Seminarie
Helaman 13, deel 1: De barmhartigheid van de Heer


‘Helaman 13, deel 1: De barmhartigheid van de Heer’, Boek van Mormon – leerkrachtenboek (2024)

‘Helaman 13, deel 1’, Boek van Mormon – leerkrachtenboek

Helaman 13, deel 1

De barmhartigheid van de Heer

Afbeelding
Jezus Christus omhelst iemand

Wat vindt God naar jouw idee van ons als we gezondigd hebben? Veel Nephieten komen tegen God en zijn geboden in opstand, dus stuurt God Samuel de Lamaniet naar ze toe met een duidelijke boodschap dat ze zich moeten bekeren, zodat ze vergeving kunnen ontvangen. Door deze les ga je de barmhartige en vergevensgezinde aard van de Heer beter begrijpen.

Concentreer u op de aard en het karakter van onze hemelse Vader en Jezus Christus. Het eeuwige leven is onze hemelse Vader en Jezus Christus leren kennen (zie Johannes 17:3). Laat de cursisten zich concentreren op wat er in de Schriften over de aard en het karakter van onze hemelse Vader en Jezus Christus staat. Een beter begrip van hun aard en karakter kan de band tussen de cursisten en Hen versterken.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten zich voorbereiden om te vertellen hoe ze zich hebben gevoeld, nadat ze de barmhartige en vergevensgezinde aard van de Heer hadden ervaren. Herinner ze eraan om geen dingen te delen die te persoonlijk zijn.

Mogelijke leeractiviteiten

Ellende door zonde

In de volgende les staat bekering centraal. Overweeg dit terwijl u bepaalt hoe u deze les het beste kunt geven.

Toon of lees het volgende citaat voor. U kunt de cursisten ook vragen om een denkbeeldige maar realistische situatie te bedenken van iemand die zich ellendig of verloren voelt door zonde, en dat in plaats van het volgende verhaal gebruiken.

President Russell M. Nelson heeft het volgende verhaal verteld over een vrouw in moeilijke omstandigheden. Wat zou je haar over onze hemelse Vader en Jezus Christus willen laten weten? Bekijk ‘Repentance and Conversion’, beschikbaar op ChurchofJesusChrist.org, vanaf tijdcode 0:00 tot 0:50, of lees het volgende citaat.

Toen ouderling David S. Baxter en ik […] naar een ringconferentie reden, stopten we bij een restaurant. Toen we later naar onze auto terugliepen, werden we door een vrouw aangesproken. We schrokken een beetje van haar uiterlijk. Haar persoonlijke verzorging (of het gebrek daaraan) zal ik beleefd ‘extreem’ noemen. Ze vroeg of wij ouderlingen van de kerk waren. We zeiden ja. Bijna zonder gêne vertelde ze ons het verhaal van haar tragische leven, vol zonde. Nu, op 28-jarige leeftijd, was ze er slecht aan toe. Ze voelde zich waardeloos en had geen levensdoel. […] Met tranen in haar ogen vroeg ze of er enige hoop voor haar was, een weg uit haar hopeloze situatie. (Russell M. Nelson, ‘Bekering en verandering’, Liahona, mei 2007, 102.)

  • Als je met deze vrouw zou praten, wat zou je dan willen dat ze over onze hemelse Vader en Jezus Christus weet?

  • Hoe zou je deze vrouw proberen te helpen?

  • Hoe kunnen haar ellendige gevoelens haar verlangen aanwakkeren om zich tot de Heiland te wenden?

Misschien heb jij je of heeft iemand die je kent zich ook weleens waardeloos of onvergeeflijk gevoeld. Overdenk wat je werkelijk over onze hemelse Vader en Jezus Christus en vergeving gelooft.

Let bij je studie van deze les op inzichten in de aard van onze hemelse Vader en Jezus Christus, en wat Zij van ons vinden, ook als we zondigen. Bedenk hoe deze waarheden jou en de mensen die je kent kunnen helpen.

Samuel de Lamaniet

Net als deze vrouw waren de Nephieten in zonde verwikkeld geraakt. In zijn liefde stuurde de Heer de profeet Samuel met een boodschap voor hen.

Toon de volgende tekstverwijzingen. Plaats de cursisten in koppels en laat één cursist de verzen in hoofdstuk 13 lezen en de andere de verzen in hoofdstuk 14 en 15. Laat ze na verloop van tijd aan elkaar vertellen wat ze hebben gevonden en waarom dat belangrijk voor hen is.

Lees Helaman 13:5–8, 11, 39; 14:11–13; 15:3 en ga na wat je over de Heer te weten komt, vooral inzichten die ons kunnen helpen als we gezondigd hebben. (Het kan nuttig zijn om te weten dat kastijden [zie Helaman 15:3] corrigeren of disciplineren betekent. Zie Gids bij de Schriften, ‘Kastijden, kastijding’, schriften.ChurchofJesusChrist.org.)

Vraag de cursisten naar hun bevindingen. Schrijf de ware beginselen die ze noemen op het bord. Als dat nuttig is, stel dan enkele van de volgende vragen.

  • Waarom is het een zegen dat we gewaarschuwd worden voor de negatieve gevolgen als we ons niet bekeren? Hoe blijkt de liefde van de Heiland uit zijn terechtwijzing?

