Kom och följ mig 2024
29 juli–4 augusti: ”Se till att du fäster blicken på Gud och får leva.” Alma 36–38


”29 juli–4 augusti: ’Se till att du fäster blicken på Gud och får leva.’ Alma 36–38”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”29 juli–4 augusti. Alma 36–38”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2023)

Bild
kvinna som ber

Kvinna, av Jen Tolman, kopiering förbjuden

29 juli–4 augusti: ”Se till att du fäster blicken på Gud och får leva”

Alma 36–38

När Alma såg ogudaktigheten omkring sig upplevde han djup ”sorg”, ”prövningar” och ”själsångest” (Alma 8:14). ”Ogudaktighet … bland detta folk”, sa han om zoramiterna, ”smärtar min själ” (Alma 31:30). Han kände något liknande efter att ha återvänt från sin mission till zoramiterna – han märkte att många nephiters hjärtan ”började tillta i hårdhet och att de började förtörnas över ordets stränghet”, och det gjorde hans ”hjärta djupt bedrövat” (Alma 35:15). Vad gjorde Alma på grund av det han såg och kände? Han lät inte tillståndet i världen göra honom nedslagen eller cynisk. I stället ”lät han samla sina söner” och undervisade dem om ”sådant som hör rättfärdigheten till” (Alma 35:16). Han lärde dem ”att det inte finns någon annan väg eller något annat sätt för människan att bli frälst än i och genom Kristus … Se, han är sanningens och rättfärdighetens ord” (Alma 38:9).

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

Alma 36; 38:5–6

Jag kan bli född av Gud.

Få av oss får upplevelser som är så dramatiska som Almas omvändelse. Men var och en måste bli ”född av Gud”, även om det vanligtvis sker gradvis (Alma 36:2338:6). När du läser Alma 36, tänk då på vad det innebär att bli född av Gud. Till exempel: i processen att bli född av Gud, hur känner du för synd och för Jesus Kristus? Hur påverkar detta att bli född av Gud det du gör som respons på dina egna misstag? Vilka andra förändringar sker i din tro och dina handlingar? Begrunda hur du upplever de här förändringarna.

Se även Mosiah 5:7; 27:25–26; Alma 5:14; 22:15; Helaman 3:35; ”Alma den yngre blir omvänd till Herren” (video), Evangeliebiblioteket.

Alma 36:12–24; 38:8–9

Jesus Kristus ersätter sorg med glädje.

Ibland är människor rädda för att omvända sig eftersom de ser omvändelsen som ett smärtsamt straff för synd. Vad tror du att Alma skulle säga om det? För att ta reda på det kan du jämföra hur Almas liv var innan han omvände sig (se Alma 36:6–17) med hans beskrivning av sig själv efter att ha omvänt sig (se v. 18–27). Hur fick Alma denna förlåtelse, enligt Alma 36:17–18?

Se även Matthew S. Holland, ”Sonen – den utomordentliga gåvan”, Liahona, nov. 2020, s. 45–47.

Alma 37

Skrifterna har bevarats ”i en vis avsikt”.

Tänk på vilket underverk och vilken välsignelse det är att ha skrifterna i dag! När du läser Alma 37 kan du titta efter välsignelser som kommer av att ha skrifterna (se t.ex. v. 7–10, 18–19, 44–45).

I Alma 37:38–47 jämförde Alma ”Kristi ord” med Liahona. När du begrundar den här jämförelsen kan du tänka på hur du har upplevt undret och kraften i Kristi undervisning ”dag efter dag” (Alma 37:40).

Se även D. Todd Christofferson, ”Vi har välsignats med skrifterna”, Liahona, maj 2010, s. 32–35; ”När jag beder och studerar”, Psalmer, nr. 161; ”Alma vittnar för sin son Helaman” (video), Evangeliebiblioteket.

Bild
kvinna som läser skrifterna.

Skrifterna lär oss hur vi ska följa Gud.

Alma 37:1–14

Bild
seminary icon
”Med små och enkla medel uträttas mycket stort.”

Ibland känns det som om våra problem är så stora och komplicerade att lösningarna också måste vara stora och komplicerade. Men det är inte alltid Herrens sätt. När du läser Alma 37:1–14, fundera då över vad som gör intryck på dig med hur han utför sitt verk. Sedan kan du begrunda och skriva om hur du har sett den här principen i ditt liv.

