Kom og følg mig 2024
15.-21. juli: »Virkeevnen af Guds ord.« Alma 30-31


»15.-21. juli: ›Virkeevnen af Guds ord.‹ Alma 30-31«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2023

»15.-21. juli. Alma 30-31«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2023

Billede
Alma underviser Korihor

Alting viser, at der er en Gud (Alma og Korihor) [All Things Denote There Is a God (Alma and Korihor)], af Walter Rane

15.-21. juli: »Virkeevnen af Guds ord«

Alma 30-31

Beretningerne i Alma 30-31 viser tydeligt ordets kraft – i forhold til det onde og det gode. Den falske lærer Korihors »smigrende« og »store, højrøstede ord« truede med at føre »mange sjæle ned i fordærv« (Alma 30:31, 47). På samme måde fik en nefitisk frafalden ved navn Zoram en hel gruppe mennesker til at falde »i stor vildfarelse«, og han »fordrejede … Herrens veje« (Alma 31:9, 11).

Til sammenligning havde Alma en urokkelig tro på, at Guds ord kunne have »en større virkning på folkets sind end sværdet eller noget som helst andet« (Alma 31:5). Almas ord udtrykte evig sandhed og trak på Jesu Kristi magt til at bringe Korihor til tavshed (se Alma 30:39-50), og de indbød hans velsignelser over dem, der tog med ham for at bringe zoramitterne tilbage til sandheden (se Alma 31:31-38). Det er værdifulde eksempler for Kristi tilhængere i dag, hvor falske budskaber er almindeligt udbredt. Vi kan finde sandhed ved at stole på »virkeevnen af Guds ord« (Alma 31:5), ligesom Alma gjorde.

Forslag til læring i hjem og kirke

Alma 30:6-31

Billede
ikon, seminar
Modstanderen forsøger at bedrage os med falske lærdomme.

I Alma 30 kaldes Korihor »antikrist« (vers 6). En antikrist er enhver eller noget, der åbenlyst eller i det skjulte er i modsætning til Jesus Kristus og hans evangelium. Hvilke vers i Alma 30:6-31 viser, at Korihor passer på den beskrivelse? Studium af Korihors falske lærdomme kan hjælpe jer til at genkende og afvise lignende lærdomme. Følgende aktiviteter kan være en hjælp i jeres studium:

  • Hvilke illustrationer kan I komme i tanke om for bedre at forstå forskellen på Frelserens lærdomme og Satans falske efterligninger? Nogle eksempler kan være blink, der bruges til at fiske, falske penge og falske reklamer. Hvordan ved I, om noget er falsk? Hvordan kan I genkende sandhed?

  • I kan overveje at lave en liste over alle de falske lærdomme, som Korihor underviste om i Alma 30:6-31. Hvilke af hans lærdomme kan være tillokkende i dag? (Se Alma 30:12-18, 23-28). Hvilken skade kan det gøre at acceptere sådanne ideer? Hvilke falske budskaber bruger modstanderen til at forsøge at bedrage jer i dag?

  • Hvad gjorde Alma for at modvirke Korihors lærdomme med sandhed? (Se Alma 30:31-54). Hvordan kan I anvende de samme principper i jeres liv?

Ligesom Alma hjælper nutidige profeter og apostle os til at kende forskel på sandhed og Satans løgne. Hvilket råd finder I i disse taler: Gary E. Stevenson, »Bedrag mig ikke« (Liahona, nov. 2019, s. 93-96); Dallin H. Oaks »Lad jer ikke bedrage« (Liahona, nov. 2004, s. 43-46)?

Se også »O sig, hvad er sandhed?«, Salmer og sange, nr. 180.

Billede
Korihor taler med Alma

Korihor konfronterer Alma [Korihor Confronts Alma], af Robert T. Barrett

Alma 30:39-46

Alt vidner om Gud.

Mange mennesker i vor tid tror, at der ingen Gud er. Hvad finder I i Alma 30:39-46, der hjælper jer til at vide, at Gud findes? Hvad afholder os fra at kende ham? Hvilke andre vidnesbyrd har Gud givet jer om, at han lever?

Alma 30:56-60

Modstanderen støtter ikke sine tilhængere.

Hvad lærer I af Alma 30:56-60 om, hvordan djævelen behandler dem, der følger ham? Hvad kan I gøre for at beskytte jeres hjem mod hans indflydelse?

Se også Alma 36:3.

Alma 31

Guds ord har kraft til at føre folk til retfærdighed.