  • Waarom zijn de boodschap dat Jezus Christus in de wereld komt en ons vermogen om ons te bekeren ‘blijde tijdingen’? (Helaman 13:7.)

  • Welke zinsneden geven aan dat de Heer bereid is om te vergeven als de Nephieten zich bekeren, ook al hebben ze ernstige zonden begaan?

Als de cursisten zinsneden noemen, zorg er dan voor dat duidelijk is in welk vers ze staan, zodat andere cursisten die zinsneden ook kunnen markeren.

De barmhartigheid en vergevensgezindheid van de Heer

We leren uit deze passages onder meer het volgende: De Heer waarschuwt mensen barmhartig voor de gevolgen van zonde en vergeeft hen die zich bekeren.

De profeet Joseph Smith (1805–1844) heeft getuigd dat de ‘gratie-verlenende barmhartigheid binnen ieders bereik is’. (‘Discourse, 3 October 1841, gepubliceerd in Times and Seasons’, 577, josephsmithpapers.org.)

  • Wat doet begrip van de barmhartige en vergevensgezinde aard van de Heer met onze gevoelens over onze zonden en bekering?

Het is belangrijk om te begrijpen dat de Heer weliswaar barmhartig, maar ook volmaakt rechtvaardig is. Hij negeert of wuift de gevolgen van onze zonden niet weg. Maar omdat de Heiland met zijn verzoening voor onze zonden geboet heeft en ‘aan de eisen van de gerechtigheid voldaan’ (Mosiah 15:9), schenkt Hij ons vergeving als we ons bekeren.

  • Wat kan kennis van de volmaakte gerechtigheid en barmhartigheid van de Heer voor je relatie met Hem betekenen?

Stel je voor wat een diepgaander begrip van de Heer voor de vrouw kan betekenen waar president Nelson aan het begin van de les over spreekt. Stel als volgt een uitleg voor haar op:

Herinner de cursisten eraan hun voorbereiding op de les in de volgende activiteit te gebruiken. Ze kunnen de activiteit met een medecursist doen. De ene cursist kan dan activiteit A en de andere activiteit B doen. Ze kunnen elkaar dan vertellen wat ze hebben gedaan en activiteit C samen doen.

Bij activiteit C kunnen de cursisten een rollenspel spelen alsof ze de vrouw onderwijzen. Loop door de klas, terwijl u luistert naar hun onderwijs. Stel vast of ze meer hulp nodig hebben bij het begrijpen van de boodschap van Samuel. Zo ja, wijs dan op specifieke woorden of zinsneden uit de passages om ze met activiteit A te helpen.

U wilt misschien de instructies voor elke activiteit tonen.

  1. Kies minstens twee zinsneden uit de verzen die je in Helaman leest, of zoek andere passages op die de vergevensgezinde aard van de Heer illustreren als we ons bekeren, zoals Mosiah 26:30 of Moroni 6:8. Wat kan deze vrouw aan die zinsneden hebben?

  2. Geef zonder details over zonden uit het verleden te vertellen een voorbeeld uit je leven, het leven van anderen of de Schriften waarin de barmhartige en vergevensgezinde aard van de Heer tot uiting komt. Bekijk eventueel enkele voorbeelden in Lukas 7:36–50, Enos 1:1–8 of ‘Painted into a Corner’ (3:41). Deze video staat op ChurchofJesusChrist.org.

  3. Maak de vrouw aan de hand van de Schriftteksten of het voorbeeld dat je hebt gevonden duidelijk dat de Heer ons zijn barmhartigheid en vergeving schenkt als we ons bekeren.

Haal eventueel ook zinsneden of ervaringen aan.

President Nelson heeft verteld wat er met deze vrouw is gebeurd. Bekijk ‘Repentance and Conversion’ vanaf tijdcode 0:50 tot 1:27, beschikbaar op ChurchofJesusChrist.org, of lees het volgende citaat.

Terwijl ze sprak, konden we merken dat ze een lief karakter had. Met tranen in haar ogen vroeg ze of er enige hoop voor haar was, een weg uit haar hopeloze situatie.

We zeiden: ‘Ja, er is hoop. Hoop en bekering gaan hand in hand. Je kunt veranderen. Je kunt tot Christus komen en in Hem vervolmaakt worden [zie Moroni 10:32].’ We moedigden haar aan om haar bekering niet uit te stellen [zie Alma 13:27; 34:33]. Ze huilde deemoedig en bedankte ons oprecht. (Russell M. Nelson, ‘Bekering en verandering’, Liahona, mei 2007, 102.)

Getuig van de barmhartigheid en vergevensgezindheid van de Heer. Moedig de cursisten aan het volgende oprecht te overdenken.

De volgende les gaat over bekering en hoe we alle obstakels voor onze bekering kunnen overwinnen.

Neem de tijd om oprecht te overdenken hoe een beter begrip van de Heer je kan helpen als je gezondigd hebt. Noteer het belangrijkste dat je hebt geleerd en gevoeld, en waarom. Bedenk hoe een beter begrip van de barmhartige en vergevensgezinde aard van de Heer en bekering je vaak meer gemoedsrust kan brengen.

Vertel iemand van wie je houdt eventueel wat je vandaag geleerd en gevoeld hebt.