Seminarie
Test je kennis 7: Alma 53–3 Nephi 7


‘Test je kennis 7: Alma 53–3 Nephi 7’, Boek van Mormon – leerkrachtenboek (2024)

‘Test je kennis 7’, Boek van Mormon – leerkrachtenboek

Test je kennis 7

Alma 533 Nephi 7

Afbeelding
jongeman bestudeert de Schriften en denkt na

Door je geestelijke studie te overdenken en testen, kun je dichter tot de Heiland naderen. Deze les geeft je inzicht in hoe je door Alma 533 Nephi 7 geestelijk bent gegroeid.

Moedig de cursisten aan om hun leerproces voortdurend te beoordelen. Als cursisten regelmatig over hun studie en vooruitgang nadenken, kunnen ze beter evalueren hoe ze de evangeliebeginselen toepassen. Geef de cursisten gelegenheden om het belang in te zien en te voelen van de veranderingen die het evangelie van Jezus Christus in hun leven teweeg kan brengen.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten terugblikken op wat ze de afgelopen weken hebben geleerd en bedenken hoe ze de volgende zin zouden afmaken: ‘De les die ik door Alma 533 Nephi 7 heb geleerd, is … en die moet ik goed onthouden, omdat …’

Mogelijke leeractiviteiten

In deze les krijgen de cursisten de kans om de rol van profeten uit te leggen, hun houding en verlangens te evalueren, en na te denken over hun plannen om de evangelieleringen toe te passen. Bij de studie van Alma 533 Nephi 7 kan de nadruk op andere waarheden hebben gelegen dan die in de volgende activiteiten. In dat geval kunt u die waarheden in de activiteiten opnemen.

Het belang van gedenken

In dit deel van de les leren de cursisten waarom het belangrijk is om de waardevolle lessen die ze tijdens hun studie van Alma 533 Nephi 7 hebben geleerd in gedachten te houden. Dit is een goed moment om de cursisten naar de voorbereidingsactiviteit te vragen.

President Spencer W. Kimball heeft gezegd dat indachtig misschien wel het belangrijkste woord in het woordenboek is. (Zie ‘Circles of Exaltation’ [toespraak tot leerkrachten van de kerkelijke onderwijsinstellingen, 28 juni 1968], 5.)

  • Waarom zou president Kimball dit over het woord ‘indachtig’ hebben gezegd?

  • Welke lessen heb je zoal van Alma 533 Nephi 7 geleerd die je in gedachten moet houden? Waarom?

Je herinnert je wellicht dat Helaman zijn zonen Nephi en Lehi aanmoedigde om belangrijke lessen en mensen in gedachten te houden (zie Helaman 5:4–14). Deze les is ook bedoeld om de waarheden die je de afgelopen weken hebt geleerd en de toezeggingen die je hebt gedaan in gedachten te houden.

De rol van profeten uitleggen

In dit deel van de les vraagt u de cursisten de rol van profeten uit te leggen aan de hand van de verhalen van Nephi (Helaman 7–11) of Samuel de Lamaniet (Helaman 13–16). Laat de cursisten in tweetallen het onderstaande scenario of een ander scenario naar keuze uitbeelden, waarbij ze ieder een andere profeet spelen.

Stel, je voelt je geïnspireerd om een vriend(in) uit te nodigen om samen naar de algemene conferentie te kijken. Je bereidt je met een gebed in je hart voor om gehoor te geven aan die ingeving. Je besluit om je vriend(in) uit te leggen wat een profeet is en waarom je ernaar uitkijkt om van hem te horen. Je denkt aan de grote profeten uit het Boek van Mormon over wie je hebt geleerd en die je als voorbeeld kunt gebruiken om je vriend(in) de rol van een profeet uit te leggen.

Afbeelding
Nephi bidt op de toren in zijn tuin
Afbeelding
Samuel de Lamaniet op de muur

De cursisten kunnen hun aantekeningen onder ‘Waarheden over profeten van de Heer’ in de les ‘Helaman 7–10’ raadplegen.

Kies het verslag van Nephi (Helaman 7–11) of Samuel de Lamaniet (Helaman 13–15). Neem hun verhaal in de bijbehorende hoofdstukken nog eens door met behulp van de verzen, hoofdstuktitels en de aantekeningen in je studiedagboek.

  • Hoe kun je aan de hand van dit verhaal je vriend(in) de rol van profeten uitleggen?

  • Welke Schriften kun je nog meer gebruiken?

    Als de cursisten hulp nodig hebben om Schriften te vinden, kunt u ze verwijzen naar teksten zoals Helaman 7:29; 8:22–23; 10:4–7; 11:23; 13:5 en 14:11–12.

  • Over welke andere waarheden of persoonlijke ervaringen kun je je vriend(in) vertellen om het belang van profeten duidelijk te maken?

Wanneer de cursisten klaar zijn met hun bespreking van profeten, vraagt u ze het bovenstaande scenario aan de hand van wat ze hebben geleerd in een rollenspel uit te beelden.

