Seminarie
Woorden van Mormon: ‘Met een wijs doel’


‘Woorden van Mormon: “Met een wijs doel”’, Boek van Mormon – leerkrachtenboek (2024)

‘Woorden van Mormon’, Boek van Mormon – leerkrachtenboek

Woorden van Mormon

‘Met een wijs doel’

Afbeelding
man schrijft op gouden platen

Is de voorbereiding van een ander je weleens tot zegen geweest? Welke invloed had die voorbereiding op jouw ervaring? Mormon ontdekt de kleine platen van Nephi als hij al een samenvatting van een deel van de grote platen heeft gemaakt. Onder leiding van de Geest van de Heer voegt Mormon naar de wil van de Heer de kleine platen ‘met een wijs doel’ toe (zie Woorden van Mormon 1:3–7). Deze les is bedoeld om je ervan te verzekeren dat de Heer alle dingen weet en dat zijn werk tot stand zal worden gebracht.

Stel vragen die tot betrokkenheid aanzetten. Effectieve vragen dragen bij aan betrokkenheid tijdens de les en onderlinge interactie. Vragen moedigen de cursisten ook aan om de Heilige Geest in hun leerervaring uit te nodigen door hun keuzevrijheid aan te spreken en hun rol in het leerproces te vervullen. Stel vragen die het verstand en het hart activeren.

Voorbereiding van de cursist: De cursisten kunnen een ouder of kerkleider vragen hoe ze geleid of gezegend werden toen ze gehoor gaven aan een geestelijke ingeving.

Mogelijke leeractiviteit

Overtuigingen over God

Laat de cursisten de volgende vragen in hun studiedagboek beantwoorden of gebruik een anonieme opiniepeilingsapp voor hun antwoorden.

Neem de tijd om aan de hand van de volgende uitspraken je geloof op een schaal van 0–5 (0 = Ik geloof hier niet in, 5 = Ik geloof hier volledig in) een cijfer te geven:

  • Ik geloof in God.

  • Ik geloof dat Hij alles weet en alle macht heeft.

  • Ik geloof dat Hij een weg voor mij bereidt om te kunnen slagen in het leven.

  • Ik merk dat ik kan vertrouwen op de raad en ingevingen die Hij mij door de Heilige Geest geeft.

Het kan nuttig zijn om bij jezelf te rade te gaan waarom je op deze manier gelooft.

Let bij je studie van vandaag op waarheden die je geloof en vertrouwen in God, zijn macht en de manier waarop Hij zijn werk tot stand brengt, vergroten of je daarvan verzekeren.

Mormons samenvatting van de platen

Afbeelding
Mormon schrijft op gouden platen

Geef de volgende informatie in uw eigen woorden:

Stel je voor dat je de profeet Mormon was, die bijna duizend jaar na Lehi’s vertrek uit Jeruzalem leefde. Hij was een van de laatste Nephitische kroniekschrijvers, die een millennium aan Nephitische geschiedenis op één set platen heeft samengevat. Hoe zou jij bepalen welke gebeurtenissen het vermelden waard zijn en welke niet?

Tegen de tijd dat de samenvatting van de Nephitische platen de tijd van koning Benjamin bereikt, ontdekt Mormon iets belangrijks. Hij geeft een korte uitleg van zijn ontdekking in het boek Woorden van Mormon.

Lees Woorden van Mormon 1:3–6, en ga na wat Mormon vindt en wat hij daarmee heeft gedaan.

De woorden ‘deze platen’ (Woorden van Mormon 1:3–4) verwijzen naar de kleine platen die Nephi was geboden te vervaardigen (zie 1 Nephi 9:2–4). De kleine platen beschreven grotendeels dezelfde periode als de grote platen van Nephi, die al door Mormon waren samengevat. Maar ze beperkten zich tot de geestelijke gebeurtenissen. Als je meer over deze kronieken wilt weten, kun je ‘Een korte uitleg van het Boek van Mormon’ aan het begin van het Boek van Mormon lezen.

Laat de cursisten de volgende Schriftteksten lezen en de bijbehorende vragen in tweetallen bespreken.

Mormon en Nephi kregen allebei specifieke ingevingen van de Heer over de kleine platen. Lees 1 Nephi 9:5–6 en Woorden van Mormon 1:7–8, en zoek naar overeenkomsten van de ervaring van deze twee profeten.

  • Welke woorden of zinnen vielen je op?

  • Wat zeggen deze verzen over Nephi en Mormon?

  • Welke waarheden komen we door hun woorden over de Heer te weten?

Moedig de cursisten aan om de gevonden waarheden op het bord te zetten.

Een waarheid die je wellicht hebt genoteerd, is dat de Heer alles weet, alle macht heeft en een weg bereidt om zijn werken tot stand te brengen.

De volgende vragen zijn bedoeld om de cursisten over deze eigenschappen van de Heer te laten nadenken. Het kan zinvol zijn als de cursisten hun gedachten in hun studiedagboek noteren.

  • Waarom is het belangrijk dat je weet dat de Heer alles weet en alle macht heeft?

  • Wat heb je aan die kennis in jouw leven?

