Seminarie
Kerkleerbeheersing: Alma 34:9–10 – ‘Er [moet] een verzoening worden teweeggebracht, […] een oneindig en eeuwig offer.’


‘Kerkleerbeheersing: Alma 34:9–10 – “Er [moet] een verzoening worden teweeggebracht, […] een oneindig en eeuwig offer”’, Boek van Mormon – leerkrachtenboek (2024)

‘Kerkleerbeheersing: Alma 34:9–10’, Boek van Mormon – leerkrachtenboek

Kerkleerbeheersing: Alma 34:9–10

‘Er [moet] een verzoening worden teweeggebracht, […] een oneindig en eeuwig offer.’

Afbeelding
Christus aan het kruis

In een vorige les heb je over de oneindige en eeuwige verzoening van Jezus Christus geleerd. In deze les ga je de tekstverwijzing en kerngedachte van Alma 34:9–10 uit het hoofd leren, de leer erin uitleggen, en beginselen voor het verkrijgen van geestelijke kennis op praktijksituaties toepassen.

Laat de cursisten oefenen met ‘de beginselen voor geestelijke kennis verkrijgen’. Noem de beginselen bij voorkeur bij naam, zodat de cursisten meteen herkennen wanneer en hoe ze in de klassikale besprekingen gebruikt worden.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten zich afvragen hoe de waarheden in Alma 34:9–10 en de beginselen van geestelijke kennis verkrijgen mensen kunnen helpen die menen dat hun zonden niet kunnen worden vergeven.

Mogelijke leeractiviteiten

Deze les kerkleerbeheersing wordt gegeven na ‘Alma 34:1–17’, de contextuele les voor de Schrifttekst kerkleerbeheersing Alma 34:9–10. Als deze les kerkleerbeheersing naar een andere week moet worden verplaatst, zorg dan dat u de bijbehorende contextuele les ook in die week geeft.

Uitleggen en uit het hoofd leren

Heb je weleens gemerkt dat het soms makkelijker is om iets verstandelijk te begrijpen dan het in woorden uit te leggen? Een van de doelen van kerkleerbeheersing is dat je de leer in de Schriftteksten kerkleerbeheersing in je eigen woorden leert uitleggen.

In je recente studie van Alma 34:9–10 heb je geleerd dat zonder de oneindige en eeuwige verzoening van Jezus Christus het hele mensdom voor eeuwig verloren was geweest.

Geef de cursisten de kans om de leer in Alma 34:9–10 in hun eigen woorden uit te leggen aan de hand van de volgende instructies.

Stel dat je de kans krijgt om de betekenis van Alma 34:9–10 uit te leggen aan iemand die maar heel weinig over Jezus Christus weet. Neem even de tijd om deze verzen door te nemen en woorden of zinsneden te markeren of op te schrijven die je deze persoon duidelijk wilt maken.

Als de cursisten voldoende tijd hebben gehad om zich voor te bereiden, kunt u ze in tweetallen of groepjes verdelen. Laat allen dan oefenen met hun uitleg.

De kerngedachte van Alma 34:9–10 is: ‘Er [moet] een verzoening worden teweeggebracht, […] een oneindig en eeuwig offer.’

Help de cursisten deze tekstverwijzing en kerngedachte uit het hoofd te leren. Deel de klas op in koppels. Laat de ene cursist in het koppel de eerste helft van de kerngedachte opzeggen, de andere de tweede helft. Beiden zeggen de tekstverwijzing vervolgens samen op. Na een paar keer oefenen wisselen de cursisten van helft.

Praktische toepassing

Voordat u het volgende scenario bespreekt, vraagt u de cursisten om uit het hoofd de beginselen van geestelijke kennis verkrijgen op te noemen. Zet elk genoemd beginsel op het bord. Leg uit dat ze in deze les de gelegenheid krijgen om deze beginselen te herhalen en toe te passen.

Toon vervolgens het scenario of geef de cursisten een kopie om naar te kijken terwijl ze de activiteit doen.

Stel dat je gevraagd is om in je zondagsschoolklas een les over de verzoening van Jezus Christus te geven. Als onderdeel van je voorbereiding neem je contact op met een jongevrouw in je wijk, Olivia. Je wilt graag dat ze vertelt hoe Jezus Christus haar dankzij zijn verzoening tot zegen is.

