Kom och följ mig 2024
12–18 augusti: ”Stå fasta i tron på Kristus.” Alma 43–52


”12–18 augusti: ’Stå fasta i tron på Kristus.’ Alma 43–52”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”12–18 augusti. Alma 43–52”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2023)

Bild
Moroni och frihetsbaneret

För frihetens välsignelser, av Scott M. Snow

12–18 augusti: ”Stå fasta i tron på Kristus”

Alma 43–52

När vi läser de här orden i början av Alma kapitel 43 – ”Och nu återvänder jag till berättelsen om krigen mellan nephiterna och lamaniterna” – är det naturligt att undra varför Mormon tog med de här berättelserna om krig när han hade begränsat utrymme på plåtarna (se Mormons ord 1:5). Visst har vi vår beskärda del av krig i vår tid, men det finns ett värde i hans ord utöver beskrivningarna av de strategier och tragedier som krig innebär. Hans ord förbereder oss också för det krig vi alla ”modigt ska kämpa” (se Psalmer, nr 173), striden vi utkämpar varje dag mot ondskans krafter. Det här kriget är mycket påtagligt, och utgången påverkar vårt eviga liv. Liksom nephiterna inspireras vi av en helig sak – ”vår Gud och vår religion och frihet och vår fred, våra hustrur och våra barn” – det som Moroni kallade ”de kristnas sak” (Alma 46:12, 16).

Förslag för lärande hemma och i kyrkan

Alma 43–52

Jesus Kristus kan hjälpa mig med mina andliga strider.

När du läser Alma 43–52 kan du lägga märke till vad nephiterna gjorde som gav dem framgång (eller motgång). Fundera sedan på hur du kan använda det du lär dig till att vinna dina egna andliga strider. Skriv ner dina tankar nedan:

Se också vad du kan lära dig av nephiternas fienders ansatser. Begrunda hur Satan kan tänkas angripa dig på liknande sätt:

  • Alma 43:8: Zerahemnah försökte väcka sitt folks vrede så att han skulle få makt över dem. (Satan kan fresta mig till att handla i vrede.)

  • Alma 43:29:

  • Alma 46:10:

  • Alma 47:10–19:

Se även Russell M. Nelson, ”Välkomna framtiden med tro”, Liahona, nov. 2020, s. 73–76; ”Vår Gud är oss en väldig borg”, Psalmer, nr 56.

Bild
nephiter strider mot lamaniter

Minerva Teichert (1888–1976), Försvar av en nephitisk stad, 1949–1951, olja på masonit, 90 x 120 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969.

Alma 46:11–28; 48:7–17

Bild
ikon för seminariet
”Stå fasta i tron på Kristus.”

Vill du minska motståndarens makt i ditt liv? Ett sätt är att följa uppmaningen i Alma 48:17 och bli ”som Moroni”. Du kan göra en lista över ord som beskriver Moroni när du läser Alma 46:11–28; 48:7–17. Vad lär du dig av Moroni om att ”stå fast i tron på Kristus” (se Alma 46:27)?

Du kan också studera hur Moroni inspirerade andra i ”de kristnas sak” (se Alma 46:11–22). Hur skulle du beskriva de kristnas sak? Vad kan du göra för att delta i den? Hur kan du inspirera andra till att också delta?

En sak Moroni gjorde för att inspirera andra var att göra frihetsbaneret, som lyfte fram principer för att inspirera nephiterna (se v. 12). Vilka principer lyfter kyrkans ledare fram i vår tid? Du kan söka efter dem i Vägledning för de unga: En guide för att göra val (häfte, 2022), ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, temana för Unga kvinnor och aronska prästadömets kvorum eller senaste generalkonferenstalen. Du skulle kunna sammanfatta vad de undervisar om i ett par enkla lärosatser att skapa ditt eget frihetsbaner med – något som påminner dig om att vara trogen Frälsaren och hans evangelium.

Se även Gospel Topics, ”Faith in Jesus Christ” [Tro på Jesus Kristus], Gospel Library.

Alma 47

Satan frestar och vilseleder lite i taget.

Satan vet att det är osannolikt att du kommer att begå stora synder eller tro på stora lögner. Därför använder han subtila lögner och små frestelser – så många som han tror att du kommer att ta till dig – för att leda dig bort från tryggheten i att leva rättfärdigt.

