Kom og følg mig 2024
19.-25. februar: »O, hvor stor er ikke vor Guds plan« 2 Nefi 6-10


»19.-25. februar: ›O, hvor stor er ikke vor Guds plan‹ 2 Nefi 6-10«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2024

»19.-25. februar. 2 Nefi 6-10«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2024

Billede
Jesus beder i Getsemane have

Ske ikke min vilje, men din [Not My Will, but Thine, Be Done], af Harry Anderson

19.-25. februar: »O, hvor stor er ikke vor Guds plan«

2 Nefi 6-10

Der var mindst gået 40 år fra, at Lehis familie forlod Jerusalem. De var i et fremmed nyt land, langt væk fra Jerusalem. Lehi var død, og hans familie havde allerede indledt det, der skulle blive en århundrede lang strid mellem nefitterne, »der troede på Guds advarsler og åbenbaringer«, og lamanitterne, der ikke gjorde (2 Ne 5:6). Jakob, der var Nefis lillebror, og som nu var ordineret til lærer for nefitterne, ønskede, at pagtsfolket skulle vide, at Gud aldrig ville glemme dem, så de måtte aldrig glemme ham. Det er et budskab, vi helt sikkert har brug for i dag (se L&P 1:15-16). »Lad os da huske ham … for vi er ikke forstødt … Store er Herrens løfter«, erklærede Jakob (2 Ne 10:20-21). Blandt disse løfter findes der intet større end løftet om en »altomfattende forsoning«, der ville overvinde død og helvede (2 Ne 9:7). »Fat derfor mod«! sagde Jakob (2 Ne 10:23).

Forslag til læring i hjem og i kirke

2 Nefi 6-8

Herren er barmhjertig mod sit folk, og han vil opfylde sine pagter.

For at hjælpe sit folk til at forstå, at de var en del af Israels hus, og at de kunne stole på Gud og hans løfter, citerede Jakob nogle af Esajas’ profetier, der nu står i 2 Nefi 6-8. Det budskab er også til jer, fordi sidste dages hellige også er en del af Guds pagtsfolk. Når I læser disse kapitler, så tænk på spørgsmål som følgende:

  • Hvad lærer jeg om Frelserens forløsende kærlighed til mig? Hvilke ord eller vendinger udtrykker denne kærlighed særligt godt?

  • Hvad tilbyder Frelseren dem, der søger ham?

  • Hvad kan jeg gøre for mere trofast at »vente« på Frelseren og hans lovede velsignelser?

2 Nefi 9:1-26

Billede
ikon, seminar
Jesus Kristus frelser mig fra synd og død.

En måde at øge jeres påskønnelse af Jesus Kristus på er at tænke over, hvad der ville ske med os, hvis det ikke havde været for ham. Når I læser 2 Nefi 9:1-26, kan I overveje at skrive en liste over eller med en farve markere det, der ville ske med os uden Jesu Kristi forsoning. I en anden liste eller med en anden farve kan I skrive eller markere det, vi kan modtage gennem Frelserens forsoning. Hvordan vil I ud fra det, I læser, forklare, hvorfor vi har brug for Jesu Kristi forsoning? Hvad fandt I, der inspirerer jer til at prise »Guds visdom, hans barmhjertighed og nåde«? (2 Ne 9:8).

Udover at undervise om det, Jesus Kristus frelste os fra, gav Jakob os også indsigt i, hvordan han gjorde det. Overvej at nedskrive det, I finder i 2 Nefi 9:11-15, 20-24.

Jakob blev så overvældet af Guds forløsningsplan, at han udbrød: »O, hvor stor er ikke vor Guds plan!« Se efter hans udråb i 2 Nefi 9 (de fleste af dem findes i v. 8-20). Hvad lærer I af disse vers om Guds plan? Hvilke oplevelser har hjulpet jer til at føle noget i retning af det, som Jakob følte? Som en del af jeres tilbedelse og studium kan I overveje at se efter en salme, der kan udtrykke, hvad I føler for ham, såsom »O store Gud« (Salmer og sange, nr. 39).

Se også »Where Justice, Love, and Mercy Meet«, »Jacob Teaches of the Resurrection«, videoer, Evangelisk Bibliotek.

2 Nefi 9:7

Frelserens forsoning er altomfattende.

