Seminarie
3 Nephi 1: ‘De profetieën van de profeten [beginnen] steeds meer in vervulling te gaan’


‘3 Nephi 1: “De profetieën van de profeten [beginnen] steeds meer in vervulling te gaan”’, Boek van Mormon – leerkrachtenboek (2024)

‘3 Nephi 1’, Boek van Mormon – leerkrachtenboek

3 Nephi 1

‘De profetieën van de profeten [beginnen] steeds meer in vervulling te gaan’

Afbeelding
Nephieten zien de nieuwe ster

Hoe zal het zijn geweest om te wachten en uiteindelijk de ster te zien die de geboorte van Jezus Christus aankondigt? Nephitische gelovigen kijken uit naar de tekenen die Samuel de Lamaniet heeft voorspeld (zie Helaman 14). Ongelovigen bedreigen hen met de dood als de tekenen niet verschijnen. Deze les heeft tot doel om je meer vertrouwen te geven dat de Heer alle woorden zal vervullen die Hij bij monde van zijn profeten spreekt.

Van Jezus Christus getuigen. De cursisten kunnen gesterkt worden door uw getuigenis van Jezus Christus. Zoek naar gelegenheden om de cursisten te vertellen over uw gevoelens jegens de Heiland en uit te leggen waarom u ernaar streeft Hem te volgen.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten tijdens de les een voorbeeld geven van hoe of waarom geloof in Jezus Christus ons in onzekere of moeilijke tijden kracht geeft.

Mogelijke leeractiviteiten

Gesterkt door geloof

De volgende vraag is bedoeld om de cursisten zichzelf te laten beoordelen. Ze hoeven hun antwoorden niet te delen.

  • Hoe zou je op een schaal van 1 tot 5, waarbij 5 het sterkste is, jouw mate van geloof of vertrouwen beoordelen dat God de woorden van zijn profeten vervult? Waarom?

Wanneer Samuel de Lamaniet onder de Nephieten komt, profeteert hij: ‘Er komen nog vijf jaar, en zie, dan komt de Zoon van God’ (Helaman 14:2). Profeten profeteren al duizenden jaren over de komst van Jezus Christus, en de verwachte tijd voor zijn geboorte is nu aangebroken. Het boek 3 Nephi begint aan het eind van die vijf jaar.

  • Als jij in die tijd Samuel zou hebben geloofd, wat voor gevoelens zou je op dat moment dan hebben?

Let tijdens deze studie op overeenkomsten tussen omstandigheden in 3 Nephi 1 en omstandigheden in onze tijd. Je kunt betekenisvolle woorden en zinsneden markeren die je vertrouwen in God en de woorden van zijn profeten versterken.

De Nephitische gelovigen

Aan het begin van 3 Nephi 1 lezen we dat Nephi, de zoon van Helaman, uit het land is vertrokken en dat zijn zoon Nephi nu de profeet onder de Nephieten is.

Lees 3 Nephi 1:4–9 en let op de moeilijkheden waarmee de Nephitische gelovigen in die periode te maken krijgen.

  • Waarom zijn sommigen in staat om ondanks doodsbedreigingen toch standvastig uit te zien naar wat komen gaat (zie vers 8)?

Laat de cursisten de volgende vragen in kleine groepjes lezen en bespreken. Een cursist uit elk groepje kan dan het antwoord van hun groepje op de laatste vraag op het bord schrijven.

Lees in 3 Nephi 1:10–14 wat er vervolgens gebeurt.

  • Wat denk je dat Nephi voelt wanneer hij de stem van de Heer hoort?

  • Wat wil de Heer Nephi en het volk duidelijk maken?

  • Welke beginselen kunnen we uit deze verzen leren?

De woorden van profeten zullen worden vervuld

We leren uit deze verzen onder meer dat de Heer alle woorden zal vervullen die Hij bij monde van zijn profeten heeft gesproken. Je kunt deze waarheid in vers 13 markeren.

Andere waarheden die de cursisten uit deze verzen kunnen noemen, zijn: de Heer zal onze gebeden voor anderen horen of Jezus Christus is in de wereld gekomen om de wil van de Vader te doen.