Problemet med, at zoramitterne skilte sig ud fra nefitterne, kan for nogen ligne et behov for en politisk eller militær løsning (se Alma 31:1-4). Men Alma lærte at stole på »virkeevnen af Guds ord« (Alma 31:5). Hvad lærer I af Alma 31:5 om kraften i Guds ord? (Se også Hebr 4:12; 1 Ne 15:23-24; 2 Ne 31:20; Jakob 2:8; Hel 3:29-30).

Hvilke andre evangeliske sandheder kan I finde, der svarer til jeres livserfaringer, når I studerer Alma 31? Fx:

  • Hvordan har I oplevet, at Guds ord leder mennesker til at gøre godt? (Se vers 5).

  • Sammenlign Almas holdninger, følelser og handlinger over for andre (se vers 34-35) med zoramitternes (se vers 17-28). Hvordan kan I være mere som Alma?

  • Hvad finder I i Alma 31:30-38, der kan hjælpe dem, der sørger over andres synder?

Alma 31:5-6

På grund af Jesus Kristus kan alle ændre sig.

Læg mærke til den gruppe mennesker, Alma tog med sig for at forkynde evangeliet for zoramitterne (se Alma 31:6). Hvad lærer I om disse personers liv i Mosija 27:8-37; 28:4; Alma 10:1-6; 11:21-25; 15:3-12)? Hvilket budskab kan der være til jer i deres oplevelser?

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

Alma 30

Mormons Bog advarer mig mod falske lærdomme.

  • Overvej at vise nogle ting (fx penge eller mad) og nogle efterligninger af disse ting. Dette kan føre til en samtale om, hvordan man kan kende forskel på det, der er sandt, og det, der er falskt. Så kan I hjælpe jeres børn til i Alma 30:12-18 at identificere de løgne og falske lærdomme, som Korihor underviste i om Gud. Hvordan reagerede Alma i Alma 30:32-35 på disse løgne? Hvad lærer vi af hans eksempel?

Alma 30:44

Alting vidner om Gud.

  • Alma talte om, hvordan ting på himlen og på jorden vidner om, at Gud lever. Gå om muligt en tur sammen med jeres børn, eller bed dem om at stå ved vinduet, mens I læser Alma 30:44. Lad dem om at pege på ting, de kan se, der hjælper dem til at vide, at Gud virkelig findes, og at han elsker dem. De kan også tegne ting, de finder (se denne uges aktivitetsside).

  • Mens I og jeres børn synger »Hvad enten jeg hører fuglenes sang« (Børnenes sangbog, s. 16-17), så lad en bold eller en anden genstand gå rundt. Stop med jævne mellemrum musikken og lad det barn, der holder genstanden, fortælle om en ting, vor himmelske Fader skabte, og som hun eller han er taknemmelig for.

Børn lærer gennem visuelle hjælpemidler. Visuelle hjælpemidler vil hjælpe jeres børn til bedre at forstå og huske i længere tid, hvad de er blevet undervist i. De fleste af aktiviteterne for børn i dette oplæg foreslår visuelle hjælpemidler. Overvej at vise de samme billeder igen i fremtiden for at hjælpe jeres børn til at huske det, de har lært.

Alma 31:5

Guds ord har styrke.

  • Hvordan kan I hjælpe jeres børn til at forstå, at Guds ord er stærkere end »noget som helst andet«? (Alma 31:5). Overvej at bede dem om at tænke på noget eller nogen med stor styrke, eller vis billeder af et par ting, der har stor styrke. Hvad gør dem stærke? Læs Alma 31:5 sammen og spørg jeres børn, hvad de tror, dette vers betyder. Fortæl om en oplevelse, hvor Guds ord havde en stor virkning på jer.

Alma 31:8-35

Vor himmelske Fader hører mine bønner.

  • Sammenfat kort historien om Alma og zoramitterne ved at bruge vers fra Alma 31:8-35 (se også »Kapitel 28: Zoramitterne og Rameumptom«, Historier fra Mormons Bog, s. 78-80). Hjælp jeres børn til at finde ting, zoramitterne sagde i deres bøn (se Alma 31:15-18), mens de hjælper jer med at bygge en Rameumptom-forhøjning med klodser eller sten. Forklar, at det ikke er sådan, vi bør bede. Når I og jeres børn taler om, hvordan vi bør bede, så lad dem fjerne klodserne eller stenene en ad gangen. Måske kan de have en af stenene ved deres seng som en påmindelse om at bede hver morgen og aften. Det kan være, at de vil synes, at det er sjovt at dekorere stenen.

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Zoramitterne beder på Rameumptom

Zoramitternes hjerter var »i deres stolthed … indbildsk[e] til stort praleri« (Alma 31:25).