Hvad kan I gøre for bedre at forstå Jesu Kristi »altomfattende forsoning«? (2 Ne 9:7). Måske kan I se på ting, der virker uendelige i antal – græsstrå på en mark, sandkorn på en strand eller stjerner på himlen. Hvordan er Frelserens forsoning altomfattende? Hvordan er den også personlig? Hvilke vendinger i 2 Nefi 9 hjælper jer til at føle taknemmelig for det, som Frelseren gjorde for jer?

2 Nefi 9:27-54

Jeg kan komme til Kristus og følge Guds plan.

I 2 Nefi 9 brugte Jakob to kraftfulde og modsætningsfyldte vendinger: »Den store skabers barmhjertige plan« og »hvor snedig er ikke den Ondes plan« (2 Ne 9:6, 28). Måske kan I tegne en sti og kalde den vor himmelske Faders plan. Søg derefter i 2 Nefi 9:27-52. Se efter advarsler og opfordringer, som Jakob kom med for at hjælpe os til at følge denne plan. Skriv det, I finder, ved siden af stien. Hvordan prøver Satan at lede os væk fra Guds plan? Hvad føler I jer inspireret til gøre som en reaktion på Jakobs advarsler og opfordringer?

2 Nefi 10:20, 23-25

Jesu Kristi offer kan bringe mig glæde.

Jakobs budskab var frydefuldt. »Jeg taler dette til jer,« sagde han, »for at I kan fryde jer og løfte hovedet for evigt« (2 Ne 9:3). Når I læser 2 Nefi 10:20, 23-25, hvad finder I så, som opmuntrer hjertet? Hvad vil I gøre for at huske dette, når I føler mismod?

Se også Johannes 16:33; D. Todd Christofferson, »De helliges glæde«, Liahona, nov. 2019, s. 15-18; »Jacob Encourages the Nephites to Be Reconciled with God«, video, Evangelisk Bibliotek.

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

2 Nefi 9:6-10, 19-24

Jesus Kristus er min Frelser.

  • Hvordan vil I hjælpe jeres børn til at forstå og føle, at de har brug for Frelseren Jesus Kristus? Denne uges aktivitetsside kan være en hjælp. Den bruger en enkel analogi om et dybt hul og en stige. Overvej at bruge 2 Nefi 9:21-22 til at tale med jeres børn om, hvorfor I er taknemmelige for Jesus Kristus.

  • En måde at hjælpe jeres børn til at forstå, hvorfor vi har brug for Frelseren, er ved at lære dem om faldet. I kan vise et billede af Adam og Eva, såsom På vej væk fra Edens have (Evangelisk Bibliotek), og et billede af Jesus Kristus på korset. Overvej at bede dem om at beskrive, hvad der sker på hvert billede. Hvordan er vi ligesom Adam og Eva? Måske kan 2 Nefi 9:6-10 hjælpe dem til at se, hvad Jesus Kristus gør for os. Overvej at give børnene mulighed for at dele deres følelser om Jesus Kristus. En sang som »Min Frelser elsker mig«, (Børnenes sangbog, s. 42) kunne hjælpe.

Undervis i sandheder med historier og eksempler. Sørg for, at de historier og eksempler, I bruger, underviser om sandhed. Lær for eksempel, når I bruger denne uges aktivitetsside, at Jesus Kristus kom ned i »hullet« for at hjælpe os med hvert skridt på vejen, når vi kravler ud.

2 Nefi 9:20, 28-29, 42-43, 49

»Mit hjerte fryder sig ved retfærdighed«.

  • For at opmuntre jeres børn til at »fryde sig ved retfærdighed« eller med glæde adlyde Herren (2 Ne 9:49), kan I fortælle om eksempler, hvor et barn træffer et godt valg eller et dårligt valg. Bed børnene om at rejse sig, når valget bringer lykke og sætte sig ned, når valget bringer sorg. Hvornår har vi følt os glade, fordi vi traf et valg om at følge Jesus Kristus?

  • Jeres børn vil sandsynligvis møde mennesker (hvis de ikke allerede har gjort det), der mener, at Herrens befalinger er tåbelige eller forældede. Måske kan I og jeres børn tale om, hvordan man forklarer, hvorfor vi er glade for at holde buddene. Hvorfor er det vigtigt at stole på Guds råd, selv om vi ikke helt forstår det? I kan tilskynde dem til i 2 Nefi 9:20, 28-29, 42-43 at finde hjælp til at overveje og tale om disse spørgsmål.

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Jesus helbreder folk

Han helbredte mange forskellige sygdomme [He Healed Many of Diverse Diseases], af J. Kirk Richards