Seminar
Evangelisk mesterlære: 2 Nefi 26:33: »Alle er lige for Gud«


»Evangelisk mesterlære: 2 Nefi 26:33: ›Alle er lige for Gud‹«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Evangelisk mesterlære: 2 Nefi 26:33«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Evangelisk mesterlære: 2 Nefi 26:33

»Alle er lige for Gud«

Billede
en gruppe mennesker

I jeres studium af 2 Nefi 26 lærte I, at »alle er lige for Gud« (vers 33), og at Gud indbyder alle sine børn til at komme til ham. Denne lektion kan hjælpe jer til at lære henvisningen til og nøglesætningen i mesterlæreskriftstedet 2 Nefi 26:33 udenad, forklare læresætningen og anvende principperne for at opnå åndelig kundskab i situationer fra det virkelige liv.

Kraft fra personlig forberedelse. Herren bad Hyrum Smith om først at »få« Guds ord, og så ville Ånden give ham kraft til at »overbevise menneskene« (L&P 11:21). Studér flittigt, bed og gør dig dine tanker, inden du underviser. Det kan give Helligånden mulighed for at vejlede dig i at forberede lektioner og at orientere dig om elevernes behov. Evnen til at undervise ved Ånden kommer af personlig indsats og forberedelse af lektioner.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at lære skriftstedshenvisningen og nøglesætningen udenad: 2 Nefi 26:33, »Alle er lige for Gud.« En måde at gøre det på kan være at bruge appen Evangelisk mesterlære.

Mulige læringsaktiviteter

Denne lektion i evangeliske mesterlæreskriftsteder er udformet til at blive givet efter lektionen »2 Nefi 26«, som er den kontekstuelle lektion for det evangeliske mesterlæreskriftsted 2 Nefi 26:33. Hvis denne lektion i mesterlæreskriftsteder flyttes til en anden uge, så sørg for også at give den tilsvarende kontekstuelle lektion i den uge.

Forklar og lær udenad

Læs 2 Nefi 26:33 og gennemgå den læresætning, I lærte i den foregående lektion om, at alle er lige for Gud.

  • I hvilke situationer kan læresætningen i dette vers hjælpe? Forklar hvordan.

Giv eleverne mulighed for at lære henvisningen til mesterlæreskriftstedet 2 Nefi 26:33 og den tilhørende nøglesætning udenad. Følgende er et eksempel på, hvordan dette gøres.

Skriv skriftstedshenvisningen til 2 Nefi 26:33, »Alle er lige for Gud«, og nøglesætningen i jeres studiebog. Gentag skriftstedshenvisningen og nøglesætningen et par gange (højt eller skriftligt), indtil I kan huske dem udenad.

En anden mulighed er, at halvdelen af eleverne fremsiger skriftstedshenvisningen i kor efterfulgt af den anden halvdel, der gentager nøglesætningen. Gentag dette flere gange.

Øv anvendelse

Gennemgå principperne for at opnå åndelig kundskab i afsnit 5-12 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2022.

Hjælp eleverne til at gennemgå principperne for at opnå åndelig kundskab som forberedelse til følgende øvelse ved at læse en sætning for hvert princip fra afsnit 5-12 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2022. Bed eleverne om at finde frem til det princip, der er fremhævet i sætningen. Overvej at gentage nogle få gange med forskellige sætninger.

Følgende beretning, der er tilpasset fra artiklen »Jeg vil tage imod det i tro« af Elizabeth Maki (ChurchofJesusChrist.org/content/pioneers-in-every-land/i-will-take-it-in-faith?lang=danhistory.ChurchofJesusChrist.org), handler om en mand, der blev påvirket af præstedømmeforbeholdet. Se indledningen til Officiel Erklæring – 2 i slutningen af Lære og Pagter for at lære om præstedømmeforbeholdet.

Overvej at vise eller uddele en kopi af uddelingsarket »George Rickfords historie« herunder.

Når I læser broder Rickfords beretning, så se efter konkrete beviser på hvert af principperne for at opnå åndelig kundskab på hans rejse.

George Rickfords historie

Mormons Bog – Lærerens hæfte – Evangelisk mesterlære: 2 Nefi 26:33: »Alle er lige for Gud«

I 1969 mødte George Rickford, en ung voksen, der boede i Leicester i England, missionærerne fra Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. I første omgang afviste George deres budskab, men senere begyndte han at mødes med missionærerne. Efter tre måneders intens undersøgelse vågnede George en morgen med en overbevisning om, at Kirken var sand.

George var ivrig efter at dele sit nyvundne vidnesbyrd med ældsterne. Men inden han nåede det, informerede de ham om, at han ikke ville kunne modtage præstedømmet som medlem af Kirken på grund af sin racemæssige baggrund, der blandt andet talte forfædre af afrikansk afstamning.

