Kom och följ mig 2024
25–31 mars: ”Han ska uppstå … med läkedom under sina vingar.” Påsk


”25–31 mars: ’Han ska uppstå … med läkedom under sina vingar.’ Påsk”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”25–31 mars, Påsk”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2023)

Bild
den uppståndne Kristus med sina apostlar

Kristus och apostlarna, av Del Parson

25–31 mars: ”Han ska uppstå … med läkedom under sina vingar”

Påsk

De forntida apostlarna var djärva i sina vittnesbörd om Jesus Kristus och hans uppståndelse (se Apostlagärningarna 4:33). Miljoner människor tror på Jesus Kristus och försöker följa honom på grund av deras ord som upptecknats i Bibeln. Men en del kan undra: om Jesus Kristus är hela världens Frälsare, varför begränsades då hans ögonvittnen till en handfull människor i ett litet område?

Mormons bok står som ett ytterligare, övertygande vittne om att Jesus Kristus är världens Frälsare, ”som uppenbarar sig för alla nationer” (titelbladet till Mormons bok) och erbjuder frälsning till alla som kommer till honom. Dessutom förtydligar detta andra vittne också vad frälsning innebär. Det var därför Nephi, Jakob, Mormon, och alla profeterna arbetade så ”flitigt med att rista in dessa ord på plåtar” – för att förkunna för framtida generationer att de också ”kände till Kristus, och … hoppades på hans härlighet” (Jakob 4:3–4). Den här påsken, begrunda vittnesbörden i Mormons bok om att Frälsarens kraft är både allomfattande och personlig – den återlöser hela världen och återlöser dig.

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

Bild
ikon för seminariet
Jag kommer att uppstå tack vare Jesus Kristus.

Påsken är av tradition en tid då vi begrundar Jesu Kristi uppståndelse, men vad exakt betyder det att uppstå? Vilka insikter ger Mormons bok om uppståndelse? Kanske kan du den här påsken göra en lista över sanningar om uppståndelse som du hittar i 2 Nephi 9:6–15, 22; Alma 11:42–45; 40:21–25 och 3 Nephi 26:4–5.

Du kan också skriva ner hur de här sanningarna om uppståndelse påverkar dina handlingar och ditt sätt att leva. Fundera till exempel på hur du skulle avsluta de här meningarna: Om jag inte visste detta … och Eftersom jag vet detta …

En psalm som ”Han lever, min Förlossare” (Psalmer, nr 83) kan hjälpa dig tänka på varför Frälsarens uppståndelse är viktig för dig. När du sjunger, lyssnar på eller läser psalmen kan du fråga dig: ”Hur är mitt liv annorlunda för att Jesus Kristus uppstod?”

Evangeliebiblioteket har en samling påskvideor som kan bli en meningsfull del av dina studier. Du kanske kan titta på en eller flera av de här videorna och fundera över vad de bidrar med till din förståelse av eller uppskattning för Frälsarens uppståndelse.

Se även Lukas 24:36–43; Apostlagärningarna 24:15; 1 Korintierbrevet 15:12–23; Reyna I. Aburto, ”Graven har ingen seger”, Liahona, maj 2021, s. 85–86; Gospel Topics, ”Resurrection” [Uppståndelse], Gospel Library; ”Death, Grieving, and Loss” [Död, sorg och förlust] i samlingen ”Life Help” i Gospel Library.

Jesus Kristus tog på sig mina synder, smärtor och skröpligheter.

Bibeln undervisar tydligt om att Jesus Kristus sonade våra synder. Mormons bok vidgar vår kunskap om Kristi offer och lidande på viktiga sätt. Du kan hitta några av de här lärdomarna i Mosiah 3:7; 15:5–9; Alma 7:11–13. När du har läst de här styckena kanske du kan skriva ner det du upptäcker i en uppställning som den här:

Vad genomled Frälsaren?

Varför genomled han det?

Vad innebär det för mig?

Här är ett annat sätt att studera de här skriftställena: leta efter psalmer som du känner stämmer överens med budskapen de undervisar om. Förteckningen ”Skriftställen” längst bak i psalmboken kan vara till hjälp. Vilka formuleringar i de här psalmerna och skrifterna hjälper dig att uppskatta Frälsarens offer på djupet?

Se även Jesaja 53; Hebreerbrevet 4:14–16; Gérald Caussé, ”Ett levande vittne om den levande KristusLiahona, maj 2020, s. 38–40.

