Seminaari
Alma 19: Hänen käsivartensa on ojennettuna kaikille, jotka tekevät parannuksen ja uskovat


”Alma 19: Hänen käsivartensa on ojennettuna kaikille, jotka tekevät parannuksen ja uskovat”, Mormonin kirja, opettajan kirja, 2024

”Alma 19”, Mormonin kirja, opettajan kirja

Alma 19

Hänen käsivartensa on ojennettuna kaikille, jotka tekevät parannuksen ja uskovat

Kuva
nuori kertomassa evankeliumista ystävilleen

Kun ajattelet kertovasi evankeliumista muille, tuntuuko sinusta joskus siltä, että on ihmisiä, jotka eivät varmastikaan ottaisi vastaan Vapahtajan opetuksia? Kuinkahan taivaallinen Isä näkee nämä ihmiset? Ammonin lähetystyökokemuksista lamanilaisten keskuudessa näemme, että Herra valmistaa kaikilta elämänaloilta tulevien ihmisten sydämiä vastaanottamaan Hänen evankeliuminsa. Tämä oppiaihe voi auttaa sinua ymmärtämään, että Herra rakastaa kaikkia ihmisiä ja haluaa heidän tulevan Hänen luokseen.

Kunnioita muiden uskonkäsityksiä ja mielipiteitä. Pyri vaalimaan ilmapiiriä, jossa muiden uskonkäsityksiä ja mielipiteitä kunnioitetaan. Kannusta oppilaita kuuntelemaan muita ja ymmärtämään parhaansa mukaan, miksi muut saattavat uskoa eri tavoin kuin he. Auta oppilaita arvostamaan muiden uskonkäsityksiä ja harjoittelemaan omista uskonkäsityksistään kertomista ystävällisesti ja huomaavaisesti. Tällainen harjoittelu voi valmistaa heitä kertomaan evankeliumista muille kunnioittavasti.

Oppilaan valmistautuminen: Kehota oppilaita tutkimaan lukua Alma 19 ja panemaan merkille, mikä vaikutus Vapahtajan evankeliumilla oli lamanilaisiin, joita Ammon opetti.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Vastaa kyselyyn

Laita näkyviin seuraava kysely ja anna oppilaille aikaa vastata ajatuksella ja totuudenmukaisesti. Pyydä oppilaita kertomaan vastauksensa, jos ne eivät ole liian henkilökohtaisia.

Arvioi itseäsi asteikolla 1–5 sen mukaan, kuinka todennäköisesti kutsuisit seuraavia ihmisiä oppimaan lisää Jeesuksen Kristuksen evankeliumista.

  1. Sinulle tuttu henkilö, joka on osoittanut kiinnostusta kirkkoa kohtaan

  2. Ystävä tai sukulainen, joka jo noudattaa yleisesti evankeliumin tasovaatimuksia mutta ei ole vielä jäsen

  3. Ystävä tai sukulainen, joka ei noudata evankeliumin tasovaatimuksia

  4. Sinulle tuttu henkilö, joka on kieltäytynyt muiden aiemmin esittämistä kutsuista oppia lisää evankeliumista

Pohdi, miksi vastasit niin kuin vastasit.

  • Kuinka meidän henkilökohtaiset mielipiteemme muista saattavat vaikuttaa pyrkimyksiimme kertoa heille evankeliumista?

Kun Moosian pojat aloittivat lähetystyönsä lamanilaisten parissa, monet nauroivat heille ja epäilivät, että he eivät voisi koskaan onnistua sellaisten jumalattomien ihmisten keskuudessa (ks. Alma 26:23–25). Ammon ja hänen veljensä onnistuivat kuitenkin siitä huolimatta. Saatat muistaa, että kun Ammon oli opettanut evankeliumia kuningas Lamonille, kuningas uskoi Ammonin sanat, rukoili armoa ja kaatui maahan, kun hän täyttyi Hengestä (ks. Alma 18:40–43).

Kuva
Lamoni rukoilee

Tänään saat tietää, mitä Lamonin perhekunnassa tapahtui sen jälkeen kun Ammon oli opettanut kuningasta. Etsi tutkiessasi totuuksia, jotka voivat auttaa sinua ymmärtämään paremmin, millä tavoin taivaallinen Isä näkee lapsensa, myös ne, jotka vaikuttavat siltä, etteivät he todennäköisesti ota evankeliumia vastaan.

Ammon jatkoi Lamonin perhekunnan opettamista

Oppiaiheen tämän osuuden tarkoituksena on auttaa oppilaita tutkimaan lukuun Alma 19 kirjattuja tapahtumia ja huomaamaan jakeessa 36 opetettu periaate. Voisit hyödyntää muitakin kuin tässä luvussa ehdotettuja menetelmiä auttaaksesi oppilaita tutkimaan lukua ennen periaatteen mainitsemista.

Voisitte esimerkiksi esittää tämän luvun lukuteatterina, jossa valitset kuusi oppilasta ja annat kullekin oman roolin. Yksi oppilas voisi toimia kertojana (joka lukee jakeet 1, 6–7, 11–12, 15, 33–36), ja muut viisi voisivat lukea seuraavien henkilöiden sanat ja heitä koskevat kuvaukset: kuningatar (jakeet 2, 4–5, 9, 29–30), Ammon (jakeet 3, 6–8, 10, 14, 22–23), kuningas Lamoni (jakeet 12–13, 31), Abis (jakeet 16–17, 28) ja muut lamanilaiset (jakeet 18–21, 24–27, 32). Voi olla hyvä jakaa nämä roolit ennen oppitunnin alkua, jotta oppilaat voivat tarkistaa, mitkä jakeet heidän pitää lukea.

