Seminar
Helaman 14: Tegn på Frelseren


»Helaman 14: Tegn på Frelseren«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Helaman 14«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Helamans Bog 14

Tegn på Frelseren

Billede
en ung mand studerer skrifterne

Vor himmelske Fader sender profeter for at hjælpe sine børn til at tro på sin elskede Søn, som da han bad lamanitten Samuel om at profetere for nefitterne. Som en del af sine profetier fortalte Samuel om tegn, der ville kundgøre Jesu Kristi fødsel og død. Denne lektion kan hjælpe jer til at styrke jeres tro på Jesus Kristus, når I forstår tegn, som Gud har givet os.

Tilskynd hver elev til at bidrage til læringsoplevelsen. Giv eleverne flere muligheder for at deltage i lektionen. Det kan være ved at tegne, skrive på tavlen, forklare, hvad de forstår, eller bære et vidnesbyrd. Anerkend elevernes indsats, og tilskynd alle til at bakke op om deres kammeraters bidrag.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at forberede sig på at fortælle, hvordan lys kan sammenlignes med Jesus Kristus. De kan tænke på lommelygter på mørke steder, elpærer i et hus eller naturligt lys som solens og stjernernes.

Mulige læringsaktiviteter

Bekendtgørelser

Tænk på begivenheder i jeres liv, der er så vigtige, at I i god tid vil bekendtgøre dem til venner og familie. I mange kulturer bliver formelle bekendtgørelser om en afgangseksamen, ægteskab, betydningsfulde fødselsdage og andre begivenheder skrevet og sendt ud uger eller måneder inden begivenheden.

Overvej at vise eleverne eksempler på bekendtgørelser eller fortælle dem om en begivenhed i dit liv, der blev bekendtgjort for dine kære på forhånd.

  • Hvilke årsager er der til, at folk sender sådanne bekendtgørelser, før begivenheden indtræffer?

  • Hvilke begivenheder har vor himmelske Fader på forhånd valgt at bekendtgøre gennem sine profeter? Hvorfor tror I, at disse begivenheder er så vigtige at gøre kendt?

Gennem lamanitten Samuels profetier bekendtgjorde Gud vigtige fremtidige begivenheder og tegn, der ville ledsage nefitterne.

Læs Helaman 14:12, og se efter årsager til, at Gud befalede Samuel at profetere om disse tegn.

Hjælp eleverne til at finde et princip ved at bede dem om at sammenfatte det, de har lært af dette vers. Eleverne kan bruge andre ord, men den sandhed, de finder frem til, kan svare til følgende.

En sandhed, vi kan lære, er, at når vi kender de tegn, Gud har givet, kan det bekræfte vores tro på Jesus Kristus.

Hvordan tror I, at det ville have påvirket jer at være vidne til de tegn, som Samuel gav for at bekendtgøre Jesu Kristi fødsel og død? Tænk over, hvilke tegn eller oplevelser Gud har givet jer for at bekræfte jeres tro på Frelseren. Det kan omfatte tegn, der går forud for Frelserens andet komme.

Tegn på Frelserens fødsel og død

Hvis I bruger følgende aktivitet, så giv eleverne en tidsgrænse, så der vil være tid til at arbejde med det resterende materiale, som dine elever har brug for. Eleverne kan arbejde i små grupper, og du kan give de forskellige grupper til opgave at studere enten Kristi fødsel eller hans død. Mind eleverne om at behandle hans fødsel og død med respekt, når de laver deres bekendtgørelser.

En anden mulighed er, at alle grupper laver bekendtgørelser om Kristi fødsel og i deres gruppe drøfter, hvordan disse tegn vidner om ham. Bagefter kan eleverne som klasse studere tegnene på Kristi død og drøfte, hvordan disse tegn vidner om ham.

Sørg for materialer som farveblyanter og papir efter behov. Eleverne kan bruge digitale enheder, hvis de er tilgængelige, i stedet for papir.