Jesus Kristus kan rena mig och hjälpa till att fullkomliggöra mig.

Det kan sägas att Mormons bok är en redogörelse om ett folk som förändrades tack vare Jesu Kristi försoning. Du kan läsa om några av de här upplevelserna i Mosiah 5:1–2; 27:8–28; Alma 15:3–12; 24:7–19. Du kan också komma på andra exempel att studera. Vad märker du att dessa upplevelser har gemensamt? Vilka skillnader ser du? Vad kan dessa upplevelser lära dig om hur Frälsaren kan förändra dig?

Se även Alma 5:6–14; 13:11–12; 19:1–16; 22:1–26; 36:16–21; Ether 12:27; Moroni 10:32–33.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Eftersom den här söndagen är den femte söndagen i månaden uppmuntras primärlärare att använda lärandeaktiviteterna i ”Appendix B – förbered barnen för ett helt liv på Guds förbundsstig”.

Tack vare att Jesus Kristus uppstod kommer jag också att uppstå.

  • Du kan använda ”Kapitel 53: Jesus blir korsfäst” och ”Kapitel 54: Jesus har uppstått” (i Berättelser ur Nya testamentet, s. 136–138, 139–144) för att berätta för dina barn om Jesu Kristi uppståndelse. Eller så kan du låta dina barn återge berättelsen för dig med hjälp av bilderna i de här kapitlen.

  • Den uppståndne Frälsarens besök i Amerika är ett mäktigt vittne om hans uppståndelse. Berätta gärna för dina barn om det med hjälp av 3 Nephi 1117; sången ”Jesus har uppstått”; eller sista versen i ”Mormons boks berättelser” (Barnens sångbok, s. 44, 62–63). Uppmuntra dina barn att föreställa sig hur det skulle ha varit att känna på Jesu sår (se 3 Nephi 11:14–15) eller att vara ett av barnen han välsignade (se 3 Nephi 17:21). Berätta för varandra om era känslor för Jesus Kristus och hans uppståndelse.

  • För att hjälpa dina barn upptäcka vad Mormons bok lär om uppståndelsen kan du be dem låtsas att du inte vet något om den och be dem förklara den för dig. Hjälp dem titta i 2 Nephi 9:10–15; Alma 11:41–45 och Alma 40:21–23 för att få svar på frågor som de här: Vad innebär det att uppstå? Vilka kommer att uppstå? Be dem också bära vittnesbörd om Frälsarens uppståndelse som en del av sina svar.

Jesus Kristus vet hur han ska trösta mig.

  • Mosiah 3:7 och Alma 7:11 beskriver en del av det som Frälsaren gick igenom som en del av sin försoning. Du kan läsa en av de här verserna för dina barn och be dem lyssna efter ord som berättar för dem vad Jesus genomled för oss. Sedan kan du läsa Alma 7:12 för att ta reda på varför han genomled det. Vittna om att Jesus Kristus kände allas våra smärtor och sjukdomar så att han kan trösta oss.

  • Har dina barn en favoritpsalm eller favoritsång om Jesus Kristus och hans försoning? Ni skulle kunna sjunga den tillsammans – eller lära er en ny. Prata om ord eller formuleringar i texten som undervisar om den tröst och frid Frälsaren erbjuder oss.

Bild
Kristus ber i Getsemane trädgård

Getsemane, av Michael T. Malm

Jesus Kristus kan rena mig och hjälpa mig att förändras.

  • Mormons bok ger oss många exempel på människor som förändrades tack vare Frälsarens försoning. Dina barn kanske kan välja en av dem att lära sig om, som till exempel Enos (se Enos 1:2–8), Alma den yngre (se Mosiah 27:8–24) eller anti-nephi-lehiterna (se Alma 24:7–19). Hur förändrades den här personen eller gruppen tack vare Jesu Kristi försoning? Hur kan vi följa deras föredöme?

  • Du och dina barn kan också jämföra något rent och något smutsigt och prata om hur smutsiga saker görs rena. Läs Alma 13:11–13 tillsammans. Vad gjorde Jesus så att vi kan göras rena från våra synder? Hur får det oss att känna för synd? Hur får det oss att känna för Frälsaren?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Lev så att du är värdig Andens vägledning. Anden är den verklige läraren. När du söker hans vägledning och lever värdigt, ger han dig tankar och intryck om hur du kan tillgodose behoven hos de personer du undervisar.

Bild
Kristus hälsar nephiterna

Illustration av Kristus med nephiterna, av Ben Sowards