Kom og følg mig 2024
29. januar-4. februar: »Jeg vil berede vejen for jer.« 1 Nefi 16-22


»29. januar-4. februar: ›Jeg vil berede vejen for jer.‹ 1 Nefi 16-22«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2024

»29. Januar-4. februar. 1 Nefi 16-22«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2024

Billede
mennesker undersøger Liahonaen

29. Januar-4. februar: »Jeg vil berede vejen for jer«

1 Nefi 16-22

Da Lehis familie rejste af sted mod det forjættede land, gav Herren dem et løfte: »Jeg vil berede vejen for jer, dersom I holder mine befalinger« (1 Ne 17:13). Det løfte betød tydeligvis ikke, at rejsen ville blive let – familiens medlemmer blev stadig uenige, buer knækkede, folk havde udfordringer og døde, og de skulle stadig bygge et skib helt fra bunden. Men når familien stod over for modgang eller opgaver, der virkede umulige, vidste Nefi, at Herren aldrig var langt væk. Han vidste, at Gud »giver [de trofaste] næring og styrker dem og sørger for midler, hvorved de kan udføre det, som han har befalet dem« (1 Ne 17:3). Hvis I nogensinde har tænkt over, hvorfor der sker dårlige ting for gode mennesker ligesom Nefi og hans familie, kan I måske finde noget indsigt i disse kapitler. Men det kan også være, at I ser, hvilket måske er endnu vigtigere, hvad gode folk gør, når der sker noget dårligt.

Forslag til læring i hjem og i kirke

1 Nefi 16-18

Billede
ikon, seminar
Frelseren vil hjælpe mig til at møde livets udfordringer.

Nefis familie stod over for nogle svære udfordringer – ligesom vi alle gør. Hvad kan I lære af Nefi om at møde modgang med tro på Jesus Kristus? Læs om hans oplevelser i 1 Nefi 16:17-32; 16:34-39; 17:7-16; 18:1-4 og 18:9-22. Overvej at skrive det, I finder, under overskrifter som disse: »Udfordring«, »Sådan reagerede Nefi« og »Sådan hjalp Herren«. Hvad lærer I, som I kan anvende på de udfordringer, I har?

Når I har lært af Nefi og hans familie, kan I skrive yderligere tanker under disse overskrifter: »Mine udfordringer«, »Sådan vil jeg reagere« og »Sådan kan Herren hjælpe mig«. Idet I gør det, kan I referere til skriftsteder som disse: Matthæus 11:28-30; Johannes 14:26-27; Mosija 24:13-15. En salme som: »Hvor kan jeg finde fred?« (Salmer og sange, nr. 65) kan styrke jeres tro på Frelseren og den hjælp, han tilbyder i svære tider.

Se også Anthony D. Perkins, »Husk dine lidende hellige, o vor Gud«, Liahona, nov. 2021, s. 103-105; »He Will Give You Help«, »Herren leder Lehis rejse«, »Herren befaler Nefi at bygge et skib« og »Lehis familie sejler til det forjættede land«, videoer, Evangelisk Bibliotek; »Hjælp til livet«, Evangelisk Bibliotek.

1 Nefi 16:10-16, 23-31; 18:11-22

Gud leder mig ved hjælp af små og enkle midler.

Da Gud førte Lehis familie ud i ørkenen, gav han dem ikke et kort, der viste alle detaljer på rejsen. I stedet gav han dem Liahonaen til at vejlede dem dagligt. Når I læser 1 Nefi 16:10-16, 23-31 og 18:10-22, kan I overveje at lave en liste over de sandheder, der viser, hvordan Gud vejleder sine børn (for eksempel kan 1 Nefi 16:10 undervise om, at Gud nogle gange vejleder os på uventede måder). Hvilke ligheder ser I mellem Liahonaen og Helligånden? Hvad er de »små midler«, hvorved han har frembragt »store ting« i jeres liv?

Se også Alma 37:7, 38-47; Lære og Pagter 64:33-34.

Billede
Lehi bruger Liahonaen

Hvis I er beredte, skal I ikke frygte [If Ye Are Prepared Ye Shall Not Fear], af Clark Kelley Price

1 Nefi 17:1-6, 17-22

Mine prøvelser kan være en velsignelse.

Selvom Nefi og hans brødre havde de samme udfordringer i ørkenen, var deres oplevelser meget forskellige. I kan sammenligne Nefis beretning om rejsen i ørkenen (se 1 Ne 17:1-6) med hans brødres beretning (se 1 Ne 17:17-22). Hvad vidste eller gjorde Nefi, der hjalp ham til at bevare et trofast perspektiv? Overvej at skrive om en nylig eller aktuel prøvelse ud fra et perspektiv af tro og taknemmelighed. Hvad føler eller lærer I af dette?

