Seminaari
Alma 5:33–62: ”Hyvä paimen kutsuu teitä”


”Alma 5:33–62: ’Hyvä paimen kutsuu teitä’”, Mormonin kirja, opettajan kirja, 2024

”Alma 5:33–62”, Mormonin kirja, opettajan kirja

Alma 5:33–62

”Hyvä paimen kutsuu teitä”

Kuva
Kristus paimenena

Kun Alma oli kannustanut kirkon jäseniä Sarahemlassa pohtimaan syvällisesti asemaansa taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen suhteen (ks. Alma 5:1–32), Alma kehotti heitä tulemaan Kristuksen luo käyttämällä lempeitä kielikuvia, kuten ”armon käsivarret ovat ojennettuina” (Alma 5:33), ”tehkää parannus, niin minä otan teidät vastaan” (Alma 5:33) ja ”hyvä paimen kutsuu teitä” (Alma 5:38). Tämä oppiaihe voi auttaa sinua pyrkimyksissäsi tulla Jeesuksen Kristuksen luo ja saada Hänen tarjoamansa siunaukset.

Keskity Jeesuksen Kristuksen tehtäviin. Auta oppilaita tuntemaan Vapahtaja ja rakastamaan Häntä oivaltamalla, kuinka Hän täyttää tehtävänsä heidän Vapahtajanaan ja Lunastajanaan. Kannusta heitä pohtimaan, kuinka Jeesus Kristus on osoittanut heille rakkautta ja huolenpitoa henkilökohtaisesti.

Oppilaan valmistautuminen: Kehota oppilaita tutkimaan jakeita Alma 5:33–34 ja tulemaan oppitunnille valmistautuneina kertomaan, mitä he ovat oppineet Vapahtajasta näiden jakeiden pohjalta.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Tehkää parannus, niin minä otan teidät vastaan

Voisit näyttää pari kuvaa, jotka saattaisivat kiinnostaa oppilaita, ja kehottaa heitä keskustelemaan siitä, miksi seuraava sanonta voi olla totta.

Vanhan sanonnan mukaan ”kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa”.

Laita nyt näkyviin seuraavat kuvat ja kehota oppilaita kertomaan, mitä niistä välittyy.

Kuva
Kristus kädet ojennettuina
Kuva
Kristus kädet ojennettuina

Saatat muistaa, että luvussa Alma 5 on Alman opetuksia Sarahemlassa asuville kirkon jäsenille, joista jotkut olivat tulleet ylpeiksi ja langenneet syntiin (ks. Alma 4:8–12). Esitettyään näille ihmisille useita kysymyksiä, joiden avulla he voisivat arvioida hengellistä edistymistään, Alma opetti tärkeitä totuuksia Vapahtajasta.

Lue Alma 5:33–34 ja pane merkille, mitä Alma halusi kansansa ymmärtävän Jeesuksesta Kristuksesta.

Tämä voi olla hyvä tilaisuus kehottaa oppilaita kertomaan, mitä he oppivat valmistautumistehtävästä.

  • Mitkä näiden jakeiden sanat ja ilmaukset olivat sinulle merkityksellisimpiä? Miksi?

  • Mitä yhtäläisyyksiä huomasit näiden jakeiden ja näkemiesi Vapahtajan kuvien välillä?

  • Kuinka näiden jakeiden periaatteiden ymmärtäminen voi muuttaa henkilön suhtautumista Jeesukseen Kristukseen?

Jos oppilaille olisi hyödyllistä tutkia syvällisemmin Vapahtajan kutsua tulla Hänen luokseen, voisit kehottaa heitä tutkimaan seuraavia pyhien kirjoitusten kohtia tai osaa niistä, kenties pareittain tai pienryhmässä: Matt. 11:28–30; 2. Nefi 26:33; 3. Nefi 9:14 ja Et. 12:27. Oppilaat voisivat myös lisätä nämä kohdat pyhiin kirjoituksiinsa rinnakkaisviitteiksi jakeisiin Alma 5:33–34. Kun oppilaat ovat tutkineet näitä lisäkohtia, pyydä vapaaehtoisia kertomaan, mitä uusia oivalluksia he ovat saaneet Jeesuksesta Kristuksesta näiden jakeiden pohjalta.

Mieti, millainen on tämänhetkinen halusi ottaa vastaan Jeesuksen Kristuksen kutsu tehdä parannus ja tulla Hänen luokseen sekä onko tielläsi esteitä, joiden vuoksi sinun on vaikeaa seurata Häntä. Kun jatkat tutkimista, pane merkille opetuksia, jotka voivat auttaa sinua voittamaan nuo esteet ja seuraamaan Jeesusta Kristusta.

