Kom og følg mig 2024
20.-26. maj: »Vi har indgået en pagt med ham.« Mosija 18-24


»20.-26. maj: ›Vi har indgået en pagt med ham.‹ Mosija 18-24«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2024

»20.-26. maj. Mosija 18-24«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2024

Billede
Limhis folks på flugt

Minerva Teichert (1888-1976), Kong Limhi og hans folks flugt [Escape of King Limhi and His People], 1949-1951, olie på masonit, 91 × 122 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969.

20.-26. maj: Vi har indgået en pagt med ham

Mosija 18-24

Beretningen om Alma og hans folk i Mosija 18; 23-24 viser, hvad det vil sige at »komme ind i Guds fold« (Mosi 18:8). Da Almas folk blev døbt, indgik de en pagt med Gud om at »tjene ham og holde hans befalinger« (Mosi 18:10). Selvom det var en personlig forpligtelse over for Gud, havde den også noget at gøre med, hvordan de behandlede hinanden. Ja, vejen tilbage til vor himmelske Fader er individuel, og ingen kan holde vores pagter for os, men det betyder ikke, at vi er alene. Vi har brug for hinanden. Som medlemmer af Kristi kirke indgår vi pagt om at tjene Gud ved at hjælpe og tjene hinanden på vejen, mens vi »bære[r] hinandens byrder« (Mosi 18:8-10). Almas folk havde helt klart byrder at bære, ligesom vi alle har. Og en måde, hvorpå Herren hjælper os til at »bære [vores] byrder med lethed« (Mosi 24:15), er ved at give os et fællesskab af hellige, der har lovet at sørge med os og trøste os, ligesom vi har lovet at gøre for dem.

Forslag til læring i hjem og i kirke

Mosija 18:1-17

Billede
ikon, seminar
Når jeg bliver døbt, indgår jeg en pagt med Gud.

Overvej, hvor dybt de troende, der beskrives i Mosija 18, følte for Jesus Kristus. De måtte med stor risiko mødes i det skjulte for at lære om ham (se v. 3). Og da de fik muligheden for at vise deres forpligtelse ved dåbspagten, »klappede de i deres hænder af glæde og udbrød: Det er vort hjertes ønske« (Mosi 18:11).

At læse disse vers kan være en god anledning til at tænke over, hvor vigtige jeres pagter er for jer. Overvej spørgsmål som disse, mens I studerer især Mosija 18:8-14:

  • Hvad lærer I af disse vers om de løfter, I indgår ved dåben? Hvad lover Gud jer? (Se v. 10, 13).

  • Hvordan vedrører pagten om at tjene Gud vores bestræbelser på at tjene hinanden? (Se v. 8-9).

  • Hvad betyder det for jer at »stå som Guds vidner«? (v. 9).

  • Hvordan hjælper jeres overholdelse af jeres dåbspagter jer til at blive »fyldt af Ånden«? (Mosi 18:14). Hvordan hjælper Ånden jer til at holde jeres pagt?

Besvarelse af disse spørgsmål, kan få jer til at tænke over, hvorfor pagter og ordinancer er vigtige for Gud. I kan finde indsigt i ældste Gerrit W. Gongs tale »Pagtsbånd« (Liahona, nov. 2019, s. 80-83) eller præsident Jean B. Binghams tale »Pagter, der er indgået med Gud styrker, beskytter og forbereder os til evig herlighed« (Liahona, maj 2022, s. 66-69). Hvorfor er I taknemmelige for jeres pagter? Hvad gør I for at holde jeres løfter?

Undervis i sandhed fra skrifterne og sidste dages profeter. Når I underviser – og lærer – så husk, at en af de bedste måder at fremme tro på Kristus på er ved at fokusere på skrifterne og de sidste dages profeters ord (se Mosi 18:19).

Mosija 18:17-30

Gud befaler sit folk at samles, organisere sig og være forenet.

Nogle undrer sig over, hvorfor vi har brug for en kirke? Søg i Mosija 18:17-31 og se efter den værdi, Almas folk fandt ved at samles i »Kristi kirke« (Mosi 18:17). Hvilke ligheder ser I i Jesu Kristi Kirke på Almas tid og i vore dage?

Hvordan vil I svare en ven eller et familiemedlem, der ikke mener, at en organiseret kirke er nødvendig? Hvorfor er I taknemmelige for at tilhøre Jesu Kristi Kirke?

