Seminariet
3 Nephi 18:15–39; 19:19–29: Be alltid


”3 Nephi 18:15–39; 19:19–29: Be alltid”, Mormons bok – lärarhandledning (2024)

”3 Nephi 18:15–39; 19:19–29”, Mormons bok – lärarhandledning

3 Nephi 18:15–39; 19:19–29

Be alltid

Bild
Jesus Kristus ber i Amerika

Många människor ber varje dag. Vissa böner kan vara mer meningsfulla än andra. Jesus Kristus lärde inte bara sina efterföljare att ”alltid be till Fadern” (3 Nephi 18:19) – han visade dem också hur man ber. Den här lektionen kan hjälpa dig att följa Jesu Kristi lärdomar och exempel vad gäller bön och att hålla mer meningsfulla böner.

Be regelbundet för dina elever. Vår himmelske Fader känner var och en av dina elever. När du ber till honom om dina elever kan han hjälpa dig att urskilja deras behov och inspirera dig med sätt att tillgodose dessa behov. Lyssna efter maningar du får när du förbereder dig för att undervisa och under lektionen.

Elevens förberedelse: Be eleverna läsa eller lyssna på president M. Russell Ballards tal ”Var ständigt vakna och be” (Liahona, nov. 2020, s. 77–79), och titta efter sanningar som kan hjälpa dem med deras personliga böner.

Möjliga lärandeaktiviteter

Exempel

Skriv meningen med luckor nedan på tavlan och låt flera elever berätta hur de skulle fylla i luckorna.

Tänk på en talang, färdighet eller egenskap du skulle vilja utveckla. Tänk på personer du känner som har den här talangen, färdigheten eller egenskapen. Använd de här tankarna och fyll i följande luckor på några olika sätt:

  • Om jag ville lära mig om skulle jag följa exempel eftersom .

Upprepa övningen genom att fylla i den första luckan i följande mening med något du vill lära dig av Frälsaren och skriv varför i den sista luckan.

  • Om jag ville lära mig om skulle jag följa Jesu Kristi exempel eftersom .

Under sin verksamhet i Amerika undervisade Frälsaren folket genom ord och exempel.

Läs 3 Nephi 18:16, 24 och titta efter ett exempel som Jesus visade.

  • Vad ville Frälsaren att folket skulle lära sig av hans exempel?

Eleverna kan göra en utvärdering av sina nuvarande böner med hjälp av följande skala. Genom att göra den kan de inbjuda den Helige Anden att hjälpa dem förstå hur Frälsarens lärdomar och exempel kan hjälpa dem att förbättra sina personliga böner.

Betygsätt följande på en skala från 1 till 5, där 5 är högst betyg:

  • Jag ber varje dag.

  • Jag kommunicerar med och känner mig nära min himmelske Fader när jag ber.

  • Jag känner en önskan att förbättra mina personliga böner.

Uppmuntra eleverna att prata om vanliga svårigheter med meningsfulla böner – till exempel att ta sig tid att be, veta vad man ska säga, få svar eller andra utmaningar. Eleverna kan sedan söka efter lösningar när de studerar skrifterna.

Sök under dina fortsatta studier av 3 Nephi 18 inspiration från den Helige Anden för att få veta vad du kan göra för att förbättra dina personliga böner. Följ Jesu Kristi lärdomar och exempel i din strävan att förbättra dig.

Frälsarens undervisning om bön

Läs 3 Nephi 18:15, 18–23 och titta efter vad Frälsaren lärde om bön. Du kan också läsa Frälsarens undervisning om bön i hans predikan vid templet i 3 Nephi 13:5–13.

Eleverna kan fylla i följande mening på tavlan:

  • Jag kan följa Frälsarens undervisning om bön genom att …

Avsätt tillräckligt med tid till att prata om Frälsarens undervisning. Var villig att låta diskussionen handla om det som eleverna känner att de behöver. Klassen kan till exempel ägna tid åt att prata om hur bön hjälper oss att motstå frestelser, hur bön välsignar familjer eller hur vi kan be om välsignelser i bön. Du kan studera mer av Frälsarens undervisning om bön i Lukas 11:1–13.

Du kan också använda några av citaten i avsnittet ”Kommentarer och bakgrundsinformation” som en del av diskussionen.

  • Vilken av Jesu lärdomar om bön tror du kan hjälpa dig mest? Varför?

Frälsarens exempel på bön

Föreställ dig hur det skulle vara att höra Jesus Kristus be för dig. Vad tror du att han skulle be om för din skull? Tänk på de känslor du kan ha och hur de kan påverka dina egna böner.

Du kan dela upp klassen i små grupper och ge varje grupp en av följande verser att läsa och redogöra för.

Hjälp eleverna att förstå vem Jesus bad till, vem han bad för, vad han bad om, varför han bad, hans inställning i bön och mer. Ett sätt att göra detta är att låta eleverna svara på frågor som börjar med ”Vem?” ”Vad?” ”Varför?” och ”Hur?”

När ni pratar om varför Jesus bad kan du hjälpa eleverna förstå att en av anledningarna till att Jesus bad var att få tala med sin Fader, som han älskade.

Du kan visa videon ”Lärjungarna betjänar och Jesus Kristus ber för folket” från 3:05 till 7:18, som finns på ChurchofJesusChrist.org, och be eleverna följa med i verserna i 3 Nephi 19.

Be eleverna avsluta följande mening på tavlan.

  • Jag kan följa Frälsarens exempel på att be genom att …

  • Vad lärde du dig om hur Frälsaren känner för dig?

  • Hur tror du att dina böner blir annorlunda om du följer hans exempel?

Våra personliga böner

Hjälp eleverna att tänka på meningsfulla upplevelser de haft med bön. Eleverna kan fundera på när de kan ha bett för att stå emot frestelser eller för att få hjälp med en svårighet. De kan tänka på när deras familj har välsignats genom bön, när de har bett för någon annan eller när de bett om välsignelser. Be eleverna berätta hur de har blivit välsignade genom bön. Påminn eleverna om att inte berätta något som är alltför heligt eller personligt.

Berätta för eleverna hur du har välsignats när du har följt Frälsarens exempel och hans lärdomar om bön. Peka på de ifyllda meningarna på tavlan och prata om hur Frälsarens lärdomar och exempel kan avhjälpa de tidigare nämnda svårigheterna med bön.

Välj ut minst en av Frälsarens lärdomar eller något han visade exempel på i bön som du kan införliva i dina personliga böner. Skapa en påminnelse och börja handla efter den i dag. När du gör det, lägg då märke till hur det hjälper dina böner att bli mer meningsfulla och hur det påverkar din relation med din himmelske Fader.

Lägg gärna till en del av det du har lärt dig i dag i din anteckning ”Vad jag lär mig om Jesus Kristus i 3 Nephi”.

Be gärna eleverna att i sin dagbok lägga till ”Vad jag lär mig om Jesus Kristus i 3 Nephi”.