Kuule hyvän paimenen ääntä

Opetettuaan Vapahtajan kutsusta tehdä parannus ja tulla Hänen luokseen Alma kertoi lisää opetuksia Jeesuksesta Kristuksesta saadakseen kansansa seuraamaan Vapahtajaa.

Lue Alma 5:37–39 ja pane merkille Alman sanoma kansalleen.

Voisit kehottaa oppilaita keskustelemaan pareittain seuraavista kysymyksistä.

  • Mitähän Alma halusi kansansa tietävän Jeesuksesta Kristuksesta (hyvästä paimenesta) ja tuntevan Häntä kohtaan tämän vertauksen pohjalta?

  • Mitähän Alman halusi kansansa tietävän itsestään (lampaista) ja tuntevan itseään kohtaan tämän vertauksen pohjalta?

Yksi totuus, jonka voimme oppia näistä jakeista, on se, että meidän täytyy kuulla hyvän paimenen ääntä voidaksemme olla Hänen lampaitaan.

Presidentti Russell M. Nelson on esittänyt seuraavan määritelmän sanalle kuulla:

Tässä se tarkoittaa, että kuuntelee aikomuksena totella. Kuuleminen tarkoittaa sitä, että kuuntelee Häntä – kuulee, mitä Vapahtaja sanoo, ja sitten ottaa varteen Hänen neuvonsa. (Russell M. Nelson, ”Kuule Häntä”, Liahona, toukokuu 2020, s. 89)

  • Mitä sellaista tiedät Vapahtajasta, minkä vuoksi tunnet halua kuulla Häntä ja kuulua Hänen lampaidensa joukkoon?

Vanhin Gary E. Stevenson kahdentoista apostolin koorumista on kertonut siunauksista, joita Vapahtaja tarjoaa meille, kun annamme Hänen olla hyvä paimenemme. Lue seuraava lausunto tai katso katkelma videosta ”Sydämet yhteen liittyneinä”, joka on sivustolla ChurchofJesusChrist.org (aikakoodi 13.56–14.51).

Kun katsomme evankeliumin linssin läpi, me huomaamme, että meistäkin pitää huolta myötätuntoinen huolenpitäjä, joka toimii ystävällisesti hoivaamisen hengessä. Hyvä paimen tuntee meistä jokaisen nimeltä ja tuntee henkilökohtaista kiinnostusta meitä kohtaan. Herra Jeesus Kristus itse sanoi: ”Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen lampaani. – – Minä panen henkeni alttiiksi lampaiden puolesta” [Joh. 10:14, 15].

– – Tunnen kestävää rauhaa tietäessäni, että ”Herra on minun paimeneni” [Ps. 23:1] ja että jokainen meistä on Hänen tiedossaan ja Hänen ystävällisessä huolenpidossaan. Kun kohtaamme elämän tuulia ja rankkasateita, sairautta ja loukkaantumisia, Herra – meidän paimenemme, meidän huolenpitäjämme – ravitsee meitä rakkautta ja ystävällisyyttä osoittaen. Hän parantaa meidän sydämemme ja elvyttää meidän sielumme. (Gary E. Stevenson, ”Sydämet yhteen liittyneinä”, Liahona, toukokuu 2021, s. 23)

  • Mikä kiinnittää huomiosi siinä, miksi me haluamme seurata hyvää paimenta, Jeesusta Kristusta?

Tapoja, joilla voit kuulla hyvän paimenen ääntä

Alma ehdotti useita tapoja, joilla Sarahemlan kansa voisi kuulla hyvän paimenen ääntä. Lue Alma 5:40–41, 50–51, 57 ja pane merkille, mitä Alma neuvoi.

Kun oppilaat vastaavat seuraaviin kysymyksiin, voisit kirjoittaa heidän vastauksensa taululle tai kehottaa heitä tulemaan taululle kirjoittamaan omat vastauksensa.

  • Mitä opit näistä jakeista siitä, millä tavoin voit kuulla hyvän paimenen ääntä?

  • Millä tavoin me voimme tulla ”pois jumalattomien joukosta” ja olemaan koskematta ”mihinkään saastaiseen” (jae 57)?

Voisit pyytää muutamia vapaaehtoisia kertomaan oman elämänsä kokemuksista, joissa he päättivät kuulla hyvän paimenen ääntä, ja siitä, mitä siunauksia he huomasivat tehdessään niin. Voisit myös kertoa jonkin kokemuksen omasta elämästäsi.

  • Haluan seurata Jeesusta Kristusta esimerkiksi siksi, että

  • Yksi tapa, jolla minä aion kuulla Hänen ääntään, on