Kom, følg med meg 2024
14.–20. oktober: “Dere er paktens barn.” 3 Nephi 20–26


“14.–20. oktober: ‘Dere er paktens barn.’ 3 Nephi 20–26” , Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“14.–20. oktober. 3 Nephi 20–26”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
Kristus viser seg for nephittene

Illustrasjon av Kristus som viser seg for nephittene, av Andrew Bosley

14.–20. oktober: “Dere er paktens barn”

3 Nephi 20–26

Når du hører noen bruke begrepet Israels hus, føler du at de snakker om deg? Nephittene og lamanittene var direkte etterkommere av Israel, “en gren av Israels tre”, og likevel følte de seg “adskilt fra hovedstammen” (Alma 26:36, se også 1 Nephi 15:12). Men da Frelseren viste seg for dem, ville han at de skulle vite at de ikke var adskilt fra ham. “Dere er … av Israels hus,” sa han, “og dere er av [pakten]” (3 Nephi 20:25). Han sier kanskje noe lignende til deg i dag, for enhver som blir døpt og inngår pakter med ham er også av Israels hus, “av [pakten]”. Med andre ord, når Jesus snakker om Israels hus, snakker han om deg. Befalingen om å velsigne “alle jordens slekter” er til deg (3 Nephi 20:27). Befalingen om å “[våkne] opp, og kle deg i din styrke” er til deg (3 Nephi 20:36). Og hans dyrebare løfte, “Min godhet skal ikke vike fra deg, heller ikke skal min fredspakt rokkes,” er til deg (3 Nephi 22:10).

Forslag til læring hjemme og i kirken

3 Nephi 20–22

I de siste dager vil Gud utføre et vidunderlig verk.

I 3 Nephi 20–22 profeterte Frelseren om sitt paktsfolks fremtid (se spesielt 3 Nephi 20:30–32, 39–41; 21:9–11, 22–29). Når du leser disse versene, husk hva president Russell M. Nelson har sagt: “Vi tilhører Herrens paktsfolk. Det er vårt privilegium å delta personlig i oppfyllelsen av disse løftene. Hvilken spennende tid vi lever i!” (“Innsamlingen av det adspredte Israel”, Liahona, nov. 2006, 79). Hvilke profetier synes du er spesielt spennende? Hva kan du gjøre for å hjelpe til med å oppfylle dem?

Se etter inspirerende ord og uttrykk. Du kan oppleve at bestemte ord og uttrykk i Skriftene gjør inntrykk på deg, som om de var skrevet spesielt for deg. Vurder å markere dem i ditt eksemplar av Skriftene, eller å skrive dem ned i en studiedagbok.

3 Nephi 2224

Gud er barmhjertig mot mennesker som vender tilbake til ham.

I 3 Nephi 22 og 24 siterer Frelseren ord fra Jesaja og Malakias som har mange levende bilder og sammenligninger – kull i ilden, renset sølv, ekteskap, himmelens luker (se spesielt 3 Nephi 22:7–8, 10–17; 24:10–12, 17–18). Hva lærer disse sammenligningene deg om Guds forhold til sitt folk – og hans forhold til deg? Hvordan har løftene i disse kapitlene blitt oppfylt i ditt liv eller din families liv?

Se også “The Refiner’s Fire” [Smelterens ild] (video), Evangeliebibliotek.

3 Nephi 23:6–13

Å skrive ned åndelige opplevelser kan velsigne familien min.

Hva gjør inntrykk på deg ved Frelserens omgang med Nephi i 3 Nephi 23:6–13? Hvis Frelseren skulle undersøke opptegnelsene du har ført, hvilke spørsmål kunne han ha stilt deg? Hvilke viktige hendelser eller åndelige opplevelser burde du skrive ned? Hvorfor er det viktig å gjøre det? (se 3 Nephi 26:2).

3 Nephi 23; 26:1–12

Frelseren vil at jeg skal granske Skriftene.

Når du leser 3 Nephi 20:10–12; 23; 26:1–12, kan du grunne på hva Frelseren føler for Skriftene. Hva er forskjellen mellom å granske Skriftene og å bare lese dem? (se 3 Nephi 23:1).

3 Nephi 24:7–12

Bilde
seminar, ikon
Å betale tiende åpner himmelens luker.

