Seminariet
Utvärdera ditt lärande 9: Mormon 7–Ether 15


”Utvärdera ditt lärande 9: Mormon 7–Ether 15”, Mormons bok – lärarhandledning (2024)

”Utvärdera ditt lärande 9”, Mormons bok – lärarhandledning

Utvärdera ditt lärande 9

Mormon 7Ether 15

Bild
ung man som lutar sig mot ett träd

Genom att begrunda och utvärdera ditt andliga lärande kan du komma närmare Frälsaren. Den här lektionen kan hjälpa dig att minnas och utvärdera hur dina upplevelser med Mormon 7Ether 15 har hjälpt dig att växa andligt.

Hjälp eleverna att använda självutvärderingen för att komma till Kristus. Regelbunden och konsekvent självutvärdering kan hjälpa eleverna att inse hur de blir mer som Frälsaren. Be eleverna att med hjälp av bön fundera över vad de vet om och känner för Jesus Kristus. Uppmuntra dem att uppriktigt utvärdera sina framsteg och fundera över förändringar de kan göra i sin strävan att leva efter hans evangelium.

Elevens förberedelse: Be eleverna gå igenom vad de har lärt sig genom att fylla i följande mening: ”En lärdom från Mormon 7Ether 15 som jag skulle vilja dela med en vän är …”

Möjliga lärandeaktiviteter

I den här lektionen får eleverna möjlighet att förklara Mormons boks betydelse för evangeliets återställelse och att reflektera över sina ansträngningar att utöva tro på Jesus Kristus. Studierna av Mormon 7Ether 15 i din klass kan ha fokuserats på andra sanningar än de i följande aktiviteter. I så fall kan du anpassa aktiviteterna så att de innefattar de sanningarna.

Årsringar i ett träd

Den här delen av lektionen är avsedd att förbereda eleverna på att förklara en del av det de lärt sig och att utvärdera mål som de kan ha satt under sina studier av Mormon 7Ether 15. Det här kan vara ett bra tillfälle att be eleverna dela sina svar från förberedelseaktiviteten.

Visa en bild av årsringar i ett träd och be eleverna berätta vad vi kan få veta om ett träd genom att undersöka dess årsringar.

Bild
Stubbe med årsringar

President Dieter F. Uchtdorf, då i första presidentskapet, har sagt:

Det är anmärkningsvärt hur mycket vi kan lära oss om livet genom att studera naturen. Vetenskapsmän kan till exempel se på trädens årsringar och göra kvalificerade gissningar om klimat och växtförhållanden för hundratals eller till och med tusentals år sedan. Något av det vi lär oss när vi studerar trädens växtsätt är att under perioder med ideala förhållanden växer träden i normal takt. Men under perioder då växtförhållandena inte är ideala saktar träden ner sin tillväxt och ägnar sin energi åt det som är grundläggande för deras överlevnad. (Dieter F. Uchtdorf, ”Det som betyder mest”, Liahona, nov. 2010, s. 19)

Liksom träd har vi perioder av tillväxt och tider då det känns som om vi bara försöker överleva. Var och en av oss upplever tillväxt på olika sätt och i olika takt. Tänk på tillfällen i ditt liv när du kan ha upplevt andlig tillväxt.

  • Vilka var några av de förhållanden som hjälpte dig att växa andligt? Vilken slags tillväxt upplevde du?

  • På vilka sätt kan vi då och då utvärdera vår andliga tillväxt?

I den här lektionen får du möjlighet att förklara en del av det du lärt dig och utvärdera de mål du kan ha satt när du studerade Mormon 7Ether 15.

Förklara vikten av Mormons bok

I den här delen av lektionen uppmanas eleverna att förklara vikten av Mormons bok i evangeliets återställelse. De kan använda sig av det de studerade i Mormon 8. Om du så önskar kan du utvidga aktiviteten till att omfatta Mormons boks roll i att samla in Israel, med hjälp av 3 Nephi 21.

Det kan vara bra att dela upp eleverna i kamratskap, som missionärer. Ett sätt att göra det är att skriva olika platser eller länder för ett missionsuppdrag på pappersremsor. Skriv varje missionsuppdrag på två olika pappersremsor. Dela sedan ut papperen i klassen. Eleverna kan hitta sin kamrat genom att söka efter personen som har samma missionsuppdrag.

