Seminaari
Oppien hallinta: 3. Nefi 11:10–11: ”Olen alistunut Isän tahtoon kaikessa alusta asti”


”Oppien hallinta: 3. Nefi 11:10–11: ’Olen alistunut Isän tahtoon kaikessa alusta asti’”, Mormonin kirja, opettajan kirja, 2024

”Oppien hallinta: 3. Nefi 11:10–11”, Mormonin kirja, opettajan kirja

Oppien hallinta: 3. Nefi 11:10–11

”Olen alistunut Isän tahtoon kaikessa alusta asti”

Kuva
Kristus puhuu nefiläisille

Tutkiessasi lukua 3. Nefi 11 sait tietää siitä, kun Jeesus Kristus ilmestyi nefiläisille. Hän kertoi heille toteuttaneensa taivaallisen Isän tahdon ottamalla päälleen maailman synnit. Tämä oppiaihe voi auttaa sinua opettelemaan ulkoa oppien hallinnan viitteen 3. Nefi 11:10–11 ja sen keskeisen ilmauksen, selittämään siinä opetettavan opin ja soveltamaan hengellisen tiedon hankkimisen periaatteita todellisen elämän tilanteissa.

Anna oppilaille tilaisuuksia lausua todistus. Varmista, että oppilaat ymmärtävät, ettei todistuksen tarvitse alkaa tietyillä sanoilla ja että sen voi lausua muulloinkin kuin virallisissa tilanteissa. Auta heitä ymmärtämään, että he todistavat, kun he kertovat yksinkertaisin, vilpittömin sanoin siitä, minkä he uskovat olevan totta.

Oppilaan valmistautuminen: Kehota oppilaita pyytämään jotakuta perheenjäsentä tai kirkon johtohenkilöä selittämään heille, miksi hän on päättänyt seurata Jeesusta Kristusta.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Tämä oppien hallinnan oppiaihe on tarkoitus opettaa oppiaiheen ”3. Nefi 11:1–11” jälkeen, sillä se tarjoaa taustaa oppien hallinnan kohdalle 3. Nefi 11:10–11. Jos tämä oppien hallinnan kohtaa käsittelevä oppiaihe täytyy siirtää jollekin toiselle viikolle, muista siirtää samalle viikolle myös vastaava taustaa sisältävä oppiaihe.

Opettele ulkoa ja selitä

Pyhien kirjoitusten viitteen 3. Nefi 11:10–11 keskeinen ilmaus on ”Olen alistunut Isän tahtoon kaikessa alusta asti.” Voisit merkitä nämä sanat jakeessa 11 niin, että ne erottuvat selvästi muusta jakeesta.

Auta oppilaita opettelemaan ulkoa pyhien kirjoitusten viite 3. Nefi 11:10–11 ja sen keskeinen ilmaus. Yksi tapa tehdä niin on laittaa näkyville Jeesuksesta Kristuksesta seuraavat kuvat, jotka esittävät, kuinka Hän täytti Isän tahdon ottamalla päälleen meidän syntimme.

Kehota oppilaita lausumaan pyhien kirjoitusten viite ja keskeinen ilmaus useita kertoja. Kun oppilaat opettelevat ulkoa, kannusta heitä katsomaan paitsi sanoja myös näkyville laittamiasi kuvia. Kehota heitä pohtimaan ulkoa opettelemiensa Vapahtajan sanojen merkitystä.

Kuva
Kristus Getsemanessa ja Kristus ristillä

Edellisessä oppiaiheessa keskustelitte jakeen 3. Nefi 11:11 totuudesta, jonka mukaan Jeesus Kristus teki Isän tahdon ottamalla kantaakseen maailman synnit.

Kuvittele, että joku, joka tietää Jeesuksesta Kristuksesta vain vähän, pyytää sinua opettamaan, mitä tiedät Hänestä.

  • Kuinka selittäisit totuuslauselmaa ja keskeistä ilmausta hyödyntäen, mitä Jeesus Kristus on tehnyt meidän hyväksemme ja miksi sillä on merkitystä?

Soveltamisharjoitus

Kertaa lyhyesti hengellisen tiedon hankkimisen periaatteet julkaisun Oppien hallinta – peruskirja (2018) luvun ”Hengellisen tiedon hankkiminen” kappaleista 5–12.

Anna oppilaille tilaisuus osoittaa, että he ymmärtävät hengellisen tiedon hankkimisen periaatteet. Yksi tapa tehdä niin on laittaa kaikki kolme periaatetta näkyviin taululle ja kehottaa useita oppilaita kirjoittamaan tai selittämään periaatteet yhdellä virkkeellä.

