Kom, følg med meg 2024
18.–24. mars: “Dette er veien.” 2 Nephi 31–33


“18.–24. mars: ‘Dette er veien.’ 2 Nephi 31–33”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2024)

“18.–24. mars. 2 Nephi 31–33”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2024)

Bilde
Jesus underviser sine disipler

Christ Teaching His Disciples [Kristus underviser sine disipler], av Justin Kunz

18.–24. mars: “Dette er veien”

2 Nephi 31–33

Blant Nephis siste nedtegnede ord finner vi denne erklæringen: “For slik har Herren befalt meg, og jeg må adlyde” (2 Nephi 33:15). Dette er en god oppsummering av Nephis liv. Han forsøkte å forstå Guds vilje og var tappert lydig mot den – enten det innebar å risikere livet for å få messingplatene fra Laban, bygge en båt og krysse havet, eller trofast å undervise Kristi lære enkelt og kraftfullt. Nephi kunne tale med overbevisning om nødvendigheten av å “streve fremover med standhaftighet i Kristus,” å følge den “snevre og smale sti som fører til evig liv” (2 Nephi 31:20, 18), for det var den stien han fulgte. Han visste av erfaring at denne stien, selv om den til tider kan være krevende, også er fylt med glede, og at det “finnes ingen annen vei eller noe annet navn gitt under himmelen ved hvilket mennesket kan bli frelst i Guds rike” (2 Nephi 31:21).

Forslag til læring hjemme og i kirken

2 Nephi 31

Jesus Kristus og hans lære er den eneste veien til evig liv.

Hvis du måtte oppsummere stien til evig liv med bare noen få ord, hva ville du si? Legg merke til hvordan Nephi beskrev den i 2 Nephi 31. Vurder å tegne en sti og skrive langs stien noen av prinsippene eller trinnene du finner i disse kapitlene. Du kan legge til tegningen din ditt eget sammendrag av hva Nephi underviste om hvert prinsipp.

Når du leser 2 Nephi 31:18–20, kan du evaluere dine egne anstrengelser for å “streve fremover” langs evangeliets sti.

Se også “Press Forward, Saints”, Hymns, nr. 81.

Bilde
en familie som ber sammen

Å følge Jesu Kristi læresetninger leder oss til evig liv.

2 Nephi 31:4–13

Jesus Kristus var det fullkomne eksempel på lydighet da han ble døpt.

Enten dåpen din fant sted i går eller for 80 år siden, var det et viktig øyeblikk. Du inngikk en evig pakt om å følge Jesus Kristus. Tenk på din egen dåp når du leser om Frelserens dåp i 2 Nephi 31:4–13. Å besvare spørsmål som disse kan være til hjelp:

  • Hvorfor ble Kristus døpt? Hvorfor valgte jeg å bli døpt?

  • Hvilke løfter ga jeg da jeg ble døpt? Hva lover Herren til gjengjeld? (se vers 12–13; se også Mosiah 18:10, 13).

  • Hvordan kan jeg vise at jeg fortsatt er fast bestemt på å følge Jesus Kristus?

2 Nephi 31:15–20

“Den som holder ut til enden, skal bli frelst.”

Når du leser 2 Nephi 31:15–20, kan du spørre deg selv: “Hvordan vet jeg om jeg holder ut til enden?” Hva lærer du av Nephi som hjelper deg å besvare dette spørsmålet?

Eldste Dale G. Renlund underviste: “Å holde ut til enden er ikke et eget trinn i Kristi lære – som om vi fullfører de første fire trinnene og deretter setter oss ned, biter tennene sammen og venter på å dø. Nei, å holde ut til enden er å aktivt og bevisst gjenta trinnene” (“Lifelong Conversion” [Andakt ved Brigham Young University, 14. sep. 2021], 2, speeches.byu.edu). Hvordan kan du gjenta trinnene i Kristi lære (tro, omvendelse, dåp og å motta Den hellige ånd)?

2 Nephi 32; 33:2

Bilde
seminar, ikon
Gjennom Kristi og Den hellige ånds ord, vil Gud vise meg hva jeg skal gjøre.

Har du noen gang følt deg usikker på de neste trinnene i livet ditt? Nephis folk hadde lignende bekymringer (se 2 Nephi 32:1). Se etter Nephis svar i 2 Nephi 32:2–9. Hvordan ville du si med egne ord det Nephi underviste? Hvilke erfaringer har lært deg at Nephis ord er sanne?

