Seminaari
3. Nefi 27, osa 2: Pyhittyminen Jeesuksen Kristuksen kautta


”3. Nefi 27, osa 2: Pyhittyminen Jeesuksen Kristuksen kautta”, Mormonin kirja, opettajan kirja, 2024

”3. Nefi 27, osa 2”, Mormonin kirja, opettajan kirja

3. Nefi 27, osa 2

Pyhittyminen Jeesuksen Kristuksen kautta

Kuva
onnellinen lapsi kastettavana

Onko sinusta joskus tuntunut, että haluaisit olla hengellisesti puhtaampi? Kun Jeesus Kristus opetti opetuslapsiaan muinaisella Amerikan mantereella, Hän selitti tärkeitä siunauksia, jotka ovat Hänen evankeliumiaan seuraavien ulottuvilla, kuten pyhittyminen Pyhän Hengen kautta. Tämä oppiaihe voi auttaa sinua ymmärtämään, kuinka voit saada Vapahtajan pyhittävää voimaa, kun pyrit elämään Hänen evankeliuminsa mukaan.

Auta oppilaita tuntemaan yhteenkuuluvuutta. Seminaarin tulee olla ympäristö, jossa oppilaat tuntevat olevansa turvassa ja saavansa tukea ja jossa heidän panostaan arvostetaan. Kun olet vuorovaikutuksessa oppilaidesi kanssa, osoita, että rakastat heitä ja välität heistä. Kannusta oppilaita kuuntelemaan toisiaan ja arvostamaan luokkatoveriensa näkemyksiä.

Oppilaan valmistautuminen: Kehota oppilaita lukemaan Pyhien kirjoitusten oppaasta (scriptures.ChurchofJesusChrist.org) kolme ensimmäistä kappaletta kohdasta ”Pyhä Henki”. Kehota heitä tulemaan valmiina kertomaan, kuinka heidän mielestään Pyhä Henki voi auttaa heitä tulemaan pyhitetyiksi eli enemmän Vapahtajan kaltaisiksi.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Likainen

Jotta oppilaat voisivat valmistautua tutkimaan tarvettaan tulla puhdistetuiksi synneistään, voisit kertoa seuraavan kertomuksen.

Vanhin Allen D. Haynie seitsemänkymmenen koorumista on kertonut seuraavan kertomuksen lapsuudestaan.

Kun olin yhdeksänvuotias, valkohiuksinen, 150-senttinen äidinäitini tuli meille viettämään muutaman viikon luonamme. Yhtenä iltapäivänä hänen ollessaan meillä kaksi isoveljeäni ja minä päätimme kaivaa kuopan niitylle, joka oli taloamme vastapäätä kadun toisella puolella. En tiedä, miksi teimme sen. Joskus pojat kaivavat kuoppia. Tulimme vähän likaisiksi, mutta emme siinä määrin, että olisimme joutuneet suuriin vaikeuksiin. Naapurien pojat näkivät, kuinka kerrassaan jännittävää oli kaivaa kuoppaa, ja he alkoivat auttaa. Sitten me kaikki tulimme yhdessä vielä likaisemmiksi. Maa oli kovaa, joten raahasimme sinne puutarhaletkun ja panimme hieman vettä kuopan pohjalle pehmentämään maata. Saimme kaivaessamme vähän kuraa päällemme, mutta kuoppa suureni.

Joku joukossamme päätti, että meidän pitäisi tehdä kuopasta uima-allas, joten täytimme sen vedellä. Koska olin nuorin ja halusin kuulua joukkoon, minut taivuteltiin hyppäämään kuoppaan ja kokeilemaan sitä. Nyt olin todella likainen. En ollut alkuun suunnitellut tulevani yltä päältä likaiseksi, mutta niin vain kävi.

Kun alkoi tulla kylmä, ylitin kadun aikomuksenani mennä sisälle. Isoäiti oli minua vastassa etuovella eikä suostunut päästämään minua sisään. Hän sanoi minulle, että jos hän päästäisi minut sisään, toisin mukanani kuraa taloon, jonka hän oli juuri siivonnut. Niinpä tein sen, mitä kuka tahansa yhdeksänvuotias siinä tilanteessa tekisi, ja juoksin takaovelle, mutta hän oli nopeampi kuin olin luullut. Suutuin, poljin jalkaa ja vaadin päästä sisälle, mutta ovi pysyi kiinni.

