Seminaari
Alma 20–22: ”Mitä minun pitää tehdä, jotta saisin – – iankaikkisen elämän?”


”Alma 20–22: ’Mitä minun pitää tehdä, jotta saisin – – iankaikkisen elämän?’” Mormonin kirja, opettajan kirja 2024

”Alma 20–22”, Mormonin kirja, opettajan kirja

Alma 20–22

”Mitä minun pitää tehdä, jotta saisin – – iankaikkisen elämän?”

Kuva
teini hymyilee

Mikä voi saada sinut tuntemaan, että haluat seurata Jumalaa enemmän kuin mitään muuta? Kuningas Lamonin isä oli aiemmin ollut jumalaton mies, mutta kun hän oli oppinut tärkeitä totuuksia Vapahtajastamme ja taivaallisen Isän pelastussuunnitelmasta, hänen halunsa alkoivat muuttua merkittävästi. Tämä oppiaihe voi auttaa sinua haluamaan sitä, mikä on Jumalasta, enemmän kuin mitään, mitä maailmalla on tarjottavana.

Todista Jeesuksesta Kristuksesta. Etsi tilaisuuksia todistaa Herran voimasta, armosta ja vaikutuksesta elämässämme. Kannusta oppilaita kysymään: ”Mitä sellaista tämä pyhien kirjoitusten kohta opettaa Jeesuksesta Kristuksesta, mikä auttaa minua ymmärtämään Hänen opetuksiaan ja sovitustaan sekä turvaamaan niihin?”

Oppilaan valmistautuminen: Kehota oppilaita lukemaan luvut Alma 20 ja 22 ja panemaan merkille, kuinka kuningas Lamonin isä muuttui näissä luvuissa. Pyydä heitä miettimään mahdollisia syitä tähän muutokseen.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Oletko halukas?

Oletko koskaan huomannut, että tietyt olosuhteet voivat vaikuttaa halukkuuteesi tehdä jotakin – tai jättää jokin asia tekemättä?

Mieti esimerkiksi tilanteita, joissa olisit halukas tekemään seuraavia asioita. Mieti sitten olosuhteita, jotka vähentäisivät haluasi tehdä niitä.

Voisit jakaa oppilaat pienryhmiin ja antaa kullekin ryhmälle keskusteltavaksi yhden seuraavista teoista. Sitten kunkin ryhmän edustajat voisivat kertoa oman ryhmänsä vastaukset luokalle.

  • Siivota oma huone.

  • Lukea jokin kirja.

  • Kävellä pitkä matka.

Kehota oppilaita arvioimaan itseään antamalla seuraavat ohjeet. Älä pyydä oppilaita kertomaan, mitä he vastaavat kysymyksiin.

Tietyt asiat voivat kannustaa meitä seuraamaan Jumalaa.

Mieti hetki omaa haluasi seurata Jumalaa. Jos tunnet halua seurata Häntä, mikä on auttanut sinua tuntemaan tätä halua? Jos sinulla ei tällä hetkellä ole halua seurata Häntä, mikä mielestäsi on aiheuttanut tällaisia tunteita?

Tänään saat kuulla miehestä, jonka halu seurata Jumalaa kasvoi merkittävästi lyhyessä ajassa. Kiinnitä tutkiessasi huomiota siihen, mikä aiheutti tämän muutoksen. Etsi opetuksia, jotka voivat auttaa sinua kasvattamaan haluasi seurata Jumalaa ja saamaan siunaukset, joita vain Hän voi tarjota sinulle.

Ammon ja Lamoni tapaavat Lamonin isän

Auta oppilaita valmistautumaan luvun Alma 20 tapahtumien tutkimiseen esittelemällä seuraavat asiat lyhyesti. Älä käytä liikaa aikaa oppiaiheen tähän osaan. On tärkeää, että oppilailla on riittävästi aikaa tutkia luvun Alma 22 kertomusta siitä, kuinka Aaron opetti Lamonin isää.

Kun Ammon palveli ja opetti kuningas Lamonin kansaa Ismaelin maassa, Herra ilmoitti Ammonille, että Aaron ja muut heidän ryhmästään olivat olleet vangittuina Middonin maassa. Ammon ja kuningas päättivät matkustaa sinne vapauttamaan Aaronin ja muut. Matkallaan he tapasivat Lamonin isän, joka oli koko maan kuningas (ks. Alma 20:1–8).

Voi olla hyödyllistä pyytää kahta tai kolmea vapaaehtoista oppilasta lukemaan seuraavat jakeet ääneen samalla kun muut seuraavat tekstiä pyhistä kirjoituksistaan.

Lue Alma 20:13–28 ja pane merkille, mitä Ammonin, Lamonin ja Lamonin isän välillä tapahtui.

  • Kuinka huomasit Lamonin isän halujen muuttuvan hänen ollessaan tekemisissä Ammonin ja Lamonin kanssa?

  • Mitkä asiat vaikuttivat tuohon muutokseen?

Voisit merkitä jakeeseen 23, mistä Lamonin isä oli halukas luopumaan, jos Ammon säästäisi hänen henkensä. Voit verrata hänen reaktiotaan tässä jakeessa hänen reaktioonsa muissa jakeissa, joita tutkit myöhemmin tällä oppitunnilla.

