Kom og følg mig 2024
27. maj-2. juni: »De blev kaldt Guds folk.« Mosija 25-28


»27. maj-2. juni: ›De blev kaldt Guds folk.‹ Mosija 25-28«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2024

»27. maj-2. juni Mosija 25-28«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2024

Billede
en engel viser sig for Alma og Mosijas sønner

Alma den Yngres omvendelse [Conversion of Alma the Younger], af Gary L. Kapp

27. maj-2. juni: »De blev kaldt Guds folk«

Mosija 25-28

Efter nefitterne i næsten tre generationer havde boet i forskellige lande, var de nu atter engang et folk. Limhis folk, Almas folk og Mosijas folk – selv Zarahemlas folk, der ikke stammede fra Nefi – blev nu »regnet for nefitter« (Mosi 25:13). Mange af dem ønskede også at blive medlemmer af Herrens kirke, som Almas folk var. Så alle, »der nærede ønske om at påtage sig Kristi … navn«, blev døbt, og »de blev kaldt Guds folk« (Mosi 25:23-24). Efter årevis med konflikt og fangenskab virkede det til, at nefitterne endelig kunne nyde en periode med fred.

Men inden længe begyndte de ikke-troende at forfølge de hellige. Hvad der gjorde dette særligt hjerteskærende var, at mange af disse ikke-troende var de troendes egne børn – »den opvoksende slægt« (Mosi 26:1), deriblandt Mosijas sønner og en af Almas sønner. Beretningen fortæller om et mirakuløst besøg af en engel. Men det sande mirakel i denne historie handler ikke kun om engle, der viser sig for vildfarne sønner. Omvendelse er det mirakel, der på den ene eller anden måde må finde sted i os alle.

Forslag til læring i hjem og i kirke

Mosija 26:1-6

Jeg kan hjælpe andre med at komme til Jesus Kristus.

Omvendelse er personlig – den kan ikke overdrages som en arv til ens børn. Når I læser Mosija 26:1-6, så tænk over mulige årsager til, at »den opvoksende slægt« faldt fra, og læg mærke til konsekvenserne af deres vantro. Det kan også være, at I kommer i tanke om personer, som I ville ønske, I kunne bringe til Kristus. Gennem jeres studium af Mosija 25-28 kan Ånden hviske ting til jer, som I kan gøre for at hjælpe dem til at udvikle tro på Jesus Kristus.

Mosija 26:6-39

Guds trofaste tjenere søger at gøre hans vilje.

Nogle gange kan vi synes, at en kirkeleder som Alma altid synes at vide præcis, hvad han skal gøre. I Mosija 26 læser vi om et problem i kirken, som Alma aldrig havde håndteret før. Hvad gjorde Alma i den situation? (Se Mosi 26:13-14, 33-34, 38-39). Hvad antyder Almas oplevelse om, hvordan man kan håndtere svære problemer i sin familie eller i sin tjeneste i Kirken?

Hvad lærte Herren Alma i Mosija 26:15-32? Læg mærke til, at nogle af Herrens svar ikke var et direkte svar på Almas spørgsmål. Hvad antyder det om bøn og om at modtage personlig åbenbaring?

Principper er evige. Overvej, hvordan historierne og lærdommene i skriften kan anvendes i jeres liv. I kan for eksempel spørge jer selv: »Hvilke oplevelser har jeg haft, der er ligesom Almas?« eller »Hvilke af de sandheder, som Alma underviste om, kan hjælpe mig?«

Mosija 26:15-31

Gud tilgiver mig villigt, når jeg omvender mig og tilgiver andre.

Omvendelse og tilgivelse er gennemgående temaer i Mosija 26-27. Se efter ord og vendinger, der lærer os om omvendelse og tilgivelse i Mosija 26:22-24, 29-31; 27:23-37.

Nogle mennesker undrer sig måske over, om Gud virkelig tilgiver dem. Hvordan forestiller I jer, at Alma den Ældre ville rådgive et medlem af Kirken i Zarahemla, som havde den bekymring? Hvad lærte Alma af Herren i Mosija 26:15-31, der kunne hjælpe dette kirkemedlem? (Se også Moro 6:8; L&P 19:16-18; 58:42-43).

Mosija 27:8-37; 28:1-4.

Billede
ikon, seminar
Gennem Jesus Kristus kan jeg ændre mig til det bedre.

Det var tydeligt, at Alma den Yngre havde brug for en åndelig genfødsel. Han og Mosijas sønner »var de allerværste syndere« (Mosi 28:4). Men kort tid efter sin omvendelse bar Alma vidnesbyrd om, at omvendelse er afgørende – for alle: »Vær ikke forundret over,« sagde han, »at hele menneskeslægten … må fødes på ny« (Mosi 27:25; fremhævelse tilføjet).

