Tule ja seuraa minua 2024
22.–28. heinäkuuta: ”Kylvätte tämän sanan sydämeenne.” Alma 32–35


”22.–28. heinäkuuta: ’Kylvätte tämän sanan sydämeenne.’ Alma 32–35”, Tule ja seuraa minua – koti ja kirkko: Mormonin kirja 2024, 2023

”22.–28. heinäkuuta. Alma 32–35”, Tule ja seuraa minua – koti ja kirkko: 2024, 2023

Kuva
Siemen lapsen kädellä

22.–28. heinäkuuta: ”Kylvätte tämän sanan sydämeenne”

Alma 32–35

Soramilaisilla rukoilemiseen kuului seisominen kaikkien nähtävillä ja tyhjien, omahyväisten sanojen toistaminen. Soramilaiset eivät uskoneet Jeesukseen Kristukseen – he jopa kielsivät Hänen olemassaolonsa – ja he vainosivat köyhiä (ks. Alma 31:9–25). Alma ja Amulek sitä vastoin opettivat, että rukoilemisessa julkista esiintymistä tärkeämpää on se, mitä me tunnemme sydämessämme. Ja ellemme osoita myötätuntoa puutetta kärsiviä kohtaan, rukouksemme on ”turha eikä – – mitään hyödytä” (Alma 34:28). Mikä tärkeintä, me rukoilemme, koska uskomme Jeesukseen Kristukseen, joka tarjoaa lunastuksen äärettömän ja iankaikkisen uhrinsa kautta (ks. Alma 34:10). Alma selitti, että sellainen usko alkaa nöyryydestä ja halusta uskoa (ks. Alma 32:27). Ajan mittaan ja jatkuvan ravitsemisen myötä Jumalan sana juurtuu sydämeemme, kunnes siitä tulee ”puu, joka versoo ikuiseen elämään” (Alma 32:41).

Ideoita oppimiseen kotona ja kirkossa

Alma 32:17–43

Osoitan uskoa Jeesukseen Kristukseen kylvämällä Hänen sanansa sydämeeni ja ravitsemalla sitä.

Kun luet jakeita Alma 32:17–43, pane merkille sanoja ja ilmauksia, jotka auttavat sinua ymmärtämään, kuinka osoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen. Mitä opit siitä, mitä usko on ja mitä se ei ole?

Toinen tapa tutkia lukua Alma 32 on piirtää kuvia siemenen kasvun eri vaiheista. Nimeä sitten kukin kuva jakeista Alma 32:28–43 löytyvillä sanoilla, jotka auttavat sinua ymmärtämään, kuinka kylvät Jumalan sanan sydämeesi ja ravitset sitä.

Katso myös Russell M. Nelson, ”Kristus on noussut – usko Häneen siirtää vuoria”, Liahona, toukokuu 2021, s. 101–104.

Alma 32:26–43

Minä voin tietää itse.

Niitä soramilaisia, jotka eivät olleet vielä varmoja Alman todistuksesta Kristuksesta, Alma ehdotti ”kokeilemaan” (ks. Alma 32:27). Kokeileminen edellyttää haluamista, uteliaisuutta, toimintaa ja ainakin vähäsen uskoa – ja se voi johtaa suurenmoisiin löytöihin! Ajattele kokeilemista, jota olet nähnyt tai johon olet osallistunut. Millainen kokeileminen jakeiden Alma 32:26–36 mukaan voi johtaa uskoon Jeesukseen Kristukseen?

Kuinka olet ”kokeillut” Jumalan sanaa ja tullut tietämään, että ”sana on hyvä” (ks. Alma 32:28)?

Alma 33:2–11; 34:17–29

Voin palvella Jumalaa rukoillen missä ja milloin hyvänsä.

Kun Alma ja Amulek antoivat jumalanpalvelusta ja rukoilemista koskevia neuvoja, heidän tarkoituksenaan oli oikaista tietyt soramilaisten väärinkäsitykset. Voisit laatia niistä luettelon (ks. Alma 31:13–23). Voisit laatia ensimmäisen luettelon viereen luettelon rukousta koskevista totuuksista, joita löydät jakeista Alma 33:2–11 ja 34:17–29. Millä tavoin näistä jakeista oppimasi asiat vaikuttavat tapaasi rukoilla ja palvella Jumalaa?

Voit saada oivalluksia myös jostakin laulusta, joka kertoo rukouksesta, kuten ”Niin kallis ain on hetki tää” (MAP-lauluja, 86).

Alma 34:9–16

Kuva
seminary icon
Minä tarvitsen Jeesusta Kristusta ja Hänen sovitustaan.

Huomaa, kuinka monta kertaa Amulek käytti sanoja ääretön ja iankaikkinen kuvaillessaan Vapahtajan sovitusuhria jakeissa Alma 34:9–14. Miksi on tärkeää tietää, että Vapahtajan uhri on ääretön ja iankaikkinen? Etsi näistä jakeista sanoja ja ilmauksia, jotka myös kuvaavat Vapahtajan sovitusta: Hepr. 10:10; 2. Nefi 9:21; Moosia 3:13.

Silloinkin kun tiedämme, että Jeesuksen voima pelastaa on ääretön ja iankaikkinen, saatamme toisinaan epäillä, koskeeko se meitä – tai jotakuta, joka on tehnyt syntiä meitä vastaan. Vanhin David A. Bednar puhui kerran ihmisistä, jotka ”näyttävät uskovan Vapahtajaan, mutta he eivät usko, että Hänen lupaamansa siunaukset ovat tarjolla heille” (”Jos te tunnette minut”, Liahona, marraskuu 2016, s. 104). Mikä saattaa estää meitä ottamasta täysin vastaan Vapahtajan voimaa? Pohdi, kuinka voit tietää, että Jeesuksen Kristuksen sovitus on ääretön ja iankaikkinen.