  • Welke invloed heeft jouw begrip van deze waarheden op je bereidheid om gehoor te geven aan de ingevingen van de Heer?

Vraag een of meer cursisten om antwoord te geven op een van de vorige vragen. U kunt ook over een eigen ervaring vertellen.

De Heer heeft de weg bereid

De voorkennis en macht van de Heer blijken uit zijn gebod aan Nephi om de kleine platen te vervaardigen en zijn ingeving aan Mormon om die kronieken in zijn samenvatting op te nemen.

Honderden jaren later, toen Joseph Smith bezig was met de vertaling van het Boek van Mormon, begon hij met Mormons samenvatting van de grote platen van Nephi. Martin Harris, die als schrijver van Joseph fungeerde, vroeg herhaaldelijk toestemming om de vertaalde bladzijden aan zijn vrouw en andere familieleden te laten zien. Hoewel de Heer het verzoek van Martin had afgewezen, bleef Joseph om toestemming vragen. Uiteindelijk kreeg Martin met strikte instructies en waarschuwingen toestemming de 116 manuscriptpagina’s mee te nemen naar zijn huis in Palmyra, New York. Hij beloofde binnen twee weken met het manuscript naar Joseph in Harmony (Pennsylvania) terug te keren.

In plaats van de volgende video te tonen, kunt u iemand vragen het verhaal van de 116 verloren manuscriptpagina’s van het Boek van Mormon te vertellen. De punten hieronder verduidelijken de context van deze historische gebeurtenissen.

Bekijk eventueel de video ‘The Work of God’ vanaf tijdcode 6:52–11:30 en let op de manier waarop de Heer de weg had bereid voordat deze gebeurtenissen hadden plaatsgevonden. De video staat op ChurchofJesusChrist.org. U kunt ook de volgende punten lezen, waarin de ervaringen van Joseph en Martin staan beschreven. (Zie ook Heiligen: de geschiedenis van De Kerk van Jezus Christus in de laatste dagen, deel 1, Het waarheidsvaandel, 1815–1846 [2018].)

  1. Joseph en Emma kregen hun eerste kind, dat na enkele uren overleed. Joseph zorgde twee weken voor Emma en ging toen naar Palmyra, omdat Martin niet naar Harmony was teruggekeerd.

  2. Martin bekende dat hij het manuscript van het Boek van Mormon was kwijtgeraakt. Joseph werd door de Heer berispt en mocht de vertaling niet voortzetten.

  3. Nadat Joseph zich oprecht had bekeerd en om vergeving had gesmeekt, stond de Heer Joseph toe de vertaling van de platen voort te zetten. Hij kreeg echter de opdracht om het verloren gedeelte niet opnieuw te vertalen.

  4. De Heer openbaarde dat goddeloze mensen onder invloed van Satan het manuscript hadden gestolen. Ze waren van plan de woorden te veranderen, zodat ze Joseph ervan konden beschuldigen dat hij over de vertaling had gelogen om zo het werk van de Heer te vernietigen (zie Leer en Verbonden 10:10–19, 29–33).

  5. De Heer gebood Joseph de kroniek van Nephi op de kleine platen te vertalen, die Mormon aan zijn samenvatting had toegevoegd. Deze platen besloegen grotendeels dezelfde periode en gebeurtenissen als het verloren gedeelte. De Heer getuigde tot Joseph: ‘Mijn wijsheid [is] groter dan de geslepenheid van de duivel’ (Leer en Verbonden 10:43).

Bespreek de volgende of zelfbedachte vragen om de cursisten te laten nadenken over de manier waarop de Heer zijn kennis en macht kan gebruiken om ons te zegenen en zijn werk tot stand te brengen.

  • In welke opzichten blijken de kennis en macht van de Heer uit dit voorbeeld uit de kerkgeschiedenis?

  • Hoe verzekert deze gebeurtenis jou ervan dat de Heer de weg voor jou kan bereiden?

  • Wanneer heb jij of heeft iemand die je kent gehoor gegeven aan een geestelijke ingeving, waardoor het werk van de Heer tot stand werd gebracht?

  • Op welke manier zijn de waarheden die je vandaag hebt geleerd van invloed op je relatie met je hemelse Vader en Jezus Christus?

Gehoor geven aan ingevingen

Je hebt alle geschriften tot nu toe in het Boek van Mormon (1 NephiOmni) kunnen bestuderen, omdat Mormon geloofde dat de Heer alle dingen wist en omdat hij gehoor gaf aan de geestelijke ingeving om de kleine platen toe te voegen.

Je kunt net als Nephi een gedeelte voor ‘kleine platen’ in je studiedagboek vrijhouden waarin je jouw eigen heilige ervaringen noteert. Denk na over je geloof in God, je kennis van Hem en de manier waarop Hij je kan helpen om in geloof zijn werk tot stand te brengen. Noteer je gedachten.

Als u nog tijd hebt, vraagt u de cursisten te vertellen welke teksten of verhalen uit 1 NephiOmni voor hen van betekenis zijn. U kunt ter afsluiting van de les zelf uw getuigenis geven.