Tule ja seuraa minua 2024
29. heinäkuuta – 4. elokuuta: ”Katso, että turvaudut Jumalaan ja elät.” Alma 36–38


”29. heinäkuuta – 4. elokuuta: ’Katso, että turvaudut Jumalaan ja elät.’ Alma 36–38”, Tule ja seuraa minua – koti ja kirkko: Mormonin kirja 2024, 2023

”29. heinäkuuta – 4. elokuuta. Alma 36–38”, Tule ja seuraa minua – koti ja kirkko: 2024, 2023

Kuva
Nainen rukoilemassa

Nainen, Jen Tolman, kopiointi kielletty

29. heinäkuuta – 4. elokuuta: ”Katso, että turvaudut Jumalaan ja elät”

Alma 36–38

Kun Alma näki ympärillään jumalattomuutta, hän oli ”murheen [painama]” ja kärsi ”ahdistusta” ja ”sielun piinaa” (Alma 8:14). ”Jumalattomuus tämän kansan keskuudessa”, hän sanoi soramilaisista, ”tuottaa tuskaa sielulleni” (Alma 31:30). Hänestä tuntui kutakuinkin samalta hänen palattuaan lähetystyöstä soramilaisten luota – hän huomasi, että monien nefiläisten ”sydämet alkoivat paatua ja että he alkoivat loukkaantua sanan ankaruuden tähden”, ja sen vuoksi ”hänen sydämensä oli tavattoman murheellinen” (Alma 35:15). Mitä Alma teki sen johdosta, mitä hän näki ja tunsi? Hän ei masentunut eikä tullut kyyniseksi maailman tilan vuoksi. Sen sijaan ”hän kutsutti poikansa koolle” ja opetti heille ”siitä, mikä kuuluu vanhurskauteen” (Alma 35:16). Hän opetti heille, ”ettei ole mitään muuta keinoa tai tapaa, jolla ihminen voi pelastua, kuin vain Kristuksessa ja Kristuksen kautta. – – Katso, hän on totuuden ja vanhurskauden sana.” (Alma 38:9.)

Ideoita oppimiseen kotona ja kirkossa

Alma 36; 38:5–6

Minä voin syntyä Jumalasta.

Harvalla meistä on yhtä dramaattisia kokemuksia kuin Alman kääntymys. Mutta jokaisen täytyy ”syntyä Jumalasta” (ks. Alma 36:23; 38:6), vaikka se tapahtuu tavallisesti vähitellen. Kun luet lukua Alma 36, mieti, mitä Jumalasta syntyminen tarkoittaa. Esimerkiksi kun olet syntymässä Jumalasta, mitä ajattelet synnistä? Entä Jeesuksesta Kristuksesta? Kuinka se, että synnyt Jumalasta, vaikuttaa siihen, mitä teet tehtyäsi virheitä? Mitä muita muutoksia tapahtuu uskonkäsityksissäsi ja teoissasi? Pohdi, kuinka itse koet näitä muutoksia.

Katso myös Moosia 5:7; 27:25–26; Alma 5:14; 22:15; Hel. 3:35; video ”Alma the Younger Is Converted unto the Lord” [Alma nuorempi kokee kääntymyksen Herraan], Gospel Library.

Alma 36:12–24; 38:8–9

Jeesus Kristus korvaa murheen ilolla.

Joskus ihmiset pelkäävät tehdä parannusta, koska he näkevät parannuksen tuskallisena rangaistuksena synnistä. Mitähän Alma sanoisi siihen? Voit saada sen selville vertaamalla sitä, millaista Alman elämä oli ennen kuin hän teki parannuksen (ks. Alma 36:6–17), siihen, miten hän kuvaili itseään sen jälkeen kun hän oli tehnyt parannuksen (ks. jakeet 18–27). Kuinka Alma jakeiden Alma 36:17–18 mukaan sai tämän anteeksiannon?

Katso myös Matthew S. Holland, ”Pojan suuri lahja”, Liahona, marraskuu 2020, s. 45–47.

Alma 37

Pyhät kirjoitukset on säilytetty ”viisasta tarkoitusta varten”.

Mieti, millainen ihme ja siunaus onkaan, että meillä on nykyään pyhät kirjoitukset! Kun luet lukua Alma 37, pane merkille siunauksia, joita saamme pyhien kirjoitusten ansiosta (ks. esim. jakeet 7–10, 18–19, 44–45).

Jakeissa Alma 37:38–47 Alma vertaa Kristuksen sanaa Liahonaan. Muistele tätä vertausta pohtiessasi, millä tavoin olet kokenut Kristuksen opetusten ihmettä ja voimaa ”päivästä päivään” (Alma 37:40).

Katso myös D. Todd Christofferson, ”Pyhien kirjoitusten siunaus”, Liahona, toukokuu 2010, s. 32–35; ”Kun mä sanaas tutkin, Herra”, MAP-lauluja, 167; video ”Alma Testifies to His Son Helaman” [Alma todistaa pojalleen Helamanille], Gospel Library.

Kuva
Nainen lukemassa pyhiä kirjoituksia

Pyhissä kirjoituksissa meille opetetaan, kuinka seurata Jumalaa.

Alma 37:1–14

Kuva
seminary icon
”Pienillä ja yksinkertaisilla asioilla saadaan aikaan suuria.”

Toisinaan meistä saattaa tuntua, että meidän ongelmamme ovat niin suuria ja monimutkaisia, että niiden ratkaisujenkin on oltava suuria ja monimutkaisia. Mutta se ei ole aina Herran tapa. Kun luet jakeita Alma 37:1–14, mieti, mikä Hänen tavassaan tehdä työtään tekee sinuun vaikutuksen. Sitten voit pohtia ja kirjoittaa muistiin, millä tavoin olet nähnyt tätä periaatetta omassa elämässäsi.

Jos aikoisit opettaa tämän periaatteen jollekulle, mitä esimerkkejä luonnosta tai jokapäiväisestä elämästä käyttäisit sen havainnollistamiseen? Löydät joitakin esimerkkejä presidentti Dallin H. Oaksin puheesta ”Pieniä ja yksinkertaisia asioita” (Liahona, toukokuu 2018, s. 89–92).

Mitkä pienet ja yksinkertaiset asiat tuovat sinua lähemmäksi taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta?

Usein ”pienillä ja yksinkertaisilla” valinnoillamme on suuria vaikutuksia elämässämme. Voisit valita jonkin aiheen kirjasesta Nuorten voimaksi – opas valintojen tekemiseen ja esittää itsellesi seuraavanlaisia kysymyksiä: Kuinka valintani tässä asiassa vaikuttavat minuun ja ihmisiin ympärilläni? Mitä sellaisia pieniä ja yksinkertaisia muutoksia voin tehdä, jotka johtavat suurempaan rauhaan ja onnellisuuteen?

Katso myös Michael A. Dunn, ”Yhden prosentin parempi”, Liahona, marraskuu 2021, s. 106–108; Gospel Topics, ”Agency” [Tahdonvapaus], Gospel Library.

Käytä pieniä ja yksinkertaisia asioita. Kuten monia muitakin asioita elämässä, evankeliumin opettamista ja oppimista voi tehdä pienin ja yksinkertaisin tavoin. Esimerkiksi millä tavoin pienen suola- tai hiivamäärän avulla voisi opettaa pienten ja yksinkertaisten asioiden voimaa? (Ks. Matt. 5:13; 13:33.)

Alma 37:35–37

”Kysy Herralta neuvoa.”

Pane merkille jakeista Alma 37:35–37 Alman kehotukset pojalleen Helamanille. Minkä kehotuksen mukaan tunnet innoitusta toimia? Voisit esimerkiksi pohtia, mitä tarkoittaa neuvon kysyminen Herralta (ks. jae 37). Kuinka olet yrittänyt tehdä niin? Kuinka Hän on ohjannut sinua hyväksesi?

Alma 38

Se, että todistan Jeesuksesta Kristuksesta, voi vahvistaa rakastamiani ihmisiä.

Alman sanat pojalleen Siblonille tarjoavat hyvän esimerkin siitä, kuinka vahvistaa ja kannustaa rakastamiamme ihmisiä elämään evankeliumin mukaan. Luvun Alma 38 tutkiminen voi antaa sinulle ideoita siihen, kuinka auttaa perheenjäseniä ja ystäviä saamaan voimaa Jeesuksesta Kristuksesta. Kirjoita muistiin, mitä löydät.

Lisää ideoita on Liahona- ja Nuorten voimaksi -lehtien tämän kuukauden numeroissa.

Ideoita lasten opettamiseen

Alma 36:6–24

Parannus tuo minulle iloa Jeesuksessa Kristuksessa.

  • Voit auttaa lapsiasi ymmärtämään, että parannus tuo iloa, antamalla heille paperin, jonka toisella puolella on iloiset kasvot ja toisella surulliset kasvot. Pyydä heitä kuuntelemaan, kun luet tai tiivistät jakeet Alma 36:13, 17–20, ja näyttämään, miltä Almasta tuntui, nostamalla esiin sitä kuvaavat kasvot. Vanhemmat lapset voisivat kirjoittaa sanoja tai ilmauksia, jotka kuvaavat, miltä hänestä tuntui. Mikä teki Alman surulliseksi ja mikä toi hänelle iloa? Voisit sitten kertoa heille ilosta, jota tunnet, kun teet parannuksen.

Alma 37:6–7

”Pienillä ja yksinkertaisilla asioilla saadaan aikaan suuria.”

  • Lapsistasi voisi olla hauskaa etsiä pieniä esineitä, jotka saavat aikaan suuria asioita. Asiat, kuten paristo, auton avain tai jopa lelu, joka lohduttaa heitä, voisivat olla esimerkkejä. Voisitte sitten lukea yhdessä Alma 37:6–7 ja miettiä pieniä tai yksinkertaisia asioita, joita Jumala haluaa meidän tekevän. Mitä suuria asioita voi tapahtua, kun olemme kuuliaisia näille pienille tai yksinkertaisille käskyille?

  • Lapsesi voisivat myös kokeilla jotakin tämän kaltaista: he voivat alkaa täyttää kuppia vedellä pisara kerrallaan. Kuinka se liittyy jakeisiin Alma 37:6–7? Sitten voisitte puhua siitä, kuinka Herran ”pienet ja yksinkertaiset asiat”, kuten pyhien kirjoitusten lukeminen päivittäin, ovat kuin vesipisaroita kupissa.

  • Auta lapsiasi miettimään, millä tavoin he saavat aikaan suuria asioita kotona, koulussa tai kirkossa. Tätä periaatetta havainnollistaa myös laulu ”Näin lausuu virta pien” (Lasten laulukirja, s. 116–117).

Alma 37:38–47

Pyhät kirjoitukset voivat auttaa minua joka päivä.

  • Kuinka voisit auttaa lapsiasi kasvattamaan rakkauden Jumalan sanaa kohtaan, kuten Alma auttoi Helamania? Voisit näyttää heille kuvaa Liahonasta (esim. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 68) tai pyytää heitä piirtämään Liahonan ja samalla kertomaan, mitä he tietävät siitä (ks. Alma 37:38–47; 1. Nefi 16:10, 28–29). Kuinka pyhät kirjoitukset ovat kuin Liahona?

Lisää ideoita on Ystävä-lehden tämän kuukauden numerossa.

Kuva
Enkeli ilmestyy Almalle ja Moosian pojille

Enkeli ilmestyy Almalle ja Moosian pojille, Clark Kelley Price