Kom och följ mig 2024
5–11 februari: ”Fria att välja frihet och evigt liv genom alla människors store Medlare.” 2 Nephi 1–2


”5–11 februari: ’Fria att välja frihet och evigt liv genom alla människors store Medlare.’ 2 Nephi 1–2”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2024)

”5–11 februari. 2 Nephi 1–2”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2024)

Bild
Adam och Eva lämnar Edens lustgård

Adam och Eva, av Douglas Fryer

5–11 februari: ”Fria att välja frihet och evigt liv genom alla människors store Medlare”

2 Nephi 1–2

Om du visste att ditt liv snart var slut, vilka sista budskap skulle du då vilja ge till dem du älskar mest? När profeten Lehi kände att han närmade sig slutet av sitt liv samlade han sin familj en sista gång. Han berättade för dem vad vår himmelske Fader hade uppenbarat för honom. Han bar vittnesbörd om Messias. Han lärde ut evangeliesanningar som han älskade till människorna som han älskade. Han pratade om frihet, lydnad, Adams och Evas fall, återlösning genom Jesus Kristus och om glädje. Det var inte alla hans barn som valde att leva efter det han lärde ut – ingen av oss kan göra sådana val åt våra nära och kära. Men vi kan undervisa och vittna om Återlösaren som gör oss ”fria att välja frihet och evigt liv” (se 2 Nephi 2:26–27).

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

2 Nephi 1:13–29

Jag kan ”vakna upp! och [resa mig] ur stoftet”.

Lägg märke till de ord Lehi använde i 2 Nephi 1:13–29 för att beskriva Lamans och Lemuels andliga tillstånd. Vad hjälper dig att vakna upp ur en andlig ”djup sömn”? Vad hjälper dig att skaka av dig de andliga ”kedjor” som finns i ditt liv? Tänk på Lehis vittnesbörd i vers 15 och hans inbjudan i vers 23. Vilket budskap har Herren till dig i de här verserna?

Använd åskådningsmaterial. Genom att använda visuella hjälpmedel kan eleverna förstå evangeliets sanningar och minnas dem längre. När du förbereder dig för att undervisa ur det här studieförslaget, fundera då över vilka bilder du kan använda. En papperskedja kan till exempel hjälpa eleverna förstå Lehis ord i 2 Nephi 1:13 eller 2 Nephi 2:27.

2 Nephi 2

Bild
ikon för seminariet
Tack vare Jesus Kristus är jag fri ”att välja frihet och evigt liv”.

Lehis familj befann sig nu i ett nytt land, fullt av nya möjligheter. Valen de gjorde på den här nya platsen skulle bli viktiga för deras framgång och lycka. Kanske var det därför Lehi undervisade sin son Jakob om handlingsfrihet, eller förmågan att göra val, i 2 Nephi 2. När du studerar vers 11–30, skriv då ner möjliga svar på de här frågorna:

  • Varför är handlingsfriheten så viktig för vår himmelske Fader, även om en del använder den på skadliga sätt?

  • Hur försöker motståndaren försvaga eller förstöra vår handlingsfrihet?

  • Hur hjälper Frälsaren dig att ”välja frihet och evigt liv” (vers 27)?

Här är ett annat sätt att lära sig om handlingsfrihet i 2 Nephi 2: sök efter sådant som är nödvändigt för att vi ska ha handlingsfrihet och nå vår gudomliga potential. Till exempel:

Vad skulle hända med vår handlingsfrihet om en eller flera av de här sakerna saknades?

Vart och ett av de sex delarna i Vägledning för de unga: En guide för att göra val innehåller ”inbjudningar” och ”utlovade välsignelser”. Titta på en eller flera av de här delarna och välj en utlovad välsignelse som du hoppas på i ditt liv. Vilken inbjudan behöver du följa för att få den välsignelsen? Berätta gärna för någon om de välsignelser du har fått genom att följa de här inbjudningarna.

Se även Gospel Topics: ”Agency and Accountability” [Handlingsfrihet och ansvarighet], Gospel Library; ”Know This, That Every Soul Is Free”, Hymns, nr 240.

2 Nephi 2:1–4, 6–25

Gud kan förvandla mina prövningar till välsignelser.

