Kom og følg mig 2024
15.-21. januar: »Kom hen og spis af frugten.« 1 Nefi 6-10


»15.-21. januar: ›Kom hen og spis af frugten.‹ 1 Nefi 6-10«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog, 2024, 2023

»15.-21. januar. 1 Nefi 6-10«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2023

Billede
Lehis syn om livets træ

Lehis drøm [Lehi’s dream], af Steven Lloyd Neal

15.-21. januar: »Kom hen og spis af frugten«

1 Nefi 6-10

Lehis drøm er – med dens jernstang, tågerne af mørke, den rummelige bygning og træet med frugten, der var »yderst sød« – en inspirerende opfordring til at modtage velsignelserne ved Frelserens kærlighed og sonoffer. For Lehi handlede dette syn også om hans familie: »På grund af det, som jeg har set, har jeg grund til at fryde mig i Herren ved Nefi og også ved Sam … Men se, Laman og Lemuel, jeg nærer stor bekymring for jer« (1 Ne 8:3-4). Da Lehi var færdig med at beskrive sit syn, bønfaldt han Laman og Lemuel om at »lytte til hans ord, så Herren måske ville være barmhjertig mod dem« (1 Ne 8:37). Selv om I måske har studeret Lehis syn mange gange, så prøv denne gang at tænke på det, som Lehi gjorde – tænk på nogen, I elsker. Når I gør det, vil trygheden og sikkerheden ved at holde fast i jernstangen, farerne ved den rummelige bygning og frugtens sødme få en hel ny betydning. Og I vil bedre forstå »alle en øm forælders følelser«, som modtog dette bemærkelsesværdige syn.

Forslag til læring i hjem og i kirke

1 Nefi 7:6-21

Jeg kan tilgive andre.

Hvad gør indtryk på jer ved Nefis eksempel i 1 Nefi 7:6-21? Hvordan bliver vi velsignet, når vi »uforbeholdent [tilgiver]« hinanden? Videoen »The Lord Delivers Nephi from His Rebellious Brothers« i Evangelisk Bibliotek kunne være nyttig i jeres studium.

1 Nefi 8

At holde fast ved Guds ord fører mig til Frelseren og hjælper mig til at føle hans kærlighed.

Lehis syn kommer med en opfordring til at tænke over, hvor man befinder sig på sin personlige rejse mod at blive som Frelseren. Præsident Boyd K. Packer sagde: »I er med i den, vi er alle med i den. Lehis drøm eller syn angående jernstangen indeholder alt, hvad en … sidste dages hellig behøver for at forstå livets prøve« (»Hvor er du i Lehis drøm?«, Liahona, aug. 2010, s. 28).

Når I studerer, kan I overveje at udfylde et diagram som dette.

Symbol fra Lehis drøm

Betydning

Spørgsmål til overvejelse

Symbol fra Lehis drøm

Træet og dets frugt (1 Ne 8:10-12)

Betydning

Spørgsmål til overvejelse

Hvad gør jeg for at indbyde andre til at tage del i Guds kærlighed?

Symbol fra Lehis drøm

Flod (1 Ne 8:13)

Betydning

Spørgsmål til overvejelse

Symbol fra Lehis drøm

Jernstang (1 Ne 8:19-20, 30)

Betydning

Spørgsmål til overvejelse

Symbol fra Lehis drøm

En tåge af mørke (1 Ne 8:23)

Betydning

Spørgsmål til overvejelse

Symbol fra Lehis drøm

Den store og rummelige bygning (1 Ne 8:26-27, 33)

Betydning

Spørgsmål til overvejelse

I kan også søge i følgende vers for at lære om fire grupper af mennesker, Lehi så: 1 Nefi 8:21-23, 24-28, 30 og 31-33. Hvilke forskelle på disse grupper lagde I mærke til? Hvorfor forsvandt nogle mennesker efter at have nået frem til træet og smagt frugten (se v. 24-28)? Hvad lærer I af denne oplevelse?

Se også Kevin W. Pearson, »Bliv ved træet«, Liahona, maj 2015, s. 114-116; »Lehi Sees a Vision of the Tree of Life«, video, Evangelisk Bibliotek.

Få en interaktiv oplevelse, der kan hjælpe dig til at lære om Lehis syn, ved at klikke her.

Lad klassen fortælle om deres egne opdagelser. Overvej at bede dem om selv at søge efter og finde sandheder i skrifterne. I kan for eksempel bede dem om at søge i skriftstedshenvisningerne i diagrammet ovenover på egen hånd eller i små grupper. De vil huske og påskønne de sandheder, de finder.