Kun pohdit, kuinka paljon tarvitset Vapahtajan sovitusta, sinun voi olla hyödyllistä ajatella jotakin, mitä tarvitset joka päivä. Kysy itseltäsi: ”Millaista elämäni olisi ilman sitä?” Kun sitten tutkit jakeita Alma 34:9–16, pohdi, millaista elämäsi olisi ilman Jeesusta Kristusta. Voisit löytää muita oivalluksia jakeista 2. Nefi 9:7–9. Kuinka tiivistäisit jakeet Alma 34:9–10 yhdellä virkkeellä?

Katso myös Michael John U. Teh, ”Henkilökohtainen Vapahtajamme”, Liahona, toukokuu 2021, s. 99–101; Gospel Topics, ”Atonement of Jesus Christ” [Jeesuksen Kristuksen sovitus], Gospel Library; ”Pelastettu”, video, Gospel Library.

Alma 34:30–41

”Nyt on teidän pelastuksenne aika ja päivä.”

Kuvittele, että haluat osallistua maratonille tai musiikkiesitykseen. Mitä tapahtuisi, jos alkaisit valmistautua vasta tapahtumapäivänä? Millä tavoin tämä esimerkki liittyy Amulekin varoituksiin jakeissa Alma 34:32–35? Mikä vaara on siinä, että lykkäämme pyrkimyksiämme tehdä parannus ja muuttua?

Jakeessa 31 on sanoma myös niille ihmisille, jotka saattavat olla huolissaan siitä, että he ovat jo viivytelleet liian pitkään ja että on liian myöhäistä tehdä parannus. Mikä tämä sanoma mielestäsi on?

Lisää ideoita on Liahona- ja Nuorten voimaksi -lehtien tämän kuukauden numeroissa.

Ideoita lasten opettamiseen

Alma 32:1–16

Herra voi opettaa minua, kun päätän olla nöyrä.

  • Alma ja Amulek opettivat menestyksekkäästi niitä soramilaisia, jotka olivat nöyriä. Mitä tarkoittaa se, että on nöyrä? Auta lapsiasi löytämään Pyhien kirjoitusten oppaasta määritelmä sanalle nöyrä. Mitä muita vinkkejä näiden sanojen merkityksestä me löydämme jakeista Alma 32:13–16? Kehota lapsiasi täydentämään seuraavanlainen virke: ”Minä olen nöyrä, kun minä .”

Alma 32:28–43

Todistukseni Jeesuksesta Kristuksesta kasvaa, kun ravitsen sitä.

  • Siemenet, puut ja hedelmät ovat tuttuja asioita, jotka voivat auttaa lapsia ymmärtämään abstrakteja käsitteitä kuten usko ja todistus. Anna lastesi pidellä siementä samalla kun luet jaetta Alma 32:28. Sitten voisit pyytää heitä auttamaan sinua miettimään tapoja, joilla todistuksen kasvattaminen Jeesuksesta Kristuksesta on kuin siemenen kylvämistä ja ravitsemista (ks. ”Luku 29: Alma opettaa uskosta ja Jumalan sanasta”, Mormonin kirjan kertomuksia). Voisitte kylvää siemenen ja puhua siitä, mitä tarvitaan, jotta siemen – tai todistus – kasvaisivat.

  • Tämän oppimisehdotuksen yhteydessä on kuva puusta. Voisit käyttää sitä havainnollistaaksesi Alman sanoja jakeissa Alma 32:28–43. Tai voisitte lähteä kävelylle ja etsiä eri kasvuvaiheessa olevia kasveja sekä lukea luvusta Alma 32 jakeita, joissa meidän uskoamme verrataan kasvavaan kasviin. Tai lapsesi voisivat piirtää taululle puun ja lisätä siihen lehden tai hedelmän joka kerta, kun he keksivät jotakin, mitä he voivat tehdä auttaakseen todistustaan Jeesuksesta Kristuksesta kasvamaan.

  • Voisit antaa lastesi yrittää työntää siemenen (joka kuvaa Jumalan sanaa) kiveen (kuvaa ylpeää sydäntä) ja pehmeään multaan (kuvaa nöyrää sydäntä). Lukekaa yhdessä Alma 32:27–28. Puhukaa siitä, mitä tarkoittaa se, että ”antaa sijaa” (jae 27) Jumalan sanalle sydämessään.

Piirtäkää kuvia. Jotkut oppivat paremmin, kun he piirtävät kuvan siitä, mitä he oppivat. Lapsistasi voisi olla mukavaa piirtää siemen, josta kasvaa puu, samalla kun he opiskelevat lukua Alma 32.

Alma 33:2–11; 34:17–27

Voin rukoilla taivaallista Isää milloin ja mistä asiasta tahansa.

  • Auta lapsiasi löytämään ilmauksia, jotka kuvailevat, missä voimme rukoilla (jakeissa Alma 33:4–11) ja mitä voimme rukoilla (jakeissa Alma 34:17–27). He voisivat sitten piirtää kuvan siitä, kun he rukoilevat niissä paikoissa. Kertokaa toisillenne kokemuksista, jolloin taivaallinen Isä on kuullut rukouksenne. Voisitte myös laulaa jonkin rukouksesta kertovan laulun, kuten ”Lapsen rukous” (Lasten laulukirja, s. 6–7).

Lisää ideoita on Ystävä-lehden tämän kuukauden numerossa.

Kuva
Hedelmiä puussa

”Uutteruutenne ja uskonne ja kärsivällisyytenne ansiosta ravitessanne sanaa – –, katso, lopulta te saatte poimia sen hedelmää, joka on mitä kallisarvoisinta” (Alma 32:42).