En dag talte George med en nær ven om sine oplevelser med missionærerne, og han begyndte at undervise sin ven om profeten Joseph Smith. Han fortæller: »Da jeg fortalte ham historien, blev jeg vakt til live og der var noget, der tog over, og jeg strålede.«

Den oplevelse bekræftede Georges vidnesbyrd, men han havde stadig sine betænkeligheder om præstedømmeforbeholdet. Da han bad om yderligere forståelse, kom dette budskab til ham: »Du behøver ikke at forstå alt ved mit evangelium, før du forpligter dig til det. Hvorfor viser du ikke din tro ved at acceptere det, du har hørt, og overlader resten i mine hænder?«

Trøstet af det budskab svarede George bønsomt: »Jo, det vil jeg gøre, Herre. Jeg vil gøre det i tro. Og tak forresten, tak.« To måneder senere blev George døbt og blev et trofast medlem af Kirken.

I 1975, tre år før åbenbaringen om præstedømmet, skrev Rickford, at han accepterede præstedømmeforbeholdet »i tro uden forbehold« og udtrykte sin tro på, at uagtet sin egen situation, var Gud retfærdig. Han tilføjede: »Jeg er bare så taknemmelig for, at Herrens præstedømme atter er på jorden, med alt det medfører af velsignelser, myndighed og ansvar. Det betyder mindre for mig, hvem der har det, og hvem der ikke har det, men det betyder meget mere, hvordan det bliver brugt.«

I 1978 hørte George om åbenbaringen, der bevilgede præstedømmet til alle værdige mænd (se Officiel Erklæring – 2).

Da George vendte hjem, talte han og June [hans hustru] hele natten om, hvad nyhederne ville betyde for deres familie. Ændringen var monumental. Næste morgen blev George Rickford ordineret til præst i det Aronske Præstedømme. To måneder senere blev han ordineret til halvfjerdser og blev gjort til det øverste medlem af stavens kvorum af halvfjerdsere. To måneder efter blev George og June Rickford beseglet i templet i London i England sammen med deres fire børn« (»Jeg vil gøre det i tro«).

  • Hvordan tror I, at George havde det, da han hørte, at han ikke var kvalificeret til at modtage præstedømmet?

Overvej at lade eleverne dele deres indsigt ved først at spørge: »Hvilke beviser så I på, hvordan broder Rickford brugte hvert af principperne for at opnå åndelig kundskab?« Alternativt kan eleverne arbejde parvist eller i små grupper på at besvare følgende spørgsmål, eller de kan få tildelt et princip at fokusere på.

Handl i tro

  • Hvordan handlede broder Rickford i tro? Hvordan hjalp det ham?

Undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv

  • Hvordan hjalp vor himmelske Faders svar på broder Rickfords bøn ham til at se sin situation fra et evigt perspektiv? Hvordan hjalp det broder Rickford til at følge Herren?

Søg yderligere kundskab gennem guddommeligt anviste kilder

  • Hvordan var Helligånden en guddommeligt anvist kilde, der hjalp broder Rickford?

  • Hvilke andre guddommeligt anviste kilder i vore dage kan hjælpe nogen, der har spørgsmål om præstedømmeforbeholdet? Hvordan kan Officiel Erklæring – 2 og 2 Nefi 26:33 hjælpe dem?

Se yderligere oplysninger som hjælp til spørgsmål om præstedømmeforbeholdet i afsnittet »Kommentar og baggrundsinformation« i slutningen af denne lektion.

Det kan være gavnligt at stille yderligere spørgsmål som de følgende: Hvorfor tror I, at 2 Nefi 26:33 er et mesterlæreskriftsted? Hvad har I lært eller følt under jeres studium i dag? Hvordan kan I personligt anvende broder Rickfords eksempel og dette skriftsted i jeres liv?

Afslut ved at bære vidnesbyrd om Guds kærlighed til alle hans børn, eller bed eleverne om at fortælle om deres følelser og oplevelser i forhold til at være lige for Gud.

Gennemgang af evangelisk mesterlære

Den følgende gennemgangsaktivitet bør anvendes i en lektion, der vil blive givet kort tid efter denne.

Del eleverne op i små grupper. Bed eleverne i hver gruppe om at skiftes til at fremsige et ord eller tal ad gangen, indtil gruppen har færdiggjort hele henvisningen og nøglesætningen »2 Nefi 26:33: ›Alle er lige for Gud‹« For eksempel siger den første elev »2«, den anden elev siger »Nefi« osv., indtil en elev siger det sidste ord, »Gud«. Så kan den næste elev begynde forfra med at sige »Anden«.

Bed hver gruppe om at fremsige henvisningen og nøglesætningen korrekt så mange gange, som de kan, inden for en given tidsperiode.