Kom och följ mig 2024
19–25 februari: ”O, hur storslagen är inte vår Guds plan!” 2 Nephi 6–10


”19–25 februari: ’O, hur storslagen är inte vår Guds plan!’ 2 Nephi 6–10”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2024)

”19–25 februari. 2 Nephi 6–10”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2024)

Bild
Jesus ber i Getsemane

Ske inte min vilja, utan din, av Harry Anderson

19–25 februari: ”O, hur storslagen är inte vår Guds plan!”

2 Nephi 6–10

Det hade gått minst 40 år sedan Lehis familj lämnade Jerusalem. De befann sig i ett egendomligt nytt land, en halv värld från Jerusalem. Lehi hade dött, och hans efterkommande hade redan påbörjat det som skulle bli en flera hundra år lång strid mellan nephiterna – ”som trodde på Guds varningar och uppenbarelser” – och lamaniterna som inte gjorde det (2 Nephi 5:6). Jakob, som var Nephis yngre bror och nu hade ordinerats till lärare för nephiterna, ville att förbundsfolket skulle veta att Gud aldrig skulle glömma dem, så de fick aldrig glömma honom. Det här är ett budskap som vi definitivt behöver i dag (se Läran och förbunden 1:15–16). ”Låt oss … komma ihåg honom … för vi är inte förskjutna … Stora är Herrens löften” (2 Nephi 10:20–21). Bland dessa löften är inget större än löftet om en ”obegränsad försoning” som skulle övervinna döden och helvetet (2 Nephi 9:7). ”Var därför vid gott mod”, sa Jakob slutligen (2 Nephi 10:23).

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

2 Nephi 6–8

Herren är barmhärtig mot sitt folk och uppfyller sina förbund.

För att hjälpa sitt folk att förstå att de var en del av Israels hus och kunde lita på Gud och hans löften, citerade Jakob profetior av Jesaja i 2 Nephi 6–8. Det budskapet är också till dig, för sista dagars heliga är också en del av Guds förbundsfolk. När du läser de här kapitlen, tänk då på frågor som följande:

  • Vad lär jag mig om Frälsarens återlösande kärlek till mig? Vilka ord eller fraser uttrycker den här kärleken särskilt väl?

  • Vad erbjuder Frälsaren dem som söker honom?

  • Vad kan jag göra för att mer trofast ”vänta” på Herren och hans utlovade välsignelser?

2 Nephi 9:1–26

Bild
ikon för seminariet
Jesus Kristus räddar mig från synd och död.

Ett sätt som du kan fördjupa din uppskattning för Jesus Kristus på är att tänka på vad som skulle ha hänt oss utan honom. Medan du läser 2 Nephi 9:1–26 kan du göra en lista över eller markera det som skulle hända oss utan Jesu Kristi försoning med en färg. Sedan kan du göra en lista över eller markera det vi kan få genom Frälsarens försoning med en annan färg. Med tanke på vad du har läst, hur skulle du förklara varför vi behöver Jesu Kristi försoning? Vad hittade du som inspirerar dig att prisa ”Guds visdom … barmhärtighet och nåd” (2 Nephi 9:8)?

Förutom att undervisa om det som Jesus Kristus räddade oss från, gav Jakob också insikter om hur han gjorde det. Skriv gärna ner det du hittar i 2 Nephi 9:11–15, 20–24.

Jakob var så förundrad över Guds återlösningsplan att han utropade: ”O, hur storslagen är inte vår Guds plan!” Titta efter hans utrop i 2 Nephi 9 (de flesta finns i v. 8–20). Vad lär du dig i de här verserna om Guds plan? Vilka upplevelser har hjälpt dig att känna något av det som Jakob kände? Som en del av din tillbedjan och dina studier kan du leta efter en psalm som kan uttrycka hur du känner för honom, till exempel ”O store Gud” (Psalmer, nr 48).

Se även ”Där rättvisan, kärleken och nåden möts” [Where Justice, Love, and Mercy Meet], ”Jakob undervisar om uppståndelsen” (videor), Evangeliebiblioteket; Gospel Topics, ”Atonement of Jesus Christ” [Jesu Kristi försoning], Gospel Library.

2 Nephi 9:7.

Frälsarens försoning är obegränsad.

