Seminarie
Herhaling kerkleerbeheersing 9: Waarheden begrijpen en uitleggen


‘Herhaling kerkleerbeheersing 9: Waarheden begrijpen en uitleggen’, Boek van Mormon – leerkrachtenboek (2024)

‘Herhaling kerkleerbeheersing 9’, Boek van Mormon – leerkrachtenboek

Herhaling kerkleerbeheersing 9

Waarheden begrijpen en uitleggen

Afbeelding
een jongere legt evangeliebeginselen uit aan anderen

Schriftteksten kerkleerbeheersing bevatten belangrijke waarheden over Jezus Christus en zijn evangelie. In deze les krijg je meer begrip van de leer in de Schriftteksten kerkleerbeheersing en ga je de uitleg ervan oefenen.

Cursisten helpen het vermogen te ontwikkelen om evangeliebeginselen met anderen te bespreken. Leerstellingen en beginselen uitleggen, vertellen over inzichten en relevante ervaringen en van goddelijke waarheid getuigen, vergroten het begrip van die leerstellingen en beginselen en het vermogen om anderen in het evangelie te onderwijzen. Stel de cursisten vaak in de gelegenheid om de dingen die ze leren uit te leggen.

Voorbereiding van de cursist: Vraag de cursisten tijdens de les te vertellen over een moment waarop iemand hen tot zegen was door de Schriften uit te leggen, of over een moment waarop zij iemand anders tot zegen waren door de Schriften te gebruiken of uit te leggen.

Mogelijke leeractiviteiten

In plaats van deze herhalingsles moet u wellicht een kerkleerbeheersingsles behandelen. Raadpleeg het lesschema van de gebieds- of regiobestuurder of -coördinator om er zeker van te zijn dat elke kerkleerbeheersingsles tijdens het seminariejaar wordt gegeven.

Waarheden uit de Schriften uitleggen

Toon de cursisten de volgende vraag en laat ze hun antwoorden op het bord zetten.

  • In welke omstandigheden zou je iets voor iemand kunnen betekenen, omdat je de Schriften begrijpt en kunt uitleggen?

Ouderling Arnulfo Valenzuela van de Zeventig heeft verteld hoe hij anderen tot zegen was door uit de Schriften te onderwijzen. Bekijk de video ‘Onze bekering tot Jezus Christus verdiepen’ vanaf tijdcode 6:34 tot 7:31. Die video staat op ChurchofJesusChrist.org, of lees het onderstaande citaat.

Toen ik als jonge man op zending was, zag ik door mijn onderwijs uit de Schriften het leven van veel mensen volledig veranderen. Ik werd mij bewust van de kracht die ervan uitging, en hoezeer die ons leven kunnen veranderen. Alle mensen die we in het herstelde evangelie onderwezen, waren unieke personen met verschillende behoeften. De heilige Schriften, ja, de profetieën geschreven door de heilige profeten, gaven hun geloof in de Heer, brachten hen tot bekering, en veranderden hun hart.

De Schriften vervulden hen met vreugde toen ze inspiratie, leiding, troost, kracht en antwoord op hun vragen kregen. Velen van hen besloten om veranderingen in hun leven aan te brengen, en ze gingen Gods geboden onderhouden. (Arnulfo Valenzuela, ‘Onze bekering tot Jezus Christus verdiepen’, Liahona, november 2021, 60.)

  • Waarom denk je dat de Schriften een dusdanig grote impact hadden op de mensen die ouderling Valenzuela onderwees?

    De cursisten hebben misschien wat tijd nodig om over de volgende vragen na te denken. Het kan nuttig zijn om de vragen te stellen en de cursisten over hun antwoorden te laten nadenken terwijl u over uw eigen inzichten vertelt.

  • Wanneer heeft iemand je de Schriften uitgelegd en was dit jou tot zegen?

  • Wanneer ben je iemand anders tot zegen geweest door de Schriften uit te leggen?

Bedenk hoe je de Schriften beter kunt gaan begrijpen en uitleggen. Overweeg hoe je daardoor meer op de Heiland gaat lijken, die vaak de Schriften gebruikte om anderen te onderwijzen (zie Lukas 24:27; Johannes 10:34–36).

Kerkleerbeheersing uit het Boek van Mormon

De eerste twaalf Schriftteksten kerkleerbeheersing uit het Boek van Mormon staan hieronder. Overweeg deze Schriftteksten en de kerngedachten te markeren als je dat nog niet gedaan hebt.