Guds folk har alltid blitt befalt å betale tiende (se 1 Mosebok 14:17–20; Malaki 3:8–11). Når du studerer 3 Nephi 24:7–12, kan du tenke på hvorfor Gud ber sitt folk om å betale tiende. Disse spørsmålene kan veilede ditt studium:

  • Hva er tiendeloven? (Se Lære og pakter 119. “Innkomst” i denne åpenbaringen betyr inntekt. Alle medlemmer som har inntekt, skulle betale tiende.) Hvordan er tiende forskjellig fra andre typer bidrag?

  • Hva brukes tiende til? Du kan finne en delvis liste i Gospel Topics, “Tithing” [tiende] (Evangeliebibliotek). På hvilke måter har du blitt velsignet fordi Kirkens medlemmer betaler tiende?

  • Hvilke velsignelser kommer til dem som etterlever tiendeloven? Se 3 Nephi 24:7–12. Du kan finne noen som er beskrevet i eldste David A. Bednars budskap “Himmelens luker” (Liahona, nov. 2013, 17–20). Se spesielt etter velsignelser som ikke nødvendigvis er pengemessige. Hvordan har du sett disse velsignelsene i ditt eget liv?

Du kan også gjerne se videoen “Jesus Teaches about the Widow’s Mite” [Jesus underviser om enkens skjerv] (Evangeliebibliotek), eller lese Markus 12:41–44. Hva lærer denne historien deg?

3 Nephi 25:5–6

Herren sendte Elijah for å vende mitt hjerte til mine forfedre.

I vår tid blir vårt hjerte “vendt til våre fedre” gjennom tempelarbeid og slektshistorie. Hvordan har dette skjedd for deg? Mens du leser 3 Nephi 25:5–6 og Lære og pakter 110:13–16, kan du grunne på hvorfor dette er en så viktig del av Guds plan.

Se også: “I all evighet”, Barnas sangbok, 98.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

3 Nephi 23:1, 5

Jeg kan granske Skriftene flittig.

  • Frelserens instruksjoner i 3 Nephi 23 viser hvor viktige Skriftene er for ham. For å hjelpe barna å oppdage dette kan du lese 3 Nephi 23:1, 5 høyt, og be dem lytte etter et ord som gjentas tre ganger. Hvordan er det å ransake forskjellig fra bare å lese?

  • Kanskje du og barna kan skrive ned et favorittskriftsted og gjemme det. Deretter kan dere etter tur finne hverandres gjemte skriftsteder, lese dem sammen og snakke om hvorfor disse versene er meningsfylte.

3 Nephi 24:8–12

Å betale tiende åpner himmelens sluser.

  • Hjelp barna å granske 3 Nephi 24:8–12 for å finne måter å fullføre denne setningen på: Hvis jeg betaler tiende, vil Herren …. Du kan også fortelle om en opplevelse der du ble velsignet fordi du betalte tiende. Hvis det ville være nyttig, kan du vurdere å skrive noen få pengebeløp og hjelpe barna å beregne hvor mye tiende (10 prosent) man gir for hvert beløp.

  • Denne ukens aktivitetsside kan hjelpe barna å snakke om noen av måtene Herren bruker tiende til å velsigne medlemmene av sin kirke på. Kanskje de kan lage tegninger (eller finne bilder i Kirkens tidsskrifter) som viser hvordan tiende velsigner dem.

3 Nephi 25:5–6

Vår himmelske Fader ønsker at jeg skal lære om mine forfedre.

  • Hvordan vil du inspirere barna til å søke etter og lære om sine forfedre? Hvordan kan du oppmuntre barna til å utføre ordinanser for sine forfedre når de blir eldre? Vurder å hjelpe dem å granske 3 Nephi 25:5–6 for å finne noe som skulle skje i de siste dager. Yngre barn kan legge hånden på hjertet hver gang de hører ordet “hjerte” når du leser disse versene. Du kan også lese om hvordan denne profetien ble oppfylt i Lære og pakter 110:13–16 (se også Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 95). Fortell barna om hvordan ditt hjerte har vendt seg til dine forfedre. Du kan for eksempel fortelle om erfaringer du har hatt med å lære om dine forfedre og utføre tempelordinanser for dem.

  • Hjelp barna å fylle ut et slektstre med navnene på sine foreldre og besteforeldre. Hvilke historier kan du fortelle om en av dine forfedre? Vis om mulig bilder. Dere kan også synge “I all evighet” (Barnas sangbok, 98) og snakke med barna om hvorfor familier er viktige i vår himmelske Faders plan.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
Jesus leser nephittenes opptegnelser sammen med Nephi

Bring Forth the Record [Hent opptegnelsen], av Gary L. Kapp