Seminariet
Mosiah 9–10: ”I Herrens kraft”


”Mosiah 9–10: ’I Herrens kraft’”, Mormons bok – lärarhandledning (2024)

”Mosiah 9–10”, Mormons bok – lärarhandledning

Mosiah 9–10

”I Herrens kraft”

Bild
ungdom som ber

Är det möjligt att vara så fokuserad på något vi vill ha att vi fattar beslut utan att väga in de möjliga konsekvenserna? Zeniff var så fokuserad på att återvända till Nephis land och återuppbygga städerna där att han lät bli att beakta några av de negativa följder som kunde komma av det här beslutet. Efter att ha upplevt några av konsekvenserna vände sig Zeniff och hans folk till Herren i tro. Den här lektionen kan hjälpa dig att inse hur du kan få styrka från Herren genom att be och gå fram i tro.

Hjälpa eleverna att känna igen den Helige Anden. Påminn eleverna om att den Helige Anden ger dem intryck av hur viktig en lära eller princip i evangeliet är. Den Helige Anden kan också inspirera dem med en önskan att leva efter evangeliet och med förslag på hur de kan göra det.

Elevens förberedelse: Be eleverna förklara vad det innebär att vara alltför ivrig. Uppmuntra dem att komma förberedda att berätta vad tonåringar ibland är alltför ivriga med och vilka svårigheter som kan följa av det.

Möjliga lärandeaktiviteter

Solförmörkelse

Visa följande fråga och bild. Alternativt kan du inleda lektionen med citatet nedan av äldste Gary E. Stevenson och sedan ställa de två frågorna som följer.

  • Solen är 400 gånger så stor som månen, så hur kan månen skymma eller blockera solens ljus och värme så som följande bild visar?

Bild
Solförmörkelse

Om eleverna inte vet svaret förklarar du följande:

Eftersom månen är så mycket närmare jorden än solen kan den se ut att vara lika stor som solen och blockera dess ljus. Även något så litet som tummen kan blockera solen i ditt synfält om du håller den tillräckligt nära ditt öga.

Du kan be eleverna sätta tummen nära ögat så att något stort inte syns för dem.

Äldste Gary E. Stevenson i de tolv apostlarnas kvorum förklarade hur en solförmörkelse kan vara en liknelse om våra andliga liv. Se ”Andlig förmörkelse” (15:12), på ChurchofJesusChrist.org, från 1:01 till 3:53 eller läs följande citat.

På samma sätt som den lilla månen kan blockera den magnifika solen och stänga ute dess ljus och värme, kan en andlig förmörkelse inträffa när vi låter små besvär och hinder – dem som vi möter i våra dagliga liv – komma så nära att de stänger ute storheten, klarheten och värmen i ljuset från Jesus Kristus och hans evangelium. (Gary E. Stevenson, ”Andlig förmörkelse”, Liahona, nov. 2017, s. 45)

  • Vilka är några av de mindre saker vi ibland fokuserar på som kan skymma vårt fokus på Jesus Kristus och hans evangelium?

  • Vilka svårigheter eller negativa konsekvenser kan komma av att fokusera för mycket på de här mindre sakerna?

Tänk på vad du kanske fokuserar på som kan skymma Jesus Kristus och hans evangelium från ditt synfält. När du studerar, titta då efter sanningar som kan hjälpa dig att förnya ditt fokus på Herren så att du undviker en ”andlig förmörkelse”.

Zeniffs alltför stora iver

I en tidigare lektion lärde du dig att Zeniff ledde en grupp människor från Zarahemlas land tillbaka till Nephis land.

Bild
Illustration av nephitiska resor för att återta Nephis land

Zeniff ville verkligen ärva detta land, men hans fokus ledde till problem för honom och hans folk.

Läs Mosiah 9:1–3, 6, 10–15 (se även Mosiah 7:21) och se hur Zeniffs och hans folks fokus fick negativa följder.

  • Vilka blev några av följderna av att vara alltför ivrig och alltför sen att komma ihåg Herren?

Vid behov ställer du frågor till eleverna som: ”Vilka lidanden drabbade Zeniff och hans folk, enligt Mosiah 9:3? Varför?”

En sanning vi kan lära oss är att detta att vara alltför ivrig och samtidigt sen att komma ihåg Herren kan leda till negativa konsekvenser.

  • På vilka sätt kan vi vara alltför ivriga och samtidigt sena att minnas Herrens ord i dag?

  • Vilka negativa konsekvenser kan drabba oss?

Att vända sig till Herren

Zeniff och hans folk levde i fred i många år innan lamaniternas kung försökte genomföra sin plan att sätta dem i träldom. Läs följande skriftställen för att se hur Zeniff och hans folk vände sig till Herren när lamaniterna kom för att besegra dem.

Visa upp följande skriftställen och frågor. Dela gärna upp eleverna i par eller små grupper för att läsa skriftställena och diskutera frågorna innan du låter några elever dela sina insikter med klassen.

  • Vad gjorde folket för att sätta sin lit till Herren? Vad blev följden av det?

  • Vilka sanningar kan vi lära oss av den här redogörelsen?

En sanning vi kan lära oss av den här redogörelsen är att om vi ber och går framåt i tro kan vi möta våra utmaningar med styrka från Herren.

  • Vad vet du redan om din himmelske Fader och Jesus Kristus som ger dig tillförsikt att lita på dem genom att be och gå framåt i tro?

  • Hur känns det att veta att vår himmelske Fader och Jesus Kristus fortfarande hjälper oss med våra utmaningar även efter att vi har begått misstag?

  • Vad finns det för exempel från ditt liv, andras liv eller i skrifterna som illustrerar den här sanningen?

För att se ett exempel på den här sanningen kan du titta på ”Bönen” (4:12) på ChurchofJesusChrist.org, eller läsa om hur Frälsaren visade exempel på den här principen i Lukas 22:39–45.

Sanningar som tillämpas i verkliga livet

Visa följande scenario eller be eleverna komma på ett liknande.

Föreställ dig att en ung kvinna inser att hon tvivlar på sitt vittnesbörd. När hon tänker tillbaka på sitt liv inser hon att hon fokuserade så mycket på att få bra betyg och förbereda sig för framtiden att hon kanske inte vårdade sitt vittnesbörd så bra som hon borde ha gjort, och nu tvivlar hon uppriktigt på om kyrkan är sann.

Ge eleverna tillräckligt med tid att begrunda följande frågor. Skapa diskussioner om deras svar eller be dem rollspela scenariot genom att den ena eleven är den unga kvinnan och den andra en vän som försöker hjälpa henne. Be eleverna fundera över hur deras svar kan tillämpas på dem personligen.

Det kan vara bra att ställa uppföljningsfrågor som ”Varför skulle den förändringen av dina böner göra skillnad?” eller ”Hur skulle ditt liv vara annorlunda om en månad eller ett år om du handlade i tro på det sättet?”

  • Hur skulle hon kunna ”ropa mäktigt till Herren” (Mosiah 9:17)? Hur skulle du beskriva den här sortens bön?

  • Hur skulle hon kunna lita på Herren och gå framåt i tro på Jesus Kristus efter att ha ropat mäktigt till Herren?

  • Vad mer skulle du kunna föreslå för den här unga kvinnan att göra? Varför?