Kom dan en volg Mij 2024
29 juli–4 augustus: ‘Zie toe dat je vertrouwt op God en leeft.’ Alma 36–38


‘29 juli–4 augustus: “Zie toe dat je vertrouwt op God en leeft.” Alma 36–38’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2023)

‘29 juli–4 augustus. Alma 36–38’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2023)

Afbeelding
vrouw in gebed

Vrouw, Jen Tolman, kopiëren niet toegestaan

29 juli–4 augustus: ‘Zie toe dat je vertrouwt op God en leeft’

Alma 36–38

Toen Alma de goddeloosheid om hem heen zag, ging hij onder ‘smart’, ‘beproeving’ en ‘zielsangst’ gebukt (Alma 8:14). Tegen de Zoramieten zei hij: ‘Zulke goddeloosheid onder dit volk pijnigt mijn ziel’ (Alma 31:30). Hij kreeg hetzelfde gevoel nadat hij van zijn zending onder de Zoramieten was teruggekeerd. Hij merkte op dat ‘het hart van de [Nephieten] begon te verstokken, en dat zij wegens de strengheid van het woord geërgerd begonnen te worden’. Daarom ‘was zijn hart buitengewoon bedroefd’ (Alma 35:15). Wat deed Alma met wat hij zag en voelde? Hij raakte niet simpelweg ontmoedigd of cynisch over de toestand van de wereld. In plaats daarvan ‘liet hij zijn zonen tezamen komen’ en gaf hij ze aanwijzingen ‘met betrekking tot de dingen van gerechtigheid’ (Alma 35:16). Hij leerde hun dat ‘er geen andere weg of middel is waardoor de mens kan worden gered, dan alleen in en door Christus. […] Zie, Hij is het woord van waarheid en gerechtigheid’ (Alma 38:9).

Studietips voor thuis en in de kerk

Alma 36; 38:5–6

Ik kan uit God geboren worden.

Weinig mensen zullen zoiets indrukwekkends als Alma’s bekering meemaken. Maar iedereen moet ‘uit God geboren’ worden, hoewel dat meestal geleidelijk gebeurt (Alma 36:23; 38:6). Vraag je bij het lezen van Alma 36 af wat het betekent om uit God geboren te worden. Wat vind je bijvoorbeeld van zonde als je uit God geboren wordt? En van Jezus Christus? Wat voor invloed heeft uit God geboren worden op de manier waarop je met je eigen fouten omgaat? Welke andere veranderingen vinden plaats in je overtuigingen en daden? Overweeg hoe jij deze veranderingen ondergaat.

Zie ook Mosiah 5:7; 27:25–26; Alma 5:14; 22:15; Helaman 3:35; ‘Alma de jonge bekeert zich tot de Heer’ (video), Evangeliebibliotheek.

Alma 36:12–24; 38:8–9

Jezus Christus vervangt verdriet door vreugde.

Soms zijn mensen bang om zich te bekeren, omdat ze bekering als een pijnlijke straf voor zonde zien. Wat zou Alma daarover zeggen? Om daarachter te komen, kun je Alma’s leven vóór zijn bekering (zie Alma 36:6–17) vergelijken met zijn beschrijving van zichzelf nadat hij zich bekeerd had (zie vers 18–27). Hoe verkreeg Alma deze vergeving volgens Alma 36:17–18?

Zie ook Matthew S. Holland, ‘De uitzonderlijke gave van de Zoon’, Liahona, november 2020, 45–47.

Alma 37

De Schriften zijn ‘met een wijs doel’ bewaard.

Sta er eens bij stil wat een wonder en een zegen het is dat we de Schriften tegenwoordig hebben! Let bij het lezen van Alma 37 op de zegeningen die we ontvangen doordat we de Schriften hebben (zie bijvoorbeeld vers 7–10, 18–19, 44–45).

In Alma 37:38–47 vergelijkt Alma ‘het woord van Christus’ met de Liahona. Denk na over deze vergelijking en vraag je af hoe je het wonder en de kracht van Christus’ leringen ‘van dag tot dag’ ondervindt (Alma 37:40).

Zie ook D. Todd Christofferson, ‘De zegen van Schriftuur’, Liahona, mei 2010, 32–35; ‘Bij mijn studie van de Schriften’, Lofzangen, nr. 178; ‘Alma Testifies to His Son Helaman’ (video), Evangeliebibliotheek.

Afbeelding
vrouw leest in de Schriften

De Schriften leren ons hoe we God kunnen volgen

Alma 37:1–14

Afbeelding
seminary icon
‘Door kleine en eenvoudige dingen [worden] grote dingen teweeggebracht.’

We hebben misschien weleens het gevoel dat onze problemen zo groot en gecompliceerd zijn, dat de oplossingen ook groot en gecompliceerd moeten zijn. Maar dat is niet altijd de werkwijze van de Heer. Bedenk bij het lezen van Alma 37:1–14 wat je indrukwekkend vindt aan de manier waarop Hij zijn werk doet. Overpeins en noteer wanneer je dit beginsel in jouw leven hebt gezien.