Seuraava esimerkkitilanne voi auttaa oppilaita harjoittelemaan hengellisen tiedon hankkimisen periaatteiden ja kohdassa 3. Nefi 11:10–11 opetettavan opin soveltamista käytäntöön. Voisit laittaa näkyville tämän esimerkkitilanteen, jotta oppilaat voivat käyttää sitä apuna oppitunnin loppuun asti.

Jessika on alkanut viettää enemmän aikaa uudessa kaveriporukassa. Nämä ystävät eivät seuraa Jeesusta Kristusta, mutta Jessika huomaa, että he näyttävät olevan onnellisia, vaikka eivät tunnusta Jumalaa elämässään. Jessikaa on opetettu uskomaan Jeesukseen Kristukseen ja seuraamaan Häntä. Hän on aina yhdistänyt onnellisuuden kuuliaisuuteen Jeesusta Kristusta kohtaan, mutta alkaa miettiä, kuinka välttämätöntä Hänen seuraamisensa on.

Hengellisen tiedon hankkimisen periaatteista voi olla apua Jessikan tilanteessa.

Tarkastele käsitteitä ja kysymyksiä iankaikkisesta näkökulmasta

Jotta sinun on helpompi nähdä, kuinka Jessika voisi tarkastella huolenaihettaan iankaikkisesta näkökulmasta, jäljennä opiskelupäiväkirjaasi seuraava taulukko. Täydennä sitten taulukko kirjoittamalla kuhunkin sarakkeeseen kaikki syyt ja tulokset, joita keksit. Muista sisällyttää jakeiden 3. Nefi 11:10–11 ajatuksia, kun täydennät oikeanpuoleista saraketta.

Oppilaat voisivat täydentää seuraavan taulukon pienryhmissä tai voisitte täydentää sen kaikki yhdessä.

Auta oppilaita tuntemaan, että heidän on turvallista ilmaista näkemyksiään. Jos oppilaat tarvitsevat apua taulukon täyttämisessä, voisit esittää tarkempia kysymyksiä, kuten: Mitä syitä mahtaa olla sille, että Jessika haluaa elää enemmän uuden kaveriporukkansa tavoin? Mitä lyhyen ja pitkän aikavälin tuloksia tästä valinnasta seuraa? Mitä sellaista tiedät Jeesuksesta Kristuksesta, minkä vuoksi Häntä kannattaa seurata? Mitä siunauksia Jessika saattaisi kokea päättäessään seurata Jeesusta Kristusta?

Muiden seuraaminen

Jeesuksen Kristuksen seuraaminen

Syitä:

Muiden seuraaminen

Jeesuksen Kristuksen seuraaminen

Seurauksia:

Muiden seuraaminen

Jeesuksen Kristuksen seuraaminen

Kun oppilaat ovat täydentäneet taulukon, pyydä heitä kertomaan, mitä he oppivat. Voisit käyttää keskustelussa seuraavaa kysymystä:

  • Mitä apua oli siitä, että ajattelit Jessikan vaihtoehtoja tällä tavoin?

    Seuraavat kysymykset voivat auttaa oppilaita näkemään, kuinka myös muut hengellisen tiedon hankkimisen periaatteet voisivat olla hyödyllisiä Jessikan tilanteessa.

  • Mitkä muut jumalallisesti asetetut tiedon lähteet – jakeiden 3. Nefi 11:10–11 lisäksi – voisivat auttaa Jessikaa ymmärtämään, miten tärkeää on seurata Jeesusta Kristusta?

    Kun oppilaat keskustelevat edellisestä kysymyksestä, he voisivat lisätä uusia oivalluksiaan taulukkonsa toiseen sarakkeeseen sopivaan kohtaan. Jos oppilaat tarvitsevat apua löytääkseen merkityksellisiä jumalallisesti asetettuja tiedon lähteitä, voisit ehdottaa heille esimerkiksi seuraavia pyhien kirjoitusten kohtia: Joh. 14:6; Ap. t. 4:12 ja 2. Nefi 25:20.

  • Mitä Jessika voisi tehdä vahvistaakseen uskoaan Jeesukseen Kristukseen ja kasvattaakseen haluaan seurata Häntä?

Mieti, kuinka tänään oppimasi asiat voisivat siunata elämääsi tai jonkun tuntemasi ihmisen elämää. Noudata hengellisiä kehotuksia, joita saatoit saada oppiaiheen aikana.

Oppien hallinnan kertaaminen

Näytä jollakin tulevalla oppitunnilla yhtä tai kahta kuvaa Jeesuksen Kristuksen ilmestymisestä nefiläisille. Pyydä oppilaita lausumaan kuvaan liittyvän oppien hallinnan kohdan viite ja keskeinen ilmaus. Jos oppilaat tarvitsevat apua, kirjoita taululle sanoja, jotka voivat virkistää heidän muistiaan. Voisit esimerkiksi kirjoittaa: 3. _______ 11:10–____: ”Olen _______________ Isän _____________ kaikessa ____________ asti.”