U kunt de cursisten de volgende verzen in koppels laten lezen.

Lees in 3 Nephi 1:15–22 hoe de mensen reageren wanneer de profetie wordt vervuld.

Bespreek de volgende vragen (of andere die u bedenkt) om de cursisten de Schriften op hun eigen leven te helpen toepassen.

  • Waarom reageren mensen zo verschillend?

  • Hoe worden de gelovigen tijdens deze hele ervaring gesterkt?

  • Hoe kan deze ervaring jouw vertrouwen in het plan van de Heer voor jou vergroten?

Jouw ervaringen

Wij leven tegenwoordig net zoals de Nephieten in 3 Nephi 1 in ogenschijnlijk onzekere tijden wat de toekomst betreft. Hoe kunnen wij vertrouwen in de Heer en in zijn woorden bij monde van zijn profeten?

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Getrouwheid is geen dwaasheid of fanatisme. We stellen juist ons vertrouwen in Jezus Christus als onze Heiland, in zijn naam en in zijn beloften. Als we ‘standvastig in Christus voorwaarts streven, met volmaakt stralende hoop, en liefde voor God en voor alle mensen’ [2 Nephi 31:20], dan worden we gezegend met een eeuwig perspectief en vergezicht dat zich ver voorbij onze beperkte aardse vermogens uitstrekt. We zullen in staat zijn om ons te ‘vergaderen en op heilige plaatsen [te] staan’ [Leer en Verbonden 101:22] en ‘niet aan het wankelen [worden] gebracht, totdat de dag van de Heer komt’ [Leer en Verbonden 87:8]. (David A. Bednar, ‘Wij zullen hen hiermee beproeven’, Liahona, november 2020, 11.)

Geef de cursisten voldoende tijd om over het volgende na te denken. Bespreek naar behoefte enkele van de genoemde situaties. Het kan zinvol zijn als de cursisten hun gedachten in hun studiedagboek noteren. Houd er rekening mee dat sommige cursisten emotioneel kunnen worden als ze stilstaan bij hun eigen moeilijkheden. Volg de ingevingen van de Geest terwijl u ze op de Heiland wijst.

Bedenk waarom je misschien worstelt tussen geloof in God hebben en je onzeker of bang voelen. Deze redenen zijn voor iedereen persoonlijk, maar kunnen onder meer zijn:

  • Bespot of aangevallen worden om je geloof in Jezus Christus

  • Problematische gezinsverhoudingen, waaronder ouders die gescheiden zijn

  • Angstaanvallen of depressiviteit

  • Zorgen over dierbaren die zich tot hetzelfde geslacht aangetrokken voelen

  • Lijden onder een verslaving of worstelen met schadelijke gewoonten

  • Vrees dat de zegeningen van het evangelie onbereikbaar zijn

  • Gevoel van onwaardigheid of dat vergeving niet meer mogelijk is

In Johannes 16:33 zegt Jezus Christus: ‘In de wereld zult u verdrukking hebben, maar heb goede moed: Ik heb de wereld overwonnen.’

  • Wat hebben profeten over Jezus Christus geopenbaard dat je kan inspireren om geloof in Hem te behouden? (Lees desgewenst Alma 7:11–13; Ether 12:27; Jesaja 25:8–9.) Hoe denk je dat Hij jou in jouw omstandigheden kan helpen?

  • Wanneer heeft vertrouwen in de Heer of de woorden van zijn profeten jou of iemand die je kent op onzekere of angstige momenten gesterkt? Hoe kun je door aan deze ervaring te denken zijn hulp in je leven herkennen?

Als de Geest u dat ingeeft, kunt u de cursisten vragen wat ze vandaag is opgevallen. Getuig van Jezus Christus en uw vertrouwen in profetische woorden en profetieën over Hem.

Noteer desgewenst je gevoelens over wat je vandaag hebt geleerd. Noem daarbij ook wat je door de Geest ingegeven gaat doen, of hoe je gesterkt bent door het besef dat God de woorden vervult die Hij bij monde van zijn profeten spreekt.