Welke voorbeelden uit de natuur of het dagelijks leven zou je gebruiken om dit te illustreren als je dit beginsel aan iemand anders zou uitleggen? Je kunt ook voorbeelden vinden in de toespraak van president Dallin H. Oaks ‘Kleine en eenvoudige dingen’ (Liahona, mei 2018, 89–92).

Wat zijn enkele kleine, eenvoudige dingen die je dichter tot je hemelse Vader en Jezus Christus brengen?

Onze ‘kleine en eenvoudige’ keuzes maken vaak een groot verschil in ons leven. Kies eventueel een onderwerp uit Voor de kracht van de jeugd: een leidraad voor het maken van keuzes en stel jezelf vragen als: Wat voor invloed hebben mijn keuzes op dit vlak op mij en de mensen om mij heen? Welke kleine, eenvoudige veranderingen kan ik aanbrengen die tot meer vrede en geluk leiden?

Zie ook Michael A. Dunn, ‘Eén procent beter’, Liahona, november 2021, 106–108; Gospel Topics, ‘Agency’, Evangeliebibliotheek.

Gebruik kleine en eenvoudige dingen. Net als veel andere dingen in het leven kunnen evangelieonderwijs en -studie met kleine en eenvoudige middelen worden gedaan. Hoe kan een klein beetje zout of gist bijvoorbeeld gebruikt worden om de kracht van kleine en eenvoudige dingen te onderwijzen? (Zie Mattheüs 5:13; 13:33.)

Alma 37:35–37

‘Raadpleeg de Heer.’

Let in Alma 37:35–37 op Alma’s aansporingen aan zijn zoon Helaman. Aan welke van deze aansporingen wil jij gehoor geven? Je kunt bijvoorbeeld bedenken wat het betekent om de Heer te raadplegen (vers 37). Hoe probeer jij dat te doen? Hoe heeft Hij je ten goede geleid?

Alma 38

Van Jezus Christus getuigen, kan mijn dierbaren sterken.

Wat Alma tegen zijn zoon Shiblon zegt, is een goed voorbeeld van hoe we onze dierbaren in hun naleving van het evangelie kunnen sterken en bemoedigen. Als je Alma 38 bestudeert, kun je ideeën opdoen om familieleden en vrienden kracht in Jezus Christus te laten vinden. Schrijf op wat je te weten bent gekomen.

Zie voor meer ideeën de Liahona en Voor de kracht van de jeugd van deze maand.

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

Alma 36:6–24

Bekering brengt mij vreugde in Jezus Christus.

  • Om je kinderen duidelijk te maken dat bekering vreugde brengt, kun je ze een blaadje papier geven met een vrolijk gezichtje op de ene kant en een droevig gezichtje op de andere kant. Laat ze luisteren terwijl je Alma 36:13, 17–20 voorleest of samenvat, en een van de gezichtjes omhoog houden om te laten zien hoe Alma zich voelde. Grote kinderen kunnen woorden of zinsneden noteren die beschrijven hoe hij zich voelde. Wat maakte Alma verdrietig en wat bracht hem vreugde? Vertel ze over de vreugde die jij voelt als je je bekeert.

Alma 37:6–7

‘Door kleine en eenvoudige dingen [worden] grote dingen teweeggebracht.’

  • Je kinderen vinden het misschien leuk om kleine voorwerpen te zoeken waardoor grote dingen gebeuren, bijvoorbeeld een batterij, een autosleutel of zelfs een speelgoedje dat ze troost brengt. Jullie kunnen dan samen Alma 37:6–7 lezen en enkele kleine of eenvoudige dingen bedenken die God van ons verlangt. Welke grote dingen worden teweeggebracht door deze kleine of eenvoudige geboden te onderhouden?

  • De kinderen kunnen ook het volgende proberen: vul een beker met water, druppel voor druppel. Wat heeft dit met Alma 37:6–7 te maken? Bespreek vervolgens hoe de ‘kleine en eenvoudige dingen’ van de Heer, zoals dagelijks in de Schriften lezen, als druppels water in een beker zijn.

  • Bedenk samen manieren waarop je kinderen thuis, op school of in de kerk grote dingen tot stand kunnen brengen. Het liedje ‘Geef, zegt het beekje klein’ (Kinderliedjes, p. 116) illustreert dit beginsel ook.

Alma 37:38–47

De Schriften kunnen mij elke dag tot nut zijn.

  • Hoe kun je je kinderen helpen om liefde voor Gods woord te ontwikkelen, zoals Alma bij Helaman deed? Toon een plaat van de Liahona (bijvoorbeeld Evangelieplatenboek, nr. 68), of laat de kinderen de Liahona tekenen en vertellen wat ze erover weten (zie Alma 37:38–47; 1 Nephi 16:10, 28–29). In welke opzichten lijken de Schriften op de Liahona?

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.

Afbeelding
een engel verschijnt aan Alma en de zonen van Mosiah

Een engel verschijnt aan Alma en de zonen van Mosiah, Clark Kelley Price