Billede
folk, der holder jernstangen, der fører til livets træ

Rød tråd [Common Thread], af Kelsy og Jesse Barrett

1 Nefi 10:2-16

Fordums profeter kendte til Jesu Kristi mission og bar vidnesbyrd om ham.

Hvorfor tror I, at Herren ønskede, at Lehis familie – og vi alle – kendte de sandheder, der findes i 1 Nefi 10:2-16? Overvej, hvordan I kan hjælpe jeres kære med at invitere Frelseren ind i deres liv.

1 Nefi 10:17-19

Billede
ikon, seminar
Gud vil åbenbare sandheden for mig ved Helligåndens kraft.

Hvordan reagerer I, når I bliver bedt om at efterleve et evangelisk princip, som I ikke forstår? Bemærk i de følgende skriftsteder forskellen på Nefis reaktion på Lehis syn (se 1 Ne 10:17-19; 11:1) og Lamans og Lemuels reaktion (se 1 Ne 15:1-10). Hvilke sandheder forstod Nefi, der førte til, at han reagerede, som han gjorde?

Lav med Nefis eksempel i tankerne en liste over evangeliske principper, som I gerne vil forstå bedre. Hvad kan I gøre for selv at finde svar? (Se også »Sandheden vil sætte jer fri« i Til styrke for de unge: Vejledning til at træffe valg, s. 30-33).

Ligesom Nefi selv fandt ud af, at hans fars ord var sande, kan vi gøre det samme, når vi hører nutidige profeters og apostles ord. Hvad lærte profeter og apostle os ved den seneste generalkonference? Hvordan har I fået et personligt vidnesbyrd om det, de underviste om?

Se også 1 Nefi 2:11-19; Lære og Pagter 8:1-3; »Søg, tænk og bed«, Børnenes sangbog, s. 66.

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

1 Nefi 8

At holde fast ved Guds ord fører mig til ham og hjælper mig til at føle hans kærlighed.

  • Jeres børn vil måske synes om at tegne et billede af Lehis syn, mens I læser 1 Nefi 8 sammen. Bed dem om at vise deres billeder, og hjælp dem til at opdage, hvad symbolerne i drømmen repræsenterer (se 1 Ne 11:21-22; 12:16-18; 15:23-33, 36 og denne uges aktivitetsside). Bed dem om at komme med så mange svar, de kan, på dette spørgsmål: Hvad lærer vi af Lehis syn?

  • Har I noget, der kan repræsentere jernstangen i Lehis syn, såsom et rør eller en pind? Bed børnene om at holde fast i det, mens I leder dem rundt i lokalet, hen til et billede af et træ. Hvorfor er jernstangen vigtig i Lehis syn? (Se 1 Ne 8:20, 24, 30). Hvordan er jernstangen ligesom Guds ord?

  • Bed nogle af jeres børn om at læse 1 Nefi 8:10-12 og beskrive, hvad Lehi så. Lad de andre børn læse 1 Nefi 11:20-23 og beskrive, hvad Nefi så. Hvorfor viste englen Nefi Jesusbarnet for at lære ham om Guds kærlighed? Tal med jeres børn om, hvordan de har følt Guds kærlighed i deres liv. En sang som »Min Frelser elsker mig« (Børnenes sangbog, s. 42) kan hjælpe dem til at tænke på eksempler.

1 Nefi 10:17-19; 11:1

Gud vil åbenbare sandheden for mig ved Helligåndens kraft.

  • Hvordan kan I hjælpe jeres børn til at forstå det, som Nefi belærte om i 1 Nefi 10:19? I kan folde et billede af Frelseren eller en anden særlig genstand ind i et tæppe og bede jeres børn om at folde det ud. Når I læser 1 Nefi 10:19, kan de række hånden i vejret, når de hører ordene »udfoldet« og »Helligåndens«. I kan derefter fortælle om en oplevelse, hvor Helligånden hjalp jer til at finde sandhed.

  • Bed jeres børn om at tale om, hvad de gør for at finde svar på et spørgsmål. Hvad ville Nefi mon sige, hvis nogen spurgte ham, hvordan man finder svar på et spørgsmål om evangeliet? Tilskynd børnene til at finde ud af det ved at læse 1 Nefi 10:17-19; 11:1.

  • Har jeres børn nogensinde følt, at Helligånden hjalp dem til at vide, at noget var sandt? Bed dem om at dele deres oplevelse. Hvad ville vi sige til en ven, som tror, at han eller hun ikke kan få svar gennem Helligånden? Hvad finder vi i 1 Nefi 10:17-19 og 11:1, som kunne hjælpe denne ven?

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Lehis syn

Livets træ [The Tree of Life], af Avon Oakeson