Kom og følg mig 2024
19.-25. august: »Bevaret ved hans forunderlige magt« Alma 53-63


»19.-25. august: ›Bevaret ved hans forunderlige magt.‹ Alma 53-63«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2023

»19.-25. august. Alma 53-63«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2023

Billede
to tusinde unge krigere

To tusinde unge krigere [Two Thousand Young Warriors], af Arnold Friberg

19.-25. august: »Bevaret ved hans forunderlige magt«

Alma 53-63

Når man sammenligner Helamans »lille hær« (Alma 56:33) med unge mænd med lamanitternes hære, burde de ikke have haft en chance. Ud over at være i undertal, så var Helamans soldater »alle meget unge«, og »de havde aldrig kæmpet« (Alma 56:46-47). På nogle måder, kan deres situation virke bekendt for de af os, der nogle gange føler os i undertal og overvældet af kampen i de sidste dage mod Satan og de onde kræfter i verden.

Men Helamans hær havde nogle fordele i forhold til lamanitterne, der ikke havde noget at gøre med deres antal eller militære færdigheder. De valgte Helaman, en profet, til at lede dem (Alma 53:19); »det var blevet dem fortalt af deres mødre, at hvis de ikke tvivlede, ville Gud udfri dem« (Alma 56:47); og de havde »overordentlig stor tro på det, som … var blevet dem fortalt«. På grund af det, blev de beskyttet af »Guds mirakuløse magt« (Alma 57:26). Så når vi står over for livets kampe, kan vi fatte mod. Helamans hær lærer os, at »der [er] en retfærdig Gud, og at hver den, der ikke [tvivler, vil] blive bevaret ved hans forunderlige magt« (Alma 57:26).

Forslag til læring i hjem og kirke

Alma 53:10-22; 56:43-49, 55-56; 57:20-27; 58:39-40

Billede
seminary icon
At have tro på Gud hjælper mig til at overvinde frygt.

Hvis det ikke var for deres tro, ville Helamans unge krigere have haft god grund til at være bange. Men på grund af deres tro havde de endnu større grund til at være modige. Når I læser om dem i Alma 53-58, så se efter ting, der hjælper jer til at se jeres frygt i øjnene med tro på Kristus. Overvej at fokusere på følgende vers: Alma 53:10-22; 56:43-49, 55-56; 57:20-27; og 58:39-40. Denne tabel kan hjælpe jer med at nedskrive det, I finder.

Karaktertræk ved Helamans unge krigere:

Mulige årsager til, at deres tro på Kristus var så stærk:

Hvad de gjorde for at udøve tro på Kristus:

Sådan velsignede Gud dem:

For at vinde vores åndelige kampe har vi også brug for Jesu Kristi kraft. Hvordan kan I tilgå hans kraft? Se efter svar i præsident Russell M. Nelsons tale »Træk Jesu Kristi kraft ind i jeres liv« (Liahona, maj 2017, s. 39-42). I kan sammenligne hans råd med det, som Helamans krigere gjorde.

Når I har studeret disse ting, så tænk på jeres egne åndelige kampe. Skriv ned, hvad I føler jer inspirerede til at gøre for at udøve jeres tro på Jesus Kristus.

Se også Neil L. Andersen, »Såret«, Liahona, nov. 2018, s. 83-86; »Skal vi svigte vore pagter«, Salmer og sange, nr. 167; »Drawing upon the Power of God in Our Lives«, video, Evangelisk Bibliotek.

Billede
unge krigere med deres mor

De tvivlede ikke [They Did Not Doubt], af Joseph Brickey

Alma 58:1-12, 31-37; 61

Jesu Kristi tilhængere bliver ikke let sårede.

Både Helaman og Pahoran havde gode grunde til at føle sig stødt. Helaman modtog ikke støtte til sine hære, og Pahoran blev falsk anklaget af Moroni for at tilbageholde støtten (se Alma 58:4-9, 31-32; 60). Hvad gør indtryk på jer i forhold til deres reaktioner i Alma 58:1-12, 31-37 og Alma 61? Hvorfor tror I, at de reagerede sådan?

Ældste David A. Bednar pegede på Pahoran som et eksempel på sagtmodighed og sagde, at »de mest majestætiske og meningsfulde eksempler på sagtmodighed dog findes i Frelserens eget liv« (»Sagtmodig og ydmyg af hjertet«, Liahona, maj 2018, s. 32). Tænk over, hvordan Frelseren viste sagtmodighed. Se for eksempel Matthæus 27:11-26; Lukas 22:41-42; Johannes 13:4-17. Hvordan kan I følge hans eksempel?

Alma 60:7-14

Jeg har et ansvar for at opløfte dem omkring mig.