Föreställ dig att du är en missionär som förklarar Mormons boks betydelse för evangeliets återställelse. Du ska nu ge ett exemplar av Mormons bok till någon att läsa.

Förbered vad du skulle säga med hjälp av ett eller flera skriftställen i Mormon 8. Du kan också använda titelbladet till Mormons bok. Sök efter tillfällen att förklara hur Mormons bok hjälper oss att tro på Jesus Kristus.

Gå runt i klassrummet och hjälp kamratskapen om så behövs. Om eleverna behöver hjälp med att hitta skriftställen kan du hänvisa dem till Mormon 8:14–16, 25–26, 34–35. Om det behövs påminner du dem om att vers 16 och 25 syftar på Joseph Smith.

När de har fått tillräckligt med tid ber du kamratskapen att rollspela situationen med ett annat kamratskap. Om tiden tillåter kan kamratskapen öva på att upprepa sin förklaring för ytterligare ett kamratskap.

Fundera över planer på att utöva tro på Jesus Kristus

Den här delen av lektionen kan hjälpa eleverna att fundera över sina ansträngningar att utöva tro på Jesus Kristus. Eleverna kan jämföra utövande av tro på Jesus Kristus med att baka bröd.

Ta om möjligt med en bunke och ingredienser till en limpa bröd. Du skulle också kunna ta med en limpa bröd att dela med eleverna. Be eleverna att kortfattat förklara brödbakningsprocessen genom att ställa frågor som följande:

Bild
bröd
  • Vad finns det för ingredienser i en limpa bröd?

  • Vad behöver man göra när man bakar bröd förutom att blanda ingredienser?

Ingredienserna i en limpa bröd kan vara mjöl, jäst, salt och vatten. Du kan också behöva tid för brödet att jäsa och du behöver baka ut det.

Att baka bröd kan jämföras med att utöva tro på Jesus Kristus. Resultatet, vittnesbördet eller undret du söker, är som den färdiga brödlimpan. Dina ansträngningar att utöva tro på Jesus Kristus kan jämföras med ingredienserna, jäsningstiden och utbakningen av brödet. Under lektioner nyligen har du studerat redogörelser om personer som utövade tro på Jesus Kristus (se Ether 3:1–16; 12:6–22). Du har också studerat profeternas ord som manat dig att utöva tro på Herren och söka underverk (se Mormon 9:15–27; Ether 12:6–9).

Du kan göra en djupare jämförelse mellan utövandet av tro och brödbak genom följande förklaringar: Att vänta på Herren är som jäsningstiden (se Jesaja 40:31), att hålla våra förbund är som saltet (se Läran och förbunden 101:39) och Frälsarens kraft är som vattnet (se Johannes 4:14).

Läs Mormon 9:19–21 och Ether 3:9; 12:6–9 för att få hjälp att minnas det du studerat om tro på Jesus Kristus och planer som du kan ha gjort.

Be eleverna tänka på resultat, vittnesbörd eller under de söker när de besvarar följande frågor. Visa gärna upp frågorna och be eleverna besvara dem i sina studiedagböcker.

  • Vad har du gjort för att utöva tro på Jesus Kristus?

  • Om utövande av tro på Jesus Kristus är som att baka bröd, vilken del av processen befinner du dig då i just nu? Samlar du fortfarande ihop eller blandar ingredienser? Väntar du på att det ska jäsa? Håller brödet på att gräddas? Eller har du redan ätit brödet? Förklara varför.

  • Vilka utmaningar har du haft eller har du som du fortfarande behöver övervinna? Vad har hjälpt eller kan hjälpa dig att övervinna dem?

  • Hur känns det som att du har blivit välsignad för dina ansträngningar att utöva tro på Jesus Kristus?

Be frivilliga elever berätta om sina upplevelser av att utöva tro på Jesus Kristus och hur det har påverkat deras liv. Bär gärna ditt vittnesbörd om hur du har fått välsignelser av att utöva tro på Jesus Kristus.