Kom och följ mig 2024
Hur man använder Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan


”Hur man använder Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”Hur man använder Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024

Bild
familj som studerar skrifterna

Hur man använder Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan

Vem är den här resursen till för?

Den här resursen är till för alla som vill lära av Mormons bok – personligen, som familj och i kyrkans klasser. Om du inte har studerat skrifterna regelbundet tidigare, kan den här resursen hjälpa dig att komma igång. Om du redan har en god vana av dagliga skriftstudier, kan den här resursen hjälpa dig att få mer meningsfulla upplevelser.

Enskilda och familjer i hemmet

Den idealiska platsen att lära sig evangeliet är i hemmet. Dina lärare i kyrkan kan stötta dig, och du kan få uppmuntran från andra församlingsmedlemmar. Men för andlig överlevnad behöver du och din familj daglig näring från ”Guds goda ord” (Moroni 6:4, se även Russell M. Nelson, ”Inledande ord”, Liahona, nov. 2018, s. 6–8).

Använd den här resursen på alla de sätt som hjälper dig. Studieförslagen belyser en del eviga sanningar i Mormons bok och erbjuder förslag och aktiviteter som hjälper dig att studera skrifterna enskilt, med din familj eller med dina vänner. Följ Andens vägledning i dina studier för att finna eviga sanningar som är meningsfulla för dig. Titta efter Guds budskap till dig och följ maningarna du får.

Lärare och elever i kyrkan

Om du håller en lektion i Primär, Söndagsskolan för ungdomar eller vuxna, ett kvorum i aronska prästadömet eller en klass i Unga kvinnor, uppmuntras du att använda studieförslagen i den här resursen när du förbereder dig för att undervisa. Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan är studiekursmaterialet för din söndagslektion. Undervisningsförslagen i den här resursen är utformade för lärande i hemmet och i kyrkan. Inled dina lektionsförberedelser med att ha egna upplevelser med skrifterna. Din allra viktigaste förberedelse sker när du utforskar skrifterna och söker inspiration från den Helige Anden. Sök efter eviga sanningar som kan hjälpa dig att bli mer som vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Kom och följ mig kan hjälpa dig att urskilja några av de här sanningarna och förstå sammanhanget i skrifterna.

Kom ihåg att vi lär oss evangeliet som bäst när det är hemcentrerat med stöd av kyrkan. Med andra ord är ditt främsta ansvar att stödja dem du undervisar i deras ansträngningar att lära och leva efter evangeliet hemma. Ge dem möjligheter att dela sina upplevelser, tankar och frågor om skriftställena. Be dem berätta vilka eviga sanningar de hittat. Det här är viktigare än att hinna med en viss mängd material.

Primär

Din förberedelse för att undervisa i Primär börjar när du studerar Mormons bok på egen hand och med din familj. När du gör det, var då öppen för andliga intryck och insikter du får från den Helige Anden om barnen i din primärklass. Ha en bön i hjärtat, så kan Anden kan inspirera dig med idéer som hjälper dem att lära sig Jesu Kristi evangelium.

När du förbereder dig för att undervisa kan du få ytterligare inspiration genom att utforska undervisningsförslagen i den här resursen. Vart och ett av studieförslagen i Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan har ett avsnitt med titeln ”Förslag på hur man kan undervisa barn”. Tänk på de här förslagen som något som kan väcka din inspiration. Du känner barnen i din primärklass – och du kommer att lära känna dem ännu bättre när du interagerar med dem på lektionerna. Gud känner dem också och han kommer att ge dig inspiration om hur du bäst kan undervisa dem och vara till välsignelse för dem.

Det är möjligt att barnen i din klass redan har utfört några av aktiviteterna i Kom och följ mig med sina familjer. Det är okej. Repetition är bra. Du skulle kunna be barnen berätta för varandra vad de lärde sig hemma – men du bör också planera olika sätt för barnen att delta även om de inte får undervisning i hemmet. Barn kan lära sig evangeliesanningar mer effektivt när de här sanningarna lärs ut gång på gång med hjälp av olika aktiviteter. Om du märker att en lärandeaktivitet fungerar bra med barnen kan du gärna upprepa den flera gånger, speciellt om du undervisar yngre barn. Du kan också upprepa en aktivitet från en tidigare lektion.

De månader som har fem söndagar uppmuntras primärlärarna att ersätta det schemalagda studieförslaget i Kom och följ mig den femte söndagen med en eller flera av lärandeaktiviteterna i ”Appendix B: För Primär – förbered barnen för ett helt liv på Guds förbundsstig”.

Söndagsskolans klasser för ungdomar och vuxna

En av huvudanledningarna till att vi samlas i Söndagsskolans klasser är att stötta och uppmuntra varandra i vår strävan att följa Jesus Kristus. Ett enkelt sätt att göra det är genom att ställa en fråga som: ”Vad har den Helige Anden lärt er den här veckan när ni studerade Mormons bok med Kom och följ mig?” Svaren på den här frågan kan leda till meningsfulla diskussioner som bygger tro på Jesus Kristus och hans evangelium.

Sedan kan du inbjuda till diskussion baserad på studieförslagen i Kom och följ mig. Ett studieförslag kan till exempel vara att söka i Alma 36 och göra en lista över ord som undervisar om Frälsarens roll i omvändelsen. Du kan be klassdeltagarna nämna och prata om orden de hittade. Eller så kan ni ägna lite tid åt att göra listan tillsammans som klass.

Aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser

När aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser träffas på söndagar skiljer sig deras syfte något från en söndagsskoleklass. Förutom att hjälpa varandra att lära sig Jesu Kristi evangelium träffas de här grupperna också för att rådgöra tillsammans om att utföra frälsningens och upphöjelsens verk (se Allmän handbok: Tjäna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, 1.2). De gör det under ledning av klass- och kvorumpresidentskapen.

Av den anledningen bör varje kvorum- eller klassmöte börja med att en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet leder en diskussion om ansträngningarna att till exempel leva efter evangeliet, betjäna personer som står i behov, dela med sig av evangeliet eller delta i tempeltjänst och släktforskning.

Efter den här stunden av samråd leder en lärare klassen eller kvorumet i det gemensamma evangelielärandet. Vuxna ledare eller medlemmar i klassen eller kvorumet kan få i uppdrag att undervisa. Klass- eller kvorumpresidentskapet rådgör med vuxna ledare och ger dessa uppdrag.

De som fått i uppdrag att undervisa bör förbereda sig genom att använda lektionsförslagen i veckans studieförslag i Kom och följ mig. I varje studieförslag visar den här ikonen en aktivitet som är särskilt relevant för ungdomar. Men alla förslag i studieförslaget går att använda som lärandeaktiviteter för ungdomar.

Se appendix D för förslag på dagordning för kvorum- och klassmöten.