Hvad kan I gøre for at hjælpe medlemmerne af jeres menighed eller gren til at være »knyttet sammen i enighed«? (Mosi 18:21).

Se også Dallin H. Oaks, »Behovet for en kirke«, Liahona, nov. 2021, s. 24-26; »Elsker hverandre«, Salmer og sange, nr. 199.

Mosija 21-24

Gud hjælper mig med at bære mine byrder.

Limhis folk og Almas folk faldt begge i trældom, dog under forskellige omstændigheder. Hvad kan I lære ved at sammenligne beretningerne om Limhis folk i Mosija 19-22 og Almas folk i Mosija 18; 23-24? Når I gør det, så se efter budskaber, som I kan anvende i jeres liv. Hvad vil det for eksempel sige »gradvis[t]« at »have fremgang«? (Mosi 21:16). Hvordan kan I anvende dette princip?

Mosija 23:21; 24:8-17

Jeg kan stole på Herren.

Selvom Alma og hans folk havde omvendt sig fra deres synder, var de stadig i fangenskab. Deres oplevelse viser, at selvom vi stoler på Herren og efterlever vores pagter, så fjerner det ikke altid vores udfordringer, men det hjælper os til at overvinde dem. Når I læser Mosija 23:21-24 og 24:8-17, så læg mærke til ord og vendinger, der kan hjælpe jer til at lære at stole på Herren, uanset hvad jeres situation er.

Se også David A. Bednar, »Bære deres byrder med lethed«, Liahona, maj 2014, s. 87-90.

Forslag til undervisning af børn

Mosi 18:7-17

Når jeg bliver døbt, indgår jeg en pagt med Gud.

  • En vigtig måde at hjælpe jeres børn til at forberede sig til dåb på er ved at lære dem om den pagt, de indgår, når de bliver døbt. Det kan være noget så enkelt som at vise billedet sidst i denne uges oplæg og læse om pagten med dem i Mosija 18:9-10. Overvej at bede et barn, der allerede er blevet døbt, om at undervise de yngre børn om dette. Det kan være, at jeres børn vil synes om at høre om jeres dåb. Hvordan har overholdelse af jeres pagter med Gud velsignet jer?

  • Børn, der er blevet døbt, kan have brug for hyppige påmindelser om de pagter, som de har indgået og fornyer hver uge med nadveren. Måske kan jeres børn sammenligne dåbspagten, der beskrives i Mosija 18:8-10 med nadverbønnerne (se L&P 20:77, 79). Hvordan kan vi gøre nadveren til en speciel og ærbødig tid, ligesom vores dåb var?

Billede
En ung pige bliver døbt

Vi indgår en pagt med Gud, når vi bliver døbt.

Mosija 18:17-28

Når jeg bliver døbt, bliver jeg medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

  • Ved jeres børn, hvad det betyder at være medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige? Overvej at hjælpe dem til at finde billeder, der repræsenterer ting, som kirkens medlemmer gjorde i Mosija 18:17-28. Billederne Ordination til præstedømmet og Betaling af tiende (Evangelisk kunst, nr. 106, 113) kan fx repræsentere vers 18 og 27-28. Fortæl dem, hvorfor I er taknemmelige over at være medlem af Jesu Kristi Kirke.

  • At lade børn føle sig »knyttet sammen i enighed og i kærlighed« (Mosi 18:21) hjælper dem til at holde forbindelsen til Kirken hele livet. Overvej at bede jeres børn om at læse Mosija 18:17-28. Hvad gjorde medlemmer af Kristi kirke på Almas tid for at elske og tjene hinanden? Hvordan kan vi gøre det i vores menighed, gren eller lokalsamfund? En sang om kærlighed, såsom »Jeg går med dig« (Børnenes sangbog, s. 78-79), kan styrke dette budskab.

Mosija 24:8-17

Gud kan gøre mine byrder lette.

  • En enkel illustration kan gøre læringen mere mindeværdig. Overvej at fylde en taske med tunge ting (som repræsenterer byrder), og bede et barn om at holde den. Når I læser Mosija 24:8-17 sammen med jeres børn, så bed dem om at fjerne en ting fra tasken, hver gang de hører om noget, Alma og hans folk gjorde for at søge Guds hjælp med deres byrder. I kan derefter tale med dem om, hvordan vor himmelske Fader kan gøre vores byrder lettere, når vi søger hans hjælp.

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
folk bliver døbt

Mormons vande [The Waters of Mormon], af Jorge Cocco