Aaron opettaa Lamonin isää

Kun Aaron ja ne, jotka olivat hänen kanssaan, oli vapautettu vankilasta, Ammon palasi Ismaelin maahan kuningas Lamonin kanssa. Henki johdatti Aaronin menemään Nefin maahan Lamonin isän luo (ks. Alma 22:1).

Lue Alma 22:2–6 ja pane merkille, mitä kysymyksiä Lamonin isällä oli hänen tavatessaan Aaronin.

  • Mitä voisit kertoa taivaallisesta Isästä ja Hänen suunnitelmastaan vastauksena kuninkaan kysymyksiin jakeissa 5–6?

Lue Alma 22:7–14 ja pane merkille, kuinka Aaron vastasi kuninkaan kysymyksiin. Huomaa, että sana pistin jakeessa 14 tarkoittaa veitsimäistä asetta.

  • Mitä sellaista kuningas oppi Jumalasta ja Hänen suunnitelmastaan, mikä todennäköisesti muutti hänen näkökulmaansa elämään?

  • Kuinka se, että uskomme ja ymmärrämme Aaronin opetukset Jumalasta ja Hänen suunnitelmastaan, voi vaikuttaa meihin?

Lue Alma 22:15–18 ja pane merkille, mitä kuningas toivoi ja oli halukas tekemään, kun Aaron oli opettanut häntä.

Ennen kuin keskustelette kahdesta seuraavasta kysymyksestä, voisit pyytää useita oppilaita kirjoittamaan taululle lempi-ilmauksensa näistä jakeista. Voisit sitten kysyä oppilailta, kuvaako jokin näistä ilmauksista jotakin, mitä he ovat tunteneet aiemmin, tai onko heillä mitään kysyttävää. Pyydä vapaaehtoisia oppilaita kertomaan ajatuksistaan tai kokemuksistaan. Kerro oppilaille, ettei heidän pidä kertoa mitään, mikä on liian henkilökohtaista tai yksityistä.

  • Mitkä sanat tai ilmaukset osoittavat sinulle, että kuninkaan halut olivat muuttuneet siihen hetkeen verrattuna, kun hän tapasi Ammonin ja Lamonin Middonin tiellä?

  • Mistä kuningas sanoi jakeissa 15 ja 18 olevansa halukas luopumaan?

  • Sen perusteella, mitä olet oppinut tutkiessasi lukuja Alma 20 ja 22, mitkä tekijät vaikuttivat kuninkaan kokemaan muutokseen?

Yksi totuus, jonka voimme oppia tästä kertomuksesta, on se, että kun ymmärrämme tarvitsevamme Jeesusta Kristusta, meidän halumme seurata Häntä ja saada Hänen tarjoamiaan siunauksia kasvaa.

  • Mistähän syystä sen ymmärtäminen, että tarvitsemme Vapahtajaa, voi vaikuttaa niin paljon haluihimme ja tekoihimme?

  • Mikä voi auttaa tai on auttanut sinua ymmärtämään paremmin, että tarvitset Jeesusta Kristusta?

Kuinka vanhurskaat halumme voivat vaikuttaa meihin

Kuninkaan kokemus Aaronin kanssa vaikutti voimakkaasti kuninkaaseen ja hänen kansaansa. Kuningas, hänen vaimonsa, koko perhekuntansa ja monet muut lamanilaiset kokivat kääntymyksen Herraan ja olivat uskollisia Hänelle koko loppuelämänsä ajan (ks. Alma 22:23; 23:6).

Muistele, mitä kuningas sanoi haluavansa jakeissa 15–18. Hän halusi

  • iankaikkisen elämän siunaukset (jakeet 15, 18)

  • syntyä Jumalasta ja saada jumalattoman hengen kitketyksi pois rinnastaan (jae 15)

  • ottaa vastaan Pyhän Hengen (jae 15)

  • täyttyä ilolla (jae 15)

  • Jumalan ilmaisevan itsensä hänelle (jae 18).

Kirjoita kuninkaan toiveet taululle, ellet ole vielä tehnyt niin. Sen sijaan että esittäisit seuraavan kysymyksen, voisit kehottaa oppilaita kirjoittamaan opiskelupäiväkirjaansa lyhyen kuvauksen siitä, millaisia he voisivat olla 5–10 vuoden kuluttua, jos he haluaisivat näitä asioita koko tämän ajan.

He voisivat sitten kertoa ajatuksistaan luokalle.

  • Mitenhän elämääsi vaikuttaisi se, että jatkuvasti haluaisit näitä asioita?

  • Mistä meidän saattaisi olla tarpeen luopua tai mitä meidän voisi olla tarpeen muuttaa saadaksemme nämä siunaukset?

Mieti, mitä olet oppinut ja tuntenut tutkiessasi tänään. Mieti, mitä voit tehdä halutaksesi täydemmin siunauksia, joita taivaallinen Isä haluaa antaa sinulle. Mieti, mitä sinun pitää ehkä tehdä tai mistä luopua saadaksesi nämä siunaukset. Kirjoita ajatuksiasi ja hengellisiä vaikutelmiasi opiskelupäiväkirjaan.

Anna oppilaille riittävästi aikaa kirjoittaa ajatuksiaan ja vaikutelmiaan opiskelupäiväkirjaan. Voisit pyytää muutamia vapaaehtoisia kertomaan kirjoittamiaan asioita luokalle, kunhan ne eivät ole liian henkilökohtaisia.