Sök efter det här mönstret i Alma 47 och begrunda hur Satan kan tänkas försöka bedra dig. Fundera över de här insikterna från äldste Robert D. Hales:

”Den förrädiske Amalickiah vädjade till Lehonti att ’komma ner’ och möta honom i dalen. Men när Lehonti lämnade sin utpost på berget förgiftades han ’gradvis’ tills han dog, och hans här föll i Amalickiahs händer (se Alma 47). Genom meningsutbyten och beskyllningar hetsar en del människor oss att lämna vår utpost. Utposten är där ljuset finns … Det är den säkra platsen” (”Kristligt mod: Lärjungeskapets pris”, Liahona, nov. 2008, s. 74).

Vad lär du dig av videon ”Frestelser avtar när vi söker Kristus i varje tanke” (Evangeliebiblioteket) [”Temptation Fades as We Seek Christ in Every Thought” i Gospel Library] som kan hjälpa dig att motstå frestelser?

Se även Nehemja 6:3; 2 Nephi 26:22; 28:21–22.

Alma 50–51

Enighet ger trygghet.

Trots nephiternas rustningar och befästningar erövrade lamaniterna snart många av deras städer (se Alma 51:26–27). Hur gick det till? Sök svar medan du läser de här kapitlen (se särskilt Alma 51:1–12). Begrunda vilka varningar den här berättelsen kan ha till dig och din familj.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Alma 43:17–21; 48:7–8; 49:1–5; 50:1–6

Jag kan finna andligt skydd i Jesu Kristi evangelium.

  • Du kan använda ”Kapitel 31: Överbefälhavare Moroni besegrar Zerahemnah” (Berättelser ur Mormons bok, s. 85–88) till att berätta för dina barn om kriget mellan nephiterna och lamaniterna. När du läser om nephiternas rustning i Alma 43:19 kan du jämföra rustningar som skyddar kroppen med sådant som Gud har gett oss för att skydda anden. Du och dina barn kan rita en bild av ett barn och lägga till en del av rustningen till bilden för varje sak som barnen kan nämna som skyddar oss andligen.

  • De här verserna beskriver de befästningar som nephiterna byggde: Alma 48:7–9; 49:1–9; 50:1–6. När ni har läst de här verserna tillsammans kanske barnen skulle tycka om att bygga ett befästningsverk av föremål som stolar och filtar. Videon ”Äldste Stevenson om att stärka familjen” (Evangeliebiblioteket) [”Elder Stevenson on Fortifying Families” i Gospel Library] kan hjälpa er att prata om hur ni andligen kan stärka ert hem.

Alma 46:11–16; 48:11–13, 16–17

Jag kan ”stå fast i tron på Kristus” liksom överbefälhavare Moroni.

  • Dina barn kan titta på bilderna i det här studieförslaget för att återge berättelsen om frihetsbaneret (se Alma 46:11–16; ”Kapitel 32: Överbefälhavare Moroni och frihetsbaneret”, Berättelser ur Mormons bok, s. 89–90). Vad ville Moroni att nephiterna skulle minnas (se v. 12)? Vad vill vår himmelske Fader att vi ska minnas? Barnen skulle kunna få skapa sina egna ”frihetsbaner” med fraser eller bilder som hjälper dem att minnas dessa saker.

  • För att undervisa barnen om att stå ”fasta i tron på Kristus” liksom Moroni (se Alma 48:13) kan du hjälpa dem att hitta och röra vid något fast. Vad innebär det att tron är ”fast”? Läs Alma 48:11–12 tillsammans för att ta reda på vad det var som gjorde Moroni fast i sin tro på Kristus. Ni kan också sjunga en sång tillsammans, till exempel ”Vår Herre vill ha kämpar”, (Barnens sångbok, s. 85). Vad kan vi göra för att stå ”fasta i tron på Kristus”?

Alma 47:4–19

Satan frestar och vilseleder oss lite i taget.

Läs utvalda verser ur Alma 47:4–19 tillsammans. Vad skulle ha hänt om Amalickiah från början hade berättat för Lehonti vad han planerade att göra? Vad lär vi oss av de här verserna om hur Satan försöker lura oss?

Hjälp barnen att bygga upp självtillit. En del barn känner sig kanske inte kapabla att lära sig om evangeliet på egen hand. Ett sätt att bygga upp deras självtillit är att berömma dem när de deltar i lärandet. Var kan det här tipset tillämpas i samband med aktiviteterna i det här studieförslaget?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Moroni håller upp frihetsbaneret

Frihetsbaneret, av Larry Conrad Winborg

© 2018 Larry Conrad Winborg