Vurder å lage en liste over avgjørelser eller situasjoner (nå og i fremtiden) der du trenger Guds veiledning. Hva kan du lære av 2 Nephi 32 som vil hjelpe deg å lykkes med å motta inspirasjon fra ham? Hva kan få mennesker til å “[forherde] sine hjerter mot Den hellige ånd”? (2 Nephi 33:2).

Når du tenker over Nephis råd, kan du tenke på hvordan du studerer Frelserens ord. Vil du beskrive det som en liten smakebit, et måltid eller et festmåltid? Hva er forskjellen, etter din mening? Overvei hvordan du kan gjøre din opplevelse med Frelserens ord mer som en fest. Kanskje du kan få ideer fra en venn eller et familiemedlem.

Fryd dere over Kristi ord. Det er mange måter å nyte Kristi ord på, som for eksempel å be om inspirasjon, stille spørsmål før og under studium, definere ord, overveie, krysshenvise, ta notater, se etter evangeliets sannheter og anvende Skriftene på ditt liv (se 1 Nephi 19:23).

Hvordan innbyr du Den hellige ånd til å være en konstant ledsager i ditt liv, istedenfor en sporadisk besøkende? Les David A. Bednars tre forslag for å gjøre Den hellige ånds veiledning til en “kontinuerlig virkelighet” i “Motta Den hellige ånd” (Liahona, nov. 2010, 94–97). Hvordan vil du anvende hans råd?

Se også Gospel Topics, “Revelation” [Åpenbaring], Churchofjesuschrist.org; “Daily Bread: Pattern” [Daglig brød: Mønster] (video), Evangeliebibliotek.

2 Nephi 33

Mormons bok overtaler oss alle til å tro på Kristus.

I 2 Nephi 33, i det Nephi avslutter sitt forfatterskap, forklarer han hvorfor han i det hele tatt begynte å skrive. Hvilke grunner finner du i dette kapittelet? Reflekter over historiene og læresetningene du har lest så langt i 1 Nephi og 2 Nephi. Hvilke har påvirket deg og din tro på Kristus mest?

Se også “Nephi Records His Final Testimony” [Nephi nedtegner sitt siste vitnesbyrd] (video), Evangeliebibliotek.

Du finner flere forslag i denne månedens utgaver av tidsskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

2 Nephi 31:4–13

Når jeg blir døpt, følger jeg Jesus Kristus.

  • Det er et bilde av Jesus som blir døpt på slutten av denne oversikten. Kanskje barna kan bruke den til å fortelle deg hva de vet om denne hendelsen (se også Matteus 3:13–17). Hvorfor ønsker Jesus at vi skal bli døpt slik han ble? Barna kan lytte etter grunner mens dere sammen leser deler av 2 Nephi 31:4–13. Det kan være nyttig om noen som nylig ble døpt kan fortelle om sin erfaring.

2 Nephi 31

Jesus Kristus lærte meg hvordan jeg kan vende tilbake til min himmelske Fader.

  • For å hjelpe barna å visualisere læresetningene i 2 Nephi 31, kan de tegne en sti med et bilde av Kristus på slutten. Du kan hjelpe dem å finne eller tegne bilder som representerer trinn på denne veien, for eksempel tro på Kristus, omvendelse, dåp, Den hellige ånds gave og å holde ut til enden. De kan peke på bildene mens dere leser 2 Nephi 31:17–20 sammen.

2 Nephi 32:3–5

Jeg kan nyte Kristi ord.

  • For å undervise om å “nyte” Kristi ord, kan du be barna rollespille hvordan de ville nyte favorittmaten sin. Hva sa Nephi i 2 Nephi 32:3 at vi skulle nyte? Hvordan er det å nyte Guds ord forskjellig fra bare å lese dem? Kanskje barna kan rollespille forskjellene. Fortell dem om velsignelsene du har mottatt når du har nytt Skriftene.

2 Nephi 32:8–9

Vår himmelske Fader ønsker at jeg alltid skal be.

  • Etter å ha lest 2 Nephi 32:8–9, kan du snakke med barna om hvorfor Satan ikke vil at vi skal be. Hvorfor ønsker Gud at vi “alltid må be”? Barna kan lage en liste eller tegninger av situasjoner der de kan be. Deretter kan dere synge en sang som underviser om bønn, for eksempel “Da du styrket fra ditt leie” (Salmer, nr. 58) Du kan erstatte noen av ordene i sangen med noen av ordene fra listen deres. Hvordan velsigner Gud oss når vi alltid ber?

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.

Bilde
Døperen Johannes døper Jesus

To Fulfill All Righteousness [For å oppfylle all rettferdighet], av Liz Lemon Swindle