Når I læser om Almas oplevelse i Mosija 27:8-37, kan I overveje at sætte jer selv i hans sted i beretningen. Kan I komme i tanke om ting i jer selv, der har brug for at blive ændret? Hvem beder måske for jer »med megen tro«, ligesom Almas far gjorde? Hvilke oplevelser har været med til at »overbevise jer om Guds magt og myndighed«? (Mosi 27:14). Hvilke »store ting« har Herren gjort for jer og jeres familie, som I bør huske? (Mosi 27:16). Hvad lærer I af Alma den Yngres ord og handlinger om, hvad det vil sige at blive født på ny? Hvilke eksempler har I set på det?

Brug et øjeblik på at nedskrive nogle af de måder, hvorpå Frelseren hjælper jer til at ændre jer – eller at blive født på ny – selvom jeres oplevelser ikke er lige så dramatiske eller lige så pludselige som Almas. Er der en salme, I kan synge eller lytte til, der udtrykker jeres følelser, såsom »O, se hvilken kærlighed«? (Salmer og sange, s. 114). Hvem kan have gavn af at høre om jeres oplevelser?

Ældste David A. Bednar sammenlignede det at blive født på ny med den proces, hvor en agurk bliver til en syltet agurk (se »I skal fødes på ny«, Liahona, maj 2007, s. 19-22). Hvad lærer denne sammenligning jer om omvendelse?

Se også »Alma Testifies He Has Been Born of God«, video, Evangelisk Bibliotek.

Mosija 27:8-24

Gud hører mine bønner og vil besvare dem i henhold til hans vilje og timing.

Måske har I været i Alma den Ældres situation med et familiemedlem, der træffer destruktive valg. Hvad finder I i Mosija 27:8-24, der giver jer håb? Hvordan kan disse vers påvirke jeres bønner på andres vegne?

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

Mosija 26:30-31

Frelseren ønsker, at jeg tilgiver.

  • For at hjælpe jeres børn til at opdage, hvad Herren lærte Alma om tilgivelse, kan I bede dem om at læse Mosija 26:29-31 og tælle, hvor mange gange ordet »tilgive« forekommer. Hvad fortæller disse vers om at tilgive hinanden? (Se også »Hjælp mig, oh Fader«, Børnenes sangbog, s. 52).

  • For at understrege Frelserens eksempel på tilgivelse kan I vise et billede af ham på korset og sammen læse Lukas 23:33-34. Hvad bad Jesus vor himmelske Fader om at gøre for de mennesker, der korsfæstede ham? Efter denne samtale kan jeres børn lave et rollespil, hvor de tilgiver hinanden.

  • Sommetider er det svært at tilgive os selv, når vi begår fejl. Hvordan kan Guds ord til Alma hjælpe? Jeres børn kan forestille sig, at de taler med en, der tror, at Gud aldrig nogensinde vil tilgive dem. Bed jeres børn om at finde noget i Mosija 26:22-23, 29-30, der kan hjælpe den person.

Mosija 27:8-37

Jesus Kristus hjælper mig til at blive mere som ham.

  • Alma den Yngres og Mosijas sønners omvendelse kan vise jeres børn, at med Frelserens kraft kan alle ændre sig. I eller jeres børn kan bruge malerierne i dette oplæg, denne uges aktivitetsside og et par nøgleskriftsteder fra Mosija 27:8-37 til at fortælle historien (se også »Kapitel 18: Alma den Yngre omvender sig«, i Historier fra Mormons Bog, s. 49-52). Fokuser især på vers 24 for at undervise om, at Alma omvendte sig, og at Jesus Kristus hjalp ham til at ændre sig. Lad jeres børn rollespille historien, hvis de har lyst.

Billede
Alma den Yngre bliver båret hen til sin fars hus

Hans far frydede sig [His Father Rejoiced], af Walter Rane

Mosija 27:8-24

Jeg kan bede og faste for, at Gud vil velsigne dem, jeg elsker.

  • Læs Mosija 27:8-24 sammen og lad jeres børn finde frem til, hvad Alma og hans folk gjorde for at hjælpe Alma den Yngre. Har I nogensinde fastet og bedt for nogen? Fortæl jeres børn om jeres oplevelse, og lad dem dele deres.

  • Kender I eller jeres børn nogen, der har brug for Guds hjælp? I kan måske følge Almas eksempel og sammen bede for den person og, hvis jeres børn er i stand til det, også faste for dem.

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
en engel viser sig for Alma den Yngre

Illustration af en engel, der viser sig for Alma den Yngre, af Kevin Keele