Olin märkä, likainen ja kylmissäni, ja lapsen kuvitelmissani ajattelin, että saattaisin kuolla omalle takapihallemme. Viimein kysyin isoäidiltä, mitä minun pitäisi tehdä, että pääsisin sisälle. Ennen kuin huomasinkaan, seisoin takapihalla ja isoäiti suihkutti minua letkulla. Ikuisuudelta tuntuneen ajan jälkeen isoäiti ilmoitti, että olen puhdas, ja päästi minut sisälle. Talossa oli lämmin, ja minä sain pukea ylleni kuivat, puhtaat vaatteet. (Allen D. Haynie, ”Muistakaa, kehen olemme turvanneet”, Liahona, marraskuu 2015, s. 121)

  • Mitä hengellisiä vertailuja voisit tehdä vanhin Haynien kertomuksen ja meidän elämämme välillä?

Luvussa 3. Nefi 27 Vapahtaja opetti nefiläisille osana evankeliumiaan koskevaa saarnaansa synnin seurauksista ja siitä, kuinka me voimme voittaa ne ja tulla hengellisesti puhtaiksi.

Lue 3. Nefi 27:19 ja pane merkille Vapahtajan opetukset.

  • Mitä tämä jae opettaa sinulle siitä, miksi tarvitset Jeesusta Kristusta ja Hänen sovitustaan?

Seuraavan kappaleen lukeminen voi auttaa oppilaita huomaamaan, että he tarvitsevat Vapahtajan puhdistavaa voimaa henkilökohtaisesti.

Jeesus Kristus voi puhdistaa sinut synnin tahrasta ja auttaa sinua tulemaan pyhäksi. Ajattele tarvettasi tulla puhdistetuksi synnistä ja sitä, miltä saattaisi tuntua tai miltä tuntuu olla hengellisesti puhdas. Kun opiskelet tänään, pane merkille opetuksia, jotka voivat auttaa sinua ymmärtämään paremmin, kuinka voit päästä osalliseksi Vapahtajan pyhittävästä voimasta elämässäsi.

Jeesus Kristus kuvailee, kuinka voimme pyhittäytyä Pyhän Hengen avulla

Jakeissa 3. Nefi 27:20–22 Vapahtaja opetti, mitä me voimme tehdä saadaksemme Hänen pyhittävää voimaansa ja tullaksemme kelvollisiksi iankaikkiseen elämään. Voisit jäljentää opiskelupäiväkirjaasi seuraavan taulukon, josta on sinulle apua näiden jakeiden tutkimisessa.

Voisit myös jäljentää tämän taulukon taululle, jotta oppilaat voivat täyttää sen yhdessä tutkittuaan.

Käskyt

Siunaukset

Lue 3. Nefi 27:20–22 ja täydennä taulukko löytämilläsi asioilla.

3. Nefi 27:20 on oppien hallinnan kohta. Voisit merkitä oppien hallinnan kohdat pyhiin kirjoituksiisi selvästi erottuvalla tavalla, jotta löydät ne helposti. Saat seuraavassa oppiaiheessa tilaisuuden harjoitella tässä kohdassa käsiteltävän opin soveltamista johonkin kysymykseen tai tilanteeseen.

  • Kuinka tiivistäisit Vapahtajan opetukset jakeessa 20 totuuslauselmaksi?

Yksi totuus, jonka voimme oppia, on se, että jos me teemme parannuksen ja tulemme Jeesuksen Kristuksen luo menemällä kasteelle, voimme pyhittäytyä ottamalla vastaan Pyhän Hengen ja seisoa tahrattomina Hänen edessään viimeisenä päivänä.

Pyhittyminen tarkoittaa vapautumista synnistä, puhdistumista ja pyhäksi tulemista Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta (PKO, ”Pyhitys”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

  • Kuinka parannus ja kaste auttavat meitä kokemaan pyhittymisen Jeesuksen Kristuksen kautta?

