Kom, følg med meg 2024
25.–31. mars: “Han skal oppstå … med legedom i sine vinger.” Påske


“25.–31. mars: ‘Han skal oppstå … med legedom i sine vinger.’ Påske”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“25.–31. mars. Påske”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
den oppstandne Kristus med sine apostler

Christ and the Apostles [Kristus og apostlene], av Del Parson

25.–31. mars: “Han skal oppstå … med legedom i sine vinger”

Påske

Oldtidens apostler var frimodige i sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans oppstandelse (se Apostlenes gjerninger 4:33). Millioner av mennesker tror på Jesus Kristus og prøver å følge ham på grunn av deres ord som er nedtegnet i Bibelen. Allikevel kan noen mennesker undres: Hvis Jesus Kristus er hele verdens Frelser, hvorfor var da hans øyenvitner begrenset til en håndfull personer konsentrert på et lite område?

Mormons bok står som enda et overbevisende vitne om at Jesus Kristus er verdens Frelser “som åpenbarer seg for alle nasjoner” (Mormons boks tittelside) og tilbyr frelse til alle som kommer til ham. I tillegg gjør også dette annet vitne det klart hva frelse betyr. Det er grunnen til at Nephi, Jakob, Mormon og alle profetene arbeidet så “flittig for å gravere disse ord på plater” – for å erklære for fremtidige generasjoner at de også “kjente til Kristus, og … hadde et håp om hans herlighet” (Jakobs bok 4:3–4). Denne påskehøytiden kan du reflektere over vitnesbyrdene i Mormons bok om at Frelserens kraft både er universell og personlig – den forløser hele verden og forløser deg.

Forslag til læring hjemme og i kirken

Bilde
seminar, ikon
På grunn av Jesus Kristus skal jeg stå opp fra de døde.

Det er vanlig å grunne på Jesu Kristi oppstandelse i påsken, men hva betyr det egentlig å oppstå? Hvilke innsikter gir Mormons bok om oppstandelse? Kanskje du kan lage en liste denne påsken over sannheter om oppstandelse som du finner i 2 Nephi 9:6–15,22; Alma 11:42–45; 40:21–25; og 3 Nephi 26:4–5.

Du kan også skrive ned hvordan disse sannhetene om oppstandelsen påvirker dine handlinger og måten du lever på. Tenk for eksempel på hvordan du ville fullføre disse setningene: Hvis jeg ikke visste disse tingene … og fordi jeg vet disse tingene …

En salme som “Han lever, min Forløser stor” (Salmer, nr. 66) kan hjelpe deg å tenke på hvorfor Frelserens oppstandelse er viktig for deg. Når du synger, lytter til eller leser salmen, kan du spørre deg selv: “Hvordan er livet mitt annerledes fordi Jesus Kristus oppsto?”

Evangeliebibliotek har en samling påskevideoer som kan være en meningsfylt del av familiens påskefeiring. Kanskje du kan se en eller flere av disse videoene og grunne på hva de tilfører din forståelse eller verdsettelse av Frelserens oppstandelse.

Se også Lukas 24:36–43; Apostlenes gjerninger 24:15; 1 Korinter 15:12–23; Reyna I. Aburto: “Graven har ingen seier”, Liahona, mai 2021, 85–86; Gospel Topics, “Resurrection” [Oppstandelse], Evangeliebibliotek; “Death, Grieving, and Loss” [Død, sorg og tap] i samlingen “Life Help” [Hjelp i livets utfordringer] i Evangeliebibliotek.

Jesus Kristus tok på seg mine synder, min smerte og mine skrøpeligheter.

Bibelen lærer klart at Jesus Kristus sonet for våre synder. Mormons bok utvider vår forståelse av Kristi offer og lidelse på viktige måter. Du finner noen av disse læresetningene i Mosiah 3:7; 15:5–9; Alma 7:11–13. Etter at du har lest disse skriftstedene, kan du skrive ned det du finner ut i et skjema som dette:

Hva led Frelseren?

Hvorfor led han?

Hva betyr dette for deg?

Her er en annen måte å studere disse skriftstedene på: Se etter salmer som du føler samsvarer med budskapene de underviser. Oversikten “Skriftsteder” bakerst i salmeboken kan være til hjelp. Hvilke uttrykk fra disse salmene og skriftstedene hjelper deg å verdsette Frelserens offer dypere?

Se også Jesaja 53; Hebreerne 4:14–16; Gérald Caussé, “Et levende vitne om den levende Kristus”, Liahona, mai 2020, 38–40.

