Kom og følg mig 2024
22.-28. januar: »Udrustet med retfærdighed og med Guds kraft.« 1 Nefi 11-15


»22.-28. januar: ›Udrustet med retfærdighed og med Guds kraft.‹ 1 Nefi 11-15«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2024

»22.-28. januar. 1 Nefi 11-15«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2024

Billede
folk spiser frugten fra livets træ

Guds kærlighed [The Love of God], af Sabrina Squires

22.-28. januar: »Udrustet med retfærdighed og med Guds kraft«

1 Nefi 11-15

Når Gud har et meget stort arbejde, som hans profet skal udføre, så giver han ofte den profet et meget stort syn. Moses, Johannes, Lehi og Joseph Smith havde alle sådanne syn – syn, der åbnede deres sind og hjalp dem til at se, hvor storslået og imponerende Guds arbejde virkelig er.

Nefi fik også et af disse livsændrende syn. Han så Frelserens tjenestegerning, fremtiden for Lehis efterkommere i det forjættede land og Guds værks lod i de sidste dage. Efter dette syn var Nefi bedre forberedt til det arbejde, der lå forude. Og at læse om dette syn kan også forberede jer – for Gud har også et arbejde, som I skal udføre i hans rige. I er blandt »de hellige i Lammets kirke«, som Nefi så, »som var spredt over hele jordens overflade, og de blev udrustet med retfærdighed og med Guds kraft i stor herlighed« (1 Ne 14:14).

Se også »Lehi ser et syn om livets træ«, video, Evangelisk Bibliotek.

Forslag til læring i hjem og i kirke

1 Nefi 11

Gud sendte Jesus Kristus som et udtryk for sin kærlighed.

Da Nefi spurgte englen om betydningen af træet i Lehis syn, kunne englen ganske enkelt have sagt: »Det repræsenterer Guds kærlighed.« I stedet viste han Nefi en række symboler og begivenheder fra Frelserens liv. Se efter disse symboler og begivenheder, når I læser og grunder over 1 Nefi 11. Hvad finder I, der hjælper jer til at forstå, hvorfor Jesus Kristus er det ultimative udtryk for Guds kærlighed?

I kan også overveje at se bibelvideoer i Evangelisk Bibliotek, der svarer til de begivenheder, som Nefi så. Hvordan har Frelseren hjulpet jer til at føle vor himmelske Faders kærlighed?

Se også Susan H. Porter, »Guds kærlighed: Det, der glæder sjælen mest«, Liahona, nov. 2021, s. 33-35.

1 Nefi 12-14

Jeg kan blive »udrustet med retfærdighed« og kraft.

Nefi levede ikke længe nok til at opleve meget af det, han så i sit syn. Hvorfor tror I, at det var værdifuldt for Nefi at vide disse ting? Hvorfor er det værdifuldt for jer at kende til dem? Stil disse spørgsmål, hver gang I læser om noget, som Nefi så i sit syn (se 1 Ne 12-14). Hvilke indtryk får I om jeres rolle i Herrens »stor[e] og … forunderlig[e] værk«? (1 Ne 14:7). Hvilke store og forunderlige ting har han gjort for jer?

Overvej især løftet i 1 Nefi 14:14. Hvornår har Herren opfyldt et løfte i jeres liv? (Se for eksempel David A. Bednar, »Med Guds kraft i stor herlighed«, Liahona, nov. 2021, s. 28-30, især de to sidste afsnit).

1 Nefi 13:1-9; 14:9-11

Hvad er »den store og vederstyggelige kirke«, som Nefi så?

Præsident Dallin H. Oaks har forklaret, at »den store og vederstyggelige kirke«, som Nefi beskrev, repræsenterer »enhver filosofi eller organisation, der modsætter sig tro på Gud. Og det ›fangenskab‹, hvori denne ›kirke‹ søger at bringe de hellige, vil ikke så meget være en fysisk tilbageholdelse som et fangenskab af falske ideer« (»Stå som Guds vidner«, Liahona, mar. 2015, s. 32). Hvordan hjælper Frelseren jer til at undgå – og flygte fra – fangenskab af falske ideer?

1 Nefi 15:1-11

Gud vil svare mig, hvis jeg beder i tro.

Har I nogensinde følt, at I ikke modtog personlig åbenbaring, at Gud ikke talte til jer? Hvilket råd gav Nefi sine brødre, da de havde det på den måde? (Se 1 Ne 15:1-11). Hvordan kan I bruge Nefis råd i jeres liv?

1 Nefi 15:23-25

Billede
ikon, seminar
At holde fast ved Guds ord hjælper mig til at modstå Satans indflydelse.