Vaihtoehtoisesti voisit näyttää videon ”Ammon palvelee ja opettaa kuningas Lamonia” (aikakoodi 15.18–23.04). Tämä video, joka on sivustolla ChurchofJesusChrist.org, kuvaa jakeisiin Alma 19:1–36 kirjattuja tapahtumia. Oppilaat voisivat seurata tekstiä pyhistä kirjoituksistaan samalla kun he katsovat videota.

Kun lamanilaisten kuningatar sai tietää aviomiehensä kuolemasta, hän lähetti hakemaan Ammonia puhuakseen tälle (ks. Alma 19:1–3).

Lue Alma 19:4–17 ja pane merkille, mitä kuningatar ja muut kokivat puhuttuaan Ammonin kanssa. Voit myös katsoa videon ”Ammon palvelee ja opettaa kuningas Lamonia” (aikakoodi 15.18–20.06). Tämä video on sivustolla ChurchofJesusChrist.org.

  • Mitä opit näiden jakeiden pohjalta kuningattaresta?

  • Mitä Lamoni oli oppinut Jeesuksesta Kristuksesta kolmen edellisen päivän aikana?

  • Mistähän syystä tämä tieto toi Lamonille niin suurta iloa?

Kun kuningattaren palvelijatar Abis oli koonnut väkijoukon kuninkaan taloon, hän yllättyi ja tuli surulliseksi, kun ihmiset alkoivat kiistellä keskenään siitä, miksi kuningas ja muut makasivat maassa aivan kuin he olisivat kuolleet (ks. Alma 19:18–28).

Lue Alma 19:29–36 ja pane merkille, mitä Abis teki tänä riidan hetkenä ja mitä lamanilaisten keskuudessa tapahtui sen jälkeen. Voit myös katsoa videon ”Ammon palvelee ja opettaa kuningas Lamonia” (aikakoodi 20.07–23.04). Tämä video on sivustolla ChurchofJesusChrist.org.

  • Mikä vaikutus Jeesuksen Kristuksen evankeliumilla oli niihin moniin lamanilaisiin, jotka päättivät uskoa?

  • Minkä Herraa koskevan totuuden Mormon opetti jakeessa 36, kun hän oli kertonut tämän kertomuksen?

Herra haluaa, että kaikki tulevat Hänen luokseen

Mormonin sanoista jakeessa 36 me opimme, että Herran käsivarsi on ojennettuna kaikille ihmisille, jotka tekevät parannuksen ja uskovat Hänen nimeensä. Voisit merkitä tämän totuuden pyhiin kirjoituksiisi.

Tässä yhteydessä Herran käsivarren ojentamiseen sisältyy Hänen armonsa ja halukkuutensa antaa anteeksi.

  • Mitkä kokemukset ovat saaneet sinut oivaltamaan, että tämä periaate on totta omassa elämässäsi tai muiden elämässä?

Pyydä oppilaita kertomaan kokemuksista, jotka eivät ole liian henkilökohtaisia. Voisit itsekin kertoa jonkin kokemuksen.

Voi myös olla hyödyllistä käyttää aikaa siihen, että etsitte Vapahtajan elämästä esimerkkejä, joissa Hän osoitti olevansa halukas auttamaan kaikilta elämänaloilta tulevia ihmisiä, jotta he voisivat tulla Hänen luokseen. Pyhissä kirjoituksista on tästä monia esimerkkejä, joista voisit mainita oppilaille, esimerkiksi seuraavat: Matt. 9:10–13; Mark. 5:25–34; Luuk. 5:18–25 ja Joh. 8:2–11. Voisit pyytää oppilaita tutkimaan myös jaetta 2. Nefi 26:33 ja pyytää heitä linkittämään tämän jakeen pyhissä kirjoituksissaan jakeeseen Alma 19:36.

Toisinaan saatamme virheellisesti ajatella, ettei joku olisi kiinnostunut evankeliumista, sen perusteella, miltä hän näyttää tai mitä hän on tehnyt aiemmin. Kuvittele hetki henkilöä, joka on tässä tilanteessa. Kyseessä voi olla joku tuntemasi henkilö tai voisit ajatella ihmisiä, jotka yleisesti ottaen sopivat tähän kuvaukseen.

Voisit pyytää oppilaita piirtämään opiskelupäiväkirjaansa tikku-ukon, joka esittää edellisessä kappaleessa kuvattua henkilöä. He voisivat kirjoittaa piirtämänsä tikku-ukon alle vastauksensa seuraaviin kysymyksiin. Keskustelkaa sitten siitä, mitä oppilaat kirjoittivat.

  • Mitä Jumala tuntee tätä henkilöä kohtaan?

  • Kuinka ymmärrys siitä, mitä Jumala tuntee tätä henkilöä kohtaan, voi vaikuttaa siihen, mitä sinä tunnet häntä kohtaan?

Todista totuuksista, joista olette keskustelleet tänään, ja kannusta oppilaita siihen, että he pyrkivät näkemään muut enemmän niin kuin Jumala näkee heidät.