Jesus Kristus kan rense meg og bidra til å fullkommengjøre meg.

Man kan si at Mormons bok er en beretning om mennesker som forandret seg på grunn av Jesu Kristi forsoning. Du kan lese noen av disse erfaringene i Mosiah 5:1–2; 27:8–28; Alma 15:3–12; 24:7–19. Du kan også tenke på andre eksempler du kan studere. Hva legger du merke til at disse erfaringene har til felles? Hvilke forskjeller legger du merke til? Hva lærer disse erfaringene deg om hvordan Frelseren kan forandre deg?

Se også Alma 5:6–14; 13:11–12; 19:1–16; 22:1–26; 36:16–21; Ether 12:27; Moroni 10:32–33.

Du finner flere forslag i denne månedens utgaver av tidsskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Fordi denne søndagen er den femte søndagen i måneden, oppfordres Primær-lærere til å bruke læringsaktiviteter i “Tillegg B: Forberede barn for et helt liv på Guds pakts sti”.

Fordi Jesus Kristus sto opp fra de døde, skal jeg også oppstå.

  • Du kan bruke “Kapittel 53: Jesus blir korsfestet” og “Kapittel 54: Jesus er oppstanden” (i Historier fra Det nye testamente, 136–138, 139–144) til å fortelle barna om Jesu Kristi oppstandelse. Eller la barna fortelle deg historien ved hjelp av bildene i disse kapitlene.

  • Den oppstandne Frelserens besøk til Amerika er et mektig vitne om hans oppstandelse. Du kan fortelle barna om det ved hjelp av 3 Nephi 1117; sangen “Påskens Hosianna”, Liahona april 2003 eller det siste verset av “Historier fra Mormons bok” (Barnas sangbok, 62–63). Oppmuntre barna til å forestille seg hvordan det ville ha vært å kjenne på Jesu sår (se 3 Nephi 11:14–15), eller å ha vært et av barna han velsignet (se 3 Nephi 17:21). Del med hverandre dine følelser om Jesus Kristus og hans oppstandelse.

  • For å hjelpe barna å finne ut hva Mormons bok lærer oss om oppstandelsen, kan du be dem forestille seg at du ikke vet noe om den og be dem forklare den for deg. Hjelp dem å se i 2 Nephi 9:10–15; Alma 11:41–45; og Alma 40:21–23 for å finne svar på spørsmål som disse: Hva vil det si å oppstå? Hvem vil oppstå? Be dem også bære vitnesbyrd om Frelserens oppstandelse som en del av sitt svar.

Jesus Kristus vet hvordan han kan trøste meg.

  • Mosiah 3:7 og Alma 7:11 beskriver noe av det Frelseren gjennomgikk som en del av sin forsoning. Du kan gjerne lese et av disse versene for barna og be dem lytte etter ord som forteller dem hva Jesus led for oss. Deretter kan du lese Alma 7:12 for å finne ut hvorfor han led det. Bær vitnesbyrd om at Jesus Kristus følte alle våre smerter og sykdommer slik at han kan trøste oss.

  • Har barna en favorittsalme eller -sang om Jesus Kristus og hans forsoning? Dere kan synge den sammen – eller lære en ny. Snakk om ord eller uttrykk i teksten som lærer dere om den trøst og fred som Frelseren gir oss.

Bilde
Kristus som ber i Getsemane hage

Getsemane, av Michael T. Malm

Jesus Kristus kan rense meg og hjelpe meg å forandre meg.

  • Mormons bok gir mange eksempler på mennesker som ble forandret på grunn av Frelserens forsoning. Kanskje barna kunne velge å lære om en av de følgende: Enos (se Enos 1:2–8), Alma den yngre (se Mosiah 27:8–24) eller Anti-Nephi-Lehis folk (se Alma 24:7–19). Hvordan forandret vedkommende eller gruppen seg på grunn av Jesu Kristi forsoning? Hvordan kan vi følge deres eksempel?

  • Du og barna kan også sammenligne noe rent og noe skittent og snakke om hvordan skitne ting blir gjort rene. Les Alma 13:11–13 sammen. Hva gjorde Jesus for at vi kan bli renset for våre synder? Hva får dette oss til å føle angående synd? Hva får det oss til å føle for Frelseren?

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.

Lev verdig til Åndens veiledning. Ånden er den virkelige læreren. Når du søker hans veiledning og lever verdig, vil han gi deg tanker og inntrykk om hvordan du kan dekke behovene til dem du underviser.

Bilde
Kristus møter nephittene

Illustrasjon av Kristus sammen med nephittene, av Ben Sowards