Moroni skrev, at Gud ville holde Pahoran ansvarlig, hvis han bevidst ignorerede nefitternes hæres behov. Hvad lærer I af Alma 60:7-14 om at tage sig af mennesker i nød? Hvad kan I gøre for at være mere opmærksomme på og imødekomme andres behov?

Alma 62:39-51

Hvis jeg er ydmyg, kan livets udfordringer vende mit hjerte til Gud.

Læg et ukogt æg og en kartoffel i kogende vand som hjælp til at tænke over, hvordan I kan vælge enten at blive »blødgjort« eller »forhærdet« af jeres prøvelser. Studér Alma 62:39-51, mens ægget og kartoflen koger, og læg mærke til, hvordan folket reagerede på Helamans tjenestegerning efter deres lange krig mod lamanitterne. I kan derefter sammenligne dette med, hvordan de havde reageret på hans forkyndelse 13 år tidligere (se Alma 45:20-24). Hvordan blev nefitterne påvirket forskelligt af de samme trængsler? Når ægget og kartoflen er kogt, så slå hul på ægget og skær kartoflen over. Hvordan påvirkede det kogende vand dem forskelligt? Hvad lærer I om, hvordan vi kan vælge at reagere på trængsler? Hvordan kan I vende jer til Gud under jeres trængsler?

Træk på oplevelser i hjemmet. Hvis I underviser en klasse i kirken, så bed dem om at fortælle, hvad de har lært derhjemme. Find for eksempel ud af, hvad de lærte om trængsler og ydmyghed ved at koge æg og kartofler.

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

Alma 53:20-21; 56:47-48

Jeg kan være trofast mod Gud ligesom Helamans unge krigere.

  • I kan bruge mange hjælpekilder til at fortælle beretningen om Helamans krigere, deriblandt billederne i dette oplæg og »Kapitel 34: Helaman og de 2.000 unge krigere« (Historier fra Mormons Bog, s. 93-94). Denne uges aktivitetsside kan hjælpe jeres børn til at tænke på, hvordan de kan være ligesom Helamans hær. Overvej at fortælle om nogle af de unge krigeres egenskaber fra Alma 53:20-21 for at få dem i gang. I kan sammen synge »Vi vil bringe verden hans ord« (Børnenes sangbog, s. 92-93).

Alma 56:45-48; 57:21

Jeg kan være trofast mod det, mine forældre lærer mig om retskaffenhed.

  • Helamans unge krigere stolede på deres mødres tro, da de stod over for en stor udfordring. I kan eventuelt læse Alma 56:46-48 sammen med jeres børn og bede dem om at lytte efter, hvad disse unge mænds mødre lærte dem om tro. I kan spørge dem om, hvad de har lært af deres forældre – eller andre trofaste voksne – om Frelseren. Hvorfor er det vigtigt at adlyde »med nøjagtighed«? (Alma 57:21).

  • Hvordan kan I – ligesom mødrene til de unge krigere – sikre jer, at jeres børn kender jeres tro på Gud? En måde er at fortælle, hvordan jeres tro påvirker jeres liv. Hvordan har han for eksempel »udfriet« jer, når I »ikke tvivlede«?

Billede
en mor underviser sin søn

Troens frø [Seed of Faith], af Jay Ward

Alma 53:10-18

Jeg kan holde mine pagter med vor himmelske Fader.

  • Jeres børn er måske i stand til at tale om engang, hvor nogen gav dem et løfte og holdt det. Hvad følte de, da løftet blev holdt? I kan læse Alma 53:10-18 og bede jeres børn om at se efter, hvordan Helaman, Ammons folk og Ammons folks sønner indgik og holdt deres løfter eller pagter. I kan fortælle, hvordan vor himmelske Fader velsigner jer, når I holder jeres pagter.

Alma 61:3-14

Jeg kan vælge ikke at være vred.

Overvej at lade jeres børn tænke på en gang, hvor de blev beskyldt for at gøre noget, de ikke havde gjort. Fortæl dem om, hvordan det skete for Pahoran (se Alma 60-61, se også »Kapitel 35: Hærføreren Moroni og Pahoran«, Historier fra Mormons Bog, s. 95-97). I kan skiftes til at læse versene i Alma 61:3-14 for at lære, hvordan Pahoran reagerede. Hvad gjorde Pahoran, da Moroni kom med beskyldninger mod ham? (Se Alma 61:2-3, 8-9). Hvad kan vi lære om tilgivelse af Frelserens eksempel? (Se Luk 23:34).

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
to tusinde unge krigere

Det er sandt, hr. – alle er til stede og gjort rede for [It’s True, Sir, All Present and Accounted For], af Clark Kelley Price.