Lehi visste att hans unge son Jakob hade fått utstå ”lidanden och stor sorg” under sin barndom (2 Nephi 2:1). Varför tror du att Lehis vittnesbörd i 2 Nephi 2:1–3, 6–25 kan ha varit värdefullt för Jakob? Varför är det värdefullt för dig? Sök efter ord och fraser som du tycker är särskilt kraftfulla. Hur har Gud helgat dina lidanden till ditt bästa (se 2 Nephi 2:2)?

Se även Romarbrevet 8:28; Dale G. Renlund, ”Upprörande orättvisor”, Liahona, maj 2021, s. 41–45.

2 Nephi 2:15–29

Fallet och Jesu Kristi försoning är nödvändiga delar av vår himmelske Faders plan.

Många tror att fallet enbart var en tragedi och att Eva och Adam begick ett permanent misstag när de valde att äta av frukten. I 2 Nephi 2:15–28 undervisar Lehi om ytterligare en sanning om fallet – och om återlösning genom Kristus. Gör en lista över sanningar om vad som hände i Edens lustgård när du läser de här verserna. Frågor som de här kan vara till hjälp:

  • Varför var fallet nödvändigt?

  • Vad gjorde Jesus Kristus för att övervinna fallets följder?

  • Hur hjälper det oss att bättre förstå vårt behov av Jesus Kristus och hans försoning om vi förstår fallet?

Se även Dallin H. Oaks, ”Den stora lycksalighetsplanen”, Nordstjärnan, jan. 1994, s. 69–72.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Bild
Jesus Kristus

Låt inte era hjärtan oroas, av Howard Lyon

Förslag på hur man kan undervisa barn

2 Nephi 1:13, 15, 23

Jesus Kristus hjälper mig att övervinna syndens följder.

  • För att hjälpa dina barn förstå Lehis uppmaning att skaka av sig syndens ”kedjor” kanske ni kan arbeta tillsammans på att göra en kedja av pappersremsor. På lapparna kan dina barn hjälpa dig att skriva några saker som Satan frestar oss att göra. Sedan kan ni läsa 2 Nephi 1:13, 15, 23 tillsammans medan de dramatiserar några av fraserna i de här verserna – bland annat att skaka av sig papperskedjan. Hur är synd som en kedja? Hur hjälper Jesus oss att ”skaka av” oss syndens kedjor?

2 Nephi 1:20

Jag välsignas när jag lyder Guds bud.

  • Skulle det hjälpa era barn att jämföra Guds bud med skor, mössor, handskar eller andra saker som skyddar oss? Du kanske kan låta dem prova några medan du pratar om hur buden skyddar oss. Sedan kan du läsa 2 Nephi 1:20 och betona att vi får ”framgång” (välsignas eller beskyddas) när vi håller buden. Berätta om en upplevelse när du blev beskyddad för att du höll buden.

  • För att visa skillnaden mellan framgång och att bli avskuren från Gud (se 2 Nephi 1:20) kan du och dina barn titta på en frisk växt och ett blad eller en gren som har skurits av från växten. Sedan kan dina barn gå igenom de val som Nephi och hans bröder gjorde (se 1 Nephi 2:11–16; 3:5–7; 18:9–11). Vilka följder fick de här valen? Vilka val hjälper oss att hålla kontakten med Gud?

2 Nephi 2:11, 16, 27

Gud gav mig friheten att välja.

  • För att hjälpa dina barn förstå vad Lehi lärde om motsatser och att göra val kan ni leka en lek där du säger ett ord (som ljus) och dina barn säger motsatsen (mörker). Hjälp dem förstå varför motsatser är en del av Guds plan medan ni läser 2 Nephi 2:11, 16 tillsammans. Sedan kan du berätta om olika sätt ett barn kan frestas att välja fel. Dina barn kan berätta vad motsatsen till de felaktiga valen är och dramatisera det.

  • För att lära sig om skillnaden mellan ”frihet” och ”fångenskap” (2 Nephi 2:27) kan dina barn rita bilder av ett djur i en bur och ett djur i sin naturliga miljö. Vilket djur är fritt? Be barnen peka på rätt bild när du läser ordet ”fria” i 2 Nephi 2:27. Vittna om att Jesus Kristus gör oss fria.

  • Sjung en sång tillsammans, till exempel ”Gör rätt val” (Psalmer, nr 162). Vad lär vi oss i sången om att göra val?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Lehis familj knäfaller på stranden

Lehi och hans folk anländer till den nya världen, av Clark Kelley Price