Brug følgende profetier til at lave bekendtgørelser om Frelserens fødsel og død for nefitterne på Samuels tid. Forsøg at fange begejstringen ved Frelserens fødsel og tyngden af hans død. Medtag også, hvorfor folk bør forberede sig til disse kommende begivenheder.

Bed hver gruppe om at præsentere deres bekendtgørelse for en anden gruppe. Hvis forskellige grupper fokuserede på forskellige tegn, så bed dem om at præsentere dem for en gruppe, der beskæftigede sig med et andet tegn.

Læg derefter op til en drøftelse i klassen om Frelseren ved at stille spørgsmål som følgende.

  • Hvorfor tror I, at tegn, der involverer lys og mørke, bekendtgjorde Frelserens fødsel og død?

  • Hvordan kan det at se disse tegn have bekræftet nefitternes tro på Frelseren?

Hvis det kan være en hjælp for eleverne, kan du overveje at bede dem om at finde et sted i skrifterne, hvor Frelseren sammenlignes med lys – for eksempel Johannes 8:12. Overvej at spørge: »Hvordan har Jesus Kristus været et lys for jer?«

Tegn på det andet komme

Billede
det andet komme

Ligesom vor himmelske Fader brugte tegn til at forberede de gamle nefitter på sin Søns komme, bruger han tegn i vore dage til at forberede os på sin Søns andet komme.

Dette afsnit er beregnet til at hjælpe eleverne til at forstå nogle af tegnene på det andet komme. Match-quizzen nedenfor kan hjælpe eleverne med at gøre dette. Du kan også bruge andre metoder, såsom at vise en liste over tegnene, mens eleverne besvarer spørgsmålene i slutningen af lektionen. Du kan også bede hver elev om at vælge en henvisning at læse, og derpå fortælle klassen det tegn, de har fundet.

Svarnøgle: 1-d, 2-b, 3-a, 4-c, 5-e

Læs følgende skriftsteder og match dem med beskrivelsen af tegnet for at hjælpe jer til at blive fortrolige med eller huske nogle af tegnene før det andet komme. Hvis I gerne vil studere flere tegn, så se »Tidernes tegn« i Guide til skrifterne (scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

  1. 1 Nefi 14:14

  1. Mennesker fra alle nationer vil blive draget mod Guds tempel

  1. 2 Nefi 3:6, 11, 15

  1. En efterkommer af Josef af Egypten (Joseph Smith) vil frembringe Guds ord (Mormons Bog)

  1. Esajas 2:2-3

  1. Evangeliet vil blive forkyndt i hele verden

  1. Matthæus 24:14

  1. Herrens folk vil være over hele jorden og vil blive velsignet med Guds kraft

  1. 2 Timotheus 3:1-7

  1. Mennesker vil være selviske og syndige og vende sig væk fra Gud

  • Hvordan har I set nogle af tegnene på Frelserens andet komme blive opfyldt?

Følgende spørgsmål kan være vigtigt for eleverne at tænke over. Overvej, før de svarer, at give dem tid til at reflektere over, hvordan den genoprettede Jesu Kristi Kirke, missionering, templer, profeten Joseph Smith og Mormons Bog har påvirket deres tro på Frelseren.

  • Hvordan har opfyldelsen af disse tegn bekræftet jeres tro på Frelseren?

  • Hvorfor er det ifølge Helaman 14:13, 28-29 så vigtigt for os at tro på Kristus?

  • Hvordan har jeres tro på Jesus Kristus været en velsignelse for jer?

Overvej at bede eleverne om at nedskrive de indtryk, de modtager om følgende i deres studiebog.

Når I studerer 3 Nefi 1-10 i de kommende lektioner, vil I læse om opfyldelsen af de tegn, Samuel gav om Frelserens fødsel og død. De folk på Samuels tid, som troede på profetierne og forberedte sig på Kristi komme, havde meget anderledes oplevelser end dem, der ikke gjorde det.

Skriv i jeres studiebog om jeres tro på Frelseren og de oplevelser, der foranledigede den. I kan også overveje, hvordan I kan styrke den tro (f.eks. ved at fortsætte med at studere Mormons Bog eller ved at komme i templet).