Evalueer je houding en verlangens

Met deze activiteit kunnen de cursisten hun houding en verlangen evalueren om het evangelie van Jezus Christus nederig na te leven. Vraag een vrijwilliger om de cirkelgang van hoogmoed uit zijn of haar hoofd op het bord te tekenen. Klasgenoten kunnen zo nodig helpen.

Afbeelding
schema van de cirkelgang van hoogmoed

Wanneer je dit schema bekijkt, herinner je je wellicht hoe de cirkelgang van hoogmoed in Helaman 1–16 en 3 Nephi 1–7 is terug te zien. Je herkent misschien ook voorbeelden uit je eigen leven of de wereld om je heen.

Doe de volgende activiteit met eventuele aanpassingen voor de zelfbeoordeling in de les ‘Helaman 11–12’.

Bij je studie van Helaman 11–12 heb je geëvalueerd hoe je eraan hebt gewerkt om nederig te zijn. Je hebt misschien ook een toezegging in je studiedagboek genoteerd om nederiger te worden en hoogmoed te overwinnen. Neem nog eens door wat je hebt genoteerd en denk na over hoe het met die toezegging is gegaan. Overweeg de volgende vragen en noteer je antwoorden in je dagboek.

Omdat deze activiteit persoonlijk is, vertelt u de cursisten dat ze hun antwoorden niet klassikaal hoeven te bespreken.

  • Wat heb je de afgelopen weken gedaan om de Heer en alles wat Hij voor jou heeft gedaan indachtig te zijn? Hoe heeft de Heer indachtig zijn je geholpen om nederig te blijven?

  • Zijn er veranderingen die je wilt aanbrengen om de Heer dagelijks indachtig te zijn en nederiger te worden?

Denk na over plannen om je fundament op Jezus Christus te bouwen

In dit deel van de les denken de cursisten na over de plannen die ze hebben gemaakt om hun fundament op Jezus Christus te bouwen en de verleidingen van de duivel te weerstaan.

De afgelopen paar lessen heb je veel verhalen bestudeerd van mensen die aanvallen op hun leven, godsdienst en getuigenis van Jezus Christus hebben overwonnen. Tijdens je studie heb je misschien enkele toezeggingen gedaan om een sterker fundament op Jezus Christus te bouwen, zodat je de aanvallen van Satan kunt weerstaan.

Laat de cursisten nadenken over verhalen die ze hebben bestudeerd waardoor ze hun fundament op Jezus Christus hebben versterkt en de aanvallen van Satan hebben overwonnen. Als ze hulp nodig hebben om voorbeelden te vinden, kunt u de volgende afbeeldingen met de bijbehorende tekstverwijzingen laten zien. Deel de klas op in drie groepen. Laat elke groep een ander verhaal doornemen en aan de klas vertellen wat ze hebben geleerd.

Afbeelding
Lehonti en Amalickiah

Lehonti en Amalickiah (Alma 47:10–18)

Afbeelding
ommuurde stad met gracht

Opperbevelhebber Moroni bouwt versterkingen (Alma 50:1–6)

Afbeelding
huis op een fundament

De raad van Helaman aan zijn zonen (Helaman 5:12)

  • Welke lessen kunnen we van deze verhalen leren die ons helpen verleidingen te weerstaan?

Leg de cursisten uit dat ze hun gestelde doelen om hun fundament op Jezus Christus te bouwen, gaan beoordelen en evalueren. Laat ze vervolgens hun ervaringen en bevindingen klassikaal bespreken.

Neem blokken, plastic bekertjes of andere voorwerpen mee naar de les zodat de cursisten een fundament kunnen bouwen. Voorzie iedere cursist van een van deze bouwmaterialen. Laat ze over de onderstaande vragen nadenken en hun vooruitgang evalueren. Geef de cursisten voldoende tijd en vraag ze naar de antwoorden die ze met de anderen willen delen. Wanneer ze vertellen, kunnen ze hun voorwerp aan een klassikaal bouwwerk toevoegen en uiteindelijk een sterk fundament bouwen. Als u geen bouwmaterialen kunt vinden, laat u de cursisten een baksteen op het bord tekenen terwijl ze hun antwoord geven, en die aan de tekening van andere cursisten toevoegen om een sterk fundament te vormen. Maak de cursisten duidelijk dat ze elkaar kunnen steunen in hun streven om hun fundament op Jezus Christus te bouwen.

Denk na over de doelen die je onlangs hebt gesteld om je fundament op Jezus Christus te bouwen.

  • Welke successen heb je behaald in je streven om je fundament op Jezus Christus te bouwen?

  • Welke obstakels ben je tijdens het bouwen van een sterk fundament tegengekomen? Hoe heb je geprobeerd die te overwinnen?

  • In welke opzichten ben je gezegend bij je streven om je fundament op Jezus Christus te bouwen? Wat veranderde daardoor voor jou?

Lees Helaman 5:12 nog eens en overweeg onder gebed of je iets moet gaan doen of blijven doen, of dat je iets moet nalaten om een sterker fundament op Jezus Christus te kunnen bouwen. Als je het gevoel hebt dat je je doelen moet bijstellen, kun je ze in je studiedagboek of op een andere plek noteren waar je er regelmatig bij stil kunt staan.