Seminariet
Alma 42, del 1: ”En fullkomlig och rättvis Gud och även en barmhärtig Gud”


”Alma 42, del 1: ’En fullkomlig och rättvis Gud och även en barmhärtig Gud’”, Mormons bok – lärarhandledning (2024)

”Alma 42, del 1”, Mormons bok – lärarhandledning

Alma 42, del 1

”En fullkomlig och rättvis Gud och även en barmhärtig Gud”

Bild
Alma den yngre omfamnar sin son Corianton

Vårt liv i en fallen värld med vårt begränsade jordiska perspektiv kan göra det svårt att förstå vår himmelske Faders och hans plans fullständiga och fullkomliga natur. Corianton hade också svårt att förstå att Gud verkligen är rättvis och barmhärtig. Alma hjälpte honom att vidga sitt perspektiv på vår kärleksfulle himmelske Fader och hans plan för oss. Den här lektionen är avsedd att hjälpa dig att bättre förstå vår himmelske Faders natur som både rättvis och barmhärtig.

Be för dina elever. Ett sätt att få större kärlek till eleverna är att be för dem. Precis som Frälsaren bad för Petrus personligen (se Lukas 22:32) kan du be till din himmelske Fader för enskilda elever och nämna dem vid namn. Be honom hjälpa dig att bättre förstå deras behov och hur du kan nå dem.

Elevens förberedelse: Du kan be eleverna prata med en familjemedlem eller vän om några av de olika uppfattningar som människor har om Guds natur.

Möjliga lärandeaktiviteter

Du kan inleda den här lektionen med att dela upp eleverna i par. Ge varje person i paren ett av följande scenarier. Be dem att både läsa sina scenarier och sedan prata om hur Gabe och Elsie kan ha fel i sina antaganden.

Guds rättvisa och barmhärtighet

Läs följande scenarier:

  • Gabe gör valet att bryta mot Guds bud. Först kände han sig lite skyldig, men han bestämde sig för att om vår himmelske Fader älskar sina barn så mycket så kommer han inte att straffa Gabe för hans synder.

  • Elsie befinner sig i ett tillstånd av förtvivlan för att hon omvände sig från en synd hon begått, kände sig förlåten och sedan strulade hon till det igen. Hon tror att det inte finns något hopp för henne eftersom hon känner att hon ljög för Gud om sin omvändelse.

Det finns många som missförstår vår himmelske Faders och Jesu Kristi kärleksfulla och fullkomliga balans mellan rättvisa och barmhärtighet. När du studerar dagens lektion, tänk då på hur du blir välsignad eftersom Gud är rättvis och barmhärtig.

Alma hjälpte Corianton att förstå Guds plan

Be gärna eleverna gå igenom Coriantons bekymmer i Alma 40–41. Om de inte kommer ihåg dem, hänvisa dem då till Alma 40:1; 41:1. Du kan skriva Coriantons bekymmer på tavlan medan eleverna nämner dem.

När Alma fortsatte undervisa Corianton märkte han att hans son var bekymrad över Gud och hans plan.

Läs Alma 42:1 och titta efter Coriantons bekymmer.

Lägg till det här bekymret till listan på tavlan. Under det här bekymret kan du skriva ner elevernas svar på följande frågor.

  • Vad kan vara antaganden som kan få någon att tänka att det är orättvist av Gud att straffa syndare?

  • Vad är faran med den här sortens missförstånd?

  • Hur kan vi se liknande missförstånd i dag?

Det här kan vara ett bra tillfälle för eleverna att berätta vad de lärde sig under lektionsförberedelsen.

Alma försökte hjälpa Corianton genom att ge honom ett bredare perspektiv på Gud och hans plan. Han började med att förklara att Adams och Evas fall i Edens lustgård medförde andlig död (separation från Gud) och timlig död (den dödliga kroppens död) (se Alma 42:2–8). Sedan undervisade han Corianton om sambandet mellan fallet och Guds rättvisa och barmhärtighet.

Läs Alma 42:9–12 och se vad fallet fick för följder.

  • Vilka följder av fallet hittade du?

