus for at modtage hans velsignelser og følge hans eksempel?« I kan skrive jeres svar i jeres noter.

Beslut jer for, hvordan I kan undgå at blive »lade« og glemme at »udøve [jeres] tro og flid« i jeres studium (Alma 37:41).

  • Dette kan omfatte at vælge en fast tid hver dag til at studere jeres skrifter. I kan også bede en i familien eller en ven om regelmæssigt at følge op på jeres bestræbelser på at studere skriften. Hvis det er muligt, kan I på en telefon eller en anden digital enhed have en kalenderpåmindelse hver dag.