Kom og følg mig 2024
29. juli-4. august: »[Se] hen til Gud og [lev].« Alma 36-38


»29. juli-4. august: ›[Se] hen til Gud og [lev].‹ Alma 36-38«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2023

»29. juli-4. august. Alma 36-38«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2023

Billede
en kvinde beder

Kvinde [Woman], af Jen Tolman, må ikke kopieres

29. juli-4. august: »[Se] hen til Gud og [lev]«

Alma 36-38

Da Alma så ugudeligheden omkring sig, følte han stor »sorg«, »modgang« og »sjælekval« (Alma 8:14). »Ugudelighed[en] blandt dette folk«, sagde han om zoramitterne, »smerter min sjæl« (Alma 31:30). Han følte noget lignende, da han var vendt hjem fra sin mission blandt zoramitterne – han lagde mærke til, at mange af nefitterne »begyndte at vokse sig hårde i hjertet, og at de begyndte at blive forargede over ordets strenghed«, hvilket gjorde ham »overordentlig sorgfuld i hjertet« (Alma 35:15). Hvad gjorde Alma ved det, han så og følte? Han blev ikke mismodig eller kynisk over verdens tilstand. I stedet »foranledigede han, at hans sønner skulle samles«, og han belærte dem om »det, der har med retfærdighed at gøre« (Alma 35:16). Han lærte dem, at »der ikke er nogen anden vej eller noget andet middel, hvorved mennesket kan blive frelst, end i og ved Kristus … Se, han er sandhedens og retfærdighedens ord« (Alma 38:9).

Forslag til undervisning i hjem og kirke

Alma 36; 38:5-6

Jeg kan blive født af Gud.

Det er få af os, der vil opleve en lige så dramatisk omvendelse som Almas. Men alle må blive »født af Gud«, selvom det almindeligvis sker gradvist (Alma 36:23; 38:6). Når I læser Alma 36, så tænk over, hvad det betyder at blive født af Gud. Hvad føler I for eksempel i forhold til synd, når I er i processen med at blive født af Gud? Og i forhold til Jesus Kristus? Hvordan påvirker det at blive født af Gud den måde, hvorpå I reagerer på jeres egne fejl? Hvilke andre ændringer sker der i jeres tro og handlinger? Tænk over, hvordan I oplever disse ændringer.

Se også Mosija 5:7; 27:25-26; Alma 5:14; 22:15; Helaman 3:35; »Alma den Yngre bliver omvendt til Herren«, video, Evangelisk Bibliotek/YouTube.

Alma 36:12-24; 38:8-9

Jesus Kristus erstatter sorg med glæde.

Sommetider er folk bange for at omvende sig, fordi de ser omvendelse som en smertefuld straf for synd. Hvad tror I, at Alma ville sige om det? For at finde ud af det kan I sammenligne, hvordan Almas liv var, før han omvendte sig (se Alma 36:6-17) med hans beskrivelse af sig selv, efter han havde omvendt sig (se vers 18-27). Hvordan modtog Alma denne tilgivelse, ifølge Alma 36:17-18?

Se også Matthew S. Holland, »Sønnen, den udsøgte gave«, Liahona, nov. 2020, s. 45-47.

Alma 37

Skrifterne er blevet bevaret »med et víst formål«.

Tænk over det mirakel og den velsignelse, det er at have skrifterne i dag! Når I læser Alma 37, så se efter de velsignelser, der kommer af at have skrifterne (se fx vers 7-10, 18-19, 44-45).

I Alma 37:38-47 sammenlignede Alma »Kristi ord« med Liahona. Når I tænker over denne sammenligning, så reflekter over, hvordan I har oplevet miraklet og kraften ved Kristi belæringer »dag for dag« (Alma 37:40).

Se også D. Todd Christofferson, »Velsignelsen ved skriften«, Liahona, maj 2010, s. 35; »Når jeg dine skrifter søger«, Salmer og sange, nr. 183; »Alma Testifies to His Son Helaman«, video, Evangelisk Bibliotek.

Billede
en kvinde læser i skrifterne

Skrifterne lærer os, hvordan vi bør følge Gud.

Alma 37:1-14

Billede
seminary icon
»Ved små og enkle ting bliver der udrettet store ting«

Nogle gange kan vi føle, at vores problemer er så store og komplicerede, at løsningerne også må være store og komplicerede. Men det er ikke altid Herrens måde. Når I læser Alma 37:1-14, så overvej, hvad der gør indtryk på jer ved, hvordan han udfører sit værk. Derefter kan I overveje og nedskrive, hvordan I har oplevet dette princip i jeres liv.