Se også Amy A. Wright, »Kristus helbreder det, der er knust«, Liahona, maj 2022, s. 81-84; »No Strength without Struggle«, video, Evangelisk Bibliotek.

Stilletid til at overveje. At tage sig tid til at tænke, grunde, reflektere eller skrive kan føre til inspiration. Det kan hjælpe os til at se relevansen af evangeliets læresætninger eller principper i vores liv. Når I underviser andre, så giv dem tid til at reflektere og nedskrive deres indtryk. Det kan også øge deres villighed til at dele deres tanker og følelser med andre.

1 Nefi 19:22-24; 20-22

Jeg kan »anvend[e] alle skrifter på« mig selv.

Eftersom skrifterne blev skrevet for så længe siden, kan det virke, som om de ikke er relevante for os i dag. Men Nefi vidste bedre. Nefi sagde: »Jeg anvendte alle skrifter på os, så det kunne blive os til gavn og lærdom« (1 Ne 19:23). Det er en af årsagerne til, at Nefi fandt så meget åndelig kraft i skrifterne.

Overvej spørgsmål som følgende, når I læser 1 Nefi 20-22:

1 Nefi 20:1-9.Hvad fortæller disse vers os om mennesker på Esajas’ tid? Hvad fandt I, der har betydning for jer?

1 Nefi 20:17-22.Hvad lærer disse vers os om, hvordan vor himmelske Faders ledte folket på Esajas’ tid? Hvordan opfordrer han jer til at følge ham?

Hvad finder I ellers i 1 Nefi 20-22, som I kan »anvende« på jer selv?

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

1 Nefi 16:10, 28-29; 18:8-13, 20-22

Når jeg holder buddene, vejleder Herren mig.

  • Hvis I har et kompas, et kort eller noget andet, der hjælper os til at finde vej, kan I vise det til jeres børn. Det kan være en god måde at indlede en samtale om Liahonaen på, som I kan læse om i 1 Nefi 16:10, 28-29. Hvilke årsager er der til, at et kompas eller kort måske ikke virker? Hvorfor virkede Liahonaen nogle gange ikke for Lehis familie? (Se 1 Ne 18:9-12, 20-22). Hvad har vor himmelske Fader givet os i dag for at lede os tilbage til ham?

  • For at hjælpe jeres børn til at anvende det, de lærer om Liahonaen i 1 Nefi 16:10, 26-31; 18:8-22, kan I bede dem om at tænke på en vigtig eller svær beslutning. Hvad har Gud givet os til at vejlede os i dag, der virker som Liahonaen? (Se fx Alma 37:38-44). Overvej at fortælle om en personlig oplevelse, hvor vor himmelske Fader vejledte jer.

1 Nefi 16:21-32

Jeg kan være et godt eksempel for min familie.

  • Når I læser 1 Nefi 16:21-32 sammen, så hjælp jeres børn til at opdage, hvordan Nefis eksempel velsignede hans familie (se også videoen »Herren leder Lehis rejse«, Evangelisk Bibliotek). Det kan føre til en samtale om, hvordan vi kan være ligesom Nefi. Bed jeres børn om at planlægge en ting, de kan gøre for at have en god indflydelse på andre i familien.

1 Nefi 17:7-19; 18:1-4

Min himmelske Fader kan hjælpe mig til at gøre svære ting.

  • Børn elsker at fortælle historier. I kan bede dem om at hjælpe jer med at fortælle historien om Nefi, der blev befalet at bygge et skib (se 1 Ne 17:7-19; 18:1-4; se også »Kapitel 7: Bygningen af skibet« i Historier fra Mormons Bog, s. 21-22; eller videoen »Herren befaler Nefi at bygge et skib«, Evangelisk Bibliotek). Syng sammen andet vers af »Nephis mod« (Børnenes sangbog, s. 64-65). Hvad hjalp Nefi til at have mod, da hans brødre drillede ham for at prøve at bygge skibet?

  • Nefi vidste ikke, hvordan han skulle bygge et skib, så han stolede på Herrens vejledning. Når I har læst 1 Nefi 18:1 sammen med jeres børn, kan de færdiggøre denne uges aktivitetsside. Tal med dem om, hvordan vor himmelske Fader kan hjælpe os med at gøre svære ting, ligesom han hjalp Nefi.

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Nefi og hans familie på skibet

De behandlede mig med megen hårdhændethed [They Did Treat Me with Much Harshness], af Walter Rane