Stel het volgende schema zo op dat de cursisten er tijdens de les steeds een blik op kunnen werpen.

Eerste twaalf Schriftteksten en kerngedachten kerkleerbeheersing

Boek van Mormon – leerkrachtenboek (2024)

Tekstverwijzing

Kerngedachte

Tekstverwijzing

1 Nephi 3:7

Kerngedachte

‘Ik zal heengaan en de dingen doen die de Heer heeft geboden.’

Tekstverwijzing

2 Nephi 2:25

Kerngedachte

‘Adam viel, opdat de mensen zouden zijn; en de mensen zijn, opdat zij vreugde zullen hebben.’

Tekstverwijzing

2 Nephi 2:27

Kerngedachte

‘Zij zijn vrij om vrijheid en eeuwig leven te kiezen […] of om gevangenschap en dood te kiezen.’

Tekstverwijzing

2 Nephi 26:33

Kerngedachte

‘Allen zijn voor God gelijk.’

Tekstverwijzing

2 Nephi 28:30

Kerngedachte

‘God […] zal de mensenkinderen regel op regel geven, voorschrift op voorschrift.’

Tekstverwijzing

2 Nephi 32:3

Kerngedachte

‘Vergast u aan de woorden van Christus; want zie, de woorden van Christus zullen u alle dingen zeggen die u behoort te doen.’

Tekstverwijzing

2 Nephi 32:8–9

Kerngedachte

‘U [moet] altijd bidden.’

Tekstverwijzing

Mosiah 2:17

Kerngedachte

‘Wanneer u in dienst van uw medemensen bent, [bent] u louter in dienst van uw God.’

Tekstverwijzing

Mosiah 2:41

Kerngedachte

Wie ‘de geboden van God onderhouden […] worden gezegend in alle dingen’.

Tekstverwijzing

Mosiah 3:19

Kerngedachte

‘[Leg] de natuurlijke mens [af] en [word] een heilige door de verzoening van Christus, de Heer.’

Tekstverwijzing

Mosiah 4:9

Kerngedachte

‘Geloof in God; […] geloof dat Hij alle wijsheid […] bezit.’

Tekstverwijzing

Mosiah 18:8–10

Kerngedachte

Laat u dopen ‘in de naam van de Heer […] als getuigenis […] dat u een verbond met Hem hebt aangegaan’.

Overweeg hoe je het volgende stappenplan kunt gebruiken om de Schriften beter te gaan begrijpen en uitleggen.

Toon het volgende stappenplan of geef de cursisten het stappenplan op een andere manier.

  • Stap 1: De context van de Schrifttekst begrijpen en bedenken hoe je die in je eigen woorden kunt uitleggen. De context omvat onder andere waar de gebeurtenissen zich afspelen, wie tot wie spreekt en waarom. De inleidende tekst boven de hoofdstukken en omliggende verzen kunnen de context verduidelijken.

  • Stap 2: De waarheden in de Schrifttekst goed genoeg begrijpen om ze uit te kunnen leggen. Stel jezelf vragen als: wat is de belangrijkste boodschap die de auteur over probeert te brengen? Wat kom je door de Schrifttekst over onze hemelse Vader en Jezus Christus te weten? Hoe kan ik de waarheden op eenvoudige wijze uitleggen? In welke omstandigheden heeft iemand baat bij een goed begrip van deze boodschap?

  • Stap 3: Bedenk wat de persoon aan wie je de waarheden uitlegt aan je boodschap heeft. Denk na over de omstandigheden en problemen waar deze mee te maken heeft. Leg uit hoe deze waarheden van toepassing zijn op deze omstandigheden en problemen.

Oefening

Kies enkele Schriftteksten kerkleerbeheersing uit het bovenstaande schema die je beter wilt begrijpen, of die jou of iemand die je kent tot zegen zouden zijn. Gebruik het stappenplan om op te schrijven hoe je die teksten aan iemand zou uitleggen.

Als de cursisten voldoende tijd hebben gehad om te studeren en zich voor te bereiden, laat u ze in een rollenspel de Schriftuurlijke waarheden aan elkaar uitleggen.

Beantwoord na afloop de volgende vragen:

  • Hoe heeft dit stappenplan je begrip vergroot? Wat had je tijdens je voorbereiding en uitleg aan dit stappenplan?

  • Wat heb je in jouw persoonlijke omstandigheden aan de waarheden die je begrijpt en kunt uitleggen?

  • Hoe kun je door dit stappenplan regelmatiger te gebruiken meer op de Heiland lijken?