Om du skulle undervisa någon om den här principen, vilka exempel från naturen eller det dagliga livet skulle du då använda för att illustrera den? Du hittar några exempel i president Dallin H. Oaks tal ”Små och enkla medel” (Liahona, maj 2018, s. 89–92).

Vad finns det för små och enkla medel som för dig närmare din himmelske Fader och Jesus Kristus?

Ofta gör våra ”små och enkla” val stor skillnad i våra liv. Välj gärna ett ämne från Vägledning för de unga: En guide för att göra val och ställ dig frågor som de här: Hur påverkar mina val i fråga om detta mig och människorna omkring mig? Vilka små och enkla förändringar kan jag göra som leder till större frid och lycka?

Se även Michael A. Dunn, ”En procent bättre”, Liahona, nov. 2021, s. 106–108; Gospel Topics, ”Agency” [Handlingsfrihet], Gospel Library.

Använd små och enkla medel. Liksom med mycket annat i livet kan detta att undervisa om och lära evangeliet ske med små och enkla medel. Hur kan till exempel lite salt eller jäst användas för att undervisa om kraften i små och enkla medel? (Se Matteus 5:13; 13:33.)

Alma 37:35–37

”Rådgör med Herren.”

Titta i Alma 37:35–37 efter Almas uppmaningar till sin son Helaman. Vilka av de här uppmaningarna känner du dig manad att handla efter? Du kan till exempel begrunda hur vi ”rådgör med Herren” (v. 37). Hur har du försökt att göra det? Hur har han lett dig till det som är gott?

Alma 38

Genom att bära mitt vittnesbörd om Jesus Kristus kan jag stärka människor jag älskar.

Almas ord till sin son Shiblon är ett bra exempel på hur man kan stärka och uppmuntra människor man älskar att leva efter evangeliet. Genom att studera Alma 38 kan du få förslag på hur du kan hjälpa familjemedlemmar och vänner att finna styrka i Jesus Kristus. Skriv ner det du hittar.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Alma 36:6–24

Omvändelse ger mig glädje i Jesus Kristus.

  • För att hjälpa dina barn förstå att omvändelse ger glädje kan du ge dem ett papper med ett glatt ansikte på ena sidan och ett ledset ansikte på den andra. Be dem lyssna medan du läser eller sammanfattar Alma 36:13, 17–20 och hålla upp ett av ansiktena för att visa hur Alma kände sig. Äldre barn kan skriva ner ord eller meningar som beskriver hur han kände sig. Vad gjorde Alma ledsen och vad gjorde honom glad? Sedan kan du berätta för dem om glädjen du känner när du omvänder dig.

Alma 37:6–7

”Med små och enkla medel uträttas mycket stort.”

  • Dina barn skulle kanske tycka om att få leta fram små saker som får stora saker att hända. Saker som ett batteri, en bilnyckel eller en leksak som ger tröst kan utgöra exempel. Sedan kan ni läsa Alma 37:6–7 tillsammans och tänka på några små eller enkla saker som Gud vill att vi ska göra. Vilka stora saker kan hända när vi lyder de här små eller enkla buden?

  • Barnen kan också testa något som det här: börja fylla en mugg med vatten, en droppe i taget. Vad har det här med Alma 37:6–7 att göra? Sedan kan ni prata om hur Herrens ”små och enkla medel” – som att läsa skrifterna dagligen – är som vattendroppar i en mugg.

  • Hjälp barnen att komma på sätt att åstadkomma stora saker hemma, i skolan eller i kyrkan. Sången ”Ge, sa den lilla bäck” (Barnens sångbok, s. 116–117) illustrerar också den här principen.

Alma 37:38–47

Skrifterna kan hjälpa mig varje dag.

  • Hur kan du hjälpa dina barn att utveckla kärlek till Guds ord, liksom Alma hjälpte Helaman? Visa förslagsvis en bild av Liahona (t.ex. Evangeliebilder, nr 68) eller be barnen rita en bild medan de berättar vad de vet om den (se Alma 37:38–47; 1 Nephi 16:10, 28–29). Hur är skrifterna som Liahona?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
en ängel visar sig för Alma och Mosiahs söner

En ängel visar sig för Alma och Mosiahs söner, av Clark Kelley Price