  • Kuinka voisit vastata jollekulle, joka miettii, kuinka nämä käskyt koskevat häntä sen jälkeen kun hän on saanut kastetoimituksen?

Auta oppilaita tarvittaessa ymmärtämään, että koska olemme epätäydellisiä, meillä on tilaisuuksia tehdä parannusta joka päivä. Meidän on pyrittävä jatkuvasti pitämään kasteenliittomme myös kasteen jälkeen. Sakramentin nauttiminen kelvollisesti antaa meille joka viikko tilaisuuden uudistaa nuo liitot. Kaikki nämä teot auttavat meitä tulemaan hengellisesti puhtaammiksi.

Voit käyttää näiden käsitteiden opettamisessa apuna presidentti Russell M. Nelsonin ja presidentti Boyd K. Packerin lausuntoja osiossa ”Selityksiä ja taustatietoja”.

Tule pyhitetyksi Pyhän Hengen kautta

Jeesuksen Kristuksen sanat jakeessa 20 opettavat meille, että tapa, jolla Hän auttaa meitä tulemaan pyhitetyiksi, on Pyhän Hengen saamisen kautta.

Presidentti Henry B. Eyring ensimmäisestä presidenttikunnasta on opettanut Vapahtajan sovituksen ja Pyhän Hengen pyhittävän vaikutuksen välisestä suhteesta.

Jos olette tunteneet Pyhän Hengen vaikutuksen tänään, voitte pitää sitä todisteena siitä, että sovitus toimii elämässänne. Siitä syystä ja monista muista syistä teidän kannattaisi asettua paikkoihin ja tehtäviin, jotka kutsuvat Pyhän Hengen kuiskauksia. Pyhän Hengen vaikutuksen tunteminen toimii kaksisuuntaisesti: Pyhä Henki asuu vain puhtaassa temppelissä, ja Pyhän Hengen saaminen puhdistaa meidät Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta. (Henry B. Eyring, ”Gifts of the Spirit for Hard Times”, Ensign, kesäkuu 2007, s. 23)

  • Kuinka olet huomannut Hengen puhdistavaa vaikutusta elämässäsi?

    Keskustellessanne edellisestä kysymyksestä voisit kertoa esimerkkejä siitä, kuinka Pyhä Henki on auttanut sinua vahvistamaan hengellistä puhtauttasi. Voisit kertoa siitä, millä tavoin Pyhä Henki on lisännyt haluasi seurata Jeesusta Kristusta tai millä tavoin Pyhä Henki on innoittanut sinua välttämään käytöstä, joka oli johtamassa sinua pois Vapahtajan luota.

  • Millä tavoin me voimme kutsua Pyhän Hengen jatkuvaa kumppanuutta, jotta meitä voidaan siunata säännöllisesti sen pyhittävällä vaikutuksella?

Sovella Vapahtajan opetuksia elämääsi

Tänään tutkimasi totuudet ovat yksinkertaisia, mutta niitä on tärkeää noudattaa johdonmukaisesti, jotta voit kelvollisesti palata Jumalan luo. Mieti, kuinka aiot soveltaa elämääsi sitä, mitä olet oppinut ja tuntenut. Voisit valita yhden tai useampia seuraavista vaihtoehdoista tai valita jonkin muun tavan soveltaa näitä opetuksia käytäntöön.

Laita näkyville seuraavat vaihtoehdot ja anna oppilaille riittävästi aikaa pohtia ja mahdollisesti kirjoittaa toimintasuunnitelma opiskelupäiväkirjaansa. Kun he ovat valmiita, todista tässä oppiaiheessa käsitellyistä totuuksista.

  1. Tee parannusta tietoisemmin joka päivä ja päätä seurata Vapahtajaa täydemmin.

  2. Tee osallistumisestasi sakramenttitoimitukseen merkityksellisempi osa sunnuntain jumalanpalvelustasi.

  3. Pane merkille jokin synti tai häiriötekijä, joka rajoittaa kumppanuuttasi Pyhän Hengen kanssa. Ryhdy tarvittaviin toimiin poistaaksesi tuo synti tai häiriötekijä elämästäsi.

  4. Ala tehdä jotakin, minkä ansiosta sinun on helpompi saavuttaa Pyhän Hengen kumppanuus.