Vad kan du göra för att bättre förstå Jesu Kristi ”obegränsade försoning” (se 2 Nephi 9:7)? Kanske du kan titta på saker som det verkar finnas oändligt många av – grässtrån på ett fält, sandkorn på en strand eller stjärnorna på himlen. På vilket sätt är Frälsarens försoning obegränsad? Hur är den också personlig? Vilka fraser i 2 Nephi 9 hjälper dig att vara tacksam för det som Frälsaren gjorde för dig?

2 Nephi 9:27–54

Jag kan komma till Kristus och följa Guds plan.

I 2 Nephi 9 använde Jakob två kraftfulla och motsatta uttryck: ”den store Skaparens barmhärtiga plan” och ”den ondes listiga plan” (se 2 Nephi 9:6, 28). Du kanske kan rita en stig och benämna den Vår himmelske Faders plan. Läs sedan 2 Nephi 9:27–52. Titta efter varningar och uppmaningar som Jakob gav för att hjälpa oss att följa den här planen. Skriv det du hittar bredvid stigen. Hur försöker Satan leda oss bort från Guds plan? Vad känner du dig manad att göra som svar på Jakobs varningar och uppmaningar?

2 Nephi 10:20, 23–25

Jesu Kristi offer kan ge mig glädje.

Jakobs budskap var ett glädjefyllt budskap. ”Jag säger er detta”, sa han, ”för att ni må glädjas och lyfta upp era huvuden för evigt” (2 Nephi 9:3). När du läser 2 Nephi 10:20, 23–25, vad hittar du som gläder hjärtat? Vad tänker du göra för att komma ihåg det här när du känner dig missmodig?

Se även Johannes 16:33; D. Todd Christofferson, ”De heligas glädje”, Liahona, nov. 2019, s. 15–18; ”Jakob uppmuntrar nephiterna att förlika sig med Gud” (video), Evangeliebiblioteket.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

2 Nephi 9:6–10, 19–24

Jesus Kristus är min Frälsare.

  • Hur kan du hjälpa dina barn att förstå och känna att de behöver Frälsaren Jesus Kristus? Den här veckans aktivitetssida kan vara till hjälp. Den använder en enkel liknelse om en grop och en stege. Du kan använda 2 Nephi 9:21–22 för att prata med dina barn om varför du är tacksam för Jesus Kristus.

  • Ett sätt att hjälpa dina barn förstå varför vi behöver Frälsaren är att undervisa dem om fallet. Du kan visa en bild på Adam och Eva, till exempel Avskedet från Edens lustgård (Evangeliebiblioteket) och en bild av Jesus Kristus på korset. Du kan be dem beskriva vad som händer på varje bild. Hur är vi som Adam och Eva? Kanske kan 2 Nephi 9:6–10 hjälpa dem se vad Jesus Kristus gör för oss. Du kan be barnen berätta om vad de känner för Jesus Kristus. En sång som ”Jag vet han älskar mig”, (Barnens sångbok, s. 42–43) kan vara till hjälp.

Undervisa om sanningen med berättelser och exempel. Se till att berättelserna och exemplen du använder undervisar om sanningen. När du till exempel använder veckans aktivitetssida kan du säga att Jesus Kristus kom ner i ”gropen” för att hjälpa oss varje steg på vägen när vi klättrar ut.

2 Nephi 9:20, 28–29, 42–43, 49

”Mitt hjärta gläds åt rättfärdighet.”

  • För att uppmuntra dina barn att ”[glädjas] åt rättfärdighet” eller lyda Herren med glädje (2 Nephi 9:49) kan du kanske ge exempel på när ett barn gör ett bra val eller ett dåligt val. Be barnen att ställa sig upp när valet ger glädje och sätta sig ner när valet leder till sorg. När har vi känt oss glada för att vi valde att följa Jesus Kristus?

  • Dina barn kommer troligen att prata med personer (om de inte redan har gjort det) som tycker att Herrens bud är dåraktiga eller föråldrade. Du och dina barn kanske kan prata om hur man förklarar varför vi är glada att hålla buden. Varför är det viktigt att lita på Guds råd även om vi inte helt förstår det? Du kan uppmuntra barnen att titta i 2 Nephi 9:20, 28–29, 42–43 efter sådant som hjälper dem att fundera över och prata om de här frågorna.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Jesus botar människor

Han botade många från olika sjukdomar, av J. Kirk Richards