Olivia’s reactie verrast je. Ze zegt: ‘Om eerlijk te zijn, denk ik dat de verzoening van Jezus Christus geweldig is voor de meeste mensen, maar ik weet niet in hoeverre die nog op mij van toepassing is. Ik heb wat fouten gemaakt en maak die nog steeds. Sommige zonden zal ik misschien nooit overwinnen.’

Bij je verdere voorbereiding van de les blijf je aan Olivia’s woorden denken en wil je haar helpen. Bedenk hoe de leringen in Alma 34:9–10 en de beginselen van geestelijke kennis verkrijgen Olivia met haar punt van zorg van nut kunnen zijn.

Deel de cursisten eventueel in groepjes in en laat elk groepje zich op een van de beginselen van geestelijke kennis verkrijgen richten. Laat ze op papier of op het bord opsommen hoe dit beginsel Olivia in haar situatie kan helpen. Laat iemand uit elk groepje vervolgens aan de hele klas vertellen wat ze besproken hebben.

Zo nodig kunt u de groepjes van de volgende vragen voorzien als onderdeel van hun bespreking.

In geloof handelen

  • Welke gelovige daden zou Olivia kunnen ondernemen om haar te helpen?

  • Wat kun je Olivia over Jezus Christus en zijn verzoening leren waardoor ze in geloof kan handelen? Hoe kunnen de leringen in Alma 34:9–10 van nut zijn?

In alinea 5–7 van ‘Geestelijke kennis verkrijgen’ in het Basisdocument kerkleerbeheersing staan nog meer ideeën over hoe Olivia in geloof kan handelen.

Ideeën en vragen vanuit een eeuwig perspectief onderzoeken

U kunt deze sectie ook op een andere manier behandelen: laat de cursisten enkele verkeerde aannames over Jezus Christus, zijn verzoening en haar rol in het verkrijgen van de barmhartigheid van de Heiland op het bord zetten. Moedig de cursisten vervolgens aan om Olivia te helpen haar punt van zorg te herformuleren (of anders te bezien) door waarheden over Jezus Christus, zijn verzoening en onze rol in het verkrijgen van de barmhartigheid van de Heiland te noemen.

  • Hoe zouden onze hemelse Vader en Jezus Christus een punt van zorg als dat van Olivia beschouwen?

  • Waarom is het belangrijk dat Olivia bedenkt dat de verzoening van de Heiland ‘oneindig en eeuwig’ is (Alma 34:10)?

  • Hoe kan ze anders tegen haar punt van zorg aankijken als ze bedenkt dat iedereen zonder de verzoening van de Heiland gevallen en verloren is?

In alinea 8 van ‘Geestelijke kennis verkrijgen’ in het Basisdocument kerkleerbeheersing staan nog meer tips voor Olivia om ideeën en vragen vanuit een eeuwig perspectief te onderzoeken.

Naar meer inzicht streven met behulp van bronnen die God heeft aangewezen

  • Wat voor bronnen die God heeft aangewezen zou je Olivia aanbevelen om haar van leiding en richting te voorzien? Waarom?

  • Wat is naast Alma 34:9–10 een Schrifttekst of uitspraak van een kerkleider die je met Olivia kunt delen? Hoe kan dat haar helpen?

In alinea 11–12 van ‘Geestelijke kennis verkrijgen’ in het Basisdocument kerkleerbeheersing staan nog meer ideeën over hoe Olivia naar meer inzicht kan streven met behulp van bronnen die God heeft aangewezen.

Laat de cursisten overdenken wat ze vandaag hebben geleerd of gevoeld dat hen of mensen die ze kennen tot zegen kan zijn. Moedig ze aan gelegenheden aan te grijpen om de beginselen van geestelijke kennis verkrijgen en de leer in de Schriften in praktijksituaties toe te passen.

Herhaling kerkleerbeheersing

Help de cursisten in een toekomstige les de tekstverwijzing en kerngedachte van Alma 34:9–10 nog eens te oefenen: ‘Er [moet] een verzoening worden teweeggebracht, […] een oneindig en eeuwig offer.’

Doe dat bijvoorbeeld door de eerste letters van de tekstverwijzing en kerngedachte op het bord te schrijven en de cursisten de woorden bij elke letter te laten noemen. Doe dit een paar keer totdat de cursisten de tekstverwijzing en kerngedachte uit het hoofd kunnen opzeggen.