Nefi havde ofte presserende ting at sige til sine brødre. Men han virkede særligt passioneret i forhold til det, han fortalte dem i 1 Nefi 15:23-25. Hvad var Nefis budskab, og hvorfor tror I, at han følte så stærkt for det?

Ældste David A. Bednar har sagt, at »Guds ord« kan referere til skrifterne, til de levende profeters ord og til Jesus Kristus selv. Hvad tror I, det vil sige at »holde fast« ved skrifterne og de levende profeters ord? Hvad vil det sige at »holde fast« ved Jesus Kristus? I kan se efter mulige svar på disse spørgsmål i ældste Bednars tale »Men vi ænsede dem ikke« (Liahona, maj 2022, s. 14-16).

Hvordan hjælper det jer til at modstå modstanderen, at I holder fast ved Guds ord? At udfylde et diagram som dette kan være med til at organisere jeres tanker:

 … hjælpe mig til at overvinde fristelsens mørke? (Se 1 Ne 12:17)

 … hjælpe mig til ikke at »give agt på« verdens forfængelighed og stolthed? (1 Ne 12:18)

Hvordan vil det at holde fast ved skrifterne og de levende profeters ord …

Hvordan vil det at holde fast ved Frelseren …

Se også »Jernstangen«, Salmer og sange, nr. 182; Jorge F. Zeballos, »Opbyg et liv, der kan modstå modstanderen«, Liahona, nov. 2022, s. 50-52.

Billede
familie, der læser i skriften

Skrifterne er som en jernstang, der fører os til livets træ.

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

1 Nefi 11:16-33

Vor himmelske Fader sendte Jesus Kristus ned på jorden, fordi han elsker mig.

  • For at lære Nefi om Guds kærlighed viste en engel Nefi begivenheder fra Frelserens liv. I kan gøre det samme for jeres børn – vise dem billeder af de begivenheder, som Nefi så i 1 Nefi 11:20, 24, 27, 31, 33 (se Evangelisk kunst, nr. 30, 35, 39, 42, 57). Når I læser disse vers, kan I hjælpe jeres børn med at finde det billede, der passer til det. Hvad lærer vi om Jesus Kristus af disse vers og billeder?

  • Når I synger en sang som »Han sendte sin Søn« (Børnenes sangbog, s. 20-21), kan det hjælpe jeres børn til at føle Guds kærlighed. Når I har sunget, kan I spørge jeres børn, hvad de lærer af sangen. Hvad lærer vi ellers om Guds kærlighed af 1 Nefi 11:22-23?

Brug kunst til at hjælpe børn til at lære. Når I underviser børn i en historie fra skriften, så find ud af, hvordan I kan visualisere den for dem. I kan bruge billeder, videoer, figurer, kostumer og så videre.

1 Nefi 13:26-29, 35-36, 40

Mormons Bog lærer os om dyrebare sandheder.

  • For at hjælpe jeres børn til at værdsætte de »tydelige og dyrebare« sandheder i Mormons Bog kan I tegne et billede og bede jeres børn om at ændre eller fjerne dele af billedet for at få det til at se anderledes ud. I kan bruge dette til at forklare, at ting i Bibelen med tiden blev ændret og fjernet. Læs 1 Nefi 13:40 sammen og tal om, hvordan Mormons Bog (»disse sidste optegnelser«) hjælper os til at forstå de »tydelige og dyrebare ting«, der forsvandt fra Bibelen (de »første« optegnelser). Hvilke »tydelige og dyrebare« sandheder har I lært af Mormons Bog?

  • Videoen »Mormons Bog – en bog fra Gud« (Evangelisk Bibliotek) kan hjælpe jeres børn til at se, hvorfor det er vigtigt at have både Bibelen og Mormons Bog. Børnene vil måske synes om at genskabe illustrationen fra videoen.

Billede
eksemplarer af Mormons Bog på forskellige sprog

Mormons Bog gengav evangeliske sandheder, der var gået tabt under frafaldet.

1 Nefi 15:23-24

At holde fast i Guds ord hjælper mig til at modstå fristelse

  • Giv jeres børn mulighed for at fortælle, hvad de husker om Lehis syn. Det kan være en hjælp at bruge et billede, ligesom det i sidste uges oplæg. Hvad afholdt folk fra at nå hen til træet? Hvad hjalp dem til at nå hen til det? I kan bede dem om at finde jernstangen på billedet. Læs 1 Nefi 15:23-24 sammen for at finde ud af, hvad jernstangen repræsenterer, og hvordan den kan hjælpe os.

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Nefis syn om Maria og Jesusbarnet

Nefis syn om Maria [Nephi’s Vision of Mary], af James Johnson