Seminarie
Helaman 8: Profeten getuigen van Jezus Christus


‘Helaman 8: Profeten getuigen van Jezus Christus’, Het Boek van Mormon — cursistenboek (2024)

‘Helaman 8’, Het Boek van Mormon — cursistenboek

Helaman 8

Profeten getuigen van Jezus Christus

Afbeelding
Jezus Christus

In een wereld waarin zoveel stemmen ons in allerlei richtingen trekken, heeft God ons profeten gegeven om ons aan Hem te verankeren. Wanneer de goddeloze Nephieten Nephi vragen waarom hij zich zo hard tegen hen uitspreekt, getuigt hij moedig van de Heiland. Deze les kan je duidelijk maken dat profeten van Jezus Christus getuigen en je laten voelen dat hun getuigenissen waar zijn.

Het getuigenis van een getuige

Denk aan een keer dat je iets hoorde wat moeilijk te geloven was. Misschien heb je gehoord dat iemand iets schijnbaar onmogelijks heeft bereikt of op wonderbaarlijke wijze door de macht van het priesterschap genezen is. Wat maakte dat je het geloofde? Wat voor invloed zou het op je geloof hebben als je hierover van een getuige hoorde?

De meeste mensen hebben Jezus Christus niet gezien, maar velen geloven toch in Hem.

  • Noem wat redenen waarom mensen in Jezus Christus geloven.

  • Welke rol spelen profeten bij je geloof in de Heiland?

Het getuigenis van profeten vanouds

Je weet misschien nog dat de profeet Nephi tot de goddeloze Nephieten profeteert dat ze vernietigd worden als ze zich niet bekeren (zie Helaman 7:22–29). Veel Nephieten worden boos op Nephi omdat hij zich tegen hun goddeloosheid uitspreekt (zie Helaman 8:1–7). Nephi berispt deze mensen en zegt dat ze niet alleen zijn woorden verloochenen, maar ook de woorden van eerdere profeten, onder wie Mozes, die van Jezus Christus hadden getuigd (zie Helaman 8:10–13).

Lees Helaman 8:13–23 en ga na wat Nephi over Mozes en andere profeten uit het verleden vertelt. Markeer eventueel de namen van de profeten die Nephi noemt.

  • Wat hebben al deze profeten gemeen?

We leren uit deze verzen onder meer dat profeten van Jezus Christus getuigen.

Ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

De belangrijkste rol van de profeet van de Heer is ons over de Heiland te leren en ons naar Hem te leiden. […]

Een profeet staat niet tussen u en de Heiland in. Hij staat juist naast u en wijst de weg naar de Heiland. De grootste taak van een profeet en zijn kostbaarste gave aan ons is zijn vaste getuigenis, zijn zekere kennis dat Jezus de Christus is. (Neil L. Andersen, ‘De profeet van God’, Liahona, mei 2018, 25, 27.)

  • Waarom denk je dat de grootste gave van een profeet aan ons zijn getuigenis van Jezus Christus is?

Voorbeelden van profeten die van Jezus Christus getuigen

Neem de tijd om enkele getuigenissen van profeten over Jezus Christus te bestuderen. Als je hun getuigenissen bestudeert, kan de Heilige Geest van de waarheid van hun woorden tot je hart en verstand getuigen.

  1. Doe een van de volgende activiteiten:

Optie A: Profeten van weleer hebben van Jezus Christus getuigd

Lees minstens drie van de volgende getuigenissen van profeten die Nephi noemt. Maak een lijstje van wat je van deze getuigenissen over Jezus Christus leert.

Bekijk de lijst die je hebt gemaakt. Noteer eventuele inzichten, gevoelens of indrukken over de Heiland die je bij je studie hebt gehad. Schrijf in enkele zinnen op hoe je leven er anders uit zou zien als profeten ons die dingen over Jezus Christus niet hadden geleerd.

Lever in wat je hebt opgeschreven als je deze optie hebt gekozen.

Optie B: Hedendaagse profeten getuigen van Jezus Christus

Zoek twee of meer voorbeelden van hedendaagse profeten of apostelen die van Jezus Christus getuigen. Ze kunnen uit een recente algemene conferentie of uit de kerkgeschiedenis afkomstig zijn. Zoek desgewenst op ChurchofJesusChrist.org of in de app Evangeliebibliotheek. Je kunt ook ‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’ op ChurchofJesusChrist.org lezen of beluisteren.

Als je voor deze optie kiest, noteer dan jouw voorbeelden van profeten die van Christus getuigen. Schrijf op wat je over Jezus Christus hebt geleerd, en noteer hoe je je voelde toen je deze getuigenissen las of beluisterde.