Elevernas svar på föregående fråga kan förtydliga vad de förstår och vad de kan behöva hjälp med att förstå. Hjälp eleverna förstå att på grund av fallet blev människorna ”köttsliga, sinnliga och djävulska” (Alma 42:10) och ”avskurna från Herrens närhet” (Alma 42:11). Vi kan inte övervinna denna separation från Gud på egen hand.

Sedan, för att förbereda eleverna för att lära sig mer om rättvisa och barmhärtighet i nästa del av lektionen, kan du be dem skriva sina egna definitioner av båda orden med en eller två meningar. Läs sedan följande definitioner och låt eleverna jämföra sina egna definitioner med definitionerna i Gospel Topics. Låt eleverna ställa eventuella frågor de kan ha.

  • Rättvisa: ”Rättvisan är i skrifterna den oföränderliga lag som gör att handlingar får följder. Tack vare rättvisans lag får vi välsignelser när vi lyder Guds bud. Rättvisans lag kräver också att ett straff betalas för varje synd vi begår” (Gospel Topics, ”Justice”, topics.ChurchofJesusChrist.org).

  • Barmhärtighet: ”Barmhärtighet är den godhjärtade behandlingen av en person som är större än vad som förtjänas, och den möjliggörs genom Jesu Kristi försoning” (Gospel Topics, ”Mercy”, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Läs Alma 42:13–15 och se vad Alma lärde om Gud och hans plan.

  • Vad får du veta om Guds plan?

  • Vilka sanningar lär du dig om Gud av dessa verser?

Hjälp eleverna att bland annat förstå vikten av att veta att Gud är fullkomlig, rättvis och barmhärtig. Även om viktiga sanningar nämns i de här verserna om Jesu Kristi försoning och omvändelsens roll, kommer dessa ämnen att utforskas mer i nästa lektion.

Guds rättvisa och barmhärtighet

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har sagt om Guds rättvisa och barmhärtighet:

Rättvisa är en viktig Guds egenskap. Vi kan ha tro på Gud tack vare att han är fullkomligt tillförlitlig. Skrifterna lär oss att ”Gud vandrar inte på krokiga stigar, inte heller viker han åt höger eller åt vänster, inte heller avviker han från det han har sagt. Därför är hans stigar raka och hans bana ett evigt kretslopp” [Läran och förbunden 3:2] och ”Gud gör [inte] skillnad på människor” [Apostlagärningarna 10:34]. Vi förlitar oss till den gudomliga egenskapen rättvisa för vår tro, vår tillförsikt och vårt hopp.

Men eftersom Gud är fullkomligt rättvis är det vissa saker han inte kan göra. Han kan inte godtyckligt frälsa en del och förkasta andra. Han ”kan inte se på synd med den minsta grad av överseende” [Läran och förbunden 1:31]. Han kan inte låta barmhärtigheten beröva rättvisan något [se Alma 42:25].

Det är ett slående bevis på Guds rättvisa att han också har utformat barmhärtighetens princip. Det är för att han är rättvis som han skapade medlen för barmhärtigheten att spela sin oumbärliga roll i vår eviga bestämmelse. (D. Todd Christofferson, “Fria för evigt att verka av sig själva”, Liahona, nov. 2014, s. 17)

  • Vad hjälper det här skriftstället dig att förstå om Gud?

Du kan be eleverna skriva ner sina svar på följande fråga och fylla i följande påståenden på egen hand och sedan be dem läsa upp dem för en kamrat, en liten grupp eller klassen.

Föreställ dig att du har en vän som har samma bekymmer som Corianton. Han eller hon frågar dig hur det är rättvist att Gud straffar syndare.

  • Vad kan du säga till din vän för att hjälpa honom eller henne förstå Guds rättvisa och barmhärtighet? (Ta med verser eller fraser i Alma 42:9–15.)

Fyll i följande påståenden:

  • Guds rättvisa är till välsignelse för mig eftersom 

  • Guds barmhärtighet är till välsignelse för mig eftersom 

Bär gärna ditt vittnesbörd om Guds rättvisa och barmhärtighet.