Hvis I skulle undervise nogen om dette princip, hvilke eksempler fra naturen eller hverdagen ville I bruge til at illustrere det? I kan finde nogle i præsident Dallin H. Oaks’ tale »Små og enkle ting« (Liahona, maj 2018, s. 89-92).

Hvilke små og enkle ting bringer jer tættere på vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

Ofte gør vores »små og enkle« valg store forskelle i vores liv. Overvej at vælge et emne fra Til styrke for de unge: Vejledning til at træffe valg og stille jer selv spørgsmål som disse: Hvordan påvirker mine valg om dette mig og folk omkring mig? Hvilke små og enkle ændringer kan jeg foretage, der vil føre til større fred og lykke?

Se også Michael A. Dunn, »En procent bedre«, Liahona, nov. 2021, s. 106-108; Guide til skrifterne, »Handlefrihed«.

Brug små og enkle ting. Ligesom mange andre ting i livet kan evangelisk undervisning og læring udføres med små og enkle midler. Hvordan kan man for eksempel bruge en lille smule salt eller gær til at undervise om kraften i små og enkle ting? (Se Matt 5:13; 13:33).

Alma 37:35-37

»Rådfør dig med Herren.«

Se i Alma 37:35-37 efter Almas opfordring til sin søn Helaman. Hvilke af disse opfordringer føler I jer tilskyndet til at handle på? I kan for eksempel tænke over, hvad det betyder at »rådfør[e sig] med Herren« (vers 37). Hvordan har I prøvet at gøre det? Hvordan har han vejledt jer til det gode?

Alma 38

At dele mit vidnesbyrd om Jesus Kristus kan styrke mennesker, jeg elsker.

Almas ord til sin søn Shiblon er et godt eksempel på, hvordan vi kan styrke og opmuntre mennesker, vi elsker, til at efterleve evangeliet. Studium af Alma 38 kan give jer nogle ideer til at hjælpe familiemedlemmer og venner til at finde styrke i Jesus Kristus. Skriv det ned, I finder.

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

Alma 36:6-24

Omvendelse giver mig glæde i Jesus Kristus.

  • For at hjælpe jeres børn til at forstå, at omvendelse bringer glæde, kan I give dem et stykke papir med et glad ansigt på den ene side og et trist ansigt på den anden side. Bed dem om at lytte, mens I læser eller sammenfatter Alma 36:13, 17-20 og holder et af ansigterne op for at vise, hvordan Alma havde det. Ældre børn kan skrive ord eller vendinger ned, der beskriver, hvad han følte. Hvad gjorde Alma ked af det, og hvad bragte ham glæde? Derefter kan I fortælle dem om den glæde, I føler, når I omvender jer.

Alma 37:6-7

»Ved små og enkle ting bliver der udrettet store ting«

  • Jeres børn vil måske synes om at finde små ting, der får store ting til at ske. Ting som et batteri, en bilnøgle eller endda et stykke legetøj, der gør dem glade, kan være eksempler. I kan derefter læse Alma 37:6-7 sammen og tænke på nogle små eller enkle ting, som Gud ønsker, at vi gør. Hvilke store ting kan ske, når vi adlyder disse små eller enkle bud?

  • Jeres børn kan også prøve noget i denne retning: Begynde at fylde en kop med vand, én dråbe ad gangen. Hvad har det med Alma 37:6-7 at gøre? I kan derefter tale om, hvordan Herrens »små og enkle ting«, såsom at læse i skrifterne dagligt, er som dråber vand i et bæger.

  • Hjælp jeres børn til at tænke på, hvordan de kan udvirke store ting derhjemme, i skolen eller i kirken. Sangen »Giv sa’e den lille bæk« (Børnenes sangbog, s. 116) illustrerer også dette princip.

Alma 37:38-47

Skrifterne kan hjælpe mig hver dag.

  • Hvordan kan I hjælpe jeres børn til at udvikle kærlighed til Guds ord, ligesom Alma gjorde for Helaman? Overvej at vise dem et billede af Liahonaen (fx Evangelisk kunst, nr. 68), eller at bede dem om at tegne den, mens de fortæller, hvad de kan huske om den (se Alma 37:38-47; 1 Ne 16:10, 28-29). Hvordan er skrifterne ligesom Liahonaen?

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
en engel viser sig for Alma og Mosijas sønner

En engel viser sig for Alma og Mosijas sønner [Angel Appears to